Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2863
Vet ikke om dette er rett plass på forum å stille dette spørsmålet, men for ca 3 mnd siden skrev jeg og samboer under på en husleiekontrakt uten dato for overtakelse grunnet oppsigelse her vi leier ennå.

Den nye huseieren sa hvis vi valgte å flytte inn den 1. en måned ville vi betale halv husleie siden innbetaling er 15. (Muntlig Avtale)

Nå som vi ser at det tar lang tid for vår nåværende huseier å finne nye leietakere her, så vi besluttet igår at vi skulle flytte til ny leilighet for å ha bedre tid til utvask her.

Kontakter ny huseier å sier hva vi tenker, men nå må vi betale full husleie. Det står i den nye husleiekontrakten at overtakelse er i April (01.04.2022)

Har tidligere aldri måttet betale full husleie ved en slik overtakelse. Har hjeg flyttet inn den 1. og innbetaling er den 15. har jeg alltid betalt halv husleie ved overtakelse.

Jeg mener selv jeg skal betale halv husleie, det er min tolkning. Vi har da kun disponert leilighet i 15 dager ved overtakelse, ikke 1 mnd. Det står i husleiekontrakten at husleien skal betales inn forskuddsvis, aner ikke om det utgjør noe for denne situasjonen.
Sist endret av Arek; 20. mars 2022 kl. 19:52.
Hvis du har bodd der siden den 1. så må du selvfølgelig betale for hele måneden. Du har jo disponert leiligheten hele måneden. Det har ikke noe å si hvilken dato i måneden du har forfallsdato. Den husleia du betaler 15. mars gjelder for mars måned, ikke for 15. mars til 15. april.
Hvis du betaler den 15. så betaler du i praksis 2 uker forskudd og 2 uker etterskudd.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til, du har bodd der fra første men ønsker ikke betale?
ja den 15 betaler du fra 1 til 1

Bare å få det bekreftet fra utleier, og så betaler du den halve leia når du flytter ut en gang i tiden.

Bør jo ikke være noe problem.
Det står altså at det skal betales på forskudd, noe som også er det desidert mest vanlige.

Det betyr at 15. mars skal du betale leien for april.

Flytter du inn 1. april, så betaler du full leie for hele april.


Altså:

Innflytning 1. april: Full månedsleie, forfall 15. mars.
Forfall av husleie må vel toppe lista over uenigheter i leieforhold. Dette kommer opp støtt og stadig.

Lite å tilføre ovennevnte innlegg egenlig.

Husleieloven sier lite her som kan hjelpe deg.

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.
Vis hele sitatet...
Her står det implisitt at man betaler leie for kalendermåned men står fritt til å avtale forfall/forskudd/termin. Det forandrer ikke at leien er pr måned.

99% av tilfellene velger å gjøre dette enkelt men så er de som skal kødde det til.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-2
Sist endret av Dough; 21. mars 2022 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.