Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3480
Hei!

Noen her som har erfaring med en god, lydløs (vifteløs) bærbar?

Jeg kjøpte nylig en lenovo thinkbook som virker pen og god og solid, men jeg plages rett og slett litt av viftelyden, og sender den nok tilbake og kjøper en annen. En uten vifte.

Det første som møter meg er Macbook Air (2020), som virker storartet, og på akkurat den størrelsen jeg er ute etter, men da strekkes budsjettet litt over smerteterskelen.

Pc-en skal brukes til studier (noen faner og word, ikke redigering eller programmering) og til å se en film i ny og ne, så da trenger jeg kanskje ikke noe så dyrt og kraftig som en macbook heller?

Hva tenker dere?
Hvor stor skjerm trenger du?
har du noen krav om plass?
13-14 tommer. 256 GB, 128 kan sikkert gå det også, jeg har vent meg til å bruke eksterne harddisker.
Surface Pro 7 med i5 og i3 CPU er Vifteløse, alle Surface X modeller er også vifteløse men med noe begrenset ytelse.
OBS Surface Pro 8 har alle vifter.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tertiusmotor Vis innlegg
Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å justere litt på strømstyringen? Sette viftene til passive i stedet for aktive o.l.
Det senker jo ytelsen, men om det er noe du kan leve med beror jo litt hva bruksområdet er.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har du prøvd å justere litt på strømstyringen? Sette viftene til passive i stedet for aktive o.l.
Det senker jo ytelsen, men om det er noe du kan leve med beror jo litt hva bruksområdet er.
Vis hele sitatet...
Aktive til passive, hvordan gjør jeg det? Det ville ha vært fint, bruken min krever nok ikke all verden ytelse.

Jeg har prøvd å lese litt om det, og funnet råd om å gå inn på "Processor power management", men jeg har ikke den muligheten av en eller annen grunn. Jeg har også prøvd å følge rådene på f.eks. denne siden for å få dem tilbake, uten at det har fungert. Og så plager det meg å tweake så veldig på en helt ny pc uten at jeg egentlig vet hva jeg gjør, av frykt for å gjøre noe feil.

https://appuals.com/how-to-restore-m...on-windows-10/
BRAND ∞ STRONG
kontrollpanel/system og sikkerhet/strøm alternativer/endre plan innstilinger/endre avanserte strøm innstillinger/strømstyring for prosessor
Sist endret av vindaloo; 10. august 2022 kl. 17:22.
Takk. Men det er problemet. Jeg har ikke den muligheten. Noen som har peiling på hvorfor?



Jeg har nyeste windows 10-typen og er derfor fucked, tilsynelatende.

https://answers.microsoft.com/en-us/...b-7fe2c18f6ea5

Så da er jeg tilbake på spørsmålet om vifteløse pc-er. Takk for svar hittil.
Sist endret av tertiusmotor; 10. august 2022 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stqsjonær PC med vannkjøling er en mulighet.
Samboer har macbook pro til studiene sine. Ingen verdens lyd fra den om hun jobber med programmene eller drar igang spill eller hva hun nå gjør. Litt stygg prisklasse i forhold til hva man sikkert kan få I en annen pc i ytelser osv vs Mac mtp pris men den er iallefall helt fette tyst uansett hva den brukes til.
Hatt flere laptopper av serien Lenovo ThinkPad T eller ThinkPad P. Aldri hørt et pip. Koster en del, men de tåler alt.
Fuck it, det ble en macbook.