Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 28495
Sitat av woooom Vis innlegg
Skulle alle pakker blitt kontrollert, måtte det sikkert ansettes 3000 flere tollere, og hadde det skjedd hadde jeg spurt meg hvilket samfunn vi lever i.
Vis hele sitatet...
Betyr det at selv om man f.eks. bestiller noe til 3000 fra utlandet, så kan det være man slipper MVA? Eller går dette automatisk basert på prisen som oppgis utenpå pakken?

Og: Vil alle digre pakker der prisen oppgis å være under 200 åpnes for å dobbeltsjekke, eller ville det også kreve altfor mye folk?
Naturligvis kan de ikke sjekke alt, er derfor ting som å sette lavere pris enn det egentlig skal være og å markere som gift funker noen ganger.
Når dere er ute og kjører med tollbilen eller hva det heter, hvor langt går dere for å stoppe en bil, hvis det er en bil som ikke vil stoppe for dere ?
http://www.dinside.no/900739/tollvesenet-faar-blaalys
Sist endret av Notoneofthem; 24. mars 2013 kl. 00:22.
Trådstarter
Sitat av Oleee Vis innlegg
Når dere er ute og kjører med tollbilen eller hva det heter, hvor langt går dere for å stoppe en bil, hvis det er en bil som ikke vil stoppe for dere ?
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Står ganske greit forklart i artikkelen som Notoneofthem linket til.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Betyr det at selv om man f.eks. bestiller noe til 3000 fra utlandet, så kan det være man slipper MVA? Eller går dette automatisk basert på prisen som oppgis utenpå pakken?

Og: Vil alle digre pakker der prisen oppgis å være under 200 åpnes for å dobbeltsjekke, eller ville det også kreve altfor mye folk?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Naturligvis kan de ikke sjekke alt, er derfor ting som å sette lavere pris enn det egentlig skal være og å markere som gift funker noen ganger.
Vis hele sitatet...
Det er posten eller speditøren som fortoller pakkene dine når dem kommer til Norge. De forholder seg til verdien som står på deklarasjonen utenpå pakken.

Det er veldig mye feil merking på pakkene, ved at de er deklarert som gave og at det er oppgitt feil verdi på pakkene, ofte 10% av reeel verdi.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ikke jug nå, biler med utenlandske skilter fra div land blir oftere stoppet.. derfor er det populært å stjele norske skilt.

Det er også div bil merker som er oftere brukt enn andre disse blir også stoppet mere
Vis hele sitatet...
Vi opplever en trend der stadig flere østeuropeiske, organiserte smuglere avsløreres. Tidligere var spritsmuglerne nesten utelukkende etniske nordmenn. Nå er dette miljøet mer multinasjonalt.
Store polske ligarer står for omfattende profittmotivert smugling av alkohol og sigaretter, spesielt i Østfold.

Etter veldig mange beslag på f.eks polskregistrert varebiler velger smuglerene å endre modus siden dem har blitt tatt.
De velger nå å skaffe til veie norsk registreringsnumre for å prøve å blande seg med den normale trafikken.

Når det gjelder alkoholsmugling er det viktig å plass til alkoholen. Derfor var det før (80-tallet) ofte lastebiler med alkohol som kom over grensen.

Da det tidlig på 1990-tallet skjedde en straffeskjerping som skulle ramme profesjonelle smuglere, droppet norske spritsmuglere å ta inn store trailerlass med sprit. De satset i stedet på å kjøre inn i landet mindre partierfor å gå klar av den nye bestemmelsen.

Mindre varebiler kan være f.eks Caravelle, Transporter, Vito, Vivaro, Connect, men det er også mange beslag i stasjonsvogner hvor baksetene er tatt ut.

