Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6774
Har fått masse forespørsler på å lage noen spesielle kolonner til hb apparat. Har forespørsler til snart 70k. Men er usikker på hvordan jeg bør ta meg betalt? Ringte banken sist jeg skulle sette inn 25k i cash... Jeg sa at det var fra ett spleiselag til julebord. Banken spurte hvorfor de ikke kunne vippse meg med notat "julebord", de måtte nemlig notere ned når slike "større" beløp settes inn pga nye strenge hvitevaskingsregler eller noe sånt... Men hvordan reagerer de da på når f.eks 15 + 20 + 10 + 15 osv overføres til meg..? Kan jeg bare si at jeg selger forskjellig dritt fra familiegården liksom? xD Er lite gira på å begynne med noe krypto greier... Og vil jo helst ha det på konto for å betale ned litt huslån osv
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du først får spørsmål om hvor pengene kommer fra må du belage deg på å dokumentere det også.
I en vanlig rettsak er det aktor/motpart som må bevise at du er skyldig får at du får straff, men når det er snakk om økonomi er det motsatt ifølge en bankansatt. Jeg setter ikke inn mere enn 15k i året. Men de kan ta stikkprøver på små summer også.
Sitat av Up&Go Vis innlegg
Har fått masse forespørsler på å lage noen spesielle kolonner til hb apparat. Har forespørsler til snart 70k. Men er usikker på hvordan jeg bør ta meg betalt? Ringte banken sist jeg skulle sette inn 25k i cash... Jeg sa at det var fra ett spleiselag til julebord. Banken spurte hvorfor de ikke kunne vippse meg med notat "julebord", de måtte nemlig notere ned når slike "større" beløp settes inn pga nye strenge hvitevaskingsregler eller noe sånt... Men hvordan reagerer de da på når f.eks 15 + 20 + 10 + 15 osv overføres til meg..? Kan jeg bare si at jeg selger forskjellig dritt fra familiegården liksom? xD Er lite gira på å begynne med noe krypto greier... Og vil jo helst ha det på konto for å betale ned litt huslån osv
Vis hele sitatet...
Krypto er det letteste. Men ja, du kan nok si noe sånt.


Noe jeg har gjort med alle beløp over 10.000kr på vipps, er jeg legger ut noe på Finn, så markerer jeg den som solgt når jeg har blitt overført.


Du kan jo feks legge ut mange ting på Finn, markere som kjøpt vær gang du har fått pengene innpå. Som F.eks iPhone, PC, møbler. Alt mellom himmel og jord!
Trådstarter
10 0
Akkurat ja noe sånt jeg så for meg. Har fryktelig mye rart på gården og ta bilder av xD
Sitat av Up&Go Vis innlegg
Har fått masse forespørsler på å lage noen spesielle kolonner til hb apparat. Har forespørsler til snart 70k. Men er usikker på hvordan jeg bør ta meg betalt? Ringte banken sist jeg skulle sette inn 25k i cash... Jeg sa at det var fra ett spleiselag til julebord. Banken spurte hvorfor de ikke kunne vippse meg med notat "julebord", de måtte nemlig notere ned når slike "større" beløp settes inn pga nye strenge hvitevaskingsregler eller noe sånt... Men hvordan reagerer de da på når f.eks 15 + 20 + 10 + 15 osv overføres til meg..? Kan jeg bare si at jeg selger forskjellig dritt fra familiegården liksom? xD Er lite gira på å begynne med noe krypto greier... Og vil jo helst ha det på konto for å betale ned litt huslån osv
Vis hele sitatet...
Du kjøper en vare til 9000 hos elkjøp, samme hos power osv. Deretter returnerer du til butikken innen åpent kjøp garantien på 30-50 dager uåpnet. Spør dem hvorfor du returnerer så sier du at du fikk samme produktet i gave av kona/jobb osv. Butikkene gir ikke pengene tilbake kontant dersom beløpet er over 2000. Du blir da bedt om å sette inn kortet ditt og får pengene hvitvaska inn på konto. Banken har heller ingen alarm på dette da overførsler komme direkte fra butikken via bankaxept og ikke vanlig bank overførsel.

