Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8958
Hei,

Jeg prøvde nylig å komme meg inn på TrustBuddy.com sine sider, men den ser ut til å være stengt pga "suspected misconduct within the Company". Jeg er ikke så flink til å forstå slike ting. Kan noen forklare meg hva som skjer? Jeg har en del smålån der, og jeg vil ikke at dette skal føre til at jeg ikke får betalt dem inn i tide, slik at jeg får en masse avgifter og gebyrer jeg må betale i tillegg. Jeg har ikke muligheten til å logge meg inn heller og de svarer ikke på mail. Har de dratt en såkalt "exit scam" eller drevet på med andre ulovligheter?

Takker for svar.
Det svenske finanstilsynet har stoppet virksomheten i TrustBuddy med umiddelbar virkning fordi den nye ledelsen i TrustBuddy har oppdaget det som virker som ganske store uregelmessigheter i firmaet. Det er en differanse på 44 millioner på innskutt kapital og det som er tilgjengelig på klientkontoene. Altså ganske mye penger! Ser ut som mye annet snusk også har foregått.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av sth Vis innlegg
Det svenske finanstilsynet har stoppet virksomheten i TrustBuddy med umiddelbar virkning fordi den nye ledelsen i TrustBuddy har oppdaget det som virker som ganske store uregelmessigheter i firmaet. Det er en differanse på 44 millioner på innskutt kapital og det som er tilgjengelig på klientkontoene. Altså ganske mye penger! Ser ut som mye annet snusk også har foregått.
Vis hele sitatet...
Så vil det ha noen konsekvenser for meg?
Nysgjerrig på dette selv. Betalte inn resterende av det jeg skyldte i et lån på fredag, som skulle bli registrert og finished idag. Så får jeg opp dette. Får jeg trøbbel av noen som helst form i etterkant, så snakkes vi i retten...
Tror det er værre for dem som har lånt ut.. Lukter underslag lang vei
Enig i at det virker som underslag. Har satt inn i et mindre beløp selv for et par år siden, hva tror dere som sannsynligheten for å få det tilbake?
Sist endret av cumfistsaksen; 12. oktober 2015 kl. 22:40.
Flott, for nå hadde jeg også planer om å lage en slik tråd.

Hva skjer med de som har utestående da? Jeg skylder dem litt.
Har brukt informasjonen som har stått på siden når jeg betaler dem.

Nå blir jeg ikke klok på noe.
Kan det være muligheter for att vi slipper å betale?
Sitat av cumfistsaksen Vis innlegg
Enig i at det virker som underslag. Har satt inn i et mindre beløp selv for et par år siden, hva tror dere som sannsynligheten for å få det tilbake?
Vis hele sitatet...
I følge TrustBuddy selv må du forvente tap på 3-4% selv før problemene begynte. Ut fra informasjonen som har kommet frem kan mye tyde på at risikoen nå har økt, da TrustBuddy har lånt ut penger som egentlig ikke var tilgjengelige.

Sitat av fjellape Vis innlegg
Flott, for nå hadde jeg også planer om å lage en slik tråd.

Hva skjer med de som har utestående da? Jeg skylder dem litt.
Har brukt informasjonen som har stått på siden når jeg betaler dem.

Nå blir jeg ikke klok på noe.
Kan det være muligheter for att vi slipper å betale?
Vis hele sitatet...
Neppe. Selv om TrustBuddy skulle gå konkurs eller måtte legge ned virksomheten vil boet kreve inn pengene for å gjøre opp mest mulig med långiverne. Alternativt kjøpes gjelden opp av et annet selskap.
Sist endret av doseren; 13. oktober 2015 kl. 11:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Nå er det kommet litt info på hjemmesiden deres
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Nå er det kommet litt info på hjemmesiden deres
Vis hele sitatet...
Det virker som de prioriterer investorene, ikke kundene. Kan ikke se noen plasser der kunder kan ta kontakt.

Men jeg håper hele driten går i dass. Har vært i en ond sirkel der jeg må be til vår herre at jeg får inn pengene fra NAV til rett tid, slik at jeg får betalt lånene innen 14 dager, så jeg slipper å betale de overdrevne gebyrer og avgifter de har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Men jeg håper hele driten går i dass. Har vært i en ond sirkel der jeg må be til vår herre at jeg får inn pengene fra NAV til rett tid, slik at jeg får betalt lånene innen 14 dager, så jeg slipper å betale de overdrevne gebyrer og avgifter de har.
Vis hele sitatet...
Bustyret vil uansett overta kravet ditt, og inndrive det. Dei er forplikta til det, for å sikre pengane kravhaverane i buet har. Du er mao. garantert å måtte betale tilbake, og at du tok opp gjeld du ikkje burde teke opp er ditt problem.
Uvaksinert 👍
Artig det der, hvis en bank eller lign. går konk så kan man jo miste penger man har stående der, men lånet blir aldri borte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Artig det der, hvis en bank eller lign. går konk så kan man jo miste penger man har stående der, men lånet blir aldri borte.
Vis hele sitatet...
Vel, nei.

