Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3224
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gymnopilus Luteofolius






Soppen in your face

Her en sopp som heter gymnopilus Luteofolius.

Gymno er en trespiser, ikke i slekt med cubensis eller flein i det hele tatt. Hører ikke til psilocybe slekten. Den er veldig mye mer kjent i USA enn i Norge.



Vill Luteofolius i naturen bryter ned / spiser ofte på løv og bark, men kan i praksis spise på nesten hva som helst gitt riktige forhold, i likhet med mange andre sopparter.



Levende mycelia bryter ned maten sin gjennom å skille ut enzymer og sprer seg utover en overflate gjennom et nettverk av hyfer.



Luteofolius er ikke oppgitt funnet her i Norge på nettsidene til den norske artsdatabanken for sopp, men kanskje noen her på freakforum eller andre har funnet den i Norge likevel. Den kan vokse meget enkelt her i Norge.

Dyrking av Luteofolius - hvorfor?

Jeg har på magisk vis manet frem frem denne vakre kaffekannens innhold for å teste ut en påstand jeg fikk høre på et nettforum, at Luteofolius var en trespiser sopp som ikke trengte tre (lignin, cellulose) for å frukte som et hard requirement, dvs, måtte ha det i substratet for å produsere sopp, eller som en del av sin diett på annen måte.

Startet fra et sporeprint

Langt ute i villmarken i Alaska sitter det det en gal mann som har sendt meg dette sporeprintet i bytte mot flein prints fra Trøndelag.

Han har sendt meg et sporeprint via alvetog, som jeg så germinerte på helt vanlig agar, ingen triks.

Jeg dyrket frem rene kulturer på agar etter en del overføringer. Dette var det mye jobb med, sånn som det nesten alltid er

Men så ble jeg belønnet med en kultur som begynte å frukte hardt bare på agar. Når dette skjer blir hobbymykologen glad, fordi det betyr at kulturen kan frukte.


Men mer enn dette,hvis agar pinsa modner, er kulturen med sopp jeg har super tolerant ovenfor helt grunnleggende forhold, og vil da frukte enda hardere hvis den får mer mat og vann.

Og det gjorde denne Luteofolius kulturen. We have a winner!

Så en ren kultur på agar, fant genetikk som frukter på agar og modnet også overførte slike kulturer til sterilisert mais,
kolonisert ferdig 1-2mnd i snitt, ferdig kolonisert mais blandet med coir rett opp i kaffekoppen. Stått innendørs og på terrassen.



I løpet av 1-2 uker fra spawn dagen pinnet den, innendørs ca 19 grader. Noenganger på terrassen ved fint vær (høy temp, høy luftfuktighet).

Den tåler også å være ute på terrassen den dag i dag i oktober og har fortsatt å vokse / trives helt nedi 10-8grader.

Trenger ikke "cold shock".

Konklusjon

Veldig lett å dyrke, veldig ukjent her i Norge, jeg antar nesten alle som vil kan få den til i hagen, i blomsterpotte, i bokser og på hvilken måte man vil.

Luteofolius kan sikkert bli flerårig om du graver den den ned rett sted og den invaderer nok Norge veldig lett hvis den vil det, fordi:

Gymnopilus luteofolius er vurdert som en høy trussel for å etablere seg på en side jeg fant fra den norske fremmefartsdatabanken:

https://artsdatabanken.no/Fab2018/N/3102

Så ikke få noen ideer.

Dette er ikke noe problem for meg, da jeg kaster all sopp jeg dyrker i søpla og kun spiser naturlig fleinsopp vill og selvplukket fra et avgrenset område av Finnmark, konsumert under spesielle astronomiske events.

Men kult å vite at den trives med bare grains/mais og at den er lett å dyrke. Deler det med dere.

Trippe på gymnopilus

Trippen med disse har ikke noe spesielt godt rykte, 50/50 at de er svake på psilocin og psilocybin

og det er en del bivirkninger assosiert med "woodeaters" generelt, som feks psilocybe azurenscens, at de kan paralysere kroppen din eller gir annet ubehag.

Man får søke selv på trip reports, jeg tør ikke spise de, selv om jeg ikke egentlig tror de er farlige å spise.

avslutning

Dette ble et estetisk prosjekt.

De vil leve bare en tid, og så dø, sånn som oss alle.

Her er et siste bilde av underside av hatten på en moden sopp:



Og kaffekannen:



Bon voyage
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kult prosjekt. Følger deg
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Liten Oppdatering

Denne arten greide seg ute i Norge i år.

Ikke supert, men gitt at luteofolius ble begravet tidlig mai, så er det kult å se den poppe nå i september

Invasjon startet?

▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Liten Oppdatering

Denne arten greide seg ute i Norge i år.

Ikke supert, men gitt at luteofolius ble begravet tidlig mai, så er det kult å se den poppe nå i september

Invasjon startet?

Vis hele sitatet...
Sett noe mer til den i år fra samme eksperiment?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Ikke ennå