Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2159
Jeg har 30 40 ubrukte kniver som jeg har samlet over mange år. Alle kjøpt på nettet. Alle knivene er foldekniver og forskjellige. Har mistet interessen for samlingen nå og ønsker og selge dem. Noen som vet om det er lovlig og selge slikt på Finn.no eventuellt andre steder?
Så lenge det ikke er de knivene som er definert ulovlig som f.eks. springkniv/batanga.

Også er det forskjell på bruksområde. Pynt osv
oggen's Avatar
Trådstarter
Jerna, jeg forstår ikke helt hva du mener med bruksområde i denne sammenhengen. Jeg bruker de utelukkende til og se og ta på, samt samlermani. Men det er ekte kniver og kan jo brukes til forskjellig formål av en eventuell ny eier, også pynt osv..
Sitat av oggen Vis innlegg
Jerna, jeg forstår ikke helt hva du mener med bruksområde i denne sammenhengen. Jeg bruker de utelukkende til og se og ta på, samt samlermani. Men det er ekte kniver og kan jo brukes til forskjellig formål av en eventuell ny eier, også pynt osv..
Vis hele sitatet...
Jo, men i følge våpenloven er kniver, som er lagd for voldsbruk forbudt i Norge. Altså har knivene dine et formål som verktøy eller pynt (ala bunadskniver), er de også helt greie å selge. Også på Finn.
Men om det er voldsprodukter, kan du jo få politiet på døra, uansett når det gjelder hvilken salgsmåte.
Fullt lovlig å selge på finn, og på fb går det og an. Legg flid i bildene og i beskrivelsen om du ønsker de solgt som samling eller individuelt. Selv ville jeg anbefalt å selge dem samlet, det kan og gi et mer seriøst inntrykk. Se an hvem du selger til✌️
oggen's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!
Er det fortsatt slik at om man kan levere fra seg ulovlige våpen så slipper man følger?

For jeg slapp unna på noe slikt på Gardermoen en gang.. hadde glemt igjen en kastekniv i lommen på baggen min når jeg var på vei på utlandsreise. Da fikk jeg telefon fra politiet der hvor jeg klarte å uskyldigjøre meg nok til å få lov til å "levere" det til destruering så var det hele glemt. Ung og dum, men jeg slapp jeg
Jeg vet at politiet har våpenamnesti i ny og ned. Da kan du levere det du har av ulovlige våpen, og ikke få rettslige konsekvenser. Men utenom våpenamnesti gitt av politiet, så er det full pakke med konsekvenser.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg vet at politiet har våpenamnesti i ny og ned. Da kan du levere det du har av ulovlige våpen, og ikke få rettslige konsekvenser. Men utenom våpenamnesti gitt av politiet, så er det full pakke med konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Er våpenamnesti NÅ fra 1.mars til 31.mai.
Hvor fant du dette? Fant ingenting, og de datoene passer med det siste som var i 2017.

Som regel gjelder dette skytevåpen, fyrverkeri ogg sprengstoff. Men vet om flere som leverte inn andre typer våpen også.

Det letteste er faktisk å spørre politiet. De er til hjelp og noen ganger, har spurt dem selv i forbindelse med skytevåpen som er arvet eller funnet, har alltid blitt veiledet og fått hjelp. Faktisk en gang med kniv, karambit, denne har jo vært mye omdiskutert da den har ett voldelig utseende og er en selvforsvarskniv. Den er jo ikke nevnt med navn i lovverket og forskriften (tror jeg).
Den er og fi som bukspretter kniv på jakt, litt showoff men ja. Endte opp med at som jeger så var den kanskje ok, men ellers så var det vanskelig og se noen akt verdig formål som er ordlyden de bruker mot det som ikke er navngitt.

Men ta kontakt med våpenkontoret og si at du har en samling kniver du vurderer å selge men er bekymret rundt lovligheten.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvor fant du dette? Fant ingenting, og de datoene passer med det siste som var i 2017.

Som regel gjelder dette skytevåpen, fyrverkeri ogg sprengstoff. Men vet om flere som leverte inn andre typer våpen også.

Det letteste er faktisk å spørre politiet. De er til hjelp og noen ganger, har spurt dem selv i forbindelse med skytevåpen som er arvet eller funnet, har alltid blitt veiledet og fått hjelp. Faktisk en gang med kniv, karambit, denne har jo vært mye omdiskutert da den har ett voldelig utseende og er en selvforsvarskniv. Den er jo ikke nevnt med navn i lovverket og forskriften (tror jeg).
Den er og fi som bukspretter kniv på jakt, litt showoff men ja. Endte opp med at som jeger så var den kanskje ok, men ellers så var det vanskelig og se noen akt verdig formål som er ordlyden de bruker mot det som ikke er navngitt.

Men ta kontakt med våpenkontoret og si at du har en samling kniver du vurderer å selge men er bekymret rundt lovligheten.
Vis hele sitatet...
På politiet sin Facebook profil, står det "Det blir åpnet for våpenamnesti hos politiet fra 1. mars til 31. mai. Vi vet at det oppbevares mange gamle hagler og rifler som enten er arvet eller ikke registrert hos politiet."

Sist endret av BenzoKnekk; 7. mai 2022 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ro ned på benzoen. Det innlegget der er fra 2017.
Sitat av voktern Vis innlegg
Ro ned på benzoen. Det innlegget der er fra 2017.
Vis hele sitatet...
Javell....... Tror jeg må kjekke synet...