Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 12051
Heisann!
Jeg er en gutt på 18 år som har røyket hasj så og si hver dag i ca 6 mnd. Jeg skal si at det var aldri det jeg regna med første gang jeg prøvde det menmen, sånn ble det bare he he..

Og nå har det seg slik at jeg skal inn i millitæret og må derfor slutte å røyke. Jeg har aldri hatt problemer med jobb, skole, sosialt eller andre dagligdagse oppgaver pga hasjbruk. Jeg bor for meg selv og jobber hver dag og gjør det bra på jobben, men jeg har fått den vanen at jeg røyker litt hver dag. En mornings, nættings og så klart er det digg med en J etter jobb så jeg får litt munch før jeg lager middag osv.. I helger, om jeg ikke har hatt annet å gjøre, så har jeg og kompiser av og til vært skikkelig stoners igjennom hele helga, røyka hele tiden osv.. Men jeg vil påstå at jeg aldri har hatt problemer i hverdagen pga hasj(miss)bruk.

Litt tidligere så har jeg hatt noen pauser fra noen dager til opp i mot en ukes tid. Og da har jeg merka det at jeg spiser veldig lite, siden den vanlige sulten følelsen har jeg jo ikke hatt på evigheter, bare munch følelse etter paffing. Når det gjelder søvnproblemer, så har jeg jo lest at man ofte kan få det om man sluter og paffe, men det merka ikke jeg så mye, det eneste var at det var litt dritt de første dagene, men det var fordi jeg la meg tidligere enn når jeg røyka. (tror jeg da)

Jeg har jo også hørt at hasj ikke er fysisk avhengende, men bare fysisk. Hva betyr det egentlig?

Så, nå når jeg skal slutte, så er jeg så redd for at jeg skal bli depressiv eller noe. For jeg vet at jeg kommer til å savne det noe helt vilt. Jeg er redd for at alt, skal bli "kjedeligere" og at det å bare være hjemme og chille vil komme til å bli sinnsykt kjedelig. For jeg er egentlig en sinnsykt rastløs person som må ha noe å gjøre hele tiden, men når jeg har røyka har jeg klart og roe meg ned og se på en film eller noe selv om jeg er alene. før jeg røyka klarte jeg aldri det, jeg måtte være sammen med kompiser hele tiden. men det er jo ikke alltid det passer, og da har det vært digg å bare rulle en j og kunne chille uten å være rastløs..

Hadde vært kult om noen som har gjort det samme som jeg skal nå, kommer med sine erfaringer.
Virkelig smart . Det du kan gjøre er jo og finne deg en hobby du trives ekstremt godt med slik at du får noe og gjøre og som du klarer alene, uten og ha behov for at andre skal være der for at du skal kunne slippe og kjede deg. Jeg tviler på at det at du slutter og røyke har no betydning på hvor artig værdagen din blir, det er hva du gjør det til selv som har no og si. Håper jeg holdt meg greit ontopic
"Jeg har jo også hørt at hasj ikke er fysisk avhengende, men bare fysisk. Hva betyr det egentlig?"

Du mener vell psykisk på det siste ordet der istede for fysisk?

Psykisk vanedannende er vell at du kan få angst, søvnproblemer osv når du slutter, mens fysisk går vell mere på kanskje kald-svetting og den retningen hvis du skjønner
Har desverre ikke erfaringer med 6 månders forbruk, men lykke til
Det kan være kjipt i starten, men man blir fort vandt til det, og etter en uke tenker du kanskje ikke noe på det i det hele tatt.. (etter egen erfaring, og jeg er en som har røyket daglig i et halvt år i strekk nå og plutselig har pause selv)

En blir fort vandt til å bli "shitfaced on life" igjen, så slapp av! Bare ha andre ting å drive på med som han ovenfor nevnte. Moderation is the key!
Trådstarter
46 5
Takker for svar og erfaringer

Jorgengutt:
ja faen nå kom jeg jo på en ting.. Før jeg flytta for meg selv og begynte å røyke så var jeg aktiv på styrkerommet og løp masse på fritiden. Digg. Der kommer det jo til å forsvinne masse "dødtid" igjen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
fysisk avhengighet = kroppen din trenger stoffet for å fungere "optimalt", og du vil få forskjellige symptomer om du ikke får stoffet i deg, f.eks kaldsvetting, feber, etc.

