Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3727
Har hørt både at det er bra og at det er skadelig.
Argumenter for er at de alltid bruker mindre drivstoff etter chipping så det er bra for lommeboka og bra for akselerasjonen

Argumenter mot er at det er skadelig på bilen og at turbo osv ryker fortere.

Vet folk hva som egentlig er sant her?
Sist endret av Laban22; 28. april 2022 kl. 23:05.
Tja kommer an på bilen egentlig. Jo mere hester du henter ut jo mere belastning kan det få på motor osv.
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tja kommer an på bilen egentlig. Jo mere hester du henter ut jo mere belastning kan det få på motor osv.
Vis hele sitatet...
Vet du om det er sånn at når det står "steg 1 chipping" på en chippingkalkulator så MÅ man velge det eller ingenting? Altså om det står at du kan chippe den opp 60hk på steg 1 chip så går det ikke å velge f.eks 40hk istedenfor og dermed ikke øke så dramatisk og få mindre slitasje?

Og melder man det inn til statens vegvesen og får nytt vognkort? Noen som vet hva som skjer med forsikringprisen da?

:
Sist endret av Laban22; 28. april 2022 kl. 23:15.
Fordi gjort at feks automatkasse ryker pga overdose dreiemoment om chipper ikke har kunnskaper nok. Turbo takler det nok om du ikke overdriver. Og husk hyppige oljeskift også automat trenger det trass "long life" olje.
Som sagt spørs helt på bilen. Har kjørt 150k km på en 1.8t med chip, 40 hester mer og lavere forbruk, null trøbbel. Det er også mange produsenter som leverer biler med samme motor, men forskjellig effekt så det kun er software som begrenser. På disse vil man kunne hente ut en del trygt med chip. Det chipper gjør er jo å få turboen til å lade høyere trykk, og endre "mapping en" til motoren, altså timing mellom innsprut og tenning osv til å stemme med høyere turbotrykk. Så det kan også variere ettersom hvilken chip man kjøper (Kina drit vs proffe tuning verksteder). Men jeg vil si at chipping på generelt grunnlag er greit for motor og sjelden skadelig. Men Google litt og sjekk opp rundt din spesifikke motor.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Vet du om det er sånn at når det står "steg 1 chipping" på en chippingkalkulator så MÅ man velge det eller ingenting? Altså om det står at du kan chippe den opp 60hk på steg 1 chip så går det ikke å velge f.eks 40hk istedenfor og dermed ikke øke så dramatisk og få mindre slitasje?

:
Vis hele sitatet...
Fordi de fleste steder som driver med chipping bare har kjøpt mappet og utstyret av noen andre, slenger det på bilen uten noe særlig tilpasning og håper det går bra. Skal det gjøres ordentlig må bilen på rullende landevei/dyno og tunes skikkelig. Og det er DYRT, fordi det gjerne tar noen timer.
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Fordi de fleste steder som driver med chipping bare har kjøpt mappet og utstyret av noen andre, slenger det på bilen uten noe særlig tilpasning og håper det går bra. Skal det gjøres ordentlig må bilen på rullende landevei/dyno og tunes skikkelig. Og det er DYRT, fordi det gjerne tar noen timer.
Vis hele sitatet...
Men kan man velge å chippe mindre enn det steg 1 chippingen sier?

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Som sagt spørs helt på bilen. Har kjørt 150k km på en 1.8t med chip, 40 hester mer og lavere forbruk, null trøbbel. Det er også mange produsenter som leverer biler med samme motor, men forskjellig effekt så det kun er software som begrenser. På disse vil man kunne hente ut en del trygt med chip. Det chipper gjør er jo å få turboen til å lade høyere trykk, og endre "mapping en" til motoren, altså timing mellom innsprut og tenning osv til å stemme med høyere turbotrykk. Så det kan også variere ettersom hvilken chip man kjøper (Kina drit vs proffe tuning verksteder). Men jeg vil si at chipping på generelt grunnlag er greit for motor og sjelden skadelig. Men Google litt og sjekk opp rundt din spesifikke motor.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg ringer Mercedes teknisk og de sier at det er trygt så kan jeg stole på det?
Sist endret av Laban22; 28. april 2022 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Men kan man velge å chippe mindre enn det steg 1 chippingen sier?



Så hvis jeg ringer Mercedes teknisk og de sier at det er trygt så kan jeg stole på det?
Vis hele sitatet...
Nei du trenger ikke nødvendigvis å stole på det, hilsen en som har jobbet på mercedes.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Men kan man velge å chippe mindre enn det steg 1 chippingen sier?
Vis hele sitatet...
Man KAN men det blir ikke gjort stort sett. Det er standardgreier som de ikke gidder å tukle med.