Når det gjelder smugling så ser vi at modus endres hele tiden. Økonomi har mye å si på hvem som er kurerene.
Vi har opplevd en større andel fattige søreuropeiske borgere som bruker smugling som en utvei for å bedre situasjonen sin. Hvis du tar Spania spesielt, så vet vi at det er nesten 50 prosent arbeidsledighet blant unge spanjoler, spesielt sør i landet. Det er ikke unaturlig at de vil prøve å rette på økonomien sin ved å ta en smuglertur derfra.
Sitat av woooom Vis innlegg
Straffereaksjonen på regelbruddet avhenger ikke akkurat på hvor godt gjemt det er. Lik straff for lik regelbrudd
Vis hele sitatet...
Ved forenklet forelegg er det lik straff. Ellers har man en strafferamme.
Sitat av woooom Vis innlegg
Det er veldig mye feil merking på pakkene, ved at de er deklarert som gave og at det er oppgitt feil verdi på pakkene, ofte 10% av reeel verdi.
Vis hele sitatet...
Og de kan bare sjekke en liten andel av dette da, så de fleste går "fri"?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og de kan bare sjekke en liten andel av dette da, så de fleste går "fri"?
Vis hele sitatet...
er logisk at dem ikke har ressurser til å sjekke alle.. men pakker fra visse land blir sjekket nøyere
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva betyr det når det står ''Pakken er innhentet'' i dette tilfellet kina?
Har ikke lest igjennom hele tråden, så kan hende spørsmålet er stilt.
Er det lov og importere elektrisk sigaretter til Norge?
Sitat av norcogamer Vis innlegg
Har ikke lest igjennom hele tråden, så kan hende spørsmålet er stilt.
Er det lov og importere elektrisk sigaretter til Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan jo prøve.

http://helsedirektoratet.no/Om/nyhet...r-i-norge.aspx
Kjøpe de uten nikotin?
Har tenkt og kjøpe luftpistol fra en utenlands nettside og lurer på om denne kan bli konfiskert i tollen siden jeg ikke er 18 enda?

Har kjøpt noen sånne dårlig softgun's fra dx.com for et par år siden og de ble ikke stoppet, men da var jo verdien under 200 kr.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Vis hele sitatet...
jo det er lov. har en kompis som har gjort det. han kjøpte det i norge.
men man må kjøpe nikotin, og siggen seperat.

Sitat av gamernuub Vis innlegg
Har tenkt og kjøpe luftpistol fra en utenlands nettside og lurer på om denne kan bli konfiskert i tollen siden jeg ikke er 18 enda?

Har kjøpt noen sånne dårlig softgun's fra dx.com for et par år siden og de ble ikke stoppet, men da var jo verdien under 200 kr.
Vis hele sitatet...
tenker meg at viss det står på ditt namn, og det blir sjekket, så mister du den
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
jo det er lov. har en kompis som har gjort det. han kjøpte det i norge.
men man må kjøpe nikotin, og siggen seperat.
Vis hele sitatet...

Står jo sort på hvitt der at det ikke er lov :s
Sist endret av VitoScaletta; 3. april 2013 kl. 19:49.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Står jo sort på hvitt der at det ikke er lov :s
Vis hele sitatet...
det er feil o.0
takk for svar. prøver så fort jeg finner ut hvordan jeg får hente koden på mobilen og ikke i posten, vil ikke att foreldrene mine skal hvite om dette.
om det ikke går taper jeg bare 80kr uansett.

skal kjøpe fra DX om noen vet hvordan jeg får koden på mobilen derfra.
lest på en del av sidene men ikke alle, så kan hende det er blitt spurt om.

Stemmer det at hundene egentlig ikke kan lukke gjennom en 100% luft tett emballasje? men at de luker spor fra stoffet?

skal forklare.
si at du tar noe hasj, etc å pakker det inni en plastfolie med lateks hansker. får så å bytte hansker uten å komme i direkte kontakt med punktet på de første hanskene som berørte stoffet.
om du gjentar denne prosessen flere ganger slik at de siste lagene med plastfolie ikke har vært i kontakt med stoffet på noen som helst måte. Vil hundene da kunne markere på der stoffet er gjemt?
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
lest på en del av sidene men ikke alle, så kan hende det er blitt spurt om.