Ikke gjør det samme hos samme butikk flere ganger med samme kort, da kan varsel lamper gå. Men 70.000 er null stress, spre det gjerne over tid. Finnes også andre metoder som jeg kan dele per pm.


EDIT: Dersom du gjør kontant kjøp over 9000 risikerer du at butikken melder det videre, men ikke så lenge du holder denne grensen.

Over 9000 så risikerer du dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...d-politirazzia
Sist endret av Moneyking; 24. januar 2022 kl. 03:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
10 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du først får spørsmål om hvor pengene kommer fra må du belage deg på å dokumentere det også.
I en vanlig rettsak er det aktor/motpart som må bevise at du er skyldig får at du får straff, men når det er snakk om økonomi er det motsatt ifølge en bankansatt. Jeg setter ikke inn mere enn 15k i året. Men de kan ta stikkprøver på små summer også.
Vis hele sitatet...
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Krypto er det letteste. Men ja, du kan nok si noe sånt.


Noe jeg har gjort med alle beløp over 10.000kr på vipps, er jeg legger ut noe på Finn, så markerer jeg den som solgt når jeg har blitt overført.


Du kan jo feks legge ut mange ting på Finn, markere som kjøpt vær gang du har fått pengene innpå. Som F.eks iPhone, PC, møbler. Alt mellom himmel og jord!
Vis hele sitatet...
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Du kjøper en vare til 9000 hos elkjøp, samme hos power osv. Deretter returnerer du til butikken innen åpent kjøp garantien på 30-50 dager uåpnet. Spør dem hvorfor du returnerer så sier du at du fikk samme produktet i gave av kona/jobb osv. Butikkene gir ikke pengene tilbake kontant dersom beløpet er over 2000. Du blir da bedt om å sette inn kortet ditt og får pengene hvitvaska inn på konto. Banken har heller ingen alarm på dette da overførsler komme direkte fra butikken via bankaxept og ikke vanlig bank overførsel.

Ikke gjør det samme hos samme butikk flere ganger med samme kort, da kan varsel lamper gå. Men 70.000 er null stress, spre det gjerne over tid. Finnes også andre metoder som jeg kan dele per pm.


EDIT: Dersom du gjør kontant kjøp over 9000 risikerer du at butikken melder det videre, men ikke så lenge du holder denne grensen.

Over 9000 så risikerer du dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...d-politirazzia
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd!
Sist endret av Up&Go; 24. januar 2022 kl. 04:35.
Høres enklere ut å gjøre dette hvitt i utgangspunktet.
Du kan fakturerer for 50.000 i året uten noe firma. Blir veldig begrenset med skatt på så små beløp.
Grensa hos banken er 10k, hvis over det settes inn går det melding til økokrim eller noe. Men 9000 X ganger skal gå bra.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Grensa hos banken er 10k, hvis over det settes inn går det melding til økokrim eller noe. Men 9000 X ganger skal gå bra.
Vis hele sitatet...
Nei banken har ikke en slik grense på 10k. Snakka med noen som jobba i banken som sa at den i utgangspunktet ligger på ca 20k, men kan "slå" ut ved stikkprøver selv om du setter inn mindre. Jeg satt inn 15k i en smell uten problem. Kommer også an på inntekt du har ellers.
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Du kjøper en vare til 9000 hos elkjøp, samme hos power osv. Deretter returnerer du til butikken innen åpent kjøp garantien på 30-50 dager uåpnet. Spør dem hvorfor du returnerer så sier du at du fikk samme produktet i gave av kona/jobb osv. Butikkene gir ikke pengene tilbake kontant dersom beløpet er over 2000. Du blir da bedt om å sette inn kortet ditt og får pengene hvitvaska inn på konto. Banken har heller ingen alarm på dette da overførsler komme direkte fra butikken via bankaxept og ikke vanlig bank overførsel.

