Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4314
Som de fleste her sikkert har fått med seg, så ble uheldigvis hvalrossen Freya avlivet, grunnet bekymringer for at mennesker kom for nærme inn på den, til at det muligens kunne vært utgjøre en potensiell skade. Fiskeridirektoratet sier de ofte så hvor uoversiktlige folk kunne bli rundt henne. Og har tydeligvis gitt flere advarsler. Det var tydeligvis snakk om å flytte henne, men at dette kom til og bli vanskelig å utføre. Jeg personlig tror ikke at dette kunne vært umulig, men det krever veldig nøye planlegging, og spesielt tid. Noe som kanskje var grunnen til at de bestemte seg for å ta det valget de gjorde.

Ser folk er rasende, men istedenfor å komme med vesentlige løsninger til situasjonen, som er realistiske. Så kan jeg godt skjønne at de tok dette valget.

Men jeg er ikke marinebiolog eller ekspert på villdyr, strøk. Så derfor tenkte jeg det hadde vært greit med en diskusjon om hva som kunne ha blitt gjort så man faktisk unngår lignende saker i framtiden.
Et stort nett under der den ofte ferdes. Rett opp med helikopter, og transport til rett side av landet.

Edit; heli er nok litt for skummelt å ha hengende over vannet.
Da er et alternativ en stor vinsj.

Alternativer er det mange av. Kun fantasien setter grenser her.

Kunne bygget den chilleste flytebrygga med opp/nedfellbare vegger.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. august 2022 kl. 06:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter min mening kunne de heller skutt de menneskene som ikke klarte å holde avstand. Det er ikke så mye man får gjort hvis offentligheten ikke gidder å høre på advarselene som blir gitt.
Folk som setter livet til en hvalross like høyt som livet til et menneske burde få hjernen sin undersøkt. Bra denne hvalrossen ble avlivet, den hadde jo helt klart svømt feil og fucket det til. Folk uttaler seg som at denne hvalrossen eier havet, men det er feil. Vi mennesker er også en del av naturen, og i Oslo er det faktisk vi som bor og holder til, ikke hvalross. Bra den ble tatt livet av. Å drive å frakte den rundt med helikopter osv blir for dumt. Koster en haug med penger også.
Sist endret av venstrehook; 16. august 2022 kl. 07:49.
De burde ha gått ut offentlig og kommet med trusler, som i at hvis dere mennesker ikke slutter å tulle med Freya så DREPER VI A.
Også drept a når folk ikke hørte etter.
En håndteringsmåte er jo å ta alle de sterke følelsene vi har for dette spesifikke dyret og rette det mot hvordan vi ellers behandler rødlistet natur. Men det er vel mye å håpe på.
Jeg tenker at dette har blitt en større sak enn det trenger å være. Hvalrossen har fått et navn, og dermed Disneyfisert. Det er grenser for mye et liv er verdt, og å flytte hvalrossen helt fra Oslo til Svalbard ville kostet alt for mange penger. Vi nekter mennesker medisin fordi det er for dyrt. Det er også grenser for hva en hvalross er verdt. Kjipt at den ble skutt, men sånn er det. Hvis hvalrossen hadde drept eller kvestet et barn hadde diskusjonen vært en helt annen, og det er fint at problemet ble løst før det.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg tenker at dette har blitt en større sak enn det trenger å være. Hvalrossen har fått et navn, og dermed Disneyfisert. Det er grenser for mye et liv er verdt, og å flytte hvalrossen helt fra Oslo til Svalbard ville kostet alt for mange penger. Vi nekter mennesker medisin fordi det er for dyrt. Det er også grenser for hva en hvalross er verdt. Kjipt at den ble skutt, men sånn er det. Hvis hvalrossen hadde drept eller kvestet et barn hadde diskusjonen vært en helt annen, og det er fint at problemet ble løst før det.
Vis hele sitatet...
Helt til Svalbard hadde nok vært å ta i. Holder vel så fort man runder Sørlandet, og Frøya kan vel navigere igjen?

Trodde hun satt fast her fordi hun er på feil side av magnetfeltet hun følger.
Men nå er ikke jeg heeelt oppdatert heller da.


