Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 21809
Her i området var det et lite jordskjelv på 2.7 ritcherskalaen. Men hvorfor er det egentlig jordskjelv i Norge? Bor vi ikke langt unna hvor de tektoniske platene møter/går fra hverandre? Nærmeste er vel Island...
Det forekommer jordskjelv i Norge pga at det ligger igjen spenning fra da Norge ble presset ned av isbreer. Av og til utløses spenningen, og jorda "hopper" litt opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Sist endret av Kaitaren; 22. januar 2010 kl. 16:25.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...
kilder, på at HAARP-stasjonen kan forårsake jordskjelv..?
youtube-videoer og nyhetsspeil-linker kvalifiserer ikke.

dessuten er HAARP ÈN stasjon, ikke flere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...
Sende frekvenser faktisk. Er det ikkje fordel å ha grunnleggande kunnskaper innen feltet du uttaler deg om?

Du forveksler det ikkje med at det i en del tilfeller er mulig å forutsjå jordskjelv ved auka naturlig ULF-bølger i berggrunnen? Årsak vs. sammenheng og alt det der.

Forøvrig har jo ubåt-kommunikasjonssystemer pumpa ut megawatt på megawatt med ELF siste femti åra, så da burde vi jo sett en auke i jordskjelv paralellt med det. Finst den spiken?
Riktig som Ninjafis sier. Husker faktisk jeg kjente og hørte et jordskjelv for noen år siden (i Norge), var så svakt at jeg ikke skjønte hva det var før dagen etterpå da jeg leste om det, but still…
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...
Har det du snakker om sammenheng med dette?
Hvis det er tilfellet kommer dette til å bli gøy
gniss tenna sammen for å forstå vi ligger henholdsvis langt unna nærmeste plate så vi er ikke mye utsatt (thanks god!)
Nå er det uansett ikke jordskjelvene som dreper, men husene. I 1994 ble San Francisco rammet av ett nesten like kraftig jordskjelv som Haiti. (Haiti 7 - San Francisco 6.7 - på Richters skala)
I San Francisco døde 57 mennesker og ca. 9000 ble såret, på Haiti snakker vi om titusenvis (om ikke hundretusener) av døde og hundretusenvis av skadde. Dette skyldes ene og alene at Amerikanerne er rikere og har råd til ordentlige hus.

Naturkatastrofer rammer først og fremst de fattige i verden, nettopp fordi de er fattige og ikke har råd til beskyttelse.
Denne trenden ser man i absolutt alle alvorlige miljøkatastrofer. De fattige bor i de mest utsatte strøkene og har minst penger til å beskytte seg. Det er for jævlig!
Sist endret av Mith; 22. januar 2010 kl. 20:13.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husker at faren min fortalte meg en gang da jeg var liten, rundt 10 kanskje, så var det et jordskjel på natta da vi såv som kunne kjennes ganske godt. Dette var i finnmark.
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...
Du nevnte bevis. Så nå skal du få lov til å presentere dem (husk at det må være en tilfeldighets sjangse på 1 til 1 milliard før jeg godtar forbinnelsen opp mot haarp som ikke tilfeldig)

Husker det var et jordskjelv i Karrasjok for noen år siden, det var visst forårsaket av atombombe prøvespregning på andre siden av kloden(Nord-korea mener jeg å huske) Om det var den egentlige grunnen eller ikke kan jeg ikke si noe om.
Sist endret av Kithshok; 22. januar 2010 kl. 20:52.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Du nevnte bevis. Så nå skal du få lov til å presentere dem (husk at det må være en tilfeldighets sjangse på 1 til 1 milliard før jeg godtar forbinnelsen opp mot haarp som ikke tilfeldig)
Vis hele sitatet...
Beviset mitt ligger i en dokumentar serie som heter "That's Impossible!" hvor de legger fram forskjellige ting som før virket umulige som nå har blitt mulig, inkludert dette med å skape jordskjelv via elektromagnetiske bølger.
Sist endret av Kaitaren; 23. januar 2010 kl. 17:49.
Og beviset mitt på at jeg er jesus ligger oppi en kommode på hytta mi, du må bare reise opp hvis du vil se.

