Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5478
Hei,

Noen her som går på betablokkere mot angst anfall?
Jeg var hos legen i går, og jeg fikk hjertebank og høy puls bare av tanken på å dra dit.

Legen målte puls og blodtrykk. Blodtrykket var fint men pulsen var høy. Jeg forklarte situasjonen min og han ville gi meg 'Metoprolol Sandoz' 25mg mot dette. Jeg viste ikke hva det var så stilte ingen spørsmål om hvorfor. Når jeg plukket opp pakken på apoteket så ser jeg at dette er hjertemedisin. som helst skal tas daglig ved morgenen.

Er det noen som bruker dette? Føles rart ut å ta dette hver dag når jeg føler meg helt fin på en normal dag. Aldri slitt med høy puls før heller, alt startet nylig.

Skal sies at grunnen til at jeg dro til legen var for å sjekke blodtrykket mitt, var etter at min eldre søster fikk hjerneslag. Det var etter dette slaget jeg begynte å få det jeg tror er angst, ved tanken på at det kan være noe galt med meg og.
Funker ikke for meg
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg tar medisin som også inneholder betablokkere. Jeg er småfeit nerd med treningsallergi, men hvilepulsen er på 55
Sist endret av nso; 23. november 2021 kl. 15:14.
Tatt metoprolol daglig i 4 år. Kjempefin medisin mot hjerteangst. Hjertet slår roligere.
Har brukt Propranalol, også en betablokker, av og på en god stund. Fungerer bra til kroppslige symptomer av angst. Tar det kun etter behov da jeg ikke ønsker å bruke medisiner fast. Om dette er noe du også kunne tenke deg, rådfør deg med legen din.
Tenk at folk kaster i seg dritt bare på grunn av hjerte angst? Helt utrolig
Bare sånn til informasjon:

"Hvem bør ikke bruke betablokkere?

Personer med enkelte sykdommer skal være forsiktige med å bruke betablokkere. Dette gjelder blant annet diabetes, astma og KOLS, og enkelte hjerterytmeforstyrrelser.

Effekten av betablokkere avtar med alderen, samtidig som bivirkningene øker. Dette gjør det nødvendig å starte slik behandling svært langsomt og forsiktig hos gamle.

Betablokkere kan påvirke effekten av en rekke andre medisiner.


Bivirkninger av betablokkere

Lette bivirkninger er ganske vanlige, men ved riktig bruk av medikamentene er alvorlige bivirkninger sjeldne. Bivirkningene varierer fra person til person og er også doseavhengige. De vanligste problemene er muskeltretthet ved anstrengelser, kalde hender og føtter, tretthet, konsentrasjonsvansker, mareritt, urolig søvn, depresjon og svimmelhet. Kvalme, brekninger og diaré er også relativt hyppig. Enkelte blir plaget med nedsatt libido og impotens.

Personer med astma kan få forverring av plagene. Dersom du har diabetes, kan det bli vanskeligere å merke symptomene på lavt blodsukker.


Det er svært viktig å ikke slutte brått med betablokkere. Nedtrappingen skal skje gradvis over flere uker og kun i samråd med legen din. For rask nedtrapping kan få alvorlig konsekvenser, f.eks svært høyt blodtrykk, hjerteinfarkt eller hjerneblødning."

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/l.../betablokkere/

Folk kaster i seg all mulig dritt, Sukkerpapir, det er ikke til å unngå. Jeg har kastet i meg utallige forskjellige typer kjemikalier, men heldigvis går det bra med meg den dag i dag. Psyken min har fått seg en trøkk, men rent fysisk har jeg absolutt ingen plager som følge av misbruket mitt. Enda.

Er du fullstendig avholds? Drikker du kaffe eller alkohol? Snuser du? Røyker?

Jeg vil riktignok si meg hundre prosent enig i at det virker som en merkelig medisin å få på resept for de plagene du nevner TS. Hvorfor i helvete får du betablokkere og ikke f.eks Sobril? Noen antihistaminer er mildt angstdempende. Samme med små doser Quetiapine for min del.
Kanskje han trodde det gjaldt prestasjonsangst eller angst for å fremføre? Tror det er noen som bruker dette for å ikke være så stressa når de skal fremføre osv.

