Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1699
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, min fyrste post her inne på forumet, håper nokon kan hjelpe.

Eg bruker 400mg quetiapin i døgnet. Gått på dette i over eit år utan noko særlig problemer, men dei siste nettene skjer det noko merkeleg rett før eg sovner. Det føles ut som eg blir taza/elektrosjokka (vanskeleg å beskrive følinga) og eg skvett til i full beredskap, hjartet banker som f…. Også er eg våken igjen… Helvetes irriterandes.. kjenns nesten som eg skal dø i dei få sekunda.

Kan det væra kvetiapinen som øydelegg innsovinga? Noko før dette skjer føler eg meg sjukt svimmel og.. blir ikkje trøytt, blir trøytt + svimmel om dykk skjønner og byrjar tenke på svimmelheita istadenfor å sovne..
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Starter det i beina? Høres litt ut som restless legs jeg og mange får av qvetiapin, myldrer og beina som man får strøm og må bevege på dem. Sitter jeg oppe til det symptomet kommer kan jeg bli litt uggen og ør også så det er om å gjøre å legge seg nedpå å sovne før det skjer! Hvis du føler du skal dø ta det med legen
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Starter det i beina? Høres litt ut som restless legs jeg og mange får av qvetiapin, myldrer og beina som man får strøm og må bevege på dem. Sitter jeg oppe til det symptomet kommer kan jeg bli litt uggen og ør også så det er om å gjøre å legge seg nedpå å sovne før det skjer! Hvis du føler du skal dø ta det med legen
Vis hele sitatet...
Merkelig nok, kjennes det som det byrjar og er sterkest i sjølve foten (ikkje leggene) har hatt restless legs før og då berre kjennes det ut som det klør inni sjølve leggen, men det kjennes ut som eitt JÆVLIG støt som går frå foten og opp til hjartet/brystet på kanskje 0,5-1 sekund så tar det endå 1 sek før eg ligg halvveis oppe og puster og innser at eg ikkje dør eller noko. Det er berre snakk om 1-2 sekunder frå eg heldt på å sovne, fer «strøm» og til eg ligg på albuen halvveis oppe.. -.-
Skal prøve sovne no, skjer det igjen skal eg prøve beskrive det rett etter opplevinga, er litt vanskeleg å hugse detaljer frå igår natt..
Går selv på høy dose av quetiapine og kan kjenne meg litt igjen i det du sier her. På bivirkningslista av denne medisinen står jo dyskinesi - som betyr ufrivillige og ofte smertefulle bevegelser. Ville uansett tatt opp dette med lege, da jeg tviler på at noen av oss her inne har en bra løsning på dette.. Lykke til og håper det ordner seg!
Anonym bruker
"Vettskremt Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er det samme, men jeg har den samme følelsen av at jeg holder på å dø, det skjer når jeg er påvirket av cannabis og tenker / drømmer om døden på et eller annet vis, f.eks. et selvmord som er nevnt i avisa. Når jeg altså har tatt Seroquel, og er påvirket av cannabis samtidig, og i tillegg tenker på døden, så føles det i et par sekunder som om jeg er personen som tar selvmord, og forestiller meg at jeg er personen og nettopp har gjennomført steget hvor jeg tar selvmord, f.eks. tar steget ned fra stolen med tauet rundt halsen. Da skvetter jeg skikkelig til og våkner..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det føles ut som eg blir taza/elektrosjokka (vanskeleg å beskrive følinga) og eg skvett til i full beredskap, hjartet banker som f…. Også er eg våken igjen… Helvetes irriterandes.. kjenns nesten som eg skal dø i dei få sekunda.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg opplever det samme som det du beskriver, men bruker ikke Kvetiapin og opplever mer når jeg ikke ruser meg
så jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom disse. Jeg har også gjort denne koblingen til strøm som du gjør, men mest fordi
det høres ut som elektrisitet, opplever ingen smerte.

At dette er følelsen av å våkne igjen akkurat i det øyeblikket man sovner er den eneste forklaringen jeg har kommet opp med.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får det samme, uten strøm, også spiser jeg halve kjøkkenet, hver natt det skjer.
Kan være det som kalles søvnrykk, mer kjent under det engelske navnet 'hypnic jerk' .
Det er et velkjent fenomen som ofte starter i beina, men kan merkes i hele kroppen, der man har en ufrivillig rykning , litt spasme-aktig.