Hva med faktisk bare fortelle om selve beviset? Jeg antar et bra bevis lar seg fremstille utenfor en dokumentarfilm...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Beviset mitt ligger i en dokumentar serie som heter "That's Impossible!" hvor de legger fram forskjellige ting som før virket umulige som nå har blitt mulig, inkludert dette med å skape jordskjelv via elektromagnetiske bølger.
Vis hele sitatet...
Du svarte ikkje på innvendingane mine i heile teke, og å vise til en eller annen dokumentar er totalt uinteressant som argumentasjon. Kva påstander kom dei med? Kva underbygde dei påstandane med?

Det er greit å ha sett noko, men med mindre du faktisk har forstått, og er i stand til å gjengi argumenta, bør du ikkje ytre det i en diskusjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du svarte ikkje på innvendingane mine i heile teke, og å vise til en eller annen dokumentar er totalt uinteressant som argumentasjon. Kva påstander kom dei med? Kva underbygde dei påstandane med?

Det er greit å ha sett noko, men med mindre du faktisk har forstått, og er i stand til å gjengi argumenta, bør du ikkje ytre det i en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Bare fordi jeg viser til en dokumentar, så trenger ikke det å bety at det er urelevant som argument. Isteden for at jeg skal prøve å forklare det så kan du heller ta en titt på denne filmen. Det begynner fra 03:15 så får du se akkurat hva det er jeg har sett og snakker om.

http://www.youtube.com/watch?v=nfDab...eature=related


Skulle jeg prøvd å oversatt og forklart dette selv like dypt hadde jeg nok bare skapt enda mer forvirring enn det som er nødvendig.
  1. Det påstås i filmen at mange jordskjelv kommer i etterkant av "elektromagnetiske forstyrrelser i ionosfæren", men hva slags forstyrrelser, hvor tett på og hvor ofte er dette tilfelle? Det sies det ikke noe om.
  2. "HAARP-like ELF waves" sies det i filmen. HAARP er en kortbølgestasjon, ikke en ELF-stasjon.
  3. Geologene pekte sine bølger nedover, mens HAARP peker sine oppover. Reflekterte bølger fra atmosfæren vil være svært betydelig dempet. HAARPs sendereffekt er i utgangspunktet ikke på mer enn knuslete 2-3 MW. Likevel spekuleres det der i om HAARP kan forårsake jordskjelv.
  4. Geologene er på et område med svært hyppige jordskjelv, slår på en ELF-sender og opplever et jordskjelv rimelig umiddelbart. En aldeles ikke usannsynlig tilfeldighet, forholdene tatt i betraktning, og så vidt jeg kan forstå foretok de ofte tester med dette apparatet uten at det skjedde noe som helst.
  5. "We were so amazed about what seemed to be cause and effect." Seemed to be, altså. Etter ett eneste tilfelle. Å anta kausalitet fordi B skjer etter A én eneste gang er mildt sagt tåpelig.
  6. Han prøver faktisk å bevise poenget med at elektromagnetiske ELF-bølger kan utløse jordskjelv ved å utsette en miniatyrmodell for lavfrekvente lydbølger. Jeg har ikke ord.
  7. Rundt 7:40 begynner de å påstå at HAARP er skyld i "chemtrails", konspirasjonsteoretikeres hellige gral! De viser til "merkelige skyformasjoner" man med det blotte øyet kan se er avgasser fra flytrafikk! Dette er renspikka konspirasjonsvrøvl.
Dokumentaren ser ut til å være lagt frem på en profesjonell måte for det utrente øye, men for en som har litt akademisk bakgrunn i naturvitenskaplige fag er det lett å gjennomskue at dette er det reneste tull og tøys fra ende til annen.
Sist endret av Provo; 23. januar 2010 kl. 20:53.
ÅÅÅÅ! Drit i HAARP og denslags nonsens. I 1904 var det et jordskjelv på over 5 i Oslo. Det er daglig små jordskjelv i Norge. Det kraftigste var på 1800-tallet på Helgeland.

http://jordskjelv.no/jordskjelv/1904.html
http://jordskjelv.no/jordskjelv/norge.html
http://jordskjelv.no/
Ref:

Filmen the "The Core" går ut på at USA har laget et våpen som heter " Trinity" som sender ut stråler som gjør at jordkjernen slutter å rotere og foråsaker store ødeleggelser på jorda. Type store jordskjelv!


