Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7840
Heisann,

Jeg og en kompis har fått en svartjobb på total renovering, av et helt hus.

Han vil pusse opp alle rommene med ELKO pluss, spotter og varmefolie i alle romm. Vi har sett på jobben.
MEN på slutten, sier han st han vil ha alt godkjennt....

- vi har begge fagbrev. Vært i bransjen i 5 år.
- han har nylig fått godkjennt ett nytt sikringskap, av et firma.

Noen som helst måte å få det godkjennt på?
Et eller annet firma må godkjenne det. Firmaet vårt vil ikke godkjenne det.
Event bestikke en installatør!

Jeg trenger ikke svar, på at dette ikke er lov.
At vi ikke burde tukkle med dette.
Godkjenning er best, å la et firma ta det, osv..

Noen fornuftige svar, som svarer på det jeg ber om :
Takk!
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Start opp et firma selv og skaff papirene dere trenger for å godkjenne jobben dere.

Er ikke lett å få et firma til å godkjenne jobben når det er andre som står bak.
I teorien kan dere betale et firma til å gå over jobben deres men hvem vil være ansvarlig for en jobb dem ikke har tatt selv?
Er firmaet som godkjenner som får seg en smell om dere har tabbet dere ut
Svært vanskelig å få noen til å påta seg ansvaret for det elektriske anlegget når en annen har gjort jobben. Ville du stått ansvarlig for dette selv? Det ville ikke jeg gjort, iallefall.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Svært vanskelig å få noen til å påta seg ansvaret for det elektriske anlegget når en annen har gjort jobben. Ville du stått ansvarlig for dette selv? Det ville ikke jeg gjort, iallefall.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jo dette... Men bare lurte på om det var en omvei eller noe.
Skal spørre en installatør som jobber i eget firma.

Finne en eller annen person, som er installatør, som event kan være med å se på, å gjøre målinger sammen med oss. Så får han 10 000, for å skrive under.

Må være ett eller annet folkens!
Heisann!
Jeg har tidligere lurt på det samme, men da gjaldt det et elektrisk apparat jeg ville lage selv som består av et rele og en raspberry PI.
Jeg ringte et firma i Oslo eller noe sånt, og da sa de at jeg ikke trengte å få godkjent det elektriske apparatet, fordi dette ikke skal selges / markedsføres, og at jeg tar all ansvar for apparatet.

Så: Hvis dere er helt sikre på at det elektriske anlegget er OK, bare ta ansvaret selv. Dere får aldri noen til å godkjenne det for dere, da må dere isåfall demontere alt og få en elektriker til å gjøre dette.

Likevel: Hvis dere er utdannede elektrikere, trenger jo dere egentlig ikke å få godkjent noe som helst, når dere selv er godkjent. Da står dere dog ansvarlig uansett.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Heisann!
Jeg har tidligere lurt på det samme, men da gjaldt det et elektrisk apparat jeg ville lage selv som består av et rele og en raspberry PI.
Jeg ringte et firma i Oslo eller noe sånt, og da sa de at jeg ikke trengte å få godkjent det elektriske apparatet, fordi dette ikke skal selges / markedsføres, og at jeg tar all ansvar for apparatet.

Så: Hvis dere er helt sikre på at det elektriske anlegget er OK, bare ta ansvaret selv. Dere får aldri noen til å godkjenne det for dere, da må dere isåfall demontere alt og få en elektriker til å gjøre dette.

Likevel: Hvis dere er utdannede elektrikere, trenger jo dere egentlig ikke å få godkjent noe som helst, når dere selv er godkjent. Da står dere dog ansvarlig uansett.
Vis hele sitatet...
Kunden selv vil ha det godkjennt
Ellers så får han kansje firma til å gjøre det
Utrolig stor jobb, kan dele ca 120 000 / 2
Så leit å la den gå, fordi st han VIL ha det godkjent.

Så bare lurte på om det va mulig på ett vis.
Vel, at det er godkjent forutsetter at arbeidet er gjort av kvalifiserte håndtverkere og at bedriften de jobber i har tillatelse til å godkjenne slike installasjoner. Du er selv klar over at noe annet ikke er lov men ber allikevel om råd for å få det godkjent.