Var visst litt kjapt på første innlegget, dette skulle jeg egentlig skrive ned i første svaret mitt.
Sist endret av Vasken; 28. april 2022 kl. 23:32.
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Man KAN men det blir ikke gjort stort sett. Det er standardgreier som de ikke gidder å tukle med.

Var visst litt kjapt på første innlegget, dette skulle jeg egentlig skrive ned i første svaret mitt.
Vis hele sitatet...
Ok, takk
Om du har Diesel og du har steg 1 chiptuning så bør du ta en langkjøring i uka for å få blåst DPF ren.
Hvis ikke ville jeg sett på muligheten til å ta DPF ut.

Jeg har kjørt rundt siden 2018 med DPF-delete og chip steg 2. Jeg kjørte rundt med chip steg 1 første året grunnet mye pendling så gjorde jeg ikke noe med DPF men når jeg flyttet hjem igjen og det blir for det meste max 20 min kjøring så sørget jeg for å få den "slettet" da det koster jævlig mye om den skulle gå tett og du må ha "ny".

EDIT: I de fleste tilfeller blir det kun fjernet elektronisk ned-tuning fra fabrikk.

BMW gjør ofte det.

316,318 er samme motor. samme er det med 320 bortsett fra at dysene er større.
det vil si at de kommer med software som gjør at motoren har lavere HK enn utgangspunktet, det er fordi det er billigere å produsere 1 motor og da ha den elektronisk tunet ned.
Sist endret av VitoScaletta; 28. april 2022 kl. 23:37.
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Nei du trenger ikke nødvendigvis å stole på det, hilsen en som har jobbet på mercedes.
Vis hele sitatet...
Ok, er vel ikke verdt det da.. selvom det er fristende med lavere forbruk og mer krefter
åssen bil er det snakk om?
Trådstarter
Sitat av znapshot Vis innlegg
åssen bil er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Enten Mercedes c klasse 2015-2019 eller BMW 3/5- serie 2013-2016

Kommer til å kjøpe en av disse nå i løpet av nærmeste fremtid. Muligens i morgen
Har en noen år eldre e61 530,justert fra 218 til 268. Den har gått helt problemfritt slik i 8 år nå. eneste som er gjort,utenom det er og fjerne dpf.
Trådstarter
Sitat av znapshot Vis innlegg
Har en noen år eldre e61 530,justert fra 218 til 268. Den har gått helt problemfritt slik i 8 år nå. eneste som er gjort,utenom det er og fjerne dpf.
Vis hele sitatet...
Hva betyr å fjerne dpf? Var det en greie du måtte gjøre i sammenheng med chippingen?
Dieselpartikkelfilter,på min bil ble det fjernet. da det er en sotsamler. viktig og påpeke at det ikke er tillat og gjøre dette,da den da mest trolig vil ha høyere utslipp

Altså ett filter som sitter i eksosanlegget på alle nyere biler
Sist endret av znapshot; 29. april 2022 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av znapshot Vis innlegg
Dieselpartikkelfilter,på min bil ble det fjernet. da det er en sotsamler. viktig og påpeke at det ikke er tillat og gjøre dette,da den da mest trolig vil ha høyere utslipp

Altså ett filter som sitter i eksosanlegget på alle nyere biler
Vis hele sitatet...
Åjaaaa. Skjønner. Er det noe man gjør med bensinmotor når man chipper og?
vet at endel nyere bensimotorer også har fått partikkelfilter. men da bensinmotoren ikke soter på samme måte som dieselmotoren. vil jeg ikke tro det er ett problem på samme måte. Det må ikke fjernes på dieselbiler,kjenner mange som ikke har gjort det. Men greit og "blåse" rent,ved gjevne mellomrom så det ikke tetter seg
Trådstarter
Sitat av znapshot Vis innlegg
vet at endel nyere bensimotorer også har fått partikkelfilter. men da bensinmotoren ikke soter på samme måte som dieselmotoren. vil jeg ikke tro det er ett problem på samme måte. Det må ikke fjernes på dieselbiler,kjenner mange som ikke har gjort det. Men greit og "blåse" rent,ved gjevne mellomrom så det ikke tetter seg
Vis hele sitatet...
Okey

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Om du har Diesel og du har steg 1 chiptuning så bør du ta en langkjøring i uka for å få blåst DPF ren.
Hvis ikke ville jeg sett på muligheten til å ta DPF ut.