= Bullshit
Sist endret av BaJa; 23. januar 2010 kl. 21:35.
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Bare fordi jeg viser til en dokumentar, så trenger ikke det å bety at det er urelevant som argument. Isteden for at jeg skal prøve å forklare det så kan du heller ta en titt på denne filmen. Det begynner fra 03:15 så får du se akkurat hva det er jeg har sett og snakker om.

http://www.youtube.com/watch?v=nfDab...eature=related


Skulle jeg prøvd å oversatt og forklart dette selv like dypt hadde jeg nok bare skapt enda mer forvirring enn det som er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Hele dokumentaren baserer seg på en usannhet, jeg må innrømme at jeg ikke tok meg tid til å se hele, men det er fordi det ikke tok så lang tid å forstå at her er det noe feil. De hevder at det er et mysterium hvorfor lynet slår ned, da må jeg virkelig ha misforstått noe. så langt jeg har forstått så vet vi veldig mye om nettopp dette, bare les selv : Morvikveien Værstasjon, wikipedia, eller på engelsk for de som måtte ønske det wikipedia, så jeg tror ikke den dokumentaren skal tas for seriøst.
Opplevde faktisk et jordskjelv for noen år siden. Jeg sto på kjøkkenet for å lage meg lunsj, også plutselig ristet hele huset, og jeg kan garantere dere at det braket overalt. Glassene klirret, skapdører gikk opp, jeg så bølgevibrasjoner i vinduene, og at greiner og blader på trærne utafor ristet synkront. Syk opplevelse. Litt merkelig å si det, men jeg ønsker nesten å oppleve dette en gang til, for dette var en unik opplevelse jeg aldri har opplevd før. Det skjedde i rundt 5-7 sekunder.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.1676183
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Opplevde faktisk et jordskjelv for noen år siden. Jeg sto på kjøkkenet for å lage meg lunsj, også plutselig ristet hele huset, og jeg kan garantere dere at det braket overalt. Glassene klirret, skapdører gikk opp, jeg så bølgevibrasjoner i vinduene, og at greiner og blader på trærne utafor ristet synkront. Syk opplevelse. Litt merkelig å si det, men jeg ønsker nesten å oppleve dette en gang til, for dette var en unik opplevelse jeg aldri har opplevd før. Det skjedde i rundt 5-7 sekunder.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.1676183
Vis hele sitatet...
Hadde en litt lignende opplevelse for 15-20 år siden, ikke så mye som du beskriver,men jeg husker at jeg var på vei ut fra badet når det plutselig var akkurat som gulvet "flyttet" seg, begynte å ta etter noe for å holde ballansen, men det ga seg fort og tenkte ikke mer over det før dagen etter når det sto i avisen at det hadde vært et lite jordskjelv.
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...

Frank Aune fra It Pro sitter på bombesikkre beviser for at HAARP i Ramfjorden har vert årsak til flere natur katastrofer og andre fenomener sånnt som Tromsø spiralen.

Han kan også bekrefte Norske politikeres korrupte handlinger om 2012 og planet X er et fakta da han har personlig treffet en av dem.

Project Camelot har samme opplysningene og samme bevisene.
Sitat av TheOnlyTerje Vis innlegg
Frank Aune fra It Pro sitter på bombesikkre beviser for at HAARP i Ramfjorden har vert årsak til flere natur katastrofer og andre fenomener sånnt som Tromsø spiralen.

Han kan også bekrefte Norske politikeres korrupte handlinger om 2012 og planet X er et fakta da han har personlig treffet en av dem.

Project Camelot har samme opplysningene og samme bevisene.
Vis hele sitatet...

jaha?
Bevis det da. Jeg kan og si at jeg vet masse bullshit, men uten beviser kommer man ikke stort langre en ubruklige teorier.
Sist endret av Bombasa; 24. januar 2010 kl. 15:09.
Sitat av TheOnlyTerje Vis innlegg
Frank Aune fra It Pro sitter på bombesikkre beviser for at HAARP i Ramfjorden har vert årsak til flere natur katastrofer og andre fenomener sånnt som Tromsø spiralen.

