Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4928
Hei hvorfor stinker føttene mine så når jeg vasker de 1-2 ganger daglig og Bytter sko annenhver dag. Andre folk gjør ikke såpass engang og lukter ikke. Er det all narkotikaen som blir svetta ut gjennom føttene eller er det noe galt med meg
Noen er mye plaget med «tåfis» og det er lett å tenke at dette bare er noe man må leve med.
Heldigvis finnes det råd og produkter som kan hjelpe.

Sier Apotek1

Noen sier også at vi lever i et "lukt tyranni" der vi er livredde for naturlig kroppslukt.
Kan det være du har fotsopp? Har du forsøkt soppdrepende midler?
Har du sjekket om du kanskje har fått fotsopp?

Fotsopp oppstår som regel først mellom 4. og 5. tå, altså det ytterste tåmellomrommet. Der kan man se at huden blir gråhvit, flasset og oppbløtt, og eventuelt at det danner seg sprekker mellom tærne. Av og til kan det bli rødt og kløende og gi en del ubehag.
Vis hele sitatet...
Ville egentlig anbefalt å komme deg til legen om du har prøvd flere forskjellige tiltak, som å bytte sokker ofte, spesielt om de bli fuktige, bruke slippers eller lignende når du er inne for å lufte føttene, klippe tånegler, bruke antibakteriell vask.
Jeg hadde et par sko en gang som gjorde at mine føtter lukta død.
Brukte jeg dem en hel dag var det så ille at jeg kjente det gjennom skoene og helt opp til nesa, det var flaut å bruke dem og jeg måtte bare kaste dem. Det var et par vintersko av kunstig skinn som var foret inni, det kunstige materialet var ikke pustende og foret gjorde at det ble varmt. De lukta forferdelig. Bruker jeg vernesko av for tette modeller på jobb blir det også slik.

Min løsning er å alltid gå i en eller annen form for joggesko, det finnes mange som er så fine at du fint kan gå med dem uten at noen tenker over det. Vintertid bruker jeg goretex-variant, har hatt fra både Salomon og alfa. Vår og høst noen svarte og nøytrale.

Har du pustende sko eller bruker du for tett fottøy?
Ja. Spør på apoteket eller gå til legen. Si at det plager deg psykisk om hen ikke tar det så alvorlig. En ting som jeg opplever et at jeg ender opp med å lukte hvis jeg bruker for mye såpe på kroppen generelt. Jeg vet ikke om det funger for alle.. men jeg ville kuttet ut å bruke såpe, og bare skrubbet føttene med klut. Kjøp en hel haug med kluter og vask de på 60-90c Se om det hjelper.
Ta fotbad med fotbad salt, la dem trekkes godt i det varme vannet, tørk føttene, la dem tørke godt til neste døgn, fil huden med hudfil kjøpt på apotek elns.

Repeter gjerne om ei uke til beina skinner. Sjekk tåneglene godt, det kan ligge dritt langt nedi neglene på sidene på storetedene fra sist generasjon..
Sitat av Spaceman Vis innlegg
En ting som jeg opplever et at jeg ender opp med å lukte hvis jeg bruker for mye såpe på kroppen generelt. Jeg vet ikke om det funger for alle.. men jeg ville kuttet ut å bruke såpe, og bare skrubbet føttene med klut. Kjøp en hel haug med kluter og vask de på 60-90c Se om det hjelper.
Vis hele sitatet...
Om han lukter jævlig tåfis må vel gjerne mengder med såpe til for i det heletatt å fjerne lukten.
Sliter selv med det men kun på jobb med tette varme vernesko. Går mye å er så varm på beina at det brenner under føttene.
Hadde aldri kunne vasket med bare klut å vann, hadde stinket like ille etterpå.
Yerka er tingen. Funker på føtter og andre steder. Klør noe veldig når du først tar det på, men svettelukten forsvinner helt
Shooting expert
BrageP's Avatar
Tjukke ullsokkar er mykje betre enn tynne syntetiske. Ull er antibakterielt, så det blir mindre lukt.
Vask føttene skikkelig, spesielt under og rundt neglene, mellom tærne, fjern død hud, bruk pustende sko, ikke gå med samme skoene hver dag, ta av skoene iløpet av dagen, vask skoene ved jevne mellomrom, pass på at skoene får luftet og tørket seg godt, bruk sokker av ren ull, mange "ullsokker" har bare en brøkdel ordentlig ull og resten bomull eller syntetiske materialer. Hvis ikke dette fungerer hadde jeg tatt en tur til legen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Gå barfot hjemme.
Var veldig plaga når jeg var yngre. Sokkene var bokstavelig talt søkkvåte av svette, og skoene kunne kvalifisere som biologisk våpen.

Å smøre føttene med Stop 24 krem funka for meg : https://www.farmasiet.no/catalog/hud...em-601,5005822

I tillegg en dusj med skodeo om morgenen.
https://basisfot.no/skopleie/bama-shoe-fresh-100ml

De fleste skobutikker selger sprayen, og de fleste apotek kremen.

Er skoa skikkelig "infisert" så vurder en fresh start med å sende dem på sin siste tur til søppelbøtta og kjøp nye
Sitat av nso Vis innlegg
Gå barfot hjemme.
Vis hele sitatet...
Dette.