Jeg har kjørt rundt siden 2018 med DPF-delete og chip steg 2. Jeg kjørte rundt med chip steg 1 første året grunnet mye pendling så gjorde jeg ikke noe med DPF men når jeg flyttet hjem igjen og det blir for det meste max 20 min kjøring så sørget jeg for å få den "slettet" da det koster jævlig mye om den skulle gå tett og du må ha "ny".

EDIT: I de fleste tilfeller blir det kun fjernet elektronisk ned-tuning fra fabrikk.

BMW gjør ofte det.

316,318 er samme motor. samme er det med 320 bortsett fra at dysene er større.
det vil si at de kommer med software som gjør at motoren har lavere HK enn utgangspunktet, det er fordi det er billigere å produsere 1 motor og da ha den elektronisk tunet ned.
Vis hele sitatet...
Er det noen måte å finne ut om motoren egentlig er sterkere, men bare er elektronisk tunet ned?
Sist endret av Laban22; 29. april 2022 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mercedes c klasse 2015-2019 eller BMW 3/5- serie 2013-2016

Usikker på mercedesen men bmw starta vell med det så tidlig som 2006 mener jeg. de bilene og årstallene du nevner hos bmw der er iværtfall tunet ned. Jeg vil tippe mercedes gjør akk det samme.
Trådstarter
Melder man det inn til statens vegvesen når man har chippet? Får det konsekvenser for f.eks den månedlige forsikrings utgiften?
Effektøkning er relativt ufarlig generelt sett av egen erfaring. Det handler mer om hva du gjør i tillegg og hvem som mapper bilen.

Kjørte hyllevare map på V60en min. 136 -> 190hk. Funka fjell det. Aldri benka så det er kun tall fra nettsida. Sparka bedre i fra var det ingen tvil om.

Et godt map og at du ikke herjer bilen ned er et bra utgangspunkt.
Et lite tips om du ender opp med å chippe bilen: Ikke kjør den hardt, for så å stoppe den uten å la turboen kjøle seg ned, da du få noe slags forkulling med selve turboen som gjør at den blir brent, totalt fucked og du må ha ny
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Et lite tips om du ender opp med å chippe bilen: Ikke kjør den hardt, for så å stoppe den uten å la turboen kjøle seg ned, da du få noe slags forkulling med selve turboen som gjør at den blir brent, totalt fucked og du må ha ny
Vis hele sitatet...
Good tip

Men melder man det inn til statens vegvesen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Good tip

Men melder man det inn til statens vegvesen?
Vis hele sitatet...
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie...ng/chiptuning/

Oppskrift for å finne slikt:

1. Trykk inn www.google.com i nettleseren din
2. Skriv inn det du lurer på, f.eks. "chipping statens vegvesen"
3. ???
4. Profit!
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Good tip

Men melder man det inn til statens vegvesen?
Vis hele sitatet...
For å si det sånn.. Den eleven i klassen som sa ifra til læreren at vi hadde prøve hun har glemt, er den personen som melder det til SV.

Ingen andre av den grunn at de ikke kan finne ut av det, jeg har hatt bilen min på EU-kontroll og sjekk langs veien av SV og det er ikke sånn at de sjekker hestekreftene.

Det er heller ikke en "chip" som sitter på toppen av motoren sånn at alle kan se det, det er endring av programvare i hjernen på bilen.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
For å si det sånn.. Den eleven i klassen som sa ifra til læreren at vi hadde prøve hun har glemt, er den personen som melder det til SV.

Ingen andre av den grunn at de ikke kan finne ut av det, jeg har hatt bilen min på EU-kontroll og sjekk langs veien av SV og det er ikke sånn at de sjekker hestekreftene.

Det er heller ikke en "chip" som sitter på toppen av motoren sånn at alle kan se det, det er endring av programvare i hjernen på bilen.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo bare at du har sluppet unna og ikke noe mer enn det. Det er nok ingen høy risiko men det er flere måter dette kan avsløres på. Bl.a. Avgasser på EU. Og hva du kan bli ansvarlig for i en ev ulykke er jo bare hypotetisk.

Hvis du gjør dette hos seriøse forhandlere så får du dokumentasjon du kan ta med til SVV. Hvordan det påvirker forsikring er nok individuelt, i mitt tilfelle utgjorde det ikke noe.

Men nå ville heller aldri jeg latt gutta krutt i nabogararasjen snørr og bart AS heller aldri tuklet med min bil…
Sitat av Dough Vis innlegg
Det betyr jo bare at du har sluppet unna og ikke noe mer enn det. Det er nok ingen høy risiko men det er flere måter dette kan avsløres på. Bl.a. Avgasser på EU. Og hva du kan bli ansvarlig for i en ev ulykke er jo bare hypotetisk.

