Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2615
Tenkte å ta en kjøretur gjennom Europa i sommer også er jeg nysgjerrig på hvor mye grensekontroll det er mellom Tyskland, Nederland, Danmark, Tsjekkia og Polen?

Er det som mellom Norge og Sverige eller er det enda mindre?
Kan personlig huske å kun bli stoppet en gang fra Sverige til Norge da jeg var barn.
Er da kontroll på grensa til Sverige stadig vekk. Har flere ganger blitt stoppet på Eda, har tillog med sett rutebusen mellom Kongsvinger og Charlottenberg bli stoppet i Norge av tollvesenet. Tenker du på pass, så er det Schengen-avtalen som gjelder. https://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Area
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er da kontroll på grensa til Sverige stadig vekk. Har flere ganger blitt stoppet på Eda, har tillog med sett rutebusen mellom Kongsvinger og Charlottenberg bli stoppet i Norge av tollvesenet. Tenker du på pass, så er det Schengen-avtalen som gjelder. https://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Area
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg spurte om, men derimot hvordan ting er mellom land på kontinentet 😉
Jeg har uttalige turer nedover Europa bak meg.

Har aldri blitt stoppet på vei nedover, men tilbakeveien er litt verre.

Blitt stoppet én gang ved grensen Tyskland - Danmark, to ganger i Sverige etter broen.. og ca alle gangene inn til Norge.

Har vært øst to ganger. En gang til Ungarn via div land som Slovenia, og Polen via Sverige. Hjemover har begge gangene gått via Tyskland. Ble kun stoppet i toll kontroll hjemover.

Når det kommer til politiet så er det vel bare en episode vi ble stoppet etter noe dumskap. Ellers aldri.
Sist endret av Naturgrønn; 20. juni 2022 kl. 13:59.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg har uttalige turer nedover Europa bak meg.

Har aldri blitt stoppet på vei nedover, men tilbakeveien er litt verre.

Blitt stoppet én gang ved grensen Tyskland - Danmark, to ganger i Sverige etter broen.. og ca alle gangene inn til Norge.
Vis hele sitatet...
Dette er min erfaring også, når du krysser Danmark - Tyskland sørover vil du ikke merke grensekryssinger annet et skilt med nytt land som regel..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg har uttalige turer nedover Europa bak meg.

Har aldri blitt stoppet på vei nedover, men tilbakeveien er litt verre.

Blitt stoppet én gang ved grensen Tyskland - Danmark, to ganger i Sverige etter broen.. og ca alle gangene inn til Norge.

Har vært øst to ganger. En gang til Ungarn via div land som Slovenia, og Polen via Sverige. Hjemover har begge gangene gått via Tyskland. Ble kun stoppet i toll kontroll hjemover.

Når det kommer til politiet så er det vel bare en episode vi ble stoppet etter noe dumskap. Ellers aldri.
Vis hele sitatet...
Fra Tyskland til Danmark, hva er erfaringen din der mer spesifikt?
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Fra Tyskland til Danmark, hva er erfaringen din der mer spesifikt?
Vis hele sitatet...
Aldri noen problemer den veien som jeg har vært borti
Takk for en del fine svar

Men fra Nederland til Tyskland eller Nederland til Belgia, hvordan står det til der da?
BRAND ∞ STRONG
Hvordan kontroll tenker du på egentlig på, smugling eller pass?

For
Pass eller ID ville jeg tatt med hvis jeg hadde. Hvis ikke hadde jeg droppet tur rundt i Europa.
Sjekk for smugling kan i teorien poppe opp når som helst.

Heller ikke utenkelig at det er utvidede kontroller i år med tanke på flyktning strømmen fra Ukraina.
Sist endret av vindaloo; 20. juni 2022 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvordan kontroll tenker du på egentlig på, smugling eller pass?

For
Pass eller ID ville jeg tatt med hvis jeg hadde. Hvis ikke hadde jeg droppet tur rundt i Europa.
Sjekk for smugling kan i teorien poppe opp når som helst.

Heller ikke utenkelig at det er utvidede kontroller i år med tanke på flyktning strømmen fra Ukraina.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan det.
Men greia er den at jeg personlig har inntrykk av grensen mellom Norge og Sverige er mer bevoktet enn grensen mellom Danmark og Sverige.

Men jeg lurer bare på hvordan folk har opplevd dette ut ifra folks egne erfaringer bare her
BRAND ∞ STRONG
Skjønner.
Man skal jo i så fall krysse veldig ofte for å kunne ha gode data på det.
Type "jeg kjørte der tre ganger for to år siden og det gikk bra" er liksom ikke noe særlige å satse på hvis det er
viktig for deg å ikke bli stoppet.
Sist endret av vindaloo; 21. juni 2022 kl. 12:53.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Man skal jo i så fall krysse veldig ofte for å kunne ha gode data på det.
Type "jeg kjørte der tre ganger for to år siden og det gikk bra" er liksom ikke noe særlige å satse på hvis det er
viktig for deg å ikke bli stoppet.
Vis hele sitatet...
Nei, det har du helt rett i.
Men regner med det er en del folk på freak som har kjørt igjennom kontinentet før meg.