Ikke gjør det samme hos samme butikk flere ganger med samme kort, da kan varsel lamper gå. Men 70.000 er null stress, spre det gjerne over tid. Finnes også andre metoder som jeg kan dele per pm.


EDIT: Dersom du gjør kontant kjøp over 9000 risikerer du at butikken melder det videre, men ikke så lenge du holder denne grensen.

Over 9000 så risikerer du dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...d-politirazzia
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette hvitvasking?
Du sitter fortsatt med 9k som du ikke kan forklare hvor kom fra i utgangspunktet.
Og hvorfor utløses kun interne alarmer dersom pengene kommer via kontooverføring og ikke bankaxept?
Jeg har heller ikke hørt om butikker som melder kontantkjøp over 9k "videre" (til hvem?).
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Du kjøper en vare til 9000 hos elkjøp, samme hos power osv. Deretter returnerer du til butikken innen åpent kjøp garantien på 30-50 dager uåpnet. Spør dem hvorfor du returnerer så sier du at du fikk samme produktet i gave av kona/jobb osv. Butikkene gir ikke pengene tilbake kontant dersom beløpet er over 2000. Du blir da bedt om å sette inn kortet ditt og får pengene hvitvaska inn på konto. Banken har heller ingen alarm på dette da overførsler komme direkte fra butikken via bankaxept og ikke vanlig bank overførsel.

Ikke gjør det samme hos samme butikk flere ganger med samme kort, da kan varsel lamper gå. Men 70.000 er null stress, spre det gjerne over tid. Finnes også andre metoder som jeg kan dele per pm.


EDIT: Dersom du gjør kontant kjøp over 9000 risikerer du at butikken melder det videre, men ikke så lenge du holder denne grensen.

Over 9000 så risikerer du dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...d-politirazzia
Vis hele sitatet...
Banken og skattevesenet er rimelig godt kjent med den metoden du nevner her
Jeg har da lest i avisa om folk som har kjøpt dyre ting kontant i butikk, og så fått besøk av onkel Blå.
Ta imot cash og bruk disse pengene på dagligvarer, bensin/diesel og ellers håndpenger. "gratis" forbruk av drivstoff og dagligvarer i ett år eller to er da ikke feil. i mellomtiden vokser beløpet på lønnskontoen også måned for måned pga minimalt med forbruk.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Banken og skattevesenet er rimelig godt kjent med den metoden du nevner her
Vis hele sitatet...
Hva hjelper det at dem er kjent med metoden når prossesen som er brukt gjør det umulig for dem og fange opp? Tilbake overførseler skjer via bankaxept og dem har ingen kontrollerer på dette da det vil være nærmest umulig og bortkasta tid og kontrollere disse. Da nesten alle er legitime og ingen vet om transaksjonene skylder kontant refundering eller en betaling gjort med annet bank kort ELLER reklamasjon for den slags skyld . Butikkene rapporterer heller ikke kontant kjøp under 9000 med mindre du er dum nok til å bruke eget navn og gå flere ganger i samme butikk. Angående navn så krever ingen at du oppgir dette .

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har da lest i avisa om folk som har kjøpt dyre ting kontant i butikk, og så fått besøk av onkel Blå.
Vis hele sitatet...
Igjen, så er dette beløper over 9000. Ingen butikker rapporterer kontant handel mindre en dette da vi fortsatt lever i et samfunn hvor mange bruker kontanter lovlig.
Sist endret av Moneyking; 24. januar 2022 kl. 19:41.
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Hva hjelper det at dem er kjent med metoden når prossesen som er brukt gjør det umulig for dem og fange opp? Tilbake overførseler skjer via bankaxept og dem har ingen kontrollerer på dette da det vil være nærmest umulig og bortkasta tid og kontrollere disse. Da nesten alle er legitime og ingen vet om transaksjonene skylder kontant refundering eller en betaling gjort med annet bank kort ELLER reklamasjon for den slags skyld . Butikkene rapporterer heller ikke kontant kjøp under 9000 med mindre du er dum nok til å bruke eget navn og gå flere ganger i samme butikk. Angående navn så krever ingen at du oppgir dette .



