Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3402
God dag! Jeg er i en prikær problemstilling hvor kommunen her om dagen skulle spyle avløpsrøra i kommunen. De fucka opp og enten overspylte, eller spylte feil, som resulterte i en jevn vannstand på 4-8 cm i hele kjelleren min.

Dette har nå blitt en forsikringssak. Huset er erklært ubeboelig, og vil være det de neste tre mnd. Omtrent alt må rives og bygges opp, da det er avløpsvann med bla.a. kloakk som skyldte opp av samtlige sluk.

Til informasjon bor jeg i et rekkehus, og det samme skjedde også med de tre andre boenhetene.

Det er store verdier i form av klær, møbler, og hvitevarer som står der nede. Jeg er redd jeg vil tape ufattelig mye penger på denne situasjonen som tross alt er skapt av kommunen. Forsikringen tar jo egenandeler på alt som finnes og er, samt kutter prisen på det som er x år gammelt. Vi har ikke gått gjennom inbo enda, men har dere noen tips på hvordan jeg får dette til å bli så riktig som mulig? Hva må jeg finne meg i?

Prosjektansvarlig melder til og med at han ikke kan legge nytt gulv fordi betongen ikke er helt rett og dermed ikke etter 2022 standard. Å rette dette gulvet skal da være på min regning.

Det synes jeg er helt latterlig. Jeg ba aldri om denne situasjonen. Kjelleren min ble totalrenovert for 3-4 år siden, og jeg skulle ønske at den forble som den er. Jeg mener det er feil at jeg skal betale o dyre dommer for å få det slik som det var, når det tross alt er kommunen som har fucka opp.

Kjære freak forum, hva burde jeg gjøre videre.
Snakk med advokat.
Sitat av Kongensmann Vis innlegg
Prosjektansvarlig melder til og med at han ikke kan legge nytt gulv fordi betongen ikke er helt rett og dermed ikke etter 2022 standard. Å rette dette gulvet skal da være på min regning.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som husforsikring. Grunnen til at du betaler samme premie etter kvm og fasisliteter for ei gammel rønne som for ett nyere hus er fordi det må settes opp igjen etter dagens standard, ikke sånn det var når det ble bygget.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Kongensmann Vis innlegg
Kjelleren min ble totalrenovert for 3-4 år siden, og jeg skulle ønske at den forble som den er.
Jeg mener det er feil at jeg skal betale o dyre dommer for å få det slik som det var, når det tross alt er kommunen som har fucka opp.
Vis hele sitatet...
Betyr det at gulvet ble lagt feil når du renoverte kjelleren eller har denne standarden kommet i etterkant?

Sitat av Kongensmann Vis innlegg
Prosjektansvarlig melder til og med at han ikke kan legge nytt gulv fordi betongen ikke er helt rett
og dermed ikke etter 2022 standard. Å rette dette gulvet skal da være på min regning.
Vis hele sitatet...
..hvis gulvet ble lagt feil av entreprenør så er det vel deres ansvar å rette opp gulvet.

Worst-case scenario
Kommunen mener at overløpsvannet skyldes feil på ditt gulv og holder deg/entreprenøren ansvarlig, ikke bare for skadene
på din leilighet, men også de tre andre.
Sist endret av vindaloo; 13. august 2022 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er erklært at det er kommunen sin skyld. Ingenting galt på rørsystemet vårt. De har rett og slett spylt feil rør, eller overspylt.

Til han over så er gulvet bygd etter 84 standard. Det har jo såklart endret seg til nå. Men jeg skal vel ikke lastes for at kommunen har ødelagt kjelleren min? Hadde det ikke vært for det ville jeg jo levd det glade liv hvor alt er som det skal.

Ikke minst alle utgifter til å kjøpe ny vaskemaskin, tørketrommel, senger etc. hvor jeg ikke får i nærheten av hva det koster fordi at det er x år gammelt.

I tillegg mener jeg at det er rett og rimelig å få en oppreisning for tort og svie. Jeg må de neste 3 mnd flytte fra hotell til hotell, kjøre omveier for å levere sønn på skole. Bruke fridager og avspasering på det hele.

Har vurdert å kontakte en advokat på vegne av oss alle.
Hørtes ut som at det er verdt å bruke noen tusenlapper på advokat i denne situasjonen, særlig når dere er flere i samme situasjon.
altså det eneste er jo at garantien på nytt golv ikke kommer til å gjelde?

uansett så klarer du å fixe det selv om må med litt flytspackel.
Gå til lokalavisen med hele driten og heng ut den ansvarlige i kommunen som gir deg på trynet svar. så blir det spørsmål fra pressen, og da pleier de begynne å ro og svare litt annerledes.
Dette er et godt forslag! Tenker å vente til oppgjøret med forsikringsselskapet er gjennomført, og se hvilke tap jeg totalt har gått på, og deretter stille kommunen til veggs med det. Dersom det ikke løser seg mellom oss lokalavisen gå ta over stafettpinnen. Det må jo være en selvfølge at dette blir ryddet opp i når man driter seg så kraftig ut. Snakket med noen folk i bransjen som ikke kunne fatte hvordan de klarte å gjøre en så åpenbar feil. Men det er vel sånn det blir når man kjører anbudsrunde og kun tenker pris. Hadde jeg bare vært kjeltring skulle jeg nå stappa kjelleren med gammel stygg kunst og annet drit jeg ville bli kvitt.
Dette er egentlig et problem som ikke er et problem.
Du tar kommunikasjon med forsikringsselskap, ordner opp der. Når du får oversikt over hva som dekkes og ikke dekkes, så sender du regning til kommunen på det du må ut med av utgifter pga skade etter at de gjorde en feil under arbeid. Dette har som regel kommunen egen forsikring for.

