Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3634
Anonym bruker
"Overtalt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger penger fortere enn fy dessverre.

Jobber på en arbeidsplass hvor jeg fakturerer kundene selv.

Hvordan best mulig endre kontonummer for at kunden betaler meg istedenfor?

Ingen moralpreken er pliease.
Moralpreken skal du slippe å få, men hva med en idiotpreken i steden? Hvis du har betalt en regning i nettbanken, så har du kanskje lagt merke til at firmanavnet gjerne dukker opp når du fyller inn kontonummeret? Hvis kunden er marginalt mer observant enn en glassmanet, så vil han umiddelbart skjønne at noe er galt og ta kontakt med selskapet - det vil si sjefen din. Som med rette vil stille noen ubehagelige spørsmål. Om kunden mot formodning ikke merker noe, så vil selskapets eier merke noe når pengene uteblir. Og om så innehaveren er så totalt i tåka at beløpet ikke savnes, så vil i alle fall revisor oppdage feilen. Hvorpå etterforskningen vil vise at forbrytteren har vært så sympatisk at han faktisk har signert brotsverket. Dette er en tåpelig idé og du vil bli tatt.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er bare å lage en ny faktura med samme info men bytte ut kontonummer. Er ikke sikkert kundene vil reagere hvis du sier du driver firmaet selv. Men regnskapsfører hos firmaet vil jo reagere på at det mangler innbetalinger og da blir du anmeldt, dømt for svindel og får både dom og erstatningskrav. Har du råd til å ta den smellen senere? Miste jobben og stå uten spenn også?
New generation
colakork's Avatar
Dette er en løsning som blir et problem en måned eller tre etterpå. Staten kommer til å sparke deg i ballene og trekke tenner utav deg mens du ligger i bakken og gisper etter luft. På juridisk sett og vis altså..

Jeg hadde heller fått juling av Abdul og Mustafa enn å fucke med statens penger..

Uansett hvordan du forklarer deg blir det fengsel, tilbakebetaling og bøter
Sitat av colakork Vis innlegg
Dette er en løsning som blir et problem en måned eller tre etterpå. Staten kommer til å sparke deg i ballene og trekke tenner utav deg mens du ligger i bakken og gisper etter luft. På juridisk sett og vis altså..

Jeg hadde heller fått juling av Abdul og Mustafa enn å fucke med statens penger..

Uansett hvordan du forklarer deg blir det fengsel, tilbakebetaling og bøter
Vis hele sitatet...
Jeg hadde lett tatt 3 år i fengsel for underslag av 5 millioner fra en bedrift fremfor å sitte i rullestol resten av livet eller mangle 4 fingre fordi jeg var sen med betalingen min til Abdul og Mustafa.

Staten er den snilleste kriminelle du finner i Norge.
Sist endret av Dimergon; 15. februar 2022 kl. 00:55.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jobber på en arbeidsplass hvor jeg fakturerer kundene selv.

Hvordan best mulig endre kontonummer for at kunden betaler meg istedenfor?
Vis hele sitatet...
Du kan normalt ikke endre kontonummer hvis du sender gyldig faktura.
Dvs. kontonummer må stemme med kreditoropplysningene, dvs. firmaet
du jobber for.

Forøvrig høres det litt pussig ut at du som ansatt skriver fakturaene selv.
Hva slags type fakturaprogram bruker dere?

Ellers stiller jeg meg bak Irenicus - idéen din er fryktelig lite gjennomtenkt, og du kommer til å bli tatt - garantert.
Sist endret av PVestlandia; 15. februar 2022 kl. 01:49.
Anonym bruker
"Overtalt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Du kan normalt ikke endre kontonummer hvis du sender gyldig faktura.
Dvs. kontonummer må stemme med kreditoropplysningene, dvs. firmaet
du jobber for.

Forøvrig høres det litt pussig ut at du som ansatt skriver fakturaene selv.
Hva slags type fakturaprogram bruker dere?

Ellers stiller jeg meg bak Irenicus - idéen din er fryktelig lite gjennomtenkt, og du kommer til å bli tatt - garantert.
Vis hele sitatet...
Regner nesten med å bli tatt. Kommer kunde til å se når hen FYLLER INN kontonummer at det ikke stemmer, eller ETTER betaling?
Hva med og selge faktura?