Skulle de likevel drepe den, kunne de likegodt "kanskje drepe den" med sterk bedøvelse, og gi det et forsøk
Sist endret av SkammeligNykter; 16. august 2022 kl. 08:40.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg

Skulle de likevel drepe den, kunne de likegodt "kanskje drepe den" med sterk bedøvelse, og gi det et forsøk
Vis hele sitatet...
Og dermed påføre den potensielt masse ekstra stress og lidelse? Bedre å avlive den humant så den slipper lide.
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Mange gode poeng her. Og tror det generelt det er så idiotisk å lage så mye styr ut av ett en hvalross, ikke en flokk e.l, men mest sannsynlig en ensom og forvirret dyr, som var ute av sitt naturlige habitat. Jeg tenker det er helt sykt at den har vært her så lenge. Tror dette er universalt for de fleste arter, er at viss de er for lenge ute av sitt naturlige habitat helt alene, hadde man mest sannsynligvis død, og ikke levd, ett "naturlig" liv.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Mange gode poeng her. Og tror det generelt det er så idiotisk å lage så mye styr ut av ett en hvalross
Vis hele sitatet...
Det kan du si, men samtidig er historien et eksempel på en holdning til natur som det kanskje er verdt å lage litt styr av. Folk bare eeeelsker dyr <3<3<3, men de klarer ikke å holde de jævla selfifingrene for seg selv og la dyret være i fred. Det handler ikke bare om Freya. Vi elsker natur som nytelse, skjønnhet, avkobling, poseringsbakgrunn osv, men har null respekt eller interesse for hva natur faktisk er i seg selv. Det handler ikke engang om naturens nytteverdi, bare hvilken følelse den kan gi oss. Det er et fattig og fremmedgjort natursyn som sier ganske mye om kulturen vår.

Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Tror dette er universalt for de fleste arter, er at viss de er for lenge ute av sitt naturlige habitat helt alene, hadde man mest sannsynligvis død, og ikke levd, ett "naturlig" liv.
Vis hele sitatet...
Man kan jo spørre seg om det å ligge og velte seg på et båtdekk i Oslofjorden er et naturlig liv for mennesker også.
Sist endret av *pi; 16. august 2022 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Idiotisk å drepe den nå som badesesongen så og si er over. Det er faktisk absolutt ingenting som er logisk med den avgjørelsen. Da burde den isåfall vært avlivet mye tidligere.
Det er bare et dyr. Greier ikke å bry meg
Gud hjelpe om nåen av lystbåtene blir ramponert..
Jeg setter ikke menneskeliv høyere enn andre store pattedyr (spesielt ikke hvis de er utrydningstruet),
men jeg mener likevel det var på høytid og få den avlivet. Vet vi egentlig hvordan denne hvalrossen hadde det? Noe sier meg at den kanskje ikke hadde det så bra
Sist endret av Gloss; 16. august 2022 kl. 12:33.
Er nok ikke bare fordi folk ikke klarte å følge advarsler den avgjørelsen ble tatt.
Tidligere i sommer har den ødelagt flere båter og det ikke har hjulpet å flytte den tidligere.
Selvfølgelig må de jo gjøre en vurdering når det er fare for liv også, men folk burde jo klare å bruke hodet litt selv uten å bli fortalt en hver minste ting.
De som hadde fått seg selv skadet eller drept kunne bare takket seg selv.

Tviler litt på at det var for dyrt å flytte på dyret, er vel heller det at det letteste var å drepe det og slippe å bruke mer tid og penger på det.
Sikkert en dyrepark i Norge eller Europa som kunne tatt imot uten at det skulle vært et kjempe digert problem.
Dere som likestiller menneskeliv med livet til et dyr har virkelig mista kontakt med den virkelige verden ass.

Ta dere en tur til slakteren
Synes det var gøy å se rike folk sine båter bli fucked men det er forsåvidt smart å ta livet av den før den dreper et barn ellernoe. Ja, det ligger mest i skyld på foreldrene som ikke holder seg unna men et barn fortjener ikke å dø på grunn av et dumt foreldre. Tror uansett at om vi hadde flydd den til svalbard så hadde den vell funnet veien tilbake.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Dere som likestiller menneskeliv med livet til et dyr har virkelig mista kontakt med den virkelige verden ass.

