Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1866
noen som vet de noyaktige kravene for aa komme inn? fullfort gk og vk1, men stroyk i en del av de praktiske fagene paa vk1.
Tror det står i utdannings katalogen for 2005. Jeg veit ikke hvor du får tak i den, men det står der.
snakk med rådgiveren på skolen, han/hun kan garantert alt det der utenatt
Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her er det i allefall ganske press på å komme inn på allmenn påbygging. Noe som gjør at snittet for å komme inn blir høyere.
Søk deg inn på en utkants-skole hvis snittet ikke er så utrolig bra. Her jeg går er det drøssvis med ledige plasser hvert år.
Det er ingen nøykaktige krav. Kommer helt an på hvilken skole du søker på og hvor mange som søker. Er det mange som søker blir det mer kamp om plassene, ergo høyere krav.
kravene er vell bare betsått i alle almenne fag.
Jeg har også søkt alemenne påbygg. og strøk i yrkesfaget.
Dette er ikke ment som en frekkhet, men påbygging er et ganske hardt år. Hvis du stryker i yrkesfag (noen er hardere enn andre), er det en god sjanse for at du stryker på påbygging også.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Dersom man er noenlunde oppegående er ikke allmenn påbygging hardt i det hele tatt. Det er bare snakk om runst 30 timer (litt avhengig av hvilke fag man har fra før, og mesteparten av pensum på kurset er fra grunnkurs/vk1 (bare norsk og eventuelle studieretningsfag av de teoretiske fagene som er på vk2-nivå). Men er det ikke slik at man må ha bestått i alle fag fra yrkesfag også for å få vitnemål?
ikke for å være frekk. men er det mulig å stryke å yrkesfag? trodde man fikk 3 om man bare møtte opp. men kanskje det er vanskeligere enn jeg tror, kanskje det er mye teori som teller og sånn. noen innvendinger takk?!
Amaze: jeg går selv Almenn Påbygnig, dette er ikke et så hardt år som alle vil ha det til, bare du møter opp på skolen skal det gå greit å stå i alle fag. Jeg har klassekammerater som strøk i noen yrkesfag, men som kom inn.
I løpet av det året du er på Almenn Påbygning må du ta eksamen i de fagene du strøk i, da helst til jul siden du har nok eksamner til sommeren. Gjør du ikke dette vil dui kun få kompetansebevis og ikke vitnemål inntill eksamen i de fag du strøk i er bestått.

hakkon: yrkesfag er vanskeligere enn du tror!
jada, de er nok det. men man hører jo mange historier om hvor slapt det er... men det er jo flere som stryker enn man skulle tro (håpe) (det gjelder jo alle linjer da...)
Hvis ikke 10 timer norsk i uka er hardt har du ikke hatt en sikkelig 'nynorsk'-talende norsklærer. Har 5timer i uka selv. Mye kommer an på hvilken lærer man får. Språkhistorie,litteraturhistorie og dialektprøver osv kan bli gjort sinnsykt kjedelig.. tro meg. Ikke nødvendigvis hardt fordi det er så utrolig vanskelig, men rett og slett å overleve timene. For å ikke snakke om Geografi som jeg hadde i fjor. Damn, er det noe jeg ikke interesserer meg for så er det å pugge steinarter etc. Fikk rævakarakter i det faget, kunne enkelt fått bra karakter om lærern hadde fokusert på litt andre ting enn f.eks steinarter.
Det er ganske slapt på yrkesfag da.. Jeg har ikke gjort så mye, men fikk karakterer for det, strøk riktignok i 2 fag til jul, men har sykt mye fravær. Hvis man bare møter opp får man en grei karakter! Jeg hadde 37timer fravær i elektro, grensa for å ikke få karakter er vell 15timer. Men jeg fikk allikevell karakteren 4.
Eneste som trekker alvorlig ned på allmen påbygg er at det er 10 timer norsk i uka. Bortsett fra det er det egentlig et greit år, men det kan bli litt travelt av og til. Selv gjør eg nesten ikke lekser, og presterer å møte opp til prøver med standard kommentaren "var det prøve i dag? Og eg ligger på ca. 4-5 i snitt. Så det er ikke særlig krevende du blir bare dritlei norsk.
Gikk selv på påb med en stryk karakter, du kommer inn, men du må avlegge eksamen på det faget du strøk på forrige året.

Stryker du på den eksamen så får du ikke papirene dine (vitnemål) før den er beståd dvs at du seff står i alle fagene på påb da...O.o
Sitat av Magnus
kravene er vell bare betsått i alle almenne fag.
Jeg har også søkt alemenne påbygg. og strøk i yrkesfaget.
Vis hele sitatet...
Det er kravet ja, men så må du jo også ha et passende snitt ettersom hva snittkarakteren for å komme inn er. Går selv påbygg dette året. Jævlig slit med 10 timer norsk i uka, skal forresten begynne uka og mandagen i morgen med 4 timer norsk etter hverandre :/ Ellers føler jeg at jeg har lært mye, veldig mye! Har tidligere gått på yrkesskole, medier & kommunikasjon. Studieretningsfaget, altså medier & kommunikasjon, var bra, men allmennfagene ble gjennomført med dårlig undervisning. Det er lurt å ha en viss forståelse for allmennfag, derfor anbefaler jeg påbygg på det sterkeste! Men sørg for å benytt deg av plassen du eventuelt får på påbygg. Har flere i klassen som møter opp sjeldent. Irriterende! Når det gjelder yrkesskoler vil jeg si at elevene der er mer slappe enn allmennelever. De har somregel ingen lekser og lite allmennfag. Det fører til at når yrkesskoleelever kommer til en allmennskole vil de nok få seg et lite sjokk, men er du interessert i å lære, er dette et fint alternativ!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Husk at på påbygning får du matte og Naturfag dah, å da er det meningen at du skal gjennom resten av det som allmenn-elever tok på grunnkurset (man har 3 timer matte og 2 timer naturfag på yrkesfag GK), dvs. at man får 2 timer matte og 3 timer naturfag. Tror imidlertid at disse timene kan være harde da Matte og Naturfag på yrkesfag gk bare er molbo tror jeg, og det er faktisk meningen at du skal gjennom alt det som allmenn-elever har tatt i de tunge 5-timerskursene i Matte og Naturfag på GK. 10 timer norsk i uka, huff, jeg skulle nok greid det jah, men kanskje ikke det beste man kan ønske seg likevel. Jeg tror nok di som går påbygning synes det er hardt, og i infoheftene om vgs står det at man må forberede seg på et år med mye lesing om man tar dette.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
[protus]: Som sagt tidligere, påbygging er ikke spesielt hardt. I naturfag og matte skal man gjennom det man ikke har vært gjennom på grunnkurs. Selvfølgelig kan det være hardt hvis man ikke har fått med seg nok på grunnkurs, men å gå gjennom det du skal i naturfag, og repetere resten er ikke noe problem. Å lese noen hundre sider ekstra burde alle klare. Matte hadde jeg ikke (hadde det fra før), men det er 1MY det er snakk om, og det er så lett at det ikke burde by på større problemer for noen.
Hva med forkurs?
Noen som har tatt det og kan si om det er så hardt som folket vil ha det til...