psykisk avhengighet = du tror bare du "må" ha stoffet, mens kroppen egentlig klarer seg helt fint uten. det er rett og slett hodet ditt som tror du trenger det, når du ikke gjør det.
det blir mer som en "uvane".
Sitat av Jesss Vis innlegg
Takker for svar og erfaringer

Jorgengutt:
ja faen nå kom jeg jo på en ting.. Før jeg flytta for meg selv og begynte å røyke så var jeg aktiv på styrkerommet og løp masse på fritiden. Digg. Der kommer det jo til å forsvinne masse "dødtid" igjen
Vis hele sitatet...
Lykke til som en rusfri kar. Håper du kommer på rett kjør
Trådstarter
46 5
Sitat av jorgengutt Vis innlegg
Lykke til som en rusfri kar. Håper du kommer på rett kjør
Vis hele sitatet...
Takker, men rusfri blir jeg nok ikke, blir sikkert noen pils i ny og ne selv om jeg er i armyen
Rett kjør? det er der jeg har vært nå i de siste 6 mnd da
Hehe, Det kan man aldri unslippe. Men ivertfall ha en fortreffelig kveld videre *Sprette en ringnes*
Sitat av Jesss Vis innlegg
Takker, men rusfri blir jeg nok ikke, blir sikkert noen pils i ny og ne selv om jeg er i armyen
Rett kjør? det er der jeg har vært nå i de siste 6 mnd da
Vis hele sitatet...
Du sier du har vært på rett kjør de siste mnd? Spør du meg, har du vært helt på villspor de siste 6 mnd. Om du hadde vært på rett kjør hadde du neppe kommet hit å bedt om "hjelp" og veiledning for å slutte med hasj før armyen.
Det er tydelig at du har utviklet et rusmisbruk enten du vil eller ikke. Kanskje mange som er uenige med meg akkurat der. Jeg vil ikke påstå at det er veldig alvorlig misbruk det er snakk om. uansett så råder jeg deg til å ta opp igjen løping og trimming som du sa du gjorde før.

Kanskje litt offtopic, men bare godt ment! Uansett, lykke til!
Jeg røyket hver dag i 5 år, sluttet på dagen for to måneder siden og det tok bare en uke før suget var borte. Det er ubeskrivelig hvor deilig det er å ha drømmer på natten igjen og generelt føle seg frisk og "kvikk"
At cannabis ikke er fysisk avhengighetsskapende betyr ikke at man ikke kan få psykosomatiske symptomer. Har ikke opplevd det selv, men har venner som kan oppleve ting som kaldsvette osv. ved inntaksstopp av hasj og pot. Men dette kommer da av den psykiske tilstanden, og kan vel sammenlignes med det at angst under en særdeles hissig rusopplevelse kan produsere de samme symptomene. Det er ikke kroppen som trenger rusen for å fungere.
Jeg har selv vært i militæret. Hvis du kommer deg inn i en god avdeling og trives der vil jeg tro at du vil føle at tiden går fort, søvn kommer enkelt om kvelden (lange dager, til tider ganske fysisk) og at hasj suget ikke er så stort, selv ikke på permisjon. Vurder kanskje en psykedelia opplevelse i en ferie for å få ut litt av rusbehovet (det funket hvertfall for meg!) Men alt i alt var det ganske enkelt å holde seg nykter i forsvaret og det kan godt være du kommer til å tenne en del på den naturlige rusen du fort får av litt fysisk aktivitet og "spenning". Lykke til!
Hei!

Jeg ønsker deg lykke til i militæret. Man skal ikke se bort i fra at mye av frykten for å opplevel problemer - i sammenheng med å slutte med cannabis - kan komme av tingene vi fra ung alder har hørt dets effekter. Det aller meste er ren fantasi og skremsel. "Om budskapet når frem til én person, er løgnene berettiget". Er i alle fall slik jeg ser på mentaliteten bak "rusinformasjonsbevegelsen", om den så kan kalles.