For det første har vi bankgarantifondet, som dekker innskot. Sjå på det som ei forsikringsordning. For det andre så er reglane om at dei som har uteståande midlar i eit firma må betale til buet ved konkurs der nettopp for å sikre at dei som har pengar i firmaet, skal få tilbake mest mogeleg.

For å ta tilfellet bank - i ein tenkt situasjon der garantifondet ikkje dekte det - så ville buet krevje inn gjeld, og fordele dei innkomne pengane mellom dei som hadde krav i buet, altså dei som hadde kontoer der. Er ikkje det betre enn å bare trekke på skuldrene og konkludere med at jaja, det var synd?
Sitat av daffe Vis innlegg
Artig det der, hvis en bank eller lign. går konk så kan man jo miste penger man har stående der, men lånet blir aldri borte.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare logisk. Hvis en bank går konkurs på grunn av manglende likviditet, så betyr det at pengene ikke eksisterer lenger. Dvs. at hvis du har penger i banken, så er du en av kreditorene. De som har ansvaret for å styre konkursboet har da til plikt å samle inn så mye penger banken har utestående for å betale kreditorene til banken. De pengene hanker de inn fra de individene/firmaene som skylder banken penger (lånetagerne).

I Norge har man forresten innskuddsgaranti på en viss sum fra Statens side (mener det er to millioner kroner).

Man skal aldri tro at noen former for pengeplassering er 100% risikofritt. Shit happens
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Nå er det kommet litt info på hjemmesiden deres
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe som helst info.

Trustbuddy fungerer slik du betaler innen 14 dager for å slippe renter og gebyrer. Når siden deres er nede og jeg ikke får betale dem, så kan dem heller ikke forvente å få betaling?
Ser bare for meg jeg ikke får betalt inn dette i tide, og att det blir lagd inkassosak og styr og helvete. Uten att jeg får gjort noe

Finnes det noe regler på sånt? Jeg ser jo på det dilemmaet som like bra business som å drive underslag.
Når siden er nede nå tror du dem setter systemet med innbetaling på pause?
Tviler på at de som har lånt penger slipper unna å betale tilbake, men kan nok bli dårlig med tilbakebetaling til innskyterne..
Ja riktig. Fint om dere flere som har lån der kan komme med en tilbakemelding hvordan det gikk å betale dem tilbake da.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bustyret vil uansett overta kravet ditt, og inndrive det. Dei er forplikta til det, for å sikre pengane kravhaverane i buet har. Du er mao. garantert å måtte betale tilbake, og at du tok opp gjeld du ikkje burde teke opp er ditt problem.
Vis hele sitatet...
Jo, det forstår jeg. Men jeg håper da for guds skyld jeg slipper å betale de overdrevne gebyrene og avgiftene. Ja, jeg tok opp lån, men det er ikke min feil at jeg ikke får tilgang til kontoen min slik at jeg får oversikt over lånene, datoer, osv. Og heller ikke får kontakt med kundeservicen deres.

Jeg gjør alltid opp for meg, men jeg kan ikke noe for at jeg ikke får betalt innen tiden. Den siste innbetalingen min har jeg enda ikke fått noe bekreftelse på, og ja, jeg har sendt dem mail ang. den betalingen (betalte en av lånene mine dagen før nettsiden ble stengt).
Sist endret av Mexxy; 14. oktober 2015 kl. 11:26.
All den tid finanstilsynet har stengt ned virksomheten, ser jeg vanskelig hvordan de skal kunne legge på gebyr/avgifter.

For alle praktiske formål er Trustbuddy på pause.
Hei. Jeg skylder også noen penger. Sendte mail og lurte på hva som kom til å skje. De sa jeg skulle betale inn det jeg skyldte. Har noen av dere andre gjort det uten at innbetalingen blir registrert? Litt noia for å gjøre dette ser dere. Men har også litt noia for å ikke betale inn og få masse gebyrer og dritt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kongen90 Vis innlegg
Hei. Jeg skylder også noen penger. Sendte mail og lurte på hva som kom til å skje. De sa jeg skulle betale inn det jeg skyldte. Har noen av dere andre gjort det uten at innbetalingen blir registrert? Litt noia for å gjøre dette ser dere. Men har også litt noia for å ikke betale inn og få masse gebyrer og dritt.
Vis hele sitatet...
Betal inn som oppgitt. Du har ei kvittering på at det er betalt, og om saka skulle gå til inkasso er det berre å sende ein kopi av kvitteringa, så er den saka ute av verda.

