Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1817
Finnes det noen lover/regler mot og filme en person som stjeler, oppfører seg truende, når man stopper eventuelt en person som har stjelt.

eller må jeg si til personen at jeg har filmet, og få godkjennelse?

Har ingen planer om og poste filmene på feks youtube, vimeo osv

Kun for min egen sikkerhet / butikkens sikkerhet
Så vidt jeg vet så kan man filme, men det kan ikke publiseres uten samtykke.

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/69529.html
<?=getUserTitle()?>
For at dette skal være lovlig, så er det nok å putte opp ett eller to skilt der det står video-overvåket område.
Trenger ikke være supersynlig idet du kommer inn i butikken, men så lenge det er ett skilt der, så er det lovlig
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
For at dette skal være lovlig, så er det nok å putte opp ett eller to skilt der det står video-overvåket område.
Trenger ikke være supersynlig idet du kommer inn i butikken, men så lenge det er ett skilt der, så er det lovlig
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke datatilsynet er enig med deg.
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
For at dette skal være lovlig, så er det nok å putte opp ett eller to skilt der det står video-overvåket område.
Trenger ikke være supersynlig idet du kommer inn i butikken, men så lenge det er ett skilt der, så er det lovlig
Vis hele sitatet...
Datatilsynet må informeres når det settes opp videoovervåkning, og det skal skiltes tydelig, blant annet ved inngang.
Men om du snakker om å filme med telefonen mens situasjonen pågår, gjør dette bare vondt verre. Personen vil mest sannsynlig vil bli enda mer hissig, forsøke å ta fra deg kameraet og da ender du nok i et lite basketak.

Videoovervåking kan være aktuelt på utsalgssteder, hvor det er fare for ran og tyveri. Datatilsynet har retningslinjer for hvordan videoovervåking skal håndteres. Det er lov å installere kamera i et område hvor kunder og ansatte ferdes, men det må merkes tydelig at området er videoovervåket. Merkingen skal også inneholde navnet på det selskapet som er juridisk ansvarlig for overvåkingen. Arbeidsgiver har en meldeplikt til Datatilsynet om at det er installert fast videoovervåking.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Putresopp; 13. februar 2013 kl. 21:38.
PST
Trådstarter
Snakker om og bruke kamera som ikke er fastmontert...
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Snakker du permanent filming?
Om det er en bedrift vil det være Kamera/videoovervåkning så lenge filmingen er permanent selv om ikke mediet er fastmontert.
Ta kontakt med datatilsynet for å være sikker.
Trenger ikke si hvem du er eller hvordan butikk det gjelder bare at du lurer på jussen rundt en sak.

Ganske solide bøter om dem plutselig har kontroll (noe dem faktisk har sån plutselig) eller noen anmelder deg.
Han snakker om kamera for eksempel på mobil, så vidt jeg forsto. Så hva har alt dette med datatilsynet å gjøre?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Han snakker om overvