Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1525
Hypotetisk sett - hvis en person i Norge bestiller noe til over 1000kr fra utlandet og sender det til en bekjent i Sverige. Kan denne bekjente sende pakken over grensa som en gave, hvor mottakeren i Norge dermed unngår toll?

Tillegsspørsmål: hvordan markeres prisen på en gave? Kan man i prinsippet lyve om prisen når den sendes?
Sist endret av desp1512; 16. februar 2022 kl. 11:54.
Ja, klart man kan lyve på verdi på innhold og merke det som gave. Mye av det jeg har bestilt fra utlandet tidligere har blitt merket slik uten at jeg har bedt om det. Alt passert uten problemer.
Sitat av atom Vis innlegg
Ja, klart man kan lyve på verdi på innhold og merke det som gave. Mye av det jeg har bestilt fra utlandet tidligere har blitt merket slik uten at jeg har bedt om det. Alt passert uten problemer.
Vis hele sitatet...
Hvordan markerer man pris?
Du skriver verdien på den grønne fortollingslappen du klistrer utenpå pakka.

Og for ordens skyld: Det er samme tollregler for Sverige som for alle andre land. Du risikerer at mellommannen må betale toll inn til Sverige, og så må du i tillegg betale toll/moms inn til Norge hvis den blir oppdaget. Altså dobbelt opp.

Lykke til!
Som Ivar skriver må du betale toll/mva til svenske tollmyndigheter. Dermed går vinninga opp i spinninga.
Hm, burde nok ha undersøkt litt først ja. Jeg gikk bare utifra at det var billigere. Da blir det toll da, gitt!
I Sverige betaler man ikke toll ved netthandel sålenge varen er bestilt fra et annet EU-land.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
I Sverige betaler man ikke toll ved netthandel sålenge varen er bestilt fra et annet EU-land.
Vis hele sitatet...
Er nok kanskje det jeg blandet regelen med. Dessverre bestilles pakken fra det fjerne østen, ikke så mye EU der.
Dere blander moms og toll.
Det er moms på alle varer og tjenester også innad i EU.
Toll er begrenset til enkelte varegrupper.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/
Er vel en grunn til at det er så lett å bestille dop til sverige både post resistante fra andre land og som vanlig post ifra andre land.