Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4135
Jeg har lyst til å lære meg å dreie og frese metall.

Hva slags stål burde jeg gå for og hvor er det billigst å kjøpe det?

Hvor lønner det seg å kjøpe andre metaller som aluminium og messsing?
Stikk innom lokalt verksted vist det finnes. Og forklar dem det du skriver her. Og si at du er intrisert i og kjøpe kapp. Dvs rester fra akslingene di har brukt i produksjonen
Gasolin.no selger emner i mindre lengder. De selger også det meste annet du trenger til et lite maskinverksted.
din lokale skraphandler har av og til fint metall til dreiing evt så er det beste verksteder, men gasolin funker, sløyd-detaljer, staalbutikken, men det er dyrt, av hva du skal gå for er alt som er matt i fargen gjerne rust, evt svartstål, alt av myke ståltyper funker, hold deg unna legert stål, evt litt rusfritt, men relativt hard det somoftest, men fullt mulig
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Stikk innom lokalt verksted vist det finnes. Og forklar dem det du skriver her. Og si at du er intrisert i og kjøpe kapp. Dvs rester fra akslingene di har brukt i produksjonen
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig bra forslag, bedrifter som driver med maskinering har somregel haugevis/tonnevis med kapp som bare sendes til metallretur eller leverandør for omsmelting.

Kan helt sikkert få deg noen ender for et slikk og ingenting om ikke gratis.
Hadde noen spurt etter et par ender i min bedrift hadde jeg lett gitt fra meg noen kilo.
Armeringsjern kan også prøves om det kniper, moderne kamstål har vel flytegrense på 500MPa.
@fulmen Kan hende det funker men kan ikke forstå annet enn at det må være veldig vanskelig å spenne opp uten kast?
Sist endret av Yohoja; 19. mars 2022 kl. 21:57.
Sitat av Yohoja Vis innlegg
@fulmen Kan hende det funker men kan ikke forstå annet enn at det må være veldig vanskelig å spenne opp uten kast?
Vis hele sitatet...
kast har ikke så mye å si så lenge man har nok å dreie av, blir en sirkel tilslutt, dreid litt armeringsjern selv, det går, helst bør man skaffe i litt sørre diameter, evt 4 bakke kjoks,
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Armeringsjern kan også prøves om det kniper, moderne kamstål har vel flytegrense på 500MPa.
Vis hele sitatet...
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
kast har ikke så mye å si så lenge man har nok å dreie av, blir en sirkel tilslutt, dreid litt armeringsjern selv, det går, helst bør man skaffe i litt sørre diameter, evt 4 bakke kjoks,
Vis hele sitatet...
Joda men det er da begrenset hvor stor diamenter man har på vanlig kamstål... Begrenser liksom litt av hva man kan lage om man må ta bort 5mm av en ø16 stang for å få et rett emne. Men for all del til nøden er det enkelt å billig å få tak i.
Sist endret av Yohoja; 19. mars 2022 kl. 23:18.
Har du kjøpt dreiebenk? Eller går du med drømmen om og gjøre det?
Takk for svar folkens

Prøver å lokalisere alle potensielle bedrifter i nærheten. Noen tips rundt Hamar-området?

5FDP, Jeg har skaffet meg både fres og dreiebenk.

Av stålet som ligger på denne siden, https://www.norskstaal.no/produkter/...et?ScrollPos=0, hvilke egner seg best?
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Takk for svar folkens

Prøver å lokalisere alle potensielle bedrifter i nærheten. Noen tips rundt Hamar-området?

5FDP, Jeg har skaffet meg både fres og dreiebenk.

Av stålet som ligger på denne siden, https://www.norskstaal.no/produkter/...et?ScrollPos=0, hvilke egner seg best?
Vis hele sitatet...
Kaldtrukket blankt rundtstål S355J2C+C ifølge EN 10277

Åssen benk har du kjøpt?
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Takk for svar folkens

Prøver å lokalisere alle potensielle bedrifter i nærheten. Noen tips rundt Hamar-området?

5FDP, Jeg har skaffet meg både fres og dreiebenk.

Av stålet som ligger på denne siden, https://www.norskstaal.no/produkter/...et?ScrollPos=0, hvilke egner seg best?
Vis hele sitatet...
Et greit sted for å skaffe seg div. materiale til slikt, er Stenslid i Brumunddal. Der er det mye skrapmetall, som en får kjøpt for en billig penge. En får kjøpt diverse profilmetall der også.
Alle stålene de har der er egnet til mye rart. Men ja, S235 (St37) og S233 (St52) er et greit sted å starte. Dette er konstruksjonstål som en gjerne finner i profiler, bjelker og plater. Tallet gir flytegrense i MPa. Lett å maskinere og sveise, men ikke spesielt sterk.

C45 ligger et lite hode over mtp styrke, og kan også herdes. Kjenner ikke til det Ovako-stålet men det ser ut til å være enda et hår bedre.

Automatstål er spesielt lett å maskinere, så det blir aldri feil for simple jobber. Men jeg liker de ikke, det jeg har vært borti har ikke gitt god overflate og styrken er som gammal tyggis. Gi meg heller et godt seigherdet stål som 34CrNiMo6 (SS2541). Når det spruter blåsvart spon kan du nesten speile deg i flatene :-)
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Alle stålene de har der er egnet til mye rart. Men ja, S235 (St37) og S233 (St52) er et greit sted å starte. Dette er konstruksjonstål som en gjerne finner i profiler, bjelker og plater. Tallet gir flytegrense i MPa. Lett å maskinere og sveise, men ikke spesielt sterk.

