Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 524
Hei, jeg har på jakt etter etter hardware til en maskin som skal brukes som webserver. Det er ingen svære nettsider skal kjøres på den, men jeg vil jo likevel ha mest mulig for pengene, så vi sier makspris 6000 kr-ish.


Handleliste:
  • Kabinett - må kunne stå selvstendig utenfor rack, men det er fint om det passer i rack. Et minimalistisk gaming-kabinett er altså bra nok.
  • CPU - Foreløpig valg: i7 3770 (uten K), om ingen har noe bedre forslag. Må ha støtte for virtualisering.
  • Hovedkort
  • Minne - 2 * 8 GB, slik at jeg kan oppgradere til 4 * 8 GB om nødvendig.
  • Harddisk - 256 GB SSD. (Har ikke stort behov for lagring). Min tanke var å klone SSD-en til noen snurredisker regelmessig, slik at jeg har backup, og kan switche til en av dem om SSD-en dør. God/dårlig ide?
  • PSU - et eller annet pålitelig. Støy er ikke viktig, siden den skal stå på et serverrom.

Tips?
Skal den brukes til noe som krever at den stort sett er oppe?
Isåfall kjøper du en boks fra Dell, HP eller IBM med på-stedet garanti.
55535 HP
Ozma's Avatar
Trådstarter
Nedetid er ikke veldig kritisk. 98% oppetid er akseptabelt. (Men det jo greit å slippe å løpe til server-rommet hele tiden)
Sist endret av Ozma; 9. august 2013 kl. 00:21.
Hvis det er såpass med krav ville jeg absolutt sett på noe med gode garantiløsninger (next business day onsite).
Ingenting er kjedeligere enn å måtte sende deler tilbake via posten og vente ukesvis på nye.

Dell og HP har fine entry-level 1U rack-servere som bør fungere bra.
Feks. HP DL320e eller Dell PowerEdge R320, så kan du spesifisere de så høyt du ønsker gå opp i pris.

Selvbygg til produksjonsmiljøer (antar det er tilfellet her?) er generelt en veldig dårlig idé.