Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3440
Nå har det seg sånn at jeg mest sannsynlig får inn et større beløp (ikke under 200.000) som jeg tenkte jeg skulle investere TRYGT. Jeg er innforstått med at ingen investering er trygge men, jeg vil gro de og har allerede 1 boliglån. Men sitter å funderer på om jeg rett og slett skulle søkt nytt lån og kjøpt en sekundærbolig for utleie.

Jobber som overflatebehandler så vedlikehold er ikke noe problem sånn sett.

Er dette en god tanke, eller bør jeg sette de i fond? Hadde renta ikke vært så høy kunne jeg jo betalt på det jeg allerede har, men tenker da at hvis jeg har muligheten til utleie av sekundærbolig er et mye bedre valg?
Fuck Mr. Plod!
Har du vurdert bitcoin? Sier ikke at du skal gå all inn. Men 25% i bitcoin kan ikke skade.

Veldig bra innkjøpspris på bitcoin nå
Bitcoin.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har du vurdert bitcoin? Sier ikke at du skal gå all inn. Men 25% i bitcoin kan ikke skade.

Veldig bra innkjøpspris på bitcoin nå
Vis hele sitatet...
Han spør om trygg måte å investere i, Crypto er høy risiko måte å gamle på. Ingen kan si bunnen er nådd, skal ikke se bort i fra Bitcoin faller ned til 10k$, husk all uro i verden med børser som faller og dette påvirker crypto.

Jeg ville sett på Fond, men TS må se an først tiden han vil spare først siden dette ikke er kjapp måte å tjene raske penger på akkurat nå
Jeg har både fond og sekundærbolig så jeg føler jeg kan svare litt på denne. Fond er i utgangspunktet ikke utrygt, men kan svinge. Det kommer an på tidshorisonten din, fond kan gå 50-70% på ett år, og de kan bevege seg omtrent sidelengs i flere år. Fordelen er at pengene er relativt greit tilgjengelige og på konto 3-4 dager etter salg hvis det skulle trengs. Angående utleiebolig er regnestykket helt annerledes. Hva er boligprisene der du bor? Hvor mye lån har du i nåværende bolig kontra verdi?
Jeg hadde rammelån på min bolig, kjøpte en til gjennom å låne egenkapitalen på rammelånet. Det er mye å være klar over likevel, og det er overrraskende mye utgifter knyttet til en utleiebolig. Skal du kjøpe en, anbefaler jeg på det aller sterkeste at det er mulighet for å leie ut mer enn 1 enhet, altså f.eks en enebolig med sokkelleilighet slik at du kan leie ut både sokkel og hovedetasje. Kjøper du leilighet, kjøp stor nok til at du kan få nok inntekt. Inntekt minus utgifter og skatt MÅ dekke lånet på boligen, og i tillegg bør du avsette 2-3 tusen i måneden til vedlikehold for det vil bli slitasje og ting som må utbedres.

Utgifter er forsikring, vann/avløp, eiendomsskatt blant annet. Du må ta stilling til om du skal leie ut med tv/Internett, og med eller uten strømutgifter. Du får fradrag for alle utgifter, men husk at fradraget er bare 22%.
I praksis er det slik at en bolig med 85% belåningsgraden er vanskelig å tjene penger på, umiddelbart, men den vil naturligvis nedbetales sakte men sikkert. Så lenge boligmarkedet ikke kollapser vil det derfor være en god investering, selv om du ikke får profitten før etter noen år.

Jeg leier ut for 16.000 pr mnd, betaler ca 10.000 i renter og avdrag, og sitter igjen med noen tusen til fremtidig vedlikehold og slitasje. Lånet krymper med ca 8000 kr pr mnd, det er overskuddet mitt. Jeg sitter ikke igjen med reine cash, men en bolig som nedbetales av noen andre. Jeg betaler lånet på min andre bolig som normalt med min egen lønnsinntekt. I praksis kan jeg nå selge utleieboligen å bli gjeldfri på boligen jeg bor i (sånn ca). Derfor har det gitt meg sikkerhet sånn sett.