Finn noe annet å sette fingrene i, og ta det selv i nakken for å stå opp tidlig nok til at du sover godt når du først legger deg. Du bør i teorien ikke oppleve noen vansker, og kanskje til og med oppleve pausen som noe positivt.
Sist endret av Multiplum; 7. desember 2008 kl. 22:20.
Å slutte med hasj eller MJ er ingen problem. Eneste er at de 1-2 første dagene i etterkant kan det vere humørsvingninger og følelsen av at noe mangler. Jeg har røyket fast i flere månder for så å stoppe momentant for å teste psyken min og for å renske opp i kroppen. Jeg har absolutt ingen problem med det. Et godt tips er å forberede seg mentalt til det.

Og husk at de er helt normalt å ha litt søvnproblemer den første natta. Så viss du ikke får sove, så ta et trekk når du legger deg den natta.

edit: Glemte det med spising. Det er også helt normalt å spise mye mindre når du stopper. Men det beste er å lage faste måltider som du tvinger i deg, viss du ikke har en kropp som kan tåle en periode uten så mye mat.
Sist endret av itZsaiN; 8. desember 2008 kl. 09:01.
Trådstarter
46 5
Takker for svar og tilbakemeldinger om deres erfaringer Dette er 2. dagen uten paff nå, og har vært null stress hittil! Har ikke begynt å trene igjen, men det er fordi jeg har vært opptatt med helt andre ting, begynner i over i morgen tenker jeg!

Og til penduftw, så var det bare ment ironisk, men er ikke alltid like lett og bruke ironi over nettet jeje jj
De første ukene er verst. kan være litt slitsomt å få sove. Men ellers er det utrolig lett å slutte, man må bare finne seg noe annet å fylle tiden med. Og helst ikke henge med folk som fortsatt røyker, iallefall ikke til du har gått nykter en stund.
Trening tror jeg er bra, da blir du nok kvitt søvnproblemer rimelig fort.
Sitat av Amaze Vis innlegg
De første ukene er verst. kan være litt slitsomt å få sove. Men ellers er det utrolig lett å slutte, man må bare finne seg noe annet å fylle tiden med. Og helst ikke henge med folk som fortsatt røyker, iallefall ikke til du har gått nykter en stund.
Trening tror jeg er bra, da blir du nok kvitt søvnproblemer rimelig fort.
Vis hele sitatet...
Gå til legen og BARE si du har soveproblemer, da får du vallergan som er antihistaminer som gjør deg søvning, funker(og man kan ikke ruse seg på dem). Men med meg, f.eks så må jeg ta 5-6 stk for å faktisk få sove(hvis jeg ikke har paffa).
Sist endret av Bundy; 10. desember 2008 kl. 14:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bundy Vis innlegg
Gå til legen og BARE si du har soveproblemer, da får du vallergan som er antihistaminer som gjør deg søvning, funker(og man kan ikke ruse seg på dem). Men med meg, f.eks så må jeg ta 5-6 stk for å faktisk få sove(hvis jeg ikke har paffa).
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller anbefale å ta de "naturlige" stegene først: Trene for å bli sliten en stund før man legger seg i stedet for å bare gi opp å ta de "enkle" medisinske veiene ut. Ingenting er bedre enn vanlig naturlig søvn, så når han først slutter med cannabisen ser jeg ikke det store i å bytte det ut med et annet middel for å få sove.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vil heller anbefale å ta de "naturlige" stegene først: Trene for å bli sliten en stund før man legger seg i stedet for å bare gi opp å ta de "enkle" medisinske veiene ut. Ingenting er bedre enn vanlig naturlig søvn, så når han først slutter med cannabisen ser jeg ikke det store i å bytte det ut med et annet middel for å få sove.
Vis hele sitatet...
Det kom ikke frem i inlegget mitt godt nok, det er sant. Jeg tok det som en selvfølge at trådstarter hadde prøvd å bli naturlig sliten først.
Og uansett; sovepiller er ikke en "evig" erstatter, bare i perioden hvor soveproblemene er størst(en uke/2)
Jeg kan løpe til jeg smaker blod, svetter så det renner av trynet mitt og helt gjennomsvett, dra hjem, og ikke få sove i det hele tatt den natta.
Trådstarter
46 5
He he, har funnet ut at jeg klarer og sove greit - men det er fordi jeg aldri legger meg før kl 02:30, he he! Jeg jobber fra 16:45 til 21:00 hver dag, så sover jo til 11 eller 13 eller noe hver dag så har kanskje noe med det å gjøre haha
En ting jeg har merka når jeg har tatt meg pauser er at jeg blir fortere, oftere og mer sinna. Til vanlig så er jeg chill som faen, blir nesten aldri sinna og lar skjeldent ting gå innpå meg. (var sånn før jeg begynte å røyke også ja)
Men første dagene uten hasj/weed etter lengre perioder med røyking så må jeg 'passe på' tankene mine, ellers blir jeg fort sur. Blir pissed over små detaljer og ingenting. Føles ut som om jeg har masse energi, men ikke lyst til å gjøre noe som helst. Tankene bare svirrer rundt og jeg blir negativ og jævlig å ha med å gjøre.