Igjen, så er dette beløper over 9000. Ingen butikker rapporterer kontant handel mindre en dette da vi fortsatt lever i et samfunn hvor mange bruker kontanter lovlig.
Vis hele sitatet...

Om det blir umulig å fange opp skal jeg ikke uttale meg om men så har du jo uansett gjort jobben for dem da du har lagt igjen digitale spor. Når de først blir interessert i deg.
Anonym bruker
"Ydmyket Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville heller betalt utgiftene mine med lønninga og litt her og der..

mens mcd, rema, meny, restauranter, drivstoff med cash
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har da lest i avisa om folk som har kjøpt dyre ting kontant i butikk, og så fått besøk av onkel Blå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Om det blir umulig å fange opp skal jeg ikke uttale meg om men så har du jo uansett gjort jobben for dem da du har lagt igjen digitale spor. Når de først blir interessert i deg.
Vis hele sitatet...

Hvilket digitale spor ? Om dem i hele tatt skulle bruke lang tid og ressurser på og sjekke opp så er jeg veldig nysgjerrig hvordan dem skal bevise personen som kjøpte varen er den samme som tok returen om personen ikke oppga navn og betalte kontant og kamera slettes etter 14 dager mens åpent kjøp er over 1 mnd ? I tillegg så må dem også bevise kontantene stammer fra kriminalitet . Det skjer ikke med beløper som OP nevner .

Dersom du gjør alt riktig er bankaxept nummer det eneste du etterlater deg . Det er ikke i nærheten av nok til og skape uønsket oppmerksomhet på 70k

Og ja det er idiotisk at butikkene ikke krever legitimasjon ved returer , det kommer nok senere . Men per dags dato krever ingen av de overnevnte dette .
Sist endret av Moneyking; 24. januar 2022 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Hvilket digitale spor ? Om dem i hele tatt skulle bruke lang tid og ressurser på og sjekke opp så er jeg veldig nysgjerrig hvordan dem skal bevise personen som kjøpte varen er den samme som tok returen om personen ikke oppga navn og betalte kontant og kamera slettes etter 14 dager mens åpent kjøp er over 1 mnd ? I tillegg så må dem også bevise kontantene stammer fra kriminalitet . Det skjer ikke med beløper som OP nevner .