Det koker altså litt ned til boligmarkedet der du bor, hvor lett det er å få leid ut, og om du kan tenkes å trenge pengene de nærmeste årene. 200.000 er mye penger, men det er lite penger i boligmarkedet.
Bitcoin kunne vært helt greit, men det er for volatilt. Ser mine fond taper omtrent penger så lurer mer på hva slags tanker folk har om utsiktene til fondene. Utleie krever jo litt mer jobb enn at noen forvalter fond for meg. Men den tryggeste måten å tjene en ekstra slant er..?
Fra lavest til høyest forventet avkastning/risiko: Pengemarked, obligasjonsfond eller indeksfond.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Jeg har både fond og sekundærbolig så jeg føler jeg kan svare litt på denne. Fond er i utgangspunktet ikke utrygt, men kan svinge. Det kommer an på tidshorisonten din, fond kan gå 50-70% på ett år, og de kan bevege seg omtrent sidelengs i flere år. Fordelen er at pengene er relativt greit tilgjengelige og på konto 3-4 dager etter salg hvis det skulle trengs. Angående utleiebolig er regnestykket helt annerledes. Hva er boligprisene der du bor? Hvor mye lån har du i nåværende bolig kontra verdi?
Jeg hadde rammelån på min bolig, kjøpte en til gjennom å låne egenkapitalen på rammelånet. Det er mye å være klar over likevel, og det er overrraskende mye utgifter knyttet til en utleiebolig. Skal du kjøpe en, anbefaler jeg på det aller sterkeste at det er mulighet for å leie ut mer enn 1 enhet, altså f.eks en enebolig med sokkelleilighet slik at du kan leie ut både sokkel og hovedetasje. Kjøper du leilighet, kjøp stor nok til at du kan få nok inntekt. Inntekt minus utgifter og skatt MÅ dekke lånet på boligen, og i tillegg bør du avsette 2-3 tusen i måneden til vedlikehold for det vil bli slitasje og ting som må utbedres.

Utgifter er forsikring, vann/avløp, eiendomsskatt blant annet. Du må ta stilling til om du skal leie ut med tv/Internett, og med eller uten strømutgifter. Du får fradrag for alle utgifter, men husk at fradraget er bare 22%.
I praksis er det slik at en bolig med 85% belåningsgraden er vanskelig å tjene penger på, umiddelbart, men den vil naturligvis nedbetales sakte men sikkert. Så lenge boligmarkedet ikke kollapser vil det derfor være en god investering, selv om du ikke får profitten før etter noen år.

Jeg leier ut for 16.000 pr mnd, betaler ca 10.000 i renter og avdrag, og sitter igjen med noen tusen til fremtidig vedlikehold og slitasje. Lånet krymper med ca 8000 kr pr mnd, det er overskuddet mitt. Jeg sitter ikke igjen med reine cash, men en bolig som nedbetales av noen andre. Jeg betaler lånet på min andre bolig som normalt med min egen lønnsinntekt. I praksis kan jeg nå selge utleieboligen å bli gjeldfri på boligen jeg bor i (sånn ca). Derfor har det gitt meg sikkerhet sånn sett.

Det koker altså litt ned til boligmarkedet der du bor, hvor lett det er å få leid ut, og om du kan tenkes å trenge pengene de nærmeste årene. 200.000 er mye penger, men det er lite penger i boligmarkedet.
Vis hele sitatet...

Endelig en som skjønte opplegget

Det er snakk om både student og næringsby. Fint sted, sett bort fra pil og buemannen vel og merke.

200.000 er virkelig minimum. Men har også 250.000 på bok så hjelper jo mye det også.

Jeg også tenkte noe ala enebolig med egen leilighet. Hva slags låneregler ser jeg på med sekundærbolig? Fremdeles 5 ganger egen inntekt når jeg allerede har 1 mill i boliglån fra før?

I mine fond nå har jeg egentlig tapt noen tusenlapper. Men det har vært javn nedgang selv før covid og krig. Nå er det helt latterlig.

Tjener relativt greit i forhold til andre i samme yrke. Netto årslønn ligger på mellom 480-600.000 i året. Bor alene og ikke så mye utgifter å tenke på
Det er fremdeles 5 ganger inntekt i lån ja. Er nåværende bolig høyt belånt vil det derfor kunne være vanskelig. Et alternativ da KAN være å stifte et AS der du skyter inn 400.000 i ASet og ser om selskapet får låne pengene til bolig. Denne muligheten må du eventuelt sjekke med din bankforbindelse først. I et slikt møte med bank er det viktig at du har laget nøkterne fornuftige kalkyler på hvordan økonomien skal gå rundt. Bankene liker da at du regner på inntekt 11 måneder i året (tilfelle det blir stående tomt mellom to leieboere. Dette slipper du unna med flere boenheter i samme bolig). Eller du legger fram kalkylen med et overskudd i form av kontantoverskudd slik at du dekker utgifter hvis boligen blir stående tom, det oppstår vannskade etc.
Det er litt jobb med en slik kalkyle, men den bør du sette av tid til uansett om du går for AS eller ikke. Få med alle utgifter og trekk fra 22% i skattefradrag, og inntektene minus 22% skatt. Klarer du da å få regnestykket litt i pluss kan du presentere dette for banken så burde der gå greit. Har du lite lån på nåværende bolig er det enkelt, da har banken masse sikkerhet. Tenk at de som låner deg penger skal føle det er trygt å gjøre det, og tenk at du i utgangspunktet ikke skal tape på det, bare at lånet skal krympe mens du har vedlikeholdspenger nok til å opprettholde samme boligstandard frem til dagen du eventuelt vil selge. Dagen du selger sitter du igjen med penga som leietagerne har nedbetalt lånet ditt, plus eventuell prisstigning i markedet underveis )så fremt du vedlikeholder og opprettholder standard).

