Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4490
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har lenge kvernet litt på tanken om å skrive en innføringsguide i lysprogrammering, evt kanskje smått om noe design i
tillegg.
Jeg vil da ta for meg en generell innføring i teknologien samt utstyret som brukes og med eksempelfiler og skjermbilder på software som anses som industristandard.
Er det noen som kunne hatt interesse av dette foruten min egen trang til å friske opp kunnskapene?
Spørs helt hva du legger i lysprogrammering.
Snakker vi her om bruk på scene, spill eller noe annet?
Har Fundert på hvordan det "progges" og en innføring hadde vært overlegent.
Hva mener du med lysprogrammering? Sånn DMX512, ILDA osv?
Er det noe som kan brukes i en hjemmekino setting, skape noe kult i stuen til party's eller noe slikt eller er det kun for scenebruke/konserter og den slags? Om det er noe man kan bruke hjemme så er det gøy.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er snakk om lys til scener (DMX512), ikke noe virituellt lys for spilldesign etc.

Det er ingenting i veien for å bruke slike systemer hjemme, men noe uortodoks er det iom kostnaden og størrelsen på noe av utstyret.
Sjekka opp MDX512 og mildt sakt overkill for hva jeg tenkte på
Jeg tenkte bare å kontrollere LED himling, [s]pule[/s] kose lys,mood lys, terrasse lys og slikt på en kul måte som gjør at man kan få max ut av det en velger å kjøre med.

For nok se etter noe annet.
Jeg syns dette høres interessant ut, og stemmer for at du kjører på!
DMX er veldig sjeldent brukt i sammenheng for å gjøre settinger i heimen. DMX er stort sett kun brukt der man trenger raske signaler og overganger mellom farger, funksjoner og lignende.

Ved scenarioer i hus, hjem eller offentlige bygg så er standarden DALI. DALI er treigere enn DMX så ikke egnet for styring av RGB. Dette er veldig enkelt å ta i bruk, både software og teknologi.
Interesse for det ja! Generelt om teknologi, utstyr og design
Har noen kunnskaper i fra før, men fyr løs!
Hvor begynner man for å få til dette?

Og finnes det utdanning for dette i Norge?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
wndr: ILDA er ikke særlig utberedt i Norge, jeg har aldri sett det i bruk her til lands.
En god del folk i bransjen er selvlærte, så om du er giret på det der ville jeg sjekket om det er mulig å få tak i softwaren, jeg fant noe her.
Det nermeste du kommer noe slikt i Norge må være NISS, så må du nok ta mer utdanning i utlandet for å evt sertifiseres av ILDA.

EDIT: Er forresten i gang med skrivingen, jeg er vel ferdig med en intro og det å sette opp lysbord/software i morgen og kan poste det.
Sist endret av Dodecha; 8. oktober 2014 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
wndr: ILDA er ikke særlig utberedt i Norge, jeg har aldri sett det i bruk her til lands.
En god del folk i bransjen er selvlærte, så om du er giret på det der ville jeg sjekket om det er mulig å få tak i softwaren, jeg fant noe her.
Det nermeste du kommer noe slikt i Norge må være NISS, så må du nok ta mer utdanning i utlandet for å evt sertifiseres av ILDA.

EDIT: Er forresten i gang med skrivingen, jeg er vel ferdig med en intro og det å sette opp lysbord/software i morgen og kan poste det.
Vis hele sitatet...
Takker for link(er) og svar. Det er på vei ned

Rart vi ikke er mer innovative på sånt her :P
Men selvlæring er jo ikke å forakte det heller, blir "bare" litt mer leiting.

Ser frem til oppdatering på Intro og software.
Konge at du gidder!

Nok en gang, Tusen takk!
Sitat av wndr Vis innlegg
Takker for link(er) og svar. Det er på vei ned

Rart vi ikke er mer innovative på sånt her :P
Men selvlæring er jo ikke å forakte det heller, blir "bare" litt mer leiting.

Ser frem til oppdatering på Intro og software.
Konge at du gidder!

Nok en gang, Tusen takk!
Vis hele sitatet...
Har selv drevet en del med ILDA laserstyring. Er veldig artig, synd det ikke er mer populært, på konserter f.eks. Har faktisk utgitt et program for produsering av ILDA filer: http://bitlasers.com/opencart/index....&product_id=82.

Hvis du ikke har en laserprosjektor, har jeg også laget et program som simulerer slike laser show basert på ILDA : http://www.photonlexicon.com/forums/...er-Show-Player
Sist endret av Grix; 10. oktober 2014 kl. 15:51.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av wndr Vis innlegg
Ser frem til oppdatering på Intro og software.
Konge at du gidder!

Nok en gang, Tusen takk!
Vis hele sitatet...
Guiden har vært ferdig i et par dager nå, om du ikke fikk med deg det.
Det fikk jeg ikke med meg før nå.
Bra satt opp og forståelig presentert!
Kan det bli bedre?! (neppe)
Tusen takk.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Guiden har vært ferdig i et par dager nå, om du ikke fikk med deg det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grix Vis innlegg
Har selv drevet en del med ILDA laserstyring. Er veldig artig, synd det ikke er mer populært, på konserter f.eks. Har faktisk utgitt et program for produsering av ILDA filer: http://bitlasers.com/opencart/index....&product_id=82.

Hvis du ikke har en laserprosjektor, har jeg også laget et program som simulerer slike laser show basert på ILDA : http://www.photonlexicon.com/forums/...er-Show-Player
Vis hele sitatet...
NIce, sjekkes ut
Har sett på noen billige lasere på ebay til rundt 3k, men er usikker på om de er verdt penga.

Kanskje greit å vita hva man skal med en laser før man har den.
Hvorfor dette ikke blir brukt på konserter = merkelig.
Sist endret av wndr; 16. oktober 2014 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Driver på med dette, men kan ikke noe spesielt om det. Så det hadde vært utrolig kult hvis du lager