Dersom du gjør alt riktig er bankaxept nummer det eneste du etterlater deg . Det er ikke i nærheten av nok til og skape uønsket oppmerksomhet på 70k
Vis hele sitatet...
TS snakker om en størrelsesorden på 70 lapper sånn til å begynne med. Hvis skattevesenet begynner å etterforske å de finner ut at du har sånne summer utbetalt til konto fra diverse Elkjøpavdelinger da holder det ikke lenger å fortelle eventyr.
X antall overføringer fra x antall Elkjøp til TS sin bankkonto = digitale spor.
Sitat av Dough Vis innlegg
TS snakker om en størrelsesorden på 70 lapper sånn til å begynne med. Hvis skattevesenet begynner å etterforske å de finner ut at du har sånne summer utbetalt til konto fra diverse Elkjøpavdelinger da holder det ikke lenger å fortelle eventyr.
X antall overføringer fra x antall Elkjøp til TS sin bankkonto = digitale spor.
Vis hele sitatet...
Nei. Du må lese tråden igjen da jeg anbefaler overhode ikke at OP bruker samme butikk over og over igjen . Jeg nevnte forskjellige butikker og over lengre tid . Dette vil aldri gjøre at skattevesenet starter etterforskning . Og selv om TS gjorde dette eller fikk oppmerksomhet ved et tips fra bekjente så kan han bare vise fingen til skattevesenet , det er dem som må bevise pengene stammer fra kriminalitet og ikke omvendt. Om han forteller et eventyr så dem ikke tror på så betyr det ingenting , da dem må sannsynliggjøre at mistanken dems stemmer for å ta saken videre . Dette klarer dem ikke ved dine nevnte «digitale spor» . Det virker som du snakker ut fra null erfaring da ingenting av det du sier henger på grep.
Det er jo derfor jeg skriver diverse og x antall Elkjøpavdelinger. Trenger jo selvfølgelig ikke være Elkjøp men Power, Jula whatever.
Men dette er seriøst bortkastet tid på luftslott. Det eneste beviset du har er at dette går bra til det ikke går bra lenger og da er du busted. Det er jo bare å holde på.
Sitat av Dough Vis innlegg
TS snakker om en størrelsesorden på 70 lapper sånn til å begynne med. Hvis skattevesenet begynner å etterforske å de finner ut at du har sånne summer utbetalt til konto fra diverse Elkjøpavdelinger da holder det ikke lenger å fortelle eventyr.
X antall overføringer fra x antall Elkjøp til TS sin bankkonto = digitale spor.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo derfor jeg skriver diverse og x antall Elkjøpavdelinger. Trenger jo selvfølgelig ikke være Elkjøp men Power, Jula whatever.
Men dette er seriøst bortkastet tid på luftslott. Det eneste beviset du har er at dette går bra til det ikke går bra lenger og da er du busted. Det er jo bare å holde på.
Vis hele sitatet...
Alle som har litt i toppen kan skjønne smutthullet i denne prosessen ved at butikkene ikke krever legitimasjon. Så har du kamera regelverket og den lange åpent kjøp perioden. Kan du i tillegg snakke for deg selv og se muligheter i steden for hindringer så er denne metoden «bullet proof» uansett. Dersom du mener motsatt så bevis gjerne hvordan, så skal jeg motbevise deg med en gang . Det finnes til og med forhåndsbetalte kort som er anonyme du kan ta returen tilbake på dersom du skal være ekstra sikker. Dem fleste som hvitvasker penger er smarte nok til og skjønne dette og hvordan dem går fram.
Kan du ikke bare bruke kontantene til værdags. Hva er så spesielt med kolonna du skal lage? Kan vi se bilde?
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Alle som har litt i toppen kan skjønne smutthullet i denne prosessen ved at butikkene ikke krever legitimasjon. Så har du kamera regelverket og den lange åpent kjøp perioden. Kan du i tillegg snakke for deg selv og se muligheter i steden for hindringer så er denne metoden «bullet proof» uansett. Dersom du mener motsatt så bevis gjerne hvordan, så skal jeg motbevise deg med en gang . Det finnes til og med forhåndsbetalte kort som er anonyme du kan ta returen tilbake på dersom du skal være ekstra sikker. Dem fleste som hvitvasker penger er smarte nok til og skjønne dette og hvordan dem går fram.
Vis hele sitatet...
Butikken trenger ikke kreve legitimasjon når de krever at det blir tilbakeført til konto med kort. Faktisk har jeg nylig opplevd at Power kverulerte og krevde leg. Tilbakeføringen må være bankkort tilknyttet konto. Jeg har prøvd med bl.a, mikrokort (chip) og det fungerer ikke. Her er det variasjon på bankterminalenes. Du snakker om BankAxept men det fjerner ikke sender/mottager av pengene på bokførte kontoutskrifter. Så her blir digitale spor liggende til evig tid, det burde ikke være noe å diskutere. Konsekvensen av det kan selvfølgelig diskuteres.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du driver et lite firma / enkeltpersonforetak er det jo ingen problem å få inn 100 000-vis på konto uten at en får rassia. Men det må rapporteres som inntekt og eventuelt betales mva + skatt
Anonym bruker
"Ydmyket Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som kan bli ett problem er hvis du har ett firma som har gått i ett par tre år.... også plutselig får du inn 30-40% mer kontant enn du pleier å gjøre i ett normal år eller at store deler av inntekten din plutselig er over på kontant.
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Hva hjelper det at dem er kjent med metoden når prossesen som er brukt gjør det umulig for dem og fange opp? Tilbake overførseler skjer via bankaxept og dem har ingen kontrollerer på dette da det vil være nærmest umulig og bortkasta tid og kontrollere disse. Da nesten alle er legitime og ingen vet om transaksjonene skylder kontant refundering eller en betaling gjort med annet bank kort ELLER reklamasjon for den slags skyld . Butikkene rapporterer heller ikke kontant kjøp under 9000 med mindre du er dum nok til å bruke eget navn og gå flere ganger i samme butikk. Angående navn så krever ingen at du oppgir dette .