Og kjøper du noe litt eldre, husk at bad og kjøkken er grisedyrt. Badet i min utleiebolig måtte pusses opp, det kom på over 150.000 kr selv med billige løsninger…
Plasser pengene i Det Norske Oljeselskap på Oslo Børs - trygt som banken med betydelig bedre rente!
Sitat av 420master Vis innlegg
Bitcoin kunne vært helt greit, men det er for volatilt. Ser mine fond taper omtrent penger så lurer mer på hva slags tanker folk har om utsiktene til fondene. Utleie krever jo litt mer jobb enn at noen forvalter fond for meg. Men den tryggeste måten å tjene en ekstra slant er..?
Vis hele sitatet...
Krypto er ren gambling.

Indeksfond vil svinge på kort sikt, men markedet går oppover over tid. Man bør kunne unnvære pengene i minst 5-10 år. Helst mer.

Så har du alternativet med å investere direkte i et eller flere selskap. Det kan være risiko der, men hvis man finner riktig selskap så kan man få enda bedre avkastning. Tenk på de som investerte i Google eller Apple i sin tid, for eksempel. Men det er altså høyere risiko enn å bare sette pengene i indeksfond, og man må nok gjøre en god jobb for å kartlegge selskap man vurderer å investere i.

Sitat av JackLondon Vis innlegg
Plasser pengene i Det Norske Oljeselskap på Oslo Børs - trygt som banken med betydelig bedre rente!
Vis hele sitatet...
DNO eksisterer jo ikke lenger.
Sist endret av hemmeligegreier; 16. juli 2022 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.dno.no/

Tja, de dro nå inn 10 milliarder nok i forrige kvartal
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå har det seg sånn at jeg mest sannsynlig får inn et større beløp (ikke under 200.000) som jeg tenkte jeg skulle investere TRYGT. Jeg er innforstått med at ingen investering er trygge men, jeg vil gro de og har allerede 1 boliglån. Men sitter å funderer på om jeg rett og slett skulle søkt nytt lån og kjøpt en sekundærbolig for utleie.

Jobber som overflatebehandler så vedlikehold er ikke noe problem sånn sett.

Er dette en god tanke, eller bør jeg sette de i fond? Hadde renta ikke vært så høy kunne jeg jo betalt på det jeg allerede har, men tenker da at hvis jeg har muligheten til utleie av sekundærbolig er et mye bedre valg?
Vis hele sitatet...
Markedet akkurat nå er ekstremt usikkert på grunn av resesjonen og rente hevingen(e). S&P blant annet har falt nesten 20% siden starten av året. Om det vil fortsette å stagnere er vanskelig å si, derfor har jeg valgt å likvidere posisjonene mine. Dette er definitivt ikke en "sikker" tid å invester i marked etter min mening.

Boligmarkedet er en mye tryggere plan ettersom mesteparten av dem som dem som også syntes aksje markedet er ustablit, men fortsatt vil kjøpe eiendeler vil legge det i bolig (råvare derivater osv er litt abstrakt så den vanlige person vil kjøpe eiendom). Jeg syntes planen din om å ta lån og kjøpe utleie bolig høres fornuftig ut. Du kan få subsidier basert på boligprisen + lån av staten og banken. samtidig er det en sikrere investering akkurat nå etter min mening.

Når det gjelder fond vil jeg fraråde deg fra dem. Kjøp indeks isteden ettersom du ikke tjener mest på fond, banken gjør det.
Da må du ha mye i egenandel, ditt nåværende boliglån regnes med i totalpakken. Får vel 30-40 tusen i ekstra skatt årlig pga beskattning av sekundærbolig. Men holder du ut i årene som kommer så lønner det seg.