C45 ligger et lite hode over mtp styrke, og kan også herdes. Kjenner ikke til det Ovako-stålet men det ser ut til å være enda et hår bedre.

Automatstål er spesielt lett å maskinere, så det blir aldri feil for simple jobber. Men jeg liker de ikke, det jeg har vært borti har ikke gitt god overflate og styrken er som gammal tyggis. Gi meg heller et godt seigherdet stål som 34CrNiMo6 (SS2541). Når det spruter blåsvart spon kan du nesten speile deg i flatene :-)
Vis hele sitatet...
Kan han velge mellom 355 kontra 2541 så hadde jeg gått for 355. Lettere for en nybegynner pluss billigere
Jada, det var bare en spøk. 355 er et helt ålreit stål til veldig mye og er lett å maskinere.
Men samtidig er det ikke bare fordeler med slike stål, flytspon kan fort bli et problem.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jada, det var bare en spøk. 355 er et helt ålreit stål til veldig mye og er lett å maskinere.
Men samtidig er det ikke bare fordeler med slike stål, flytspon kan fort bli et problem.
Vis hele sitatet...

Messing kan og være en grei plass og begynne men dette er også veldig dyrt.
Absolutt et fint materiale, spesielt for små deler. Men som du sier, dyrt. Dog om målet er å spare penger er kanskje ikke maskinverksted rett hobby...
5FDP: Jeg har kjøpt en sånn generisk kinamodell med 250mm max diameter, 550mm mellom sentere og 1,1kW motor, uten digitalt display.

Takk for svar Fulmen. Jeg er helt på nybegynnerstadiet og lager ikke noe som må tåle masse. Jeg kunne tenke meg å velge meg ut en type stål slik at jeg blir kjent med hva slags speed, feed og finish utstyret er kapabel til. Akkurat nå vet jeg ikke helt om dreiebenken lager koselyder eller uler av smerte
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
5FDP: Jeg har kjøpt en sånn generisk kinamodell med 250mm max diameter, 550mm mellom sentere og 1,1kW motor, uten digitalt display.

Takk for svar Fulmen. Jeg er helt på nybegynnerstadiet og lager ikke noe som må tåle masse. Jeg kunne tenke meg å velge meg ut en type stål slik at jeg blir kjent med hva slags speed, feed og finish utstyret er kapabel til. Akkurat nå vet jeg ikke helt om dreiebenken lager koselyder eller uler av smerte
Vis hele sitatet...
Ah de små kinabenkene funker de, har en selv men kan ikke helt måles seg til en større en men fint til småting,
Den lager nok koselyder, antar det er tannhjul av stål da bråker de en del, samme hvis det er nylon men betydelig mindre, hadde startet å kjøpt ett sett med hss dreiestål, karbid funker det å men kan gå fort gjennom insertene, og de koster jo litt, mener gasolin selger, evt kjøpe fra kina, kan anbefale å kjøpe verkstedhåndboka, den har fine tabeller for dreiehastighet, evt søke opp må legge seg litt lavere i kuttdybde da benkene oftest men ellers så stemmer det ganske greit,
Det er lydene fra selve arbeidsstykket og stålet som gjør meg usikker. Jeg kommer fra trearbeid, så lyden av metall mot metall + røyk får nakkehåra mine til å reise seg, hehe. Jeg har bare prøvd hss stål enda, men fikk meg et sett karbid nylig. Skal sjekke opp verkstedhåndboka, takk for tips.

Alle tips for nybegynnermaskinering er velkommen. Selv ser jeg på thisoldtony og blondihacks på youtube.
235 og 355 er som sagt gode sted å starte. Automatstål er enda mer tilgivelig, men også mer begrenset i bruksområde. Mulig du kan få kjøpt fra en VG skole, har sett det i bruk der.

Det er også en fordel i å starte med HSS. Karbid er selvfølgelig mye mer effektivt, men også mer følsom for feil og kan derfor bli dyrt i den første fasen. Det gir også en bedre forståelse for skjærgeometri. Og før eller siden vil du komme over en jobb som ikke kan løses med det du har av karbid, så HSS vil aldri gå helt av moten.
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Det er lydene fra selve arbeidsstykket og stålet som gjør meg usikker. Jeg kommer fra trearbeid, så lyden av metall mot metall + røyk får nakkehåra mine til å reise seg, hehe. Jeg har bare prøvd hss stål enda, men fikk meg et sett karbid nylig. Skal sjekke opp verkstedhåndboka, takk for tips.

Alle tips for nybegynnermaskinering er velkommen. Selv ser jeg på thisoldtony og blondihacks på youtube.
Vis hele sitatet...

Det er viktig og sentrere dreiestålet i forhold til arbeidstykke. Kan fort være med og lage ulyder. Men Kina benker kan også lage mye lyder i seg selv vist det er slark.

Hvor langt utstikk du har fra chuck spiller også en kjempe stor rolle. Og det samme gjelder utstikk på dreiestål. Minst mulig utstikk gir minst mulig vibrasjoner som forplanter seg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, jeg har noe rest stål for salg. 2541 ca ø55, pluss noen mindre dimmensjoner