Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1376
Hepp,

Leker litt med tanken på en nettradio. Har sett litt på ulik software, uten å få bestemt meg helt. Men et spørsmål dere sikkert kan hjelpe meg med.


Hvor god kvalitet bør man ha på en slik nettradio (på streamen), når det er hovedsakelig tale som vil bli sendt, dog med noe musikk, og hvor mange brukere kan man da ha på en 10mb linje.

Et brukbart alternativ som løser dette er awcast, men der er software litt dårlig da jeg bare kan velge enten linje inn, eller mic som kilde.

Finnes det noe fornuftig software man kan bruke som "mixepult" som kan brukes til slikt?

Takker for innspill!
jeg vil si shoucast.com :-) server og sånt for windows/linux
jeg vil si 128kbit er minimum hvis folk skal lytte på musikk.
da blir regne stykke: 10 000/128 = 78,125 ( i prakis ca 70stk uten lagg)

husk er det public så må du ha tono lisens les mer om det på tono.no

ja det finnes masse sånne dj til shoucast veit jeg som har pluggin til winamp. du får og "playlist" radio stasjoner som så du kan ta opp eks 1 hell kveld hvis du skal ha snakking.
når du tar opp så får du bare høre 5sek av sangen (selv om den er 5min lang) så når du skal boradcast det så spiller den av helle tiden, veit flere nettradio bruker det for og virke som dem er der helle tiden.
Heilt canooon
SAM Broadcaster er kjempe bra til nettradio.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Bumper min egen tråd for et kjapt spørsmål...


SAM broadcaster virker veldig bra! Er det noen måte jeg kan sette dette opp slik at jeg streamer til webserveren min, og andre kan gå inn på nettsiden min for å høre på? Altså slik at lytterne bruker båndbredde fra webserveren, ikke min egen? (antar at webserveren min har bedre linje enn meg)
Sitat av Cikey Vis innlegg
Bumper min egen tråd for et kjapt spørsmål...


SAM broadcaster virker veldig bra! Er det noen måte jeg kan sette dette opp slik at jeg streamer til webserveren min, og andre kan gå inn på nettsiden min for å høre på? Altså slik at lytterne bruker båndbredde fra webserveren, ikke min egen? (antar at webserveren min har bedre linje enn meg)
Vis hele sitatet...
ja å nei.
ja hvis dem støtter ssh/telnet login(shell)
NEI, hvis det er one.com eller noe billig isp som bryr seg om båndbrede bruk.

NB: url til web host'en?
Sist endret av ranvik; 24. oktober 2009 kl. 22:14.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Shoutcast støtter iallefall å kjøre serveren hvor du vil, høyst behagelig.

Såfremst du har shelltilgang dog, ingen install, bare å starte serverapplikasjonen i andre enden, connecte fra lokalt, deretter kobler klienter til serveren.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker servetheworld og det er i følge dem selv mulig å få shell tilgang.

http://helpdesk.servetheworld.net/pu...od_id=2&id=138

Hva skal jeg skrive i en slik søknad, og hvor vanskelig er det å sette opp dette om jeg får det? Jeg er altså langt fra noen ekspert på slikt, men litt over gjennomsnittet IT forståelse har jeg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg bruker servetheworld og det er i følge dem selv mulig å få shell tilgang.

http://helpdesk.servetheworld.net/pu...od_id=2&id=138

Hva skal jeg skrive i en slik søknad, og hvor vanskelig er det å sette opp dette om jeg får det? Jeg er altså langt fra noen ekspert på slikt, men litt over gjennomsnittet IT forståelse har jeg.
Vis hele sitatet...
skrive at du vil ha shell tilgang for å kjøre nettradio, dem vil 90% sikert svare at det vil dem ikke ha på sin server.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
skrive at du vil ha shell tilgang for å kjøre nettradio, dem vil 90% sikert svare at det vil dem ikke ha på sin server.
Vis hele sitatet...
Hmmm...

Båndbreddebruken vil nok være godt innenfor det jeg har til kvote, men jeg antar det er en grunn til at det er så vanskelig å sette opp. Alternativet er å kjøre det fra egen PC, men med bare 10MB linje ut blir det vel fort lagg på linjen.

Er det eventuelt noen som har tips til host som aksepterer dette som ikke koster så alt for mye? Trenger altså ikke rare lagringsplassen, men må ha litt båndbredde.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hmmm...

Båndbreddebruken vil nok være godt innenfor det jeg har til kvote, men jeg antar det er en grunn til at det er så vanskelig å sette opp. Alternativet er å kjøre det fra egen PC, men med bare 10MB linje ut blir det vel fort lagg på linjen.

Er det eventuelt noen som har tips til host som aksepterer dette som ikke koster så alt for mye? Trenger altså ikke rare lagringsplassen, men må ha litt båndbredde.
Vis hele sitatet...
10Mbit burde holde i massevis hvis du ikke skal monge opp kvaliteten, eller skal ha halve norge til å lytte på samtidig.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Har pr i dag bare 15 - 20 lyttere på samtidig, så med utgangspunkt i Ranvik sitt regnestykke burde vel det gå greit en stund...

Utrolig tungvindt at config filen til shoutcast serveren bare er en tekstfil, men får se om jeg ikke får det til. Takker for tipsene så langt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Shoutcast støtter iallefall å kjøre serveren hvor du vil, høyst behagelig.

Såfremst du har shelltilgang dog, ingen install, bare å starte serverapplikasjonen i andre enden, connecte fra lokalt, deretter kobler klienter til serveren.
Vis hele sitatet...

Nå ser det ut som om det blir privat webserver med shoutcast kjørende etterhvert.

Men når jeg har forsøkt å kjøre det lokalt fra maskinen (win7) har det bare vært sånn litt på treet stabilt...

Er det noen som har erfaring med å kjøre dette fra webserver? Er det stabilt? Sånn vi har radioen i dag er det alt for ustabilt, så er gira på en skikkelig løsning når vi først satser på egen server...