Men det går over, og så lenge man vet om det så går det greit å takle. Men det er litt slitsomt.

Første døgnet uten har jeg også konstant lyst til å røyke. Men det roer seg etterhvert.

Etter to uker uten fyring har man ikke engang lyst til å røyke hver dag lenger.

Sånn er det ihvertfall med meg.

Får du noen plagsomme symptomer så tenk på det som en forkjølelse. Noe du ikke kan gjøre noe med. Bare til å gjøre det beste ut av det.
Sist endret av snixz; 15. desember 2008 kl. 01:29.
Sitat av snixz Vis innlegg
En ting jeg har merka når jeg har tatt meg pauser er at jeg blir fortere, oftere og mer sinna. Til vanlig så er jeg chill som faen, blir nesten aldri sinna og lar skjeldent ting gå innpå meg. (var sånn før jeg begynte å røyke også ja)
Men første dagene uten hasj/weed etter lengre perioder med røyking så må jeg 'passe på' tankene mine, ellers blir jeg fort sur. Blir pissed over små detaljer og ingenting. Føles ut som om jeg har masse energi, men ikke lyst til å gjøre noe som helst. Tankene bare svirrer rundt og jeg blir negativ og jævlig å ha med å gjøre.

Men det går over, og så lenge man vet om det så går det greit å takle. Men det er litt slitsomt.

Første døgnet uten har jeg også konstant lyst til å røyke. Men det roer seg etterhvert.

Etter to uker uten fyring har man ikke engang lyst til å røyke hver dag lenger.

Sånn er det ihvertfall med meg.

Får du noen plagsomme symptomer så tenk på det som en forkjølelse. Noe du ikke kan gjøre noe med. Bare til å gjøre det beste ut av det.
Vis hele sitatet...
Lurer på om ikke du kanskje er en av dem som bruker tobakk i mekket, men ikke røyker/snuser til daglig. For det du beskriver høres mistenkelig ut som nikotinabstinenser.

Kan dette stemme?
Sist endret av Gamgee; 15. desember 2008 kl. 01:40.
Hei, Jesss, og velkommen til forumet
Jeg har vært stoner i noe mer enn 1 år, har tatt gjennomsnittlig 1g om dagen. Røyker hver dag, uansett. Aldri tatt et trekk før kl 18, tho.

Jeg ser du sluttet for rundt en uke siden, ossen har det gått? Har det blitt en kveld eller to siden forrige innlegg, eller har du greid deg? Ikke det at det er så fryktelig vanskelig å gi seg, men etter en lang periode med røyking kan det være litt for lett å finne svært gode grunner til å røyke 'bare idag'. Vet også at hvis man sitter og snakker med en kompis om hasj, artige kvelder dere har hatt osv, så blir lysten på en bønne ganske sterk. Du vet helt sikkert hva jeg snakker om ;p

Jeg har i alle fall funnet ut at du må la være å tenke på hasj, fordi det bare styrker lysten kraftig. Og det er faktisk ikke så vanskelig å slutte, bare man ser positivt på det, og helst vet at dette ikke er vanskelig. Prøv heller å være glad for at du nå skal være 'ditt gamle jeg' igjen, og at du skal ha mer energi enn før. Se skikkelig positivt på dette!
Om jeg ikke tar helt feil vil du nok også være mye gladere generelt, godt mulig at andre vil merke det på deg også. Det har i alle fall skjedd meg flere ganger.