Kort sagt - har du det du treng av informasjon for å betale, så betal iht. opphaveleg plan.
Om du skylder penger vil du antagelig være i en av to kategorier:
1. Du har info du trenger for å betale - strengt tatt trenger du da kun et kontonr og beløp, eller det er din egen skyld at du ikke har den. I så fall er du bundet av avtalen som sier når du skal betale og hvor mye. Kvittering/kontoutskrift vil da være dokumentasjon på at du har betalt selv om det ikke registreres umiddelbart.
I dette tilfellet vil antagelig TrustBuddy kunne ilegge deg renter og gebyrer dersom du ikke betaler.

2. Du har ikke betalingsinfo, og det er heller ikke rimelig å forvente at du hadde denne informasjonen. Du bør da gi beskjed, via mail til kundeservice el, om at du mangler denne informasjonen, men vil betale så snart du får den.
I de fleste tilfeller er det et krav at du har gjort det man kan forvente for å skaffe deg informasjon eller gi melding for at du skal slippe å oppfylle avtalen.
Da var det betalt. Takk for all hjelp
Hei, nå ser jeg det har skjedd litt på siden deres.
Jeg får til å logge meg inn, får oversikt over konto og kid. men forstår likevel ikke hvorfor det kun står 745kr jeg skal betale når beløpet egentlig var over 3000kr.

|
V

Sätt in pengar

Kontonummer:
30003315***

KID-nummer:
4101982***

Saldo:

745 NOK

Detta är beloppet som betalats in till ditt konto och som inte använts för att lösa några lån.



Hva bør jeg gjøre?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Fikk mail av TrustBuddy:

Sitat av TrustBuddy
Hei Buddy!



Vi skriver til deg for og minne om statusen på lånet som du har tatt opp hos TrustBuddy.


På grunn av Svensk Finanstilsynets bestemmelse, har vårt firma ikke længer tillatelse til og gi ut nye låner eller forlenge eksisterende låner.


Derimot, du er fremdeles pliktig til og nedbetal eksisterende låner. Hele lånet må bli betalt senast forfallsdatoen.


Vi gir deg 30 dagers gratis periode fra forfallsdatoen for og gi deg mer tilbakebetalings tid.


Du kan logge in på trustbuddy.com/2 for og see hele summen, forfallsdatoen og betalingsinformation.


Hvis du har noe ytterligere spørsmål, vennligst ta kontakt med kundeservice på telefon nummeret: +47 95049910 eller på e-post:
Vis hele sitatet...
Vel, de er ganske grei som gir oss ekstra tid til å betale tilbake

Og forfallsdatoene passer akkurat slik at jeg får betalt alt jeg skylder innen tiden. Og endelig skal jeg bli ferdig med denne onde sirkelen jeg selv har rotet meg inn i.
Sist endret av Mexxy; 16. oktober 2015 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Oppdatering:

Som det stod på mailen, så fikk jeg gratis 30 dagers periode i stedet for 14 dager, men de har lagt til avgifter og gebyrer på mine nåværende lån, som jeg ifølge mailen enda skal ha 10-12 dager på meg til å betale inn.

Har sendt dem mail, men får ikke svar. Har derimot fått mail ang. at lånene mine har gått over til ordinære lånevilkår eller hva det nå kalles. Skal prøve å ringe dem, men hvis jeg ikke får kontakt, hva skal jeg gjøre? Jeg har jo skriftlig bevis på at jeg skulle få ekstra tid på betale tilbake uten å få ekstra gebyrer/avgifter, slik som dere kan se på "Quoten" jeg har postet her ("Vi gir deg 30 dagers gratis periode fra forfallsdatoen for og gi deg mer tilbakebetalings tid").

Jeg nekter å betale de ekstra kostnadene når jeg har blitt lovet å få ekstra tid på meg. Hadde jeg visst at dette skulle skje, så hadde jeg sørget for at lånene hadde blitt betalt. Kan de forandre på noe de har lovet meg og som jeg har skriftlig bevis på (mail)? Er ikke det avtalebrudd?

Jeg vil gjerne betale det jeg faktisk skylder, for de har hjulpet meg mye når jeg har trengt litt ekstra penger på kort varsel. Noen andre som opplever noe lignende?