Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6852
Hei. Jeg har nettopp kjøpt et brukt videokamera på Ebay som tar opp på sånne små 8cm DVDer. Men jeg skulle visst hatt en CD med no' drivere, og den fulgte ikke med. Når jeg legger DVDen i BlueRay spilleren min, får jeg bare melding om "no disc". Noen som vet hva jeg skal gjøre? Vil helst slippe å bruke kabel, da den er analog. Kameraet er en Sony Handycam DCR-DVD105 og CD-leseren er en Samsung Portable BD Writer Model SE-506. Det står også DVD Multirecorder på den bl.a. Plata er type Maxell DVD+RW og den er finalisert. Meningen er å kopiere filmene til harddisk og så redigere dem.


Og for å slippe å lage enda en tråd: Hva gjør en hvis en ny USB-enhet ikke blir gjenkjent når den plugges inn etter installasjon av sw? Gjelder en VideoGrabber dongle.
Tja om den ikke blir gjenkjent så må det vel bli manuell installering av drivere da? Har du søkt opp modellnavnet + drivere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uh, du er klar over at det er et kamera som er 15-20 år gammalt, og low-end allereie når det kom? Du vil få betre kvalitet med dei fleste moderne mobiltelefoner.
Kanskje er det et kunstnerisk grep fra hans side, at han ønsker å få frem noe spesielt eller skape en spesiell stemning ved å bruke det kameraet?
Tanken var å modernisere det utstyret jeg hadde fra før. Uten å bruke for mye penger. Nytt kamera koster jo mange tusen. Har fra før Video8, VHS-C og DV-bånd. Disse fungerer utmerket, men tar lang tid å kopiere til PC. Jeg er sikker på at "Watching You" kan fortelle meg hvor gamle dem er også :-) Jeg kjøpte også en Sony DCR-SX33, dessverre mangler den filter-ring så jeg får ikke satt på vidvinkel. En annen fordel med gamle Sonyer er NightShot hvor en kan filme infrarødt. Det gir en del fine natur-filmer.

Vil du harselere over gammelt utstyr, kan vi jo begynne med TVen min. Den er ca 30 år gammel, og halve tiden viser den bare svart-hvitt. Jeg har nettopp investert i nye komponenter til HiFi-anleggete mitt, og det er kanskje fra 70- og 80-tallet. I dag finnes det jo ikke bra utstyr med mindre en skal opp i 10.000,- kr klassen. Og det er uaktuelt. Hadde tenkt å kjøpe ny TV på BlackWeek, men det var jo ikke nedsatt på normale størrelser. Og jeg oppdaget at ingen TVer hadde Scart eller analog inngang lenger. Så da må jeg jo kjøpe ADCer for å bruke video-utstyret mitt. Dette nymotens digitale utstyret er blitt så vanskelig å bruke og få til å passe sammen. Ikke finnes det platebutikker lenger, så en for kjøpt seg musikk på kassetter og plater lenger heller. På elektronikk i dag må en nøye seg med det dårlige utvalget tpå Elkjøp eller på på Ebay. Til nør Amazon. Men jeg går ut fra at dette kommer av at ungdommen er fornøyd med lyden fra mobilen. Og det går jo ut over oss som har levd en stund. Ja, jeg kjeder meg etter å ha vært "innesperret" i 9 mnd nå. Jeg bor jo i Oslo øst, så jeg kan nesten se viruset krabbe på fortauet (ironi-varsel). Jeg trengte å få harket opp litt grums. (LOFL). Har jeg forresten fortalt at jeg har en samling med 78-plater? Jeg er sikker på at noen vil fortelle meg hvor gammelt det er også. Pappa jobbet nemlig i platebutikk like etter krigen. Hvilken krig? Hitlers krig i 40-45. Da snakker vi historie. Jadda. Så ble det søndag i dag også. I morgen er det meldt regn hele dagen. Litt pussig at vi har slått Bergen i nedbør i haust. Eneste trøsten er at den kom ferdigmåkt. Så nå er det vel å forberede seg på å feire jula mutters alene. Og en nyttårsaften uten raketter. Ok, publikum. Da har jeg snakket ferdig i denne omgangen. Ps. Burde jeg oversatt til engelsk slik at de unge også kunne forstå hva jeg skriver? Det ser ut som norsk-kunnskap er omvendt proporsjonal med alderen. Da er det middag-tid. Pizza.
Hm. Å gifte seg med tiden virker ikke rasjonelt siden tiden er en troløs hore. Du kan klore deg fast i tidligere tider så mye du vil, utenfor døren din ruller tiden videre og alle andre opplever en kvalitet på underholdning du kanskje ikke engang aner rekkevidden av.