Post et innlegg neste gang du er innom, og fortell om hvordan det har gått Håper det ordner seg for deg. Lykke til videre!
Sitat av snixz Vis innlegg
En ting jeg har merka når jeg har tatt meg pauser er at jeg blir fortere, oftere og mer sinna. Til vanlig så er jeg chill som faen, blir nesten aldri sinna og lar skjeldent ting gå innpå meg. (var sånn før jeg begynte å røyke også ja)
Men første dagene uten hasj/weed etter lengre perioder med røyking så må jeg 'passe på' tankene mine, ellers blir jeg fort sur. Blir pissed over små detaljer og ingenting. Føles ut som om jeg har masse energi, men ikke lyst til å gjøre noe som helst. Tankene bare svirrer rundt og jeg blir negativ og jævlig å ha med å gjøre.

Men det går over, og så lenge man vet om det så går det greit å takle. Men det er litt slitsomt.

Første døgnet uten har jeg også konstant lyst til å røyke. Men det roer seg etterhvert.

Etter to uker uten fyring har man ikke engang lyst til å røyke hver dag lenger.

Sånn er det ihvertfall med meg.

Får du noen plagsomme symptomer så tenk på det som en forkjølelse. Noe du ikke kan gjøre noe med. Bare til å gjøre det beste ut av det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du sier her. Er også en positiv og glad person til vanlig, men den første uka jeg tar meg pause føler jeg også at jeg har ekstra energi og kan fort bli irritert, som går over til sint, av småting. Men jeg har funnet ut at så fort du merker du begynner og bli litt irritert, så ta på deg skoene og gå ut en tur. Bare gå... for og røre deg litt, få frisk luft og se andre ting. Jeg har funnet ut når jeg tar hasjpauser må jeg gjøre ting hele tiden den første 1-2uka, ellers flyr jeg i taket

Jeg ser det blir nevnt her oppe at det kanskje kan være nikotin abstinenser. Hmm, det kan godt stemme, for alltid når jeg tar meg hasjpause, så bruker jeg like godt og ta pause fra sigaretter også. Eller, prøver og slutte... men den tobakken er faen vanskelig og slutte med.
Sist endret av Quetzalcoatl; 15. desember 2008 kl. 13:08.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Lurer på om ikke du kanskje er en av dem som bruker tobakk i mekket, men ikke røyker/snuser til daglig. For det du beskriver høres mistenkelig ut som nikotinabstinenser.
Kan dette stemme?
Vis hele sitatet...
Bruker tobakk så lite at jeg ikke ville tro det skulle ha noe å si, men det gjør det nok ikke bedre nei.
Trådstarter
46 5
Her er jeg igjen! Må innrømme at jeg sliter noe jævlig med å sove om dagen, kan tenke meg at det er pga at jeg ikke røyker lengre, så ringte tilfeldigvis en kompis for 15 min siden, og han sleit med å sove sjæl, så nå kommer han bort Jeg får bare døyne i dag og se om jeg klarer og legge meg i 22-23 tia i kveld, da bør døgnrytmen bli bedre igjen
Jeg har endelig greid å slutte etter nesten 8 år somrøyker.Sluttet i perioder før,men aldri mere enn rundt en månde i strekk.Nå har jeg holdt meg unna i 2månder og er fast bestemt på å holde det sånn.Jeg søkte rundt på nettet å fant dette: http://www.droginfo.com/pdf/guideno.pdf

Hjalp meg.Kjente meg igjen i allt or mye og den gjorde meg motivert.Sikkert noen som mener det er piss,men har gått veldig bra for meg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte jeg skulle bumpe tråden litt ettersom jeg for 1 uke siden begynte på min pause.

Har røyket daglig i ca. 1.5 år nå, og det er første pausen jeg har siden jeg begynte.
Sliter veldig med soveproblemer som mange andre, har fått til sammen ca. 8 timer søvn over helga nå, men presser meg bare gjennom det.