Igjen, så er dette beløper over 9000. Ingen butikker rapporterer kontant handel mindre en dette da vi fortsatt lever i et samfunn hvor mange bruker kontanter lovlig.
Vis hele sitatet...
Umulig å fange opp? Altså, banken har ganske grei oversikt over penger som går ut og inn av konto. Om transaksjonen er bokført så blir det refunderte beløpet vist som et innskudd i bankens systemer uavhengig av om det kontant innskudd eller bankaxept.
Fuck Mr. Plod!
kan du ikke bare kjøpe crypto på localbitcoins?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Umulig å fange opp? Altså, banken har ganske grei oversikt over penger som går ut og inn av konto. Om transaksjonen er bokført så blir det refunderte beløpet vist som et innskudd i bankens systemer uavhengig av om det kontant innskudd eller bankaxept.
Vis hele sitatet...

Nei. Alle transaksjonene du nevner blir behandlet annerledes i banken sitt automatiske risikobaserte varsling system . Kontant innskudd og bank overførsler kan bli fanget opp/flagget og da må aml avdelingen i banken undersøke dem manuelt. Noe som kan gjøre at du får litt spørsmål og krav om dokumentasjon . Dette skjer ikke med bankaxept fra butikker. Mer en dette kan jeg ikke forklare på åpent forum.

Du derimot som kunde vil kun se transaksjonen som en vanlig innbetaling , men ikke banken eller systemet jeg snakket om.
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Nei. Alle transaksjonene du nevner blir behandlet annerledes i banken sitt automatiske risikobaserte varsling system . Kontant innskudd og bank overførsler kan bli fanget opp/flagget og da må aml avdelingen i banken undersøke dem manuelt. Noe som kan gjøre at du får litt spørsmål og krav om dokumentasjon . Dette skjer ikke med bankaxept fra butikker. Mer en dette kan jeg ikke forklare på åpent forum.

Du derimot som kunde vil kun se transaksjonen som en vanlig innbetaling , men ikke banken eller systemet jeg snakket om.
Vis hele sitatet...
Akkurat hvordan det "automatiske risikobaserte varslingsystem" virker skal jeg ikke uttale meg om. Bortsett fra det så har jo @Rosander rett, dette kommer opp som transkaksjon i banken. Jeg har flere sånne her nå i min nettbank heter de "VISA Varekjøp". Så hvis man ønsket ville dette være svært enkelt å plukke opp da det på ingen måte er normalt å få større summen inn som "VISA Varekjøp".
Sitat av Moneyking Vis innlegg
Nei. Alle transaksjonene du nevner blir behandlet annerledes i banken sitt automatiske risikobaserte varsling system . Kontant innskudd og bank overførsler kan bli fanget opp/flagget og da må aml avdelingen i banken undersøke dem manuelt. Noe som kan gjøre at du får litt spørsmål og krav om dokumentasjon . Dette skjer ikke med bankaxept fra butikker. Mer en dette kan jeg ikke forklare på åpent forum.