Han kan også bekrefte Norske politikeres korrupte handlinger om 2012 og planet X er et fakta da han har personlig treffet en av dem.

Project Camelot har samme opplysningene og samme bevisene.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs eller sarkastisk? Hvis Frank Aune sitter på "bombesikre bevis", hvorfor kan ikke disse fremlegges da? Og hvorfor vil denne korrupte politikeren snakke med Frank Aune om 2012 og planet X, men ikke andre reportere med vesentlig bedre rykte og troverdighet? Hvorfor skal denne politikeren vite noe som helst om 2012 og planet X i utgangspunktet?

Frank Aune har ikke antydning til snøring på hvordan HAARP fungerer, langt mindre hvordan HAARP skulle kunne utløse naturkatastrofer. Selv om han sier noe, så betyr ikke det at det er slik. Snarere tvert i mot.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette er slettes ikke rart, og har med forandringer i jordens indre temperatur å gjøre. Ofte kommer jordskjelvene i nærheten av dype hull i jordoverflaten.

På norsk landområde har det vært jordskjelv over 4 iflg. NNSN.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er du seriøs eller sarkastisk? Hvis Frank Aune sitter på "bombesikre bevis", hvorfor kan ikke disse fremlegges da? Og hvorfor vil denne korrupte politikeren snakke med Frank Aune om 2012 og planet X, men ikke andre reportere med vesentlig bedre rykte og troverdighet? Hvorfor skal denne politikeren vite noe som helst om 2012 og planet X i utgangspunktet?

Frank Aune har ikke antydning til snøring på hvordan HAARP fungerer, langt mindre hvordan HAARP skulle kunne utløse naturkatastrofer. Selv om han sier noe, så betyr ikke det at det er slik. Snarere tvert i mot.
Vis hele sitatet...
tror det er sarkasme siden ingen tror på ITpro (håper jeg) og Frank Aune er kjent for å like konspirasjonsteorier
▼ ... flere år senere ... ▼
Det morsomme med denne prosessen er at vi befinner oss på motsatt ende av den samme tektoniske platen som Nederland, så for hvert år vi stiger med et par cm, synker Nederland tilsvarende. Kjipt for dem som allerede sliter med vannstanden...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det morsomme med denne prosessen er at vi befinner oss på motsatt ende av den samme tektoniske platen som Nederland, så for hvert år vi stiger med et par cm, synker Nederland tilsvarende. Kjipt for dem som allerede sliter med vannstanden...
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe det? Grunnen til at Noreg hevar seg er vel ettervirkninger av at isen forsvann for ein del tusen år sidan, men eg kan ikkje nødvendigvis forstå at det skal føre til at Nederland synker. Så det hadde vore artig med ei kjelde.
Sitat av Skralla1 Vis innlegg
Jeg har ingen kilde, og har heller aldri hørt om det før. Men regner med det funker som en dumpe som du lekte på som liten. Norge(du) er nede(hvor du sparker fra) og på vei opp, mens Nederland(vennen din) er oppe på andre siden og på vei ned.
Vis hele sitatet...
Neppe...

Når du ser på jorskorpen i dette tidsperspektivet, så må du se på jordskorpen som en semiflytende masse. Så f.eks. isen klemte jordskorpa ned, nå siver den opp igjen, da vekten og trykket fra isen er blitt borte. Og en del bevegelser går for fort, så denne "semiflytende massen" ikke klarer å bøye seg i samme takt, så "knekker" jordskorpa. Særlig der det er blitt (store) spenninger, som plutselig blir frigjort.