Rask likviditet, og du kan kjøre lønn til deg selv? Får du mulighet til å selge faktura får du jo pengene samme dag
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Regner nesten med å bli tatt. Kommer kunde til å se når hen FYLLER INN kontonummer at det ikke stemmer, eller ETTER betaling?
Vis hele sitatet...
Du spør om noe vi ikke kan svare på før du identifiserer 17 ukjente faktorer her.
*Det første og viktigste spørsmålet er om dette er privat eller bedriftskunder.
*Bedrifter leser gjerne fakturaer maskinelt i dag hvis det ikke er EHF.
Nå kjenner ikke jeg alle mulige regnskapssystemer i detalj men vil nok tro det begynner å lyse noen varsellamper rimelig raskt når mottager ikke stemmer med kreditor og senest ved bankavstemming typisk månedlig. Men dette kan jo variere.

Du bør nok bare begynne å se deg om etter ny jobb med en gang. Ikke noe å vente med.
Sist endret av Dough; 15. februar 2022 kl. 09:09.
Anonym bruker
"Overtalt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dette er en bedriftskunder, og jeg er ansatt på vegne av en bedrift.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er en bedriftskunder, og jeg er ansatt på vegne av en bedrift.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å svare på uten å kjenne regnskaps og bankrutinene til kunden. Sannsynligheten for at det går gjennom er svært liten er det en tidligere kunde vil det komme opp at det er nytt kontonummer hvis det ikke bare går automatisk til gammelt kontonummer.
Gå heller og be om forskudd på lønn eller ett lønnslån.

Vet en oss hos trengte penger kjapt og fikk tømme ett kredittkort mot trekk i lønn.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Irenicus Vis innlegg
Hvis kunden er marginalt mer observant enn en glassmanet, så vil han umiddelbart skjønne at noe er galt og ta kontakt med selskapet
Vis hele sitatet...
Er dessverre en del glassmaneter der ute.

Trodde de betalte leverandøren – norsk universitet loppet for 12 millioner med ny svindelmetode
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Regner nesten med å bli tatt. Kommer kunde til å se når hen FYLLER INN kontonummer at det ikke stemmer, eller ETTER betaling?
Vis hele sitatet...
Jeg ser det når jeg fyller inn kontonummeret i nettbanken. Har jeg handlet hos deg før, vet jeg hva som bør stå undet mottaker. Er det første gang jeg betaler, vet jeg ikke hva som skal stå, men vil nok reagere om det står en privatperson som mottaker hvis jeg betaler til et firma. Da er spørsmåler. hvos mange følger med/bryr seg?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kunden kommer til å få purring pga manglende innbetaling i systemene til bedriften din. Når kunden så skal dokumentere at han har betalt dukker kontonummeret ditt opp på kvitteringen hans. Dermed blir du tatt.
Dette kunne vel i teorien funket hvis TS ikke bare fakturerte kundene selv, men også mottok oppdragene rett til seg
direkte fra kunden. Eller?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er en bedriftskunder, og jeg er ansatt på vegne av en bedrift.
Vis hele sitatet...
Og du er innleid eller?
Om timene og materialene som blir fakturert er i noe time/regnskapssystem på jobben så er du fucked uansett.
Systemene merker at ting ikke er betalt.
Fører du ikke timer så dukker det også opp fordi da gjør du jo ikke jobben din.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Avhengig av mottakers system kan det hende at de matcher leverandør på organisasjonsnummer og betaler til kontoen de har lagret tidligere uten å sjekke hva som står på fakturaen.

De fleste firmaer sjekker om fakturaer blir betalt, men avhengig av hvor gode rutiner de har kan det ta tid før det oppdages.
Uvaksinert 👍
I dag så går det meste slik automatisk. Så du må nok inn i økonomisystemet til din arbeidsgiver og endre der, noe som trolig ikke er helt enkelt.
Selv automatiske systemer roter det til. I dag skulle jeg kvittere ut en forsending med deler: Den originale bestillingen sa 6 stykk, følgebrevet sa 5 av 5 levert mens faktura var på 3stykk...