Stemmer det at hundene egentlig ikke kan lukke gjennom en 100% luft tett emballasje? men at de luker spor fra stoffet?

skal forklare.
si at du tar noe hasj, etc å pakker det inni en plastfolie med lateks hansker. får så å bytte hansker uten å komme i direkte kontakt med punktet på de første hanskene som berørte stoffet.
om du gjentar denne prosessen flere ganger slik at de siste lagene med plastfolie ikke har vært i kontakt med stoffet på noen som helst måte. Vil hundene da kunne markere på der stoffet er gjemt?
Vis hele sitatet...
Ikke umiddelbart, men lukt kommer til å sive ut til slutt. Nok til at en hund kan lukte det.
Sitat av norcogamer Vis innlegg
takk for svar. prøver så fort jeg finner ut hvordan jeg får hente koden på mobilen og ikke i posten, vil ikke att foreldrene mine skal hvite om dette.
om det ikke går taper jeg bare 80kr uansett.

skal kjøpe fra DX om noen vet hvordan jeg får koden på mobilen derfra.
Vis hele sitatet...
Hei,
Jeg har bestilt massevis av e-sigg gjennom tidene, og har aldri opplevd at noe har blitt tatt. Libertyflights skrev "food flavoring" på pakken med e-liquid i.

De billig e-siggene på DX blir fort ødelagt forresten
Ser ikke ut til at woooom kommer til å svare på noe her med det første, men kanskje noen andre vet.

Er Tyskland regna som et høyrisiko-land for post mtp at de grenser med Nederland?
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Hvordan er reglene rundt import av frukttobakk til vannpipe? er det ulovlig? hva vil skje hvis jeg prøver? Fin tråd!
Sitat av snowdog Vis innlegg
Hvordan er reglene rundt import av frukttobakk til vannpipe? er det ulovlig? hva vil skje hvis jeg prøver? Fin tråd!
Vis hele sitatet...
All import av tobakk er ulovlig, tror tilogmed herbal blends er ulovlig!
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
All import av tobakk er ulovlig, tror tilogmed herbal blends er ulovlig!
Vis hele sitatet...
viss du reiser til eks Tyrkia, å kjøper frukttobbak der så går det fint å ta det med heim. har gjort det mange ganger. men uten nikotin sefølgelig.
Nettopp kjøpt ny bil, en caddy, var dette dumt i fht. grensehandel? Går ut i fra at det er en bil som blir ekstra ofte sjekket?
Bruker å kjøpe en 3-4 tårn med snus når jeg er over.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Hvordan er reglene rundt import av frukttobakk til vannpipe? er det ulovlig? hva vil skje hvis jeg prøver? Fin tråd!
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt frukttobakk uten nikotin, det gikk
Jeg finner ikke noe sted om kvoten gjelder per pers over 18 i bilen, eller om det er for hele bilen til sammen.
Skal nemlig til Sweland og kjøpe noe øl i morra, og lurer på om vi kan ta med 5l, eller 25l hvis vi er 5 pers skjønner du.

Mulig jeg er dum i huet ellernoe, men finner ikke noe sted.
Kvoten er per pers.
Tollen driter forøvrig i transportmiddelet man benytter seg av. Om du går eller kjører over grensa er likegyldig
Om en person under 18år (Eller under 20 for den del) blir stoppet med en flaske sprit hjem fra en tur til syden, hvordan går dere frem? Er det et selvfølge at dere bare tar flaska og gir de en advarsel, eller blir det ofte med en bot osv?
Går da selvsagt utifra at typen er grei og ikke frekk i trynet.
finnes det noen grense på hvor mange kg sukker man kan ta med over grensa?
hva kan jeg forvente hvis jeg blir stoppa med 30 kg sukker + turbogjær?
Sist endret av drugster92; 15. april 2013 kl. 07:45.
Enda et nytt spørsmål fra meg.

Jeg skal bestille en del gensere fra Kina. For ca 8000kr. Da tenker jeg jo naturligvis at jeg ender opp med 25% i toll fra det. Altså 2000kr ekstra.
Men hun jeg bestiller fra sier at det blir 25usd i toll, fordi ho skriver i "invoicen" at det koster 1usd per genser.

Vil det si at genserne blir registrert som at de koster 1$, og at jeg bare betaler 0,25$ i toll per genser?
Og er dette egentlig lov?
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Enda et nytt spørsmål fra meg.

Jeg skal bestille en del gensere fra Kina. For ca 8000kr. Da tenker jeg jo naturligvis at jeg ender opp med 25% i toll fra det. Altså 2000kr ekstra.
Men hun jeg bestiller fra sier at det blir 25usd i toll, fordi ho skriver i "invoicen" at det koster 1usd per genser.