Egentlig vil jeg anbefale denne serien her fra BBC med navn "Earth story". Og i episoden "Centre of the earth" blir akkurat dette med landhevningen etter istiden tatt opp.
Se på denne, og alle de andre du kan.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det morsomme med denne prosessen er at vi befinner oss på motsatt ende av den samme tektoniske platen som Nederland, så for hvert år vi stiger med et par cm, synker Nederland tilsvarende. Kjipt for dem som allerede sliter med vannstanden...
Vis hele sitatet...
Det ser ikke ut som om dette har noe å gjøre med tektoniske plater:

In some parts of the Netherlands the ground level has sunk over the past millennium by as much as three metres, at a rate of 15mm a year. The subsidence is caused by the compression of ancient peat layers - weak soil consisting of dead vegetation. The weight of clay and sand on top is gradually compressing the peat layers.
Vis hele sitatet...
https://wazaonline.com/en/archive/ho...ause-for-alarm

Og hvordan ser du egentlig for deg at det skal være mulig at platebevegelsen virker innenfor et knøttlite landområde over lange avstander via en gigantisk tektonisk plate?
Ugh, her må jeg innrømme å ikke ha sjekket opplysningene jeg fikk fra en ellers pålitelig kilde. Sånn jeg forsto det fantes et slags vippepunkt mellom Norge og Nederland som gjorde at prosessen med issmelting (som fremdeles pågår) forårsaker begge deler.. Hørtes logisk ut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer litt på hvordan Norge av i dag ville takle et kraftigere jordskjelv. Om f eks Oslofjordområdet igjen blir rammet av et skjelv som f eks er opp mot 6 på Richter skala, etterfulgt av flere etterskjelv - hvordan ville bygninger og infrastruktur takle det ? Og befolkningens psyke ? Vi er jo ikke vant til de største påkjenninger akkurat, vant til å leve i en boble av komfort og sikkerhet/trygghet, og stort sett skånet fra kraftige naturkrefter.
Sitat av novice99 Vis innlegg
Lurer litt på hvordan Norge av i dag ville takle et kraftigere jordskjelv. Om f eks Oslofjordområdet igjen blir rammet av et skjelv som f eks er opp mot 6 på Richter skala, etterfulgt av flere etterskjelv - hvordan ville bygninger og infrastruktur takle det ? Og befolkningens psyke ? Vi er jo ikke vant til de største påkjenninger akkurat, vant til å leve i en boble av komfort og sikkerhet/trygghet, og stort sett skånet fra kraftige naturkrefter.
Vis hele sitatet...
Vi ville nok ha taklet et jordskjelv på 6+ ganske dårlig.
Mange bygninger hadde kollapset, og hadde skjelvet hendt på vestlandet hadde man kunnet regne med tsunamier pga skred også.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Vi ville nok ha taklet et jordskjelv på 6+ ganske dårlig.
Mange bygninger hadde kollapset, og hadde skjelvet hendt på vestlandet hadde man kunnet regne med tsunamier pga skred også.
Vis hele sitatet...
Men hva med de faktorene som legger oss unna en eventuell katastofe? Taklet dårlig på hvilken måte? En må jo se det i relativ forstand til alle andre steder, jeg ville påstått at norge ville klart seg relativt bra. Vi har sterke hus bygget for belastende vær, stortsett hele norge ligger i trygg avstand fra havet og vi består av fjell og høyder.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men hva med de faktorene som legger oss unna en eventuell katastofe? Taklet dårlig på hvilken måte? En må jo se det i relativ forstand til alle andre steder, jeg ville påstått at norge ville klart seg relativt bra. Vi har sterke hus bygget for belastende vær, stortsett hele norge ligger i trygg avstand fra havet og vi består av fjell og høyder.
Vis hele sitatet...
Vi har ingen førstehånds erfaring med store jordskjelv i norge.
Det betyr ikke at vi er immune mot store skjelv.

Hvis du har lyst til å skremme deg selv kan du google på rapporter skrevet av harbitz/blikra og harbitz/anda
Sitat av Kaitaren Vis innlegg
Eller eventueller HAARP stasjoner(brukes til å sende frekvenser). Ettersom det er bevist at vi faktisk klarer å forårsake naturkatastrofer som f.eks. jordskjelv. (ved ELF - Extremly low frequency bølger)

Hvorfor de isåfall skulle brukt tid på å gjort det mot Norge, i en så liten skala, har jeg ingen formeninger om.
Vis hele sitatet...
Jeg begynte å skrive et lengre innlegg her som gikk innom energimengden som utløses i jordskjelv, og hvorfor jordskjelv forekommer, men fant ut at jeg ikke gidder å bruke tid på å forklare en person som har sett en video på internett hvorfor han tar feil. Tiden min er mer verdifull enn som så.