Ta dere en tur til slakteren
Vis hele sitatet...
Folk burde ta seg en tur til slakteren nettopp for å få mer respekt for dyr. Det moderne skillet mellom Søte Dyr og butikkjøtt tjener ikke akkurat dyrevelferden. Folk burde forholde seg aktivt og ærlig til hvordan de bruker naturen og andre arter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Ser folk er rasende, men istedenfor å komme med vesentlige løsninger til situasjonen, som er realis
Vis hele sitatet...
Når er folk ikke rasende for ett eller annet? Folk som tar dette så jævlig tungt må jo ha ett eller annet annet som ligger under. Det er i hvert fall min mistanke.

Ja, det er trist på én måte, men det var også en pågående farlig situasjon, ikke minst fordi folk nektet å slutte å oppføre seg tilbakestående rundt Freya.

"This is why we can't have nice things", ikke at jeg ser hvordan et ukontrollert, vilt dyr midt i ei båthavn er så nice.
Mediene burde ikke hausa det opp. De lagde det til en attraksjon og underholdning.
Og folk burde lytta til fagfolka som sa la henne være i fred og trekk dere unna.. Var så åpenbart at flere av de "falt i vannet med Freya" videoene var intensjonell bading i vannet for å få fame eller hva faen de håpa på.
Det er alle de som oppsøkte Freya og absolutt skulle ta bilder og videoer og klappe henne sin skyld at det uskyldige dyret nå er død.
Forsikrings selskapene skulle tatt kostnadene for å fått henne transportert vekk, lenge før det blei slik at de måtte punge ut for en drøss småskada båter.

Jeg synes det er skammelig at det ikke ble håndtert bedre.
Kan freak svare på dette:

Hvorfor har den steriotypiske facebook-kommentarorkrigeren så sterke følelser rundt Freya? Er det uføre Britt på 55 som har for mye ledig tid til overs midt på dagen, eller er det noe med Freya jeg ikke har fått med meg her?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dyr engasjerer. Ofte mer enn mennesker. Folk har for mye fritid/lite å gjøre, ser som regel etter noe "engasjerende", og agurksesongen gjorde kuriositeten til en "nyhetssak".

Utover dette: jeg gjetter på at folk egentlig bare vil bli forbanna, fortrinnsvis over noe annet enn strøm for en føkkings gangs skyld.
Sist endret av robhol; 17. august 2022 kl. 14:25.
Høy mediestemning, menneskeliggjøring og entusiasme for dyr skaper grobunn for truslene som fant sted i etterkant av avlivningen av Freya.
Jeg personlig tenker at valget var riktig i form av tid og ressurser brukt i et potensielt redningsoppdrags. Freya hadde også en atferdssendrings som ikke gikk bra utover menneske- og dyreliv.

Det som plager meg er derimot mangelen på å se de større linjene blant en del folk. Der hvor andre får lusne 30k i bot for å ha eliminert 10% av en fuglebestand, og hvor vårt eget land bedriver rovdrift på hvaler med manglende støtte i både kultur og næringsøyemed - så er det ett enkelt dyr som tar opp all oppmerksomheten. Både i media og hodene til folk.

La oss lære og bli bedre over Freya`s bortgang.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Høy mediestemning, menneskeliggjøring og entusiasme for dyr skaper grobunn for truslene som fant sted i etterkant av avlivningen av Freya.
Jeg personlig tenker at valget var riktig i form av tid og ressurser brukt i et potensielt redningsoppdrags. Freya hadde også en atferdssendrings som ikke gikk bra utover menneske- og dyreliv.

Det som plager meg er derimot mangelen på å se de større linjene blant en del folk. Der hvor andre får lusne 30k i bot for å ha eliminert 10% av en fuglebestand, og hvor vårt eget land bedriver rovdrift på hvaler med manglende støtte i både kultur og næringsøyemed - så er det ett enkelt dyr som tar opp all oppmerksomheten. Både i media og hodene til folk.

La oss lære og bli bedre over Freya`s bortgang.
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil, vi bedriver absolutt ikke rovdrift på hval. Vågehvalbestanden er i god forfatning, og Norge er langt fremme når det gjelder effektive fangstmetoder og dyrevelferd. Hvalen spiser også store mengder fisk som er mat for andre arter, blant annet mennesker. Norsk hvalfangst bidrar til balanse i de marine økosystemene.
Sist endret av venstrehook; 17. august 2022 kl. 17:27.