Det forandret alt for min del. Tror ikke noe særlig på at å vaske føttene flere ganger daglig er noe annet enn en bjørnetjeneste.
Prøv å finne ut hva som trigger svetten på føttene dine. F.eks koffein, weed, og stress kan få frem svetta på føttene dine skikkelig.
Jeg hadde en venn som ble helt svett på bena hver gang han drakk mer enn 1 kopp kaffe. Jeg tipper du ikke starter dagen med å være svett, men at det kommer av forskjellige grunner. Prøv å finn ut av disse - da finner du kjernen! Videre kan du finne ut hvilke sokker, og hvilke sko du blir ekstra varm og svett av. Noen type sokker blir man klam av, og hvis du da i tillegg putter bena i sko som puster dårlig, så har du en dårlig kombo.

Når du har funnet kjernen til problemet, prøv å utforsk forskjellige endringer som gjør at du svetter mindre. Luft skoa. Luft bena!
Mange gode tips her i tråden, det kan være jævlig kjipt å ikke tørre å ta av seg skoa blandt folk fordi man veit at det lukter død og fordervelse. Jeg slenger inn et par ting som har funka for meg da jeg tidligere jobba som håndverker og sleit med hoggorm-lukt i arbeidsskoa!

*Bruk antibac på føttene før du tar på deg sko og sokker for dagen, det kan være greit å gjøre det på slutten av dagen også.
* Vask skosålene med Zalo og deretter antibac en gang i uka.
* Hvis skoene har begynt å stinke så er det desverre bare å sette fyr på dem eller pælme dem i søpla. Som noen nevnte tidligere er det bedre å starte på nytt med nye sko når du har kommet til det punktet at du plages av egen tåfis.
*Fotbad med epsomsalt og/eller eplesidereddik er ganske effektivt. Du trenger ikke kjøpe sånn fancy fotbad-maskin, en oppbevaringsboks eller lignender fungerer helt fint.
*Klipp tånegler reglemessig og invester i en fotfil eller slipestein som du sliper vekk træl og død hud med.
Sist endret av El MunchoGrande; 9. februar 2022 kl. 00:44.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
lol .. tåfis er jo strenkt tatt bare lukten som noen bakterier avgir når de spiser opp svetten på føttene dine.. Så om du vil "fikse" skoa dine etter noen har brukt dem uten sokker eller du har brukt dem når det er jævlig varmt, så er det bare å drepe bakteriene.. Og det oppnår du ved å vaske dem.. Noen kaster skoa i vaskemaskinen men det kan skade en vaskemaskin... så å håndvaske dem med feks samme såpe som du har i vaskemaskinen og ha på deg et par hansker bør gjøre susen .. Husk å tørke dem raskt med en føner etc .. om de ligger våte lenge kan bakteriene komme tilbake..

En annen ting er å unngå å gå med våte sko.. En gang var jeg på treningsleir og jeg presterte å tråkke på noen våte fliser før jeg tok på meg skoa og så trente jeg en hel dag.. og ja .. da lukta skoa mine død og fordervelse .. og det ble ikke bedre av at vi var en plass uten dusjer i 5 dager og dette var dag 1 xD
Ikke bruk de samme skoa dag etter dag. Normal hygiene, rene sokker og virker ikke det er det en dings som hjelper:

https://www.klenz.co.uk/product/ms-2...ne-sanitiser-6

Den koster litt, er det ikke budsjett for den er et ekstra tips aktivt kull innleggssåle. Alltid rene sokker selv med aktiv kull, og skifter du sko hver dag varer et par såler lenge. Straks det blir stank kaster du sålene og har i nye.
Sist endret av _abc_; 10. april 2022 kl. 16:13.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke bruk de samme skoa dag etter dag. Normal hygiene, rene sokker..
Vis hele sitatet...
Ja dette er vel egentlig det beste rådet. + eventuelle remedier som fot deo o.l. om man virkelig har et problem.

Å vaske skoene kan hjelpe litt, men er de først "stankifisert" så kommer lukten ganske kjapt tilbake.
Strø litt natron i skoene og gå med dem. Sokkene dine blir hvite av pulver første gangen, men lukta blir bedre.

Så om du vasker skoene, tar fotbad, antibac osv og det ikke funker.. så prøv natron/bikarbonat. Ha i ca en spiseskje i hver sko og rist dem frem og tilbake.

Lykke til og ha en fin påske
Kontakt legen din og forklar problemet, du kan ha HYPERHIDROSE..
Den mest effektive behandlingen er botox i fotsålene som fjerner fullstendig problemet i opptil 12 mnd per behandling.
En kompis hadde samme problem og fikk diagnosen og botox på blå resept..
Har du god økonomi kan hoppe over alt dette og kontakte fks Volvat da botox har blitt relativt billig i forhold til før..
Har samme problemet selv og fått fotsopp et par ganger.
Fotsoppen har jeg fjernet effektivt med kjærringrådet Aceton, ta aceton på bomulldott legg mellom tærne når legger deg og soppen er borte dagen etterpå... Svir inni hælvete med en gang om du har latt det utviklet seg til røde sprekker i huden
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja dette er vel egentlig det beste rådet. + eventuelle remedier som fot deo o.l. om man virkelig har et problem.

Å vaske skoene kan hjelpe litt, men er de først "stankifisert" så kommer lukten ganske kjapt tilbake.
Vis hele sitatet...
Er skoa "stankifisert" er de fortsatt brukbare. En kan vaske de, og etter vask kan ha i aktivt kull i en tøypose, la posen ligge et par dager i skoa, og og bruk deretter aktivt kullsåler.

Den "boksen" jeg linket til virker veldig bra.