Jeg skal være kortfattet i min uttalelse: Det kan være greit å lese seg opp på grunnleggende fysikk, og samtidig plukke opp en bok om geologi, for dette har du helt klart ikke peiling på.

Med det sagt hadde det faktisk vært positivt om vi kunne utløse jordskjelv. Det er helt uungåelig at store jordskjelv forekommer fra tid til annen, men om man kunne utløst jordskjelv med jevne mellomrom ville man forhindret at store spenninger bygger seg opp, og dermed unngå større jordskjelvkatastrofer.
Sist endret av Orph; 2. april 2016 kl. 05:37.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Vi ville nok ha taklet et jordskjelv på 6+ ganske dårlig.
Mange bygninger hadde kollapset, og hadde skjelvet hendt på vestlandet hadde man kunnet regne med tsunamier pga skred også.
Vis hele sitatet...
Nåh.. Er ikke så sikker på det.. Har selv opplevd jordskjelv på den styrken, og her var det relativt lite skade.. kun noen sprekker i veggene.. ved episenteret var styrken på 7,1-7,2 og der var skadene mye værre... Men, må ta i betraktning at dette er i ett land hvor byggestandardene er mye dårligere enn i norge..

https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Bohol_earthquake
Opplevde selv det lille jorskskjelvet som "rystet" østlandet september 2014. Huset ristet/dirret,trodde det var en gravemaskin som passerte på veien utenfor.

Tror episentrum var et sted i jæmtland, Sverige.
De fleste som ikke var innendørs merket ingenting.

http://www.jordskjelv.no/cgi-bin/sho...&id=1410857807

Fra artikelen:

Skjelvet er av seismologeranslått til styrke 4.1 på Richters skala,
noe som er sjeldent for dette området. Tydelige signaler ble
observert på seismiske stasjoner over hele Europa, og i Norge
ble skjelvet følt flere steder, blant annet i Trysil, Røros,
Elverum, Trondheim og i NORSARs kontorer på Kjeller.

Figuren under viser observasjoner på forskjellige seismometre
i NORSAR-arrayen i Hedmark. Avstandene fra
skjelvets episenter varierer mellom 165 og 210 km.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Opplevde selv det lille jorskskjelvet som "rystet" østlandet september 2014. Huset ristet/dirret,trodde det var en gravemaskin som passerte på veien utenfor.

Tror episentrum var et sted i jæmtland, Sverige.
De fleste som ikke var innendørs merket ingenting.

http://www.jordskjelv.no/cgi-bin/sho...&id=1410857807

Fra artikelen:

Skjelvet er av seismologeranslått til styrke 4.1 på Richters skala,
noe som er sjeldent for dette området. Tydelige signaler ble
observert på seismiske stasjoner over hele Europa, og i Norge
ble skjelvet følt flere steder, blant annet i Trysil, Røros,
Elverum, Trondheim og i NORSARs kontorer på Kjeller.

Figuren under viser observasjoner på forskjellige seismometre
i NORSAR-arrayen i Hedmark. Avstandene fra
skjelvets episenter varierer mellom 165 og 210 km.
Vis hele sitatet...
Følte det selv, trodde det sto en stor maskin utenfor huset, kikket ut men fant ingenting. Lyden hørtes noe ut som en stor maskin eller et kontinuerlig tordenleven. Merka det ikke så mye, var vel omtrentlig som når en stor gravemaskin el. passerer huset og du føler det dirre og hører det dure. Andre steder sto det i avisen at bilder fra vegger hadde falt ned i Norge. En må jo selvfølgelig ta i betraktning at Richters skala ikke er proporsjonal med en linjær økning i rystelse. Skalaen er logaritmisk, og definert slik at et jordskjelvopptak målt til ML = 5.0 på Richters skala har 10 ganger større maksimalutslag enn et opptak med ML = 4.0.