Er de vrang så skaffer du en advokat som ser på saken for deg.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Dette er egentlig et problem som ikke er et problem.
Du tar kommunikasjon med forsikringsselskap, ordner opp der. Når du får oversikt over hva som dekkes og ikke dekkes, så sender du regning til kommunen på det du må ut med av utgifter pga skade etter at de gjorde en feil under arbeid. Dette har som regel kommunen egen forsikring for.

Er de vrang så skaffer du en advokat som ser på saken for deg.
Vis hele sitatet...

Takk for en veldig forenklet plan på hva som må gjøres. Det er helt riktig som du sier. Det blir dette jeg gjør også.
Avhengig av hvordan ting dekkes (avskrivning vs. fullgod erstatning), så bør du være obs på at det blir riktig på listen over ting som er ødelagt. Hvis det bare står "Kjøleskap, 300L" så får du erstatning for den billigste typen kjøleskap de finner som passer den beskrivelsen. Har du hvitevarer, møbler eller annen elektronikk med spesielle egenskaper så må dette bli med i dokumentasjonen. Det samme gjelder merkeklær og annet. Her må du gå nøye gjennom hva forsikringen(e) dekker, og eventuelt innkreve det overskytende fra kommunen eller spyle-selskapets forsikringsselskap.

Huset ditt inneholder veldig mange småting som det er lett å ikke tenke over at koster mye når man summerer opp. Bad får ofte gjennomgå, og bare såper, sjampo, barberhøvler og hygieneprodukter blir fort noen tusenlapper totalt for en liten familie. Vær klar over verdien på ting før du aksepterer en engangsutbetaling som erstatning.

Det kan også være veldig lurt å få ekstern hjelp i denne situasjonen, da det er mange parter i denne saken og flere forsikringsselskaper å snakke med. Du har lite lyst å sitte igjen med svarteper etter at din forsikringspremie øker, mens verdien på boligen synker og du sitter igjen med mindre verdier enn da du startet.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Avhengig av hvordan ting dekkes (avskrivning vs. fullgod erstatning), så bør du være obs på at det blir riktig på listen over ting som er ødelagt. Hvis det bare står "Kjøleskap, 300L" så får du erstatning for den billigste typen kjøleskap de finner som passer den beskrivelsen. Har du hvitevarer, møbler eller annen elektronikk med spesielle egenskaper så må dette bli med i dokumentasjonen. Det samme gjelder merkeklær og annet. Her må du gå nøye gjennom hva forsikringen(e) dekker, og eventuelt innkreve det overskytende fra kommunen eller spyle-selskapets forsikringsselskap.

Huset ditt inneholder veldig mange småting som det er lett å ikke tenke over at koster mye når man summerer opp. Bad får ofte gjennomgå, og bare såper, sjampo, barberhøvler og hygieneprodukter blir fort noen tusenlapper totalt for en liten familie. Vær klar over verdien på ting før du aksepterer en engangsutbetaling som erstatning.

Det kan også være veldig lurt å få ekstern hjelp i denne situasjonen, da det er mange parter i denne saken og flere forsikringsselskaper å snakke med. Du har lite lyst å sitte igjen med svarteper etter at din forsikringspremie øker, mens verdien på boligen synker og du sitter igjen med mindre verdier enn da du startet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive meg dette! Og absolutt helt riktig. Har hatt tusen tanker i hodet de siste dagene, så det er deilig å få en slik direkte kortfatta melding på obs saker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kommunen kommer til å måtte dekke advokatutgiftene deres også; om de er vrange altså. Men det kan jeg aldri se for meg at de kommer til å være, med mindre de har uvanlig dårlig råd.

Om forsikringen din dekker dette, så kommer de på egenhånd kjøre regresskrav mot kommunen. Du kan eventuelt be kommunen betale egenandelen din, noe de sikkert går med på, vil jeg tro. Den er vel ikke så voldsom?

I forsikringssaker som dette skal ikke premien gå opp, jeg har i alle fall fått vannskade dekket og nytt bad, uten noe stigning i premien.

Så du er ikke bare kjeltring, nei ? Haha

Men, hvordan er ståa i saken nå, da? Litt spennende dette, syntes jeg!
Sist endret av CBDbudbuddy; 8. september 2022 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan dessverre ikke få noe erstatning for tort og svie, akkurat der er lovverket ganske vrient. Du vil kunne få dekt merkostnader/tapte inntekter, men ikke 100 000 kr som en unnskyldning.

Håper det løser seg for dere. For noe jævla svineri!
Rent juridisk: Kan man kreve kommunen for skader i slike tilfeller? Er ikke dette en årsak til at man har forsikring hvor man får utbetalt fra forsikringsselskapet som eventuelt krever regress fra kommunen?

Gikk selv på en kjip smell i forhold til bil. Fikk dekka reparasjon, men ingen mulighet til å kreve tapet ved salg i etterkant. Nå er ikke det sidestilt sånn sett, men lurer på om det er i samme leia juridisk?

Forøvrig jævlig kjipt TS. Fattern var ute for det samme med tilbakeslag på kloakken. Det luktet…
Sist endret av loppetrusa; 13. september 2022 kl. 20:33.