Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1366
Hei.

Har gått hjemme nå snart 6 måneder uten å få penger fra NAV, etter at jeg ble avskjediget fra jobben min, pga ventetider, og mye, mye sløv-heter fra nav.

Det jeg i hovedsak lurer på;

Min lege har sykemeldt meg tom den dag i går, og fra en uke FØR jeg ble avskjediget.

Jeg tenker jo at, 'de kan jo ikke sparke meg hvis jeg er sykemeldt?'

Har jeg noe å gå på her? Hvem skal jeg bruke? Er det noe poeng å innblande noe juss?

Ble vel og merke avskjediget fordi sjefen min slo meg i brystkassa, og jeg virket vel kanskje litt truende mot han etterpå, men forlot stedet kjapt.

Det jeg er ute etter er å få tilbakebetalt fra dagen jeg ble sagt opp... Og jeg føler at legen på en måte har gitt meg den muligheten, uten at jeg helt forstår hvordan jeg skal kunne bruke den...
Sist endret av epokee; 22. september 2018 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avskjed er langt strengere enn en oppsigelse, og kan brukes ved grove pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Det gir blant annet ingen rett til etterlønn og gir en forlenget venteperiode hos NAV, normalt på 12 uker. Det kreves dog at man leverer meldekort i perioden.

Du er avskjediget, ikke oppsagt? Har du levert meldekort i perioden fra du mistet jobben? Man kan selvsagt avskjedige personer som er sykmeldt. Man kan derimot ikke si opp folk på grunn av at de har blitt sykmeldt (i alle fall ikke før etter en lang periode, men det kan jeg ikke noe om).

Om du har noe sak i forhold til avskjedigelsen? Umulig for noen her å si noe om, og det bør du høre med en arbeiderettsadvokat om. Historien din var rimelig ufullstendig, for å si det sånn. Om du kan kreve avskjedigelsen ugyldig fordi du var sykmeldt? Nei.
Trådstarter
17 0
Jeg ser for meg at alle (tom de 87 som har lest) ville hatt en reaksjon når en sjef slår til deg.

Det er mer bak, ja, men alle forholdene er sykemeldte, så de er 'ugyldige' i mine øyne. Det handler bare om sykemeldt fravær.

Hva om jeg hadde fått en legeerklæring fra den dagen da, på at om jeg ikke var meg selv, tror du det kunne ha forandret utfallet?
Så lenge du er sykemeldt, så har du krav på penger fra NAV.

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg satt meg ned med NAV og kommet fram til en løsning.

Samtidig så ville jeg ha anmeldt din tidligere sjef for vold. Så har du litt mer kjøtt på beinet mot NAV.
Sist endret av Blackkoz; 23. september 2018 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av epokee Vis innlegg
Jeg tenker jo at, 'de kan jo ikke sparke meg hvis jeg er sykemeldt?'
Vis hele sitatet...
Jo. Dei kan ikkje sparke deg med utgangspunkt i sjukemeldinga det første året, men alle andre grunnar vil jo fortsatt vere gjeldande.

I og med at du har skaffa deg ein avskjed så har du altså enten urettmessig avskjed (og bør forfølge den), eller gjort grove pliktbrot.