Slik eg leser det så ber du/dere egentlig om råd fra forumet for å svindle kunden ved at anlegget blir "godkjent", hvor kunden er i god tro på at alt er gjort lovlig, selv om dere, selgerene/håndtverkerene, vet at alt ikke er gjort lovlig.
Sitat av nomore Vis innlegg
Vel, at det er godkjent forutsetter at arbeidet er gjort av kvalifiserte håndtverkere og at bedriften de jobber i har tillatelse til å godkjenne slike installasjoner. Du er selv klar over at noe annet ikke er lov men ber allikevel om råd for å få det godkjent.

Slik eg leser det så ber du/dere egentlig om råd fra forumet for å svindle kunden ved at anlegget blir "godkjent", hvor kunden er i god tro på at alt er gjort lovlig, selv om dere, selgerene/håndtverkerene, vet at alt ikke er gjort lovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, skal ikke lure kunden. Dette skal gjøres 100%, lovlig om kunden vil det.
Noe som tilsier at vi ikke kan ta jobben.

Er vel ingen firma som er så dum, å godkjenne sndre sitt arbeid? At de kjekker det, så godkjenner?? Man vet jo aldri, hehe
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Som jeg skrev i mitt første svar.
Start et firma selv (koster minimalt, enkeltmanssforetak holder), skaff papirer å ordne godkjenning selv.

Er eneste måten du kan få det til på om du ikke finner et firma som mot all fornuft er villig til å gå over og godkjenne en jobb dem ikke selv står bak.
Sitat av slarti Vis innlegg
Som jeg skrev i mitt første svar.
Start et firma selv (koster minimalt, enkeltmanssforetak holder), skaff papirer å ordne godkjenning selv.

Er eneste måten du kan få det til på om du ikke finner et firma som mot all fornuft er villig til å gå over og godkjenne en jobb dem ikke selv står bak.
Vis hele sitatet...
Tenk om noe, mot alle odds skulle skje.. Ting kan skje...
Hmm, tror nok at vi får se om det er noen tullinger der ute!
Eller om noen av installatørebe i firmaet kan få det til!

Takk for alle svar
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Nei, skal ikke lure kunden. Dette skal gjøres 100%, lovlig om kunden vil det.
Noe som tilsier at vi ikke kan ta jobben.

Er vel ingen firma som er så dum, å godkjenne sndre sitt arbeid? At de kjekker det, så godkjenner?? Man vet jo aldri, hehe
Vis hele sitatet...
Hva er da poenget med tråden? Råd om hvordan dere kan gjøre noe 100% lovlig, når det faktisk ikke er mulig?

Alternativet er at en bedrift går over anlegget etterpå og godkjenner det. Men som du selv sier så er ikke dette lett å få til. I den prisklassen du snakker om så tipper eg 110% av bedriftene du snakker med heller vil påta seg hele jobben, og ikke bare godkjenningen og deretter sitte igjen med alt av ansvar.
Sitat av slarti Vis innlegg
Som jeg skrev i mitt første svar.
Start et firma selv (koster minimalt, enkeltmanssforetak holder), skaff papirer å ordne godkjenning selv.

Er eneste måten du kan få det til på om du ikke finner et firma som mot all fornuft er villig til å gå over og godkjenne en jobb dem ikke selv står bak.
Vis hele sitatet...
Rent juridisk er enkeltmannsforetak en form for russisk rullett: dersom ting går til H, så er det intet skille mellom dine private eiendeler og firmaest eiendeler, og du risikerer å miste huset for å tilfredsstille kreditorene - og summene kan fort havne i millionklassen hvis dine feil medfører at kåken til kunden brenner ned.

Uansett: kunden din vil ha to ting som er gjensidig utelukkende. Vil han ha det godkjent, så må han ta det hvitt. Vil han ha det svart, så er det allerede ulovlig og han kan ikke få det godkjent.
Man må være installatør for å kunne skrive samsvarserklæring på et elektrisk anlegg, det holder absolutt ikke å være elektriker med eget firma.

edit: bortsett fra arbeid på ditt eget hjem.
Sist endret av wanna-b; 2. april 2013 kl. 13:08.