Vil det si at genserne blir registrert som at de koster 1$, og at jeg bare betaler 0,25$ i toll per genser?
Og er dette egentlig lov?
Vis hele sitatet...

Nei, avsender skal oppgi korrekt verdi på varene. Blir det stoppet, kan du få beskjed om å vise kvitering på at genseren kostet så lite (noe du ikke har)
Men kommer det igjennom tollen, vil du ikke få noen problemer.
Heisann!
Fantastisk med en slik tråd. Takk.
Her er greia:
For en liten stund siden kjøpte jeg en del ting på den britiske nettbutikken wiggle.com. Dette var blant annet en sykkelhub (nav) , som til min forundring ble sent alene. Etterhvert kom pakken min (uten sykkelhuben) som inneholdt litt klær, og litt sportstutstyr. Litt sur betalte jeg 244kr i toll for noe som hadde kostet meg under 500 kroner. Dette var jeg i grunn forberedt på, men den tollservicen overrasker meg alltid. Dagene gikk, helt til jeg i dag fikk hentelapp på sykkelhuben som kosta 280 kr. "194 i kroner betales ved utlevering" sto det. Dette overraska meg litt da jeg trodde det skulle komme samlet. Hadde virkelig ikke trodd jeg ble nødt til å betale ekstra tollservice. Har sendt en epost til Wiggle hvor jeg forklarer problemet. Kom også akkurat på at en sykkelhub er jo sportsutsyr. Er ikke det tollfritt? Hva skal jeg gjøre?


Tusen takk!
hei, synes du det bør være dødstraff for smugling av narkotiske stoffer som i singapore? Takk.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Dumipappen Vis innlegg
Heisann!
Fantastisk med en slik tråd. Takk.
Her er greia:
For en liten stund siden kjøpte jeg en del ting på den britiske nettbutikken wiggle.com. Dette var blant annet en sykkelhub (nav) , som til min forundring ble sent alene. Etterhvert kom pakken min (uten sykkelhuben) som inneholdt litt klær, og litt sportstutstyr. Litt sur betalte jeg 244kr i toll for noe som hadde kostet meg under 500 kroner. Dette var jeg i grunn forberedt på, men den tollservicen overrasker meg alltid. Dagene gikk, helt til jeg i dag fikk hentelapp på sykkelhuben som kosta 280 kr. "194 i kroner betales ved utlevering" sto det. Dette overraska meg litt da jeg trodde det skulle komme samlet. Hadde virkelig ikke trodd jeg ble nødt til å betale ekstra tollservice. Har sendt en epost til Wiggle hvor jeg forklarer problemet. Kom også akkurat på at en sykkelhub er jo sportsutsyr. Er ikke det tollfritt? Hva skal jeg gjøre?


Tusen takk!
Vis hele sitatet...
Er ikke toll, men moms og fortollingsgebyr du måtte/må betale på sportsutstyret (med unntak av klær, det er det toll på). At butikken har sendt det i to omganger er deres skyld, så det må du jo ta med dem. Sannsynligvis tar de ikke noe ansvar for norske importregler, men du kan jo være heldig og få refundert den ene fortollingsavgiften.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor mye snus er for mye snus? hvor går grensa på bot og fengsel? hvor stor forskjell er det på 5 og 6 sylinder? ta i betrakning at det er kun snus, ikke alkohol, røyk
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Enda et nytt spørsmål fra meg.

Jeg skal bestille en del gensere fra Kina. For ca 8000kr. Da tenker jeg jo naturligvis at jeg ender opp med 25% i toll fra det. Altså 2000kr ekstra.
Men hun jeg bestiller fra sier at det blir 25usd i toll, fordi ho skriver i "invoicen" at det koster 1usd per genser.

Vil det si at genserne blir registrert som at de koster 1$, og at jeg bare betaler 0,25$ i toll per genser?
Og er dette egentlig lov?
Vis hele sitatet...
Koster genserne 1 USD pr stk skal du betale 10,7 cent i toll, ikke 25.