Sitat av snixz Vis innlegg
En ting jeg har merka når jeg har tatt meg pauser er at jeg blir fortere, oftere og mer sinna.
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg kjenner meg godt igjen i, men jeg tror jeg er ganske gretten pga. søvnmangel også.
Har begynt å gå lange turer med en gang jeg kjenner sinnataggen inni meg kommer fram, og det setter han altid på plass uten problemer, desuten synes jeg at jeg trenger å komme meg i form, så passer meg bra

Tror jeg kommer til å takkle pausen bra etter hvert, har lest mye her på FF om andre som har samme problemer, det hjelper stort, så tenkte jeg skulle dele litt om mine erfaringer med pause som mange andre

Lurer også forresten også på hvordan det gikk med trådstarter. Så gi oss en liten update om du har tid
jeg begynte på min pause for 2 dager siden:P(pga.barneværnet) og det er vanskelig og sove om natta (men har altid hatt søvn problemer) og har altid hatt nattings for og sove. jeg har åsså røyket ca,2-5g om dagen i ca et år,men er det noen som har noen tips om hvordan og få tankene bort fra hasj??

sry skrive feil og sånt
Sist endret av kælle93; 11. januar 2009 kl. 20:20.
Ikke at jeg er så flink på sånne ting selv, men do as I say, not as I do: For å få sove lettere: tren. Løp, svøm, tren kampsport, hva som helst. Er kroppen din sliten på kvelden, sovner du mye lettere. For å få fylt tiden med ikke-hasjrelaterte ting kan du jo prøve å gjøre ting som er gøy uavhengig av form. Husker en periode jeg og noen venner nyktra i solidaritet med en venn som hadde havna på nåla og trengte oppbakking, og vi dro da rundt på bowling, biljard, megazone, kino osv. med stor suksess. Det er et veldig godt råd å ha noen å være sammen med om dette.
Trådstarter
46 5
Hei igjen!
Ja, nå har det seg faktisk slik at jeg skal inn i millitæret i dag!:O Har klart og holde meg helt fint, som sagt sleit jeg litt med søvnen i starten, men det har bare vært småtterier. Jeg har også vært sammen med kompiser når de har røyka, uten å gjøre det selv. Har noen ganger bitt frista men, hehe

Jeg har faktisk ikke merket noe til det som mange andre som har sluttet med cannabis har nevnt, at man blir mer våken, kvikk osv når man har slutta, men har egentlig ikke hatt noen problemer med dette i røykeperioden, har alltid følt meg like kvikk dagen etter og sånt.

Men jeg klarte det i hvertfall, lykke til, til dere andre også!
Sitat av jorgengutt Vis innlegg
Hehe, Det kan man aldri unslippe. Men ivertfall ha en fortreffelig kveld videre *Sprette en ringnes*
Vis hele sitatet...
Hehe, så naiv går det an å bli, ja?

Per din definisjon er du selv på kjøret nå.
1. Unngå tanker om hasj, det vil si: Unngå freakforum og andre sider som lett kan minne deg på hasj og få deg til å bli keen på det. Unngå de verste røykevennene dine, de som røyker mye. I hvertfall unngå deres selskap når de skal fyre.

2. Tren for å få tankene på noe annet, og for å få en godfølelse, for godfølelse anbefaler jeg cardio i minst 40 minutter, da får du en skikkelig godfølelse i kroppen når du er ferdig. Syntes den følelsen av cardio er langt bedre enn muskeltrening.

3. Få deg en hobby, hva med å satse på überhealthy? Les deg opp på hva som er sunt, og hvordan du kan bli et forbedret menneske. Spis skikkelig sunt, og kjemp den kampen istedenfor, da glemmer du hasjen.


Det var i hvertfall tildels slik det funka for meg, men jeg fikk et lite ekstra kick ved at jeg fyra litt vel mye sammen med noen jeg ikke ville se meg fult så fjern, og det ble en eneste stor pinlig affere som gjorde at jeg ikke ønsket å fyre på 2 uker, men da hadde det gått så lang tid at det var verdens enkleste sak.