Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3771
Ambosius
14 2
Vurderer å kjøpe men trenger noe råd å tips.
Meta/Oculus Quest 2. Helt klart de vr-brillene som gir mest for pengene på markedet akkurat nå.
Kan brukes både som stand-alone eller sammen med PC. PC gir mulighet for å bruke SteamVR.

Ellers er HP Reverb G2 populær, som du bare skal bruke de til stillesittende gaming, som DCS, MS Flightsimulator, Elite Dangerous e.l
Kjøpte nylig Quest 2. Imponerende bra tracking og veldig enkel i bruk.
Jeg hadde Quest 2 og hadde det endel morro, men fikk litt følelsen av at endel spill var mere lik demo en ett skikkelig spill. Brukte også steamvr men da jeg skulle koble det sammen med flightsim funka det ikke sånn kjempebra.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg hadde Quest 2 og hadde det endel morro, men fikk litt følelsen av at endel spill var mere lik demo en ett skikkelig spill. Brukte også steamvr men da jeg skulle koble det sammen med flightsim funka det ikke sånn kjempebra.
Vis hele sitatet...
Enig med dette. Det er kult, og noen spill er skikkelig bra, men mesteparten er veldig halvveis. Hvis penger ikke er stress og man er skikkelig gira på å prøve det så kjør på, men ikke forvent alt for mye. Noen spill er utrolig bra (Half-Life: Alyx!!!), men generelt sett er det et stykke å gå enda. Mye av det beste får man også gjennom PCVR, og det er ikke alltid det funker like bra når det gjelder Quest 2.

Hovedproblemet for meg er definitivt motion sickness. Spill med bevegelse, spesielt der man går rundt eller i værste fall må klatre eller falle ned, er nesten umulig. Og så blir man gjerne veldig sliten i hodet av å holde på.
Husker jeg spilte et boksespill. 3x3 minutter som var jævlig knallhardt. Om jeg går inn for å trene skuldre skikkelig når jeg har ei styrkeøkt blir jeg ikke i nærheten så stiv i skuldra som jeg ble etter noen minutter med boksing i VR. Det var litt fett.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Husker jeg spilte et boksespill. 3x3 minutter som var jævlig knallhardt. Om jeg går inn for å trene skuldre skikkelig når jeg har ei styrkeøkt blir jeg ikke i nærheten så stiv i skuldra som jeg ble etter noen minutter med boksing i VR. Det var litt fett.
Vis hele sitatet...
Jeg var støl i en uke etter en overdrevet hard økt med Thrill of the Fight og Pistol Whip. Når det kommer til boksespillene så lurer jeg litt på om det egentlig er så bra, med tanke på at man slår luft. Man blir gjerne advart mot å slå slik at man strekker skuldrene helt ut, men det er vanskelig å huske på når man holder på.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg var støl i en uke etter en overdrevet hard økt med Thrill of the Fight og Pistol Whip. Når det kommer til boksespillene så lurer jeg litt på om det egentlig er så bra, med tanke på at man slår luft. Man blir gjerne advart mot å slå slik at man strekker skuldrene helt ut, men det er vanskelig å huske på når man holder på.
Vis hele sitatet...
Tanken med å slå ut i ingenting slo meg noen ganger (no pun intended) men siden jeg er endel plaga ved ei skulder og kjente ikke noe spessielt i den så tenkte jeg ikke over det ettervært.
Når det gjelder Quest 2 og PCVR. For min del, så fikk jeg best resultat av å bruke Virtual Desktop istedenfor Quest sin egen AirLink.
Virtual Desktop koster $20 via Oculus shoppen, men var lett verdt det.
Og ikke minst, å koble pc'en til routeren med en ethernet kabel istedenfor wifi. Dette gjorde underverker for å motvirke stuttering/lag.

Med dette klarer jeg å kjøre stabilt opptil 90fps med rundt 25-30ms lag trådløst!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
https://prisguiden.no/kategorier/vr-...?s=test_rating desc&gclid=CjwKCAjww8mWBhABEiwAl6-2RR4-6WSy1xaQ9loAEEiHSFbf6D-12NRmBsmNEgCJTX5pz7B54N6usxoCXu8QAvD_BwE

SamsungGear VR 2017 scorer høyest.
Sist endret av Ingebrigt; 17. juli 2022 kl. 17:40.
Det er også en test fra 2017.
Jeg ser at Meta/Oculus Quest 2 leveres med ulikt minne dvs. 64, 128 og 256GB. Er dette kun til lagring av filmer og spill eller påvirker det også ytelsen?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg ser at Meta/Oculus Quest 2 leveres med ulikt minne dvs. 64, 128 og 256GB. Er dette kun til lagring av filmer og spill eller påvirker det også ytelsen?
Vis hele sitatet...
Har ingenting å si på ytelsen. 64GB er utfaset å selges ikke lenger.

Minne brukes for å lagre apper, som spill og div programmer.
Om du planlegger å bruke PCVR/SteamVR, så holder det med plenty med 128GB da det meste streames rett fra pc'en.

Selv har jeg 128GB utgaven og har vel installert 7-8 spill pluss noen programmer på den og har fremdeles over 70GB ledig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor lenge skal et fulladet batteri på Oculus 2 vare når man ser film? Er det mulig å bytte det interene batteriet på dissen enhetene?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvor lenge skal et fulladet batteri på Oculus 2 vare når man ser film? Er det mulig å bytte det interene batteriet på dissen enhetene?
Vis hele sitatet...
Det interne batteriet varer ca. 1 1/2 time.
Du kan koble til powerbank. Eventuelt investere i en headstrap som har ekstra batteri, som f.eks. Oculus Elite Strap eller BoboVR M2 Pro.
Bruker selv den fra BoboVR å den gir meg ca. 2 timer ekstra batteritid, så totalt ca 3 1/2 times bruk.