Du derimot som kunde vil kun se transaksjonen som en vanlig innbetaling , men ikke banken eller systemet jeg snakket om.
Vis hele sitatet...
Så teit, du sitter ikke på informasjon som du ikke kan diskutere offentlig

Jeg snakket med ei som jobber i sparebanken sør i går. Det er feil det du sier.
Jeg siterer "det ville vært ganske idiotisk å kun se på rene kontantinnskudd hos privatpersoner", enkelte pengeoverføringstjenester benytter også bankaxept så du ville mistet oversikt over en god del transaksjoner.

Du kan få et hint: Gå og se på hvordan vipps sender penger mellom folk.

Når du gjør kontantinnskudd i butikk så gjøres dette også via bankaxept (ikke vare retur, men bank i butikk). Det ville vært ganske dumt å tillate innskudd opp til 20k som går utenfor bankens interne kontrollsystem.
Og ikke bare er det dumt, det gir ingen mening å ekskludere en innskuddsmetode fra kontrollsystemer.
Sist endret av random105675; 25. januar 2022 kl. 08:18.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
finnes flere måter å få satt inn penger så di blir hvite.
70.000 er ikke mye penger, men du må belage deg på å betale skatt på disse for å få di vite.
skal gi noen eksempler på hva du kan gjøre med disse:
70.000 kroner kan du fint bruke på dagligdags handel, slik som mat, drivstoff og andre ting du bruker i hverdagen.
bytte kontanter mot at kompiser vippser deg penger

Er veldig mye du kan gjøre med så "lite" penger.
Send gjerne en privat melding om du ønsker å diskutere det mer
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dough Vis innlegg
TS snakker om en størrelsesorden på 70 lapper sånn til å begynne med. Hvis skattevesenet begynner å etterforske å de finner ut at du har sånne summer utbetalt til konto fra diverse Elkjøpavdelinger da holder det ikke lenger å fortelle eventyr.
X antall overføringer fra x antall Elkjøp til TS sin bankkonto = digitale spor.
Vis hele sitatet...
Hva skjer egentlig om skattevesenet finner ut at man har mottatt sånne summer uten å oppgi det på skattekortet? Får man en advarsel og mulighet til å betale for seg eller blir man anmeldt til politiet med en gang for skattesvindel?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva skjer egentlig om skattevesenet finner ut at man har mottatt sånne summer uten å oppgi det på skattekortet? Får man en advarsel og mulighet til å betale for seg eller blir man anmeldt til politiet med en gang for skattesvindel?
Vis hele sitatet...
Som regel må du gjøre opp for deg og du skal ikke se bortifra tilleggsskatt. Ved grove tilfeller blir saken meldt til politiet.
I beste fall så blir du bare skjønnslignet.

Skjønnsfastsetting heter det nå faktisk.

§ 12-2.Skjønnsfastsetting
(1) Skattemyndighetene kan fastsette det faktiske grunnlaget for skattefastsettingen ved skjønn når det ikke foreligger noen fastsetting etter kapittel 9 eller leverte meldinger ikke gir et forsvarlig grunnlag å bygge fastsettingen på.
(2) Skjønnet skal settes til det som framstår som riktig ut fra opplysningene i saken.
Sist endret av Dough; 28. januar 2022 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Ta imot cash og bruk disse pengene på dagligvarer, bensin/diesel og ellers håndpenger. "gratis" forbruk av drivstoff og dagligvarer i ett år eller to er da ikke feil. i mellomtiden vokser beløpet på lønnskontoen også måned for måned pga minimalt med forbruk.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg gjorde da jeg lekte kjeltring. Betal regninger med lønn og alt annet med de svarte