Har tatt tog og buss fra København til Gøteborg ganske mange ganger og på den veien så har jeg blitt stoppet en del i ID kontroll, men det er det liksom.
BRAND ∞ STRONG
For meg høres det mest logisk ut at det er mindre kontroll mellom Danmark og Sverige en det er mellom Norge og Sverige,
men jeg aner ikke om stemmer.

Husker kontroller mellom Danmark og Tyskland ved Puttgarden. Muligens noe logikk i det også i og med at man da entrer Norden
NULL kontroll. trenger ikke stress om "smugling"-fordi eu har fri zone på alle være... er pabud på noe land infore "toll)) bare norw-korea og sverige har det)) ... du kun ha full billen øl, øst,tobbak,,, men du trenger ikke, dette tingene er billig i hele Eu,, spesielt-czechia,pl,svk,ungarn,romania,jugoslavia)) italia er svindyr,,men du kun bruke supermarket til kjope alt,, jaa men swiss har tollene og politi på grense,,idioter,,)))
Blitt stoppet i kontroll i Tyskland paa veg fra Nederland, tolleren virket ganske overbevist om at jeg hadde med meg noe snusk i bilen og var ganske streng, men naar jeg fikk rota frem det norske passet lot han meg kjøre videre med en gang. Ogsaa blitt stoppet paa grensen mellom Slovenia og Østerike, samme sak mellom Frankrike og Spania, men var bare passkontroller og det virker som saa fort man drar frem norsk pass mister de interessen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Oluf77 Vis innlegg
NULL kontroll. trenger ikke stress om "smugling"-fordi eu har fri zone på alle
Vis hele sitatet...
Vet du hva narkotika er?
Sist endret av vindaloo; 22. juni 2022 kl. 01:54.
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Blitt stoppet i kontroll i Tyskland paa veg fra Nederland, tolleren virket ganske overbevist om at jeg hadde med meg noe snusk i bilen og var ganske streng, men naar jeg fikk rota frem det norske passet lot han meg kjøre videre med en gang. Ogsaa blitt stoppet paa grensen mellom Slovenia og Østerike, samme sak mellom Frankrike og Spania, men var bare passkontroller og det virker som saa fort man drar frem norsk pass mister de interessen.
Vis hele sitatet...
Hvor mange år siden er dette?
Altså passkontroll og tollkontroll er ikke helt det samme. Du blir ikke sjekket like nøye på passkontroll som på tollkontroll, men det om det.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
For meg høres det mest logisk ut at det er mindre kontroll mellom Danmark og Sverige en det er mellom Norge og Sverige,
men jeg aner ikke om stemmer.

Husker kontroller mellom Danmark og Tyskland ved Puttgarden. Muligens noe logikk i det også i og med at man da entrer Norden
Vis hele sitatet...
Flensburg da? hvordan er situasjonen der?
Sist endret av kenny_1995; 22. juni 2022 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sorry, er veldig lite oppdatert.
Da jeg ble sjekket mellom Danmark og Tyskland var det på vei inn i Tyskland med tog og ferge fra Danmark.
Grundig kontroll av politi (?) med hund. Har ikke krysset der siden, Det kan ha vært spesielle omstendigheter.

Reiser lite for tiden. Og hvis jeg gjør er det med fly.
Sist endret av vindaloo; 22. juni 2022 kl. 13:38.
Som det blir sagt er det lite kontroll.
Har sett folk blir stoppa fra Tyskland til Nederland men ikke sett noen blitt stoppa andre veien men vet det forekommer.

Flensburg er det litt kontroll. Aldri blitt stoppa sjøl men fort gjort hvis du kjører varebil. Ser av og til at folk blir vinka inn der faktisk.

Sjøl har jeg bare blitt stoppa inn til Norge på Svinesund og en gang midt inne i frankrike. Det var fransk toll altså ikke politi.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Som det blir sagt er det lite kontroll.
Har sett folk blir stoppa fra Tyskland til Nederland men ikke sett noen blitt stoppa andre veien men vet det forekommer.

Flensburg er det litt kontroll. Aldri blitt stoppa sjøl men fort gjort hvis du kjører varebil. Ser av og til at folk blir vinka inn der faktisk.

Sjøl har jeg bare blitt stoppa inn til Norge på Svinesund og en gang midt inne i frankrike. Det var fransk toll altså ikke politi.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for gode svar
Setter veldig stor pris på det