Å se filmer på cathode tjukkas tv med dårlig fargebilde på en god dag eller dårlig sorthvit på en mindre heldig dag. Synd du ikke fant egnet TV på black friday. Men du trenger kanskje ikke klore deg fast i tiden, det finnes kupp feks på Finn.no. Og kanskje kan du sette inn en annonse selv på det du ønsker. Kanskje noen som har noe de vurderer i kategorien "gies vekk" kontakter deg slik at du får en oppgradert lyd og bildeopplevelse.

Analog vs digital lyd er en ting, den diskusjonen får de som orker ta. Men siden du nå har platesamling trenger du jo utstyr som spiller det av. Men du må jo ikke bruke det utstyret til all annen underholdning også? Tenk deg å oppleve film på projector eller 50"+ TV i minimum HD kvalitet og med flerkanals digital lyd.
Digitalisér og kast røkkelet. Kjøp kameratelefon, bruk skylagring fremover (og evt. fysisk backup) og lev videre uten bekymringer for slitedeler som enten ikke finnes eller er ekstremt overpriset. Nostalgi er en teknisk blindgate med mindre du vil bruke alvorlig mye penger. Nytt, digitalt utstyr forstår du etter en bruksanvisning og tjue minutter på YT. Gammelt ræl går i stykker bare ved å brukes, og service er også dyrt.
Jeg kunne faktisk betalt penger for å få sitt på utstyret (ikke tenk feil her nå) til trådstarter.
Høres ut som han sitter på vanvittig gammel teknologi som mer eller mindre faktisk fungerer i dag.

Du høres derimot ut som min far. Kasse tven han hadde som var 30 år gammel når han kjøpte sin første flatskjerm var jo bedre en noe annet på markedet. Han hadde tross alt betalt flere 1000kr for den for herrens år siden.
Han kjøpte seg da en 720p (HD-ready) flat skjerm og var overbevist om at hans gamle TV fortsatt var bedre..

Denne black friday fikk han oppgradert 720p tven sin til en OLED 55" tv, men fortsatt denne gang kunne han ikke forstå hvorfor den gamle tven han brukte flere 1000kr på var dårlig.. når han derimot fikk sitt på tven og sitt nyheten så spørte han ført om studioet var forandret.. nei, det var bare tven som var forrandet

TL;DR (2 long didnt read) -

Gammelt utstyr er bra så lenge en ikke har sitt på det nye som er kommet. Når en først har sitt på en OLED eller QLED skjerm kan en ikke gå tilbake til en kasse TV etterpå. Doom og cs 1.5 hadde jo ekstremt bra grafikk når det kom.. prøv å spill det i dag
Har du tilgang på bil Ivar?
Her er noen smakebiter på hva du kan hente gratis i dag i Oslo.

Pioneer PDP-436PE (plasma flatskjerm)
Følger med med fjernkontroll og Receiver + Eksterne høyttalere med kabel.
Neuberggaten 2 B, inngang Prof. Dahls gate, 0367 Oslo

42tommer Phillips flatskjerm
Frydenlundgata, 14A, 0169 Oslo

Sony Bravia 40 tommer
Sofies gate 14, 0170 Oslo
Har du ikke bil, vurder å hente med taxi eller über. Det gies jo bort og nå har du muligheten til å få litt oppdatert kinofølelse denne julen. Slå til nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vil du harselere over gammelt utstyr, kan vi jo begynne med TVen min. Den er ca 30 år gammel, og halve tiden viser den bare svart-hvitt. Jeg har nettopp investert i nye komponenter til HiFi-anleggete mitt, og det er kanskje fra 70- og 80-tallet. I dag finnes det jo ikke bra utstyr med mindre en skal opp i 10.000,- kr klassen.
Vis hele sitatet...
På lyd har det ikkje vore all verdens utvikling dei siste femti åra. Sure, du har fått eit par digitale format, og litt slikt, men i realiteten er jo 0.2vpp-signal fortsatt industristandard, og forsterkar frå 1980 leverer fortsatt stereo.

Men på bilde? Oh boy. Oh boy. Vi har gått fra oppløsning på 720x576 piksler på PAL, til 1920x1080 på full HD. Det er natt og dag. Det samme gjeld kamera. Det er ikkje fleip når eg seier at dagens mobilkamera i ein mobil til ein tusenlapp kan måle seg med det du har...