Hvis du gjør dette hos seriøse forhandlere så får du dokumentasjon du kan ta med til SVV. Hvordan det påvirker forsikring er nok individuelt, i mitt tilfelle utgjorde det ikke noe.

Men nå ville heller aldri jeg latt gutta krutt i nabogararasjen snørr og bart AS heller aldri tuklet med min bil…
Vis hele sitatet...
Bilen min har vært chippet siden 2018, avgasser ble målt, ingen avvik.
Jeg tok min på ett ganske seriøst tuningselskap og fikk ikke noe dokumentasjon jeg kunne ta med til SVV.
EDIT: gutta krutt i nabogararasjen snørr og bart AS ville jeg heller aldri brukt.


Ved chip steg 1 så tuner du bilen maks 30% og det er på de fleste normalbiler, altså biler med lite hestekrefter fra før.
Det er ikke en rå kraftig motor som skal blodtrimmes så "evnt ulykke" er krisemaksimering.

Men uansett så er det OP som må ta disse valgene om hva hen vil gjøre.
Sist endret av VitoScaletta; 30. april 2022 kl. 11:08.
Akkurat dette med avgasser er nok noe av det som skiller seriøse fra useriøse, mente ikke noe annet
Jeg har optimalisering anbefalt av bilfabrikant og de sier også det ikke skal gjøre noe med utslipp.

Hvis du ikke får dokumentasjon bør man stille seg spørsmålet om det er seriøst, ev. om det er noe du betaler ekstra for så er det fortsatt et bedre alternativ å kunne velge det vekk enn at det ikke er å oppdrive.

Greia er jo at med dokumentasjon kan du gjøre det på SVV uten å vise bil. Da er det bare papirarbeid.

PS Mulig det med dokumentasjon bare er de som gjør dette i regi av fabrikant. Dette står på SVV
Dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller godkjent uavhengig laboratorium.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dough; 30. april 2022 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie...ng/chiptuning/

Oppskrift for å finne slikt:

1. Trykk inn www.google.com i nettleseren din
2. Skriv inn det du lurer på, f.eks. "chipping statens vegvesen"
3. ???
4. Profit!
Vis hele sitatet...
Hvis du set hva slags svar jeg har fått under spørsmålet ditt så ser du hvorfor det er fint å spørre her i tillegg til å google
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hvis du set hva slags svar jeg har fått under spørsmålet ditt så ser du hvorfor det er fint å spørre her i tillegg til å google
Vis hele sitatet...
Njaa... vidarlo ga deg en oppskrift på hvordan å google seg fram til gjeldende lovverk, svaret du fikk etterpå kan du forsåvidt få av meg også, og har ingenting med lovverk å gjøre, kun teoretisk mulighet/kjangse:

Kjørte i mangen år med tunet bil, i tillegg til at DPF var åpnet, knust innmat, og sveiset igjen på minst mulig synlige plass, ulovlig/ikke endret vognkort, og selv etter bilen ble kondemnert og forsikringen utbetalt, fikk det aldri noen følger for meg.

Hadde det blitt gjort idag ville jeg nok fått det "på papiret", for å få regress av forsikringsselskapet i en eventuell meget dyr ulykke der du er den skyldige part, er fort de pengene det koster for registreringsendring småpenger iforhold!
Sist endret av Mr.Septik; 30. april 2022 kl. 23:56.
Trådstarter
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Njaa... vidarlo ga deg en oppskrift på hvordan å google seg fram til gjeldende lovverk, svaret du fikk etterpå kan du forsåvidt få av meg også, og har ingenting med lovverk å gjøre, kun teoretisk mulighet/kjangse:

Kjørte i mangen år med tunet bil, i tillegg til at DPF var åpnet, knust innmat, og sveiset igjen på minst mulig synlige plass, ulovlig/ikke endret vognkort, og selv etter bilen ble kondemnert og forsikringen utbetalt, fikk det aldri noen følger for meg.

Hadde det blitt gjort idag ville jeg nok fått det "på papiret", for å få regress av forsikringsselskapet i en eventuell meget dyr ulykke der du er den skyldige part, er fort de pengene det koster for registreringsendring småpenger iforhold!
Vis hele sitatet...
En ting er lovverket. En annen ting er hva folk mener om det er noe man skal følge eller ikke. Alt i alt etter denne tråden så la der jeg dessverre på at jeg ikke tør å gjøre det. Det hadde vært gøy, men syntes ikke det virker som en sjanse som er verdt å ta