Det er ikke noen konkret forklaring på det, men det finnes noen evolusjonære grunner som man mener medfører denne kroppslige reaksjonen.

En av de er at det gir deg en mulighet for å ta en siste sjekk på omgivelsene dine, for å sjekke om du faktisk er trygg. Det er også postulert at det kan være fra den tiden vi var primater, og er en refleks for å forhindre at vi faller ned fra trær når vi sover. Men igjen, dette er ikke på noen som helst bekreftede teorier.
Trenger ikke ha med medisinen å gjøre, jeg får det samme selv i våken tilstand uten medisin.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Får det samme selv, akkurat i det sekundet jeg går fra våkenn til søvntilstand, gjør ikke no vondt, men svetter til i hele kroppen, akkurat som et lite hopp
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, min fyrste post her inne på forumet, håper nokon kan hjelpe.

Eg bruker 400mg quetiapin i døgnet. Gått på dette i over eit år utan noko særlig problemer, men dei siste nettene skjer det noko merkeleg rett før eg sovner. Det føles ut som eg blir taza/elektrosjokka (vanskeleg å beskrive følinga) og eg skvett til i full beredskap, hjartet banker som f…. Også er eg våken igjen… Helvetes irriterandes.. kjenns nesten som eg skal dø i dei få sekunda.

Kan det væra kvetiapinen som øydelegg innsovinga? Noko før dette skjer føler eg meg sjukt svimmel og.. blir ikkje trøytt, blir trøytt + svimmel om dykk skjønner og byrjar tenke på svimmelheita istadenfor å sovne..
Vis hele sitatet...

Det akkurat samme har skjedd med meg på seroquel! Nøyaktig slik du beskriver det. Dog på lavere doser.. Tok det kun for søvn. Aner ikke hva det kommer av men det er helt vilt ekkelt.
Har opplevd det samme over en lengre periode, dog før jeg begynte på seroquel, så antar at det har med angst å gjøre. Seorquel gjorde det ikke bedre, men letter å sovne igjen etterpå.
Merket det samme, da jeg brukte 100-150mg for søvn. Da hadde jeg gjerne 4-6 av disse før jeg til slutt sovnet. Helt jævlig.
Tok en pause, og begynte på 25mg igjen ca en mnd senere. Da var alt fint igjen.
Sist endret av SkammeligNykter; 21. mai 2022 kl. 23:38.
Brainzaps?
Jeg har prøvd mange medisiner og seroquel er en av de - og jeg har også ruset meg i mange år. Jeg har til tider opplevd det du beskriver her både når jeg har vært nykter en periode eller når jeg har vært ruset. Jeg prøvde å analysere meg selv og hva slags prosesser som foregår i kroppen og hodet akkurat da og min teori er at jeg av en eller annen grunn er redd for å sovne. Selv om jeg er skikkelig sliten og alt det der så legger jeg fortsatt merke til en slags frykt som slår inn akkurat som et lynnedslag og som forsvinner like raskt.

Til meg så har det forsvunnet av seg selv med gode rutiner rundt søvn samt det å få bearbeidet noen av problemene jeg har. Nå går jeg ut fra at du får seroquel for den anti-psykotiske effekten siden du får så høye doser, men den er jo kjent for å ha mange bivirkninger også så kanskje det hadde vært en idé å høre med legen om å prøve en annen anti-psykotika? Abilify eller kanskje Solian kan jo gå an kanskje? Tror ikke disse har de samme bivirkningene som seroquel, men nå skal det sies at jeg tar det fra hukommelsen så det er veldig mulig jeg tar feil.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På 50mg seroquel har jeg hatt uendelig mange hallusinasjoner/søvnparalyser/våkne drømmer.

I tillegg til dette har jeg opplevd å våkne til en total sensorisk overload i hele kroppen. Føltes ut som at lys, lyd og elektrosjokk som går 0-100-0-100 i ultrahøy frekvens. Føltes ut som at noen forsøkte eksorsisme mot meg med elektrosjokk... Utvitende som jeg er klarer jeg ikke å beskrive det annerledes enn hva jeg tror epilepsianfall kan føles ut som....

Dette skjedde totalt tre ganger il.a fire måneder hvor jeg fast brukte 50mg Seroquel. Etter at jeg slutta med seroquelen har jeg ikke hatt disse epiliepsiishe anfallene ytterligere.