Det negative synet som har blitt normalisert rundt mennesker som bruker forskjellige molekyler for å oppnå forskjellige ting synes jeg vi må kvitte oss med. Vi bør heller fokusere på hva man oppnår med inntaket, og veie opp fordelene og ulempene
Vi bør egentlig være glade for å leve i et univers hvor det er mulig å bruke forskjellige kjemiske verktøy for å hjelpe på tilstander ved vår biologi som påvirker oss negativt.

Er det ikke også slik at bruk av betablokkere er inkompatibelt med trening da man ikke kan få høy puls? Mener å huske at en bekjent brukte dette etter en operasjon og måtte være veldig bevisst på pulsen sin.
Sist endret av krystallkongen; 23. november 2021 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Bare sånn til informasjon:

"Hvem bør ikke bruke betablokkere?

Personer med enkelte sykdommer skal være forsiktige med å bruke betablokkere. Dette gjelder blant annet diabetes, astma og KOLS, og enkelte hjerterytmeforstyrrelser.

Effekten av betablokkere avtar med alderen, samtidig som bivirkningene øker. Dette gjør det nødvendig å starte slik behandling svært langsomt og forsiktig hos gamle.

Betablokkere kan påvirke effekten av en rekke andre medisiner.


Bivirkninger av betablokkere

Lette bivirkninger er ganske vanlige, men ved riktig bruk av medikamentene er alvorlige bivirkninger sjeldne. Bivirkningene varierer fra person til person og er også doseavhengige. De vanligste problemene er muskeltretthet ved anstrengelser, kalde hender og føtter, tretthet, konsentrasjonsvansker, mareritt, urolig søvn, depresjon og svimmelhet. Kvalme, brekninger og diaré er også relativt hyppig. Enkelte blir plaget med nedsatt libido og impotens.

Personer med astma kan få forverring av plagene. Dersom du har diabetes, kan det bli vanskeligere å merke symptomene på lavt blodsukker.


Det er svært viktig å ikke slutte brått med betablokkere. Nedtrappingen skal skje gradvis over flere uker og kun i samråd med legen din. For rask nedtrapping kan få alvorlig konsekvenser, f.eks svært høyt blodtrykk, hjerteinfarkt eller hjerneblødning."

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/l.../betablokkere/

Folk kaster i seg all mulig dritt, Sukkerpapir, det er ikke til å unngå. Jeg har kastet i meg utallige forskjellige typer kjemikalier, men heldigvis går det bra med meg den dag i dag. Psyken min har fått seg en trøkk, men rent fysisk har jeg absolutt ingen plager som følge av misbruket mitt. Enda.

Er du fullstendig avholds? Drikker du kaffe eller alkohol? Snuser du? Røyker?

Jeg vil riktignok si meg hundre prosent enig i at det virker som en merkelig medisin å få på resept for de plagene du nevner TS. Hvorfor i helvete får du betablokkere og ikke f.eks Sobril? Noen antihistaminer er mildt angstdempende. Samme med små doser Quetiapine for min del.
Kanskje han trodde det gjaldt prestasjonsangst eller angst for å fremføre? Tror det er noen som bruker dette for å ikke være så stressa når de skal fremføre osv.

Det negative synet som har blitt normalisert rundt mennesker som bruker forskjellige molekyler for å oppnå forskjellige ting synes jeg vi må kvitte oss med. Vi bør heller fokusere på hva man oppnår med inntaket, og veie opp fordelene og ulempene
Vi bør egentlig være glade for å leve i et univers hvor det er mulig å bruke forskjellige kjemiske verktøy for å hjelpe på tilstander ved vår biologi som påvirker oss negativt.

Er det ikke også slik at bruk av betablokkere er inkompatibelt med trening da man ikke kan få høy puls? Mener å huske at en bekjent brukte dette etter en operasjon og måtte være veldig bevisst på pulsen sin.
Vis hele sitatet...
Betablokkere brukes jo mot hjerterytmeforstyrrelser. Det står jo i felleskatalogen, så helt motsatt av det du sier. Det er en fin medisin for de som sliter med skjelving og høy puls/hjertebank i forbindelse med angst. Man trenger ikke stadig høyere dose for ønsket effekt. Det er også lite bivirkninger, MEN da snakker jeg av egen erfaring og flere bekjente i samme situasjon.
Clonidin blir ofte brukt på avrusninger. Funker litt det.