Og at ting er vanskeleg å kople saman. Vel. Du klager jo over at det tjue år gamle utstyret ditt ikkje er trivielt å få til å fungere saman med moderne ting?
Nei, jeg har ikke bil. Har ikke førerkort lenger heller. Det har jeg "mistet". Men jeg jobber med å få det igjen.

Og til informasjon: Den gamle TVen min (flatskjerm fra JVC) røyk i vår, og er nå kastet. Dagens TV er en Hitachi 32" flatskjerm som jeg har hatt i reserve siden jeg solgte hytta. Den er garantert minst 20 år gammel, men sliter med fargene nå. Jeg ser derfor etter en ny TV. Den kan ikke være større enn 43", max 49. Jeg har bare ikke plass til større. (I så fall må jeg redusere seksjonen). Den kan heller ikke veie mer enn ca 10-15 kg, muligens opptil 20 kg. Det er grensen for hva jeg greier å løfte trygt uten å miste balansen. Så bør den ha minst 3 innganger så jeg slipper å koble om så mye. Composite AV inn ville vært en bonus, Component er kog ubrukelig. (Iallefall for meg). Det kan vel hende det blir salg i januar? Ellers kanskje jeg bare skal kjøpe en billig en og bare ha i noen år. Og ja, alt jeg har av utstyr virker. Jeg steller pent med det. Jeg sliter mere med laptopper som slutter å virke.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nei, jeg har ikke bil. Har ikke førerkort lenger heller. Det har jeg "mistet". Men jeg jobber med å få det igjen.
Og til informasjon: Den gamle TVen min (flatskjerm fra JVC) røyk i vår, og er nå kastet.
Vis hele sitatet...
Da så.
Det var utelukkende ment hyggelig.
Tenkte du kanskje var keen på gratis TV utfra hva du skrev.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På lyd har det ikkje vore all verdens utvikling dei siste femti åra. Sure, du har fått eit par digitale format, og litt slikt, men i realiteten er jo 0.2vpp-signal fortsatt industristandard, og forsterkar frå 1980 leverer fortsatt stereo.
Vis hele sitatet...
Å avfeie lydopplevelsen på dagens multikanals systemer som "et par digitale format" blir nesten litt smålig.

Det er jo helt trist å spille av et 2 kanals lydspor kontra dagens "kringlyd" der lyden kommer ifra font og utover front sidene, fra sidene og bakfra og liketil ovenifra. Atmos bygger en bred lydkulisse som omgir hele deg på alle akser og som er veldig forskjellig fra stereo lyd. Selv om målet kanskje er litt det samme, en god miks feks fra et studio når de spiller inn en plate, da har jo lydteknikerne forsøkt å "bygge opp" opp bandet lydmessig. Så en nesten kan plassere hvert eneste instrument i forhold til hverandre. I stereo krever slikt brukbar kvalitet på utstyr og ofte gode "lytter evner", at vi faktisk klarer å "se" illusjonen som skapes i lydlanskapet, og ikke bare passivt får pumpet lyden inn i hodet men at vi forsøker å dekode den lyden.

I feks Dolby Atmos så tegnes lydbildet opp så detaljert at en faktisk ikke kan la være å registrere at lydene kommer fra forskjellige plasser og virkelig fyller opp og tar sin plass. Til gjengjeld så hører du helikopterets gang, eller hvordan en pil forlater armbrøstet også sekunder senere trenger gjennom målet sitt. Ofte så kombinerer de jo den store lyden i feks Atmos med en bestemt scene i filmen som en kanskje ser på lerret eller stor skjerm. Da blir resultatet ennå mer grandiost og lyd og bilde utfyller hverandre og skaper opplevelser man nesten ikke trodde var mulig før en har forsøkt det.

Sagt på en annen måte, jeg ville ikke valgt bort dagens lyd og bildekvalitet til fordel for gamle standarder bare fordi. Nei jeg ville nok gått langt for å få oppdatert både lyd og bilde, for 7.1.4 surround eller 11.1 samt full HD el 4K bilde gir virkelig en helt ny dimensjon til underholdning, det å se filmer og serier produsert de senere år vil gi opplevelser du aldri trodde var mulig. Spesielt når du kommer fra stereo og tjukkas tv. Du har en hel verden som bare venter på å bli oppdaget mann.
Sist endret av _abc_; 15. desember 2020 kl. 05:14.