Det er mulig du tenker på mva som er noe helt annet.
T-S
Lillegutt
19 0
Sitat av kjerstin Vis innlegg
hvor mye snus er for mye snus? hvor går grensa på bot og fengsel? hvor stor forskjell er det på 5 og 6 sylinder? ta i betrakning at det er kun snus, ikke alkohol, røyk
Vis hele sitatet...
Disse svarene kunne du lett funnet ut via et google søk.
Jeg gjetter du er passe lat så her har du en link.
http://www.dinside.no/844819/hva-kan-du-ta-med-hjem
Sitat av T-S Vis innlegg
Disse svarene kunne du lett funnet ut via et google søk.
Jeg gjetter du er passe lat så her har du en link.
http://www.dinside.no/844819/hva-kan-du-ta-med-hjem
Vis hele sitatet...
det står opptil 500 gram, jeg lurte vel på mer enn det. 1000 gram feks
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Koster genserne 1 USD pr stk skal du betale 10,7 cent i toll, ikke 25.

Det er mulig du tenker på mva som er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Heller 25 cent 25% av 1 = 0.25
Samt at tollerne er ikke idioter, de ser vell raskt hva som er verd mer og mindre om de velger å åpne pakker
Sist endret av Vod0; 28. april 2013 kl. 18:19.
La oss si at Per tar danskebåten fra Danmark til Norge. Per har svelgt en hel haug analkuler (hasj). Hvor gode er hundene de bruker? Er sjansen stor for at Per blir markert når det ligger inni magen hans?

Hvis Per evnt kaster en 2er på bakken lenger bak, er ikke det er en god distraction?

Edit: Hadde aldri i livet gjort dette selv, er bare nysgjerrig siden jeg har fått noen svært gode analkuler i det siste.
Sist endret av frø; 5. mai 2013 kl. 14:35.
Bra tråd der du svarer på mykje spørsmål

Har sjølv et spørsmål, pakker fra dealextreme, står verdien på dei? Har kjøpt noke so kom på en verdi av ca.300 og har lest at pakker fra dealextreme blir oftere sjekket. Sender dei forsatt som gave? Og vist den blir tatt i toll, kor mykje må ei betale?
Sist endret av SeaJagermeister; 5. mai 2013 kl. 15:28. Grunn: Skrivefeil
Reiser til Belgia til uka for å besøke svigers. Kommer til å kjøpe med favorittølet mitt som er på 8,5%. Forsto jeg kvotene i første tråden rett at jeg kan ha med inntil 5 liter av dette?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
hei, synes du det bør være dødstraff for smugling av narkotiske stoffer som i singapore? Takk.
Vis hele sitatet...
Dafuq did I just read?
Selvfølgelig ikke!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Heller 25 cent 25% av 1 = 0.25
Vis hele sitatet...
Les det du quotet igjen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg spør igjen med et mer utfyllende spørsmål, så det ikke ser ut som jeg er ute etter KP;

I hvilken periode tar dere ferie? Jeg tror selvfølgelig ikke at dere tar ferie samtidig, slik at det er fritt fram å smugle igjennom tollen. Men jeg vil tro at dere er litt mindre oppmerksom på posten når det er ferieavvikling og det kommer en masse vikarer(?).
Et kjapt spørsmål:
Har dere egene lister på hvilken stoffer som er lovlig og ikke?
Tenker da på legermiddel eller narkotika, har fått brev om ulovlig innhold, selv om det ikke har stått opprørt på lovdata.no sine lister.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Et kjapt spørsmål:
Har dere egene lister på hvilken stoffer som er lovlig og ikke?
Tenker da på legermiddel eller narkotika, har fått brev om ulovlig innhold, selv om det ikke har stått opprørt på lovdata.no sine lister.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hvilke stoffer dette er? De har satt opp grupper med stoffer nå, f.eks tryptaminer og fenetylaminer.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg spør igjen med et mer utfyllende spørsmål, så det ikke ser ut som jeg er ute etter KP;

I hvilken periode tar dere ferie? Jeg tror selvfølgelig ikke at dere tar ferie samtidig, slik at det er fritt fram å smugle igjennom tollen. Men jeg vil tro at dere er litt mindre oppmerksom på posten når det er ferieavvikling og det kommer en masse vikarer(?).
Vis hele sitatet...
Vil egentlig tro at vikarer heller er mer nøye enn rutinerte ansatte som gjør alt uten å tenke så mye over det.