Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2394
Jeg så et sted at kommunene ber private å melde fra om leiligheter de kan tenke seg å leie ut til kommunen. Jeg vet ikke hva utleiere får betalt for dette, med regner med de kan ta seg godt betalt? Politikerne har også gått ut og sagt at flyktninger fra Ukraina gjerne har utdanning som er godkjent i Norge og dermed vil de gjerne ha de bosatt sentralt. Tanken her er vel at de ta seg jobber.

Men, utleiemarkedet er jo allerede ganske så dyrt, og jeg frykter det nå vil kunne nå nye høyder, akkurat nå som jeg planlegger å flytte til en større by sørpå for å studere. Jeg er ikke i 20 årene lengre , så står ikke først i studentboligkøen.
I første omgang blir det vel å huse folk som flyktninger.
Blir spennende å se hvordan det går denne gangen.
Var vel ganske mange privatpersoner som tjente veldig godt på det samme for noen år tilbake da vi tok imot flyktninger fra syria.

Om jeg ikke husker feil var det vel ganske mye kritikk rundt dette at folk tjente voldsomme summer på å leie ut til kommunene/staten.
Når flyktningene kom fra Syria og andre land så var det masse private som tilbydde leiligheter/bolig privat til kommunene, det som ikke fungerte var at mange kommuner betalte for leiligheter som aldri ble brukt eller utleid.
Di bare sto i beredskap i et par år og kommunene betalte ut enorme summer for disse leilighetene/boligene som aldri ble brukt eller utleid til andre.

Har en kompis som leide ut 3 leiligheter til kommunen i 2 år som beredskapshjem for flyktninger, var ikke 1 flyktning eller andre for den slags skyld innom på disse 2 årene. Han fikk leie inntekter på 3 leiligheter som sto ubrukt i 2 år. Dette var en kommune i Nord-Norge.
En ting som jeg finner morsomt er at her jeg bor, dalstrøka innafor, så er det klin umulig og finne ett sted og leie hvis du ikke er i slekt med noen, men plutselig nå som man kan få litt peng av kommunen så er det ca 50 steder som kan leies ut til flyktninger...

Her har folk vært nødt til å si opp jobb og flytte med barn fordi de ikke fins noe å leie men så plutselig så er det 50 tomme hus klar til å flyttes inn i.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
En ting som jeg finner morsomt er at her jeg bor, dalstrøka innafor, så er det klin umulig og finne ett sted og leie hvis du ikke er i slekt med noen, men plutselig nå som man kan få litt peng av kommunen så er det ca 50 steder som kan leies ut til flyktninger...

Her har folk vært nødt til å si opp jobb og flytte med barn fordi de ikke fins noe å leie men så plutselig så er det 50 tomme hus klar til å flyttes inn i.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så unaturlig at enkelte strekker seg lengre for å leie ut i en slik situasjon, spesielt ikke hvis kommunen garanterer for leieinntektene. Det er ikke vanskelig å se for seg samtalen mellom herr og fru med ekstra bolig / rom som har sett på nyhetene at det kommer europeiske flyktninger og kommunen trenger hjelp til å skaffe husrom:

"Du, vi skulle ikke leid ut leiligheten / feriehuset / ekstra rommet likevel da?"
Ja og nei tenker jeg, for det er jo de samme som sutrer over at ungdommen flytter og at skolen legges ned, så tenker de bare er opportunistiske og leier ut for cash.

Men avsporing fra spm til op.

Det kan ha en innvirkning, spørsmålet er hvor mange og hvor lenge, 20000 vil ha liten innvirkning, hvis ikke alle bli plassert på samme sted, 100 000 derimot vil vi nok merke mer.

Også vil de jo fleste hjem igjen sier de nå, men hva hvis krigen blir langvarig, da rekker barn og slå rot, hva om hjemstedet havner hos fienden etter freden, vi vet ikke.

Men etter forrige europeiske krig, Jugoslavia, så valgte majoriteten og bli værende, men alt er jo nå bare gjetning.
Med alle pengene som sendes ut av landet, og som brukes innad i landet på ting/tjenester som ikke gir noe tilbake til samfunnet så kan man vel ganske trygt si at det systemet vi kjenner til her i Norge kommer til å kollapse totalt. Boligmarkedet har vært veldig høyt lenge, det er også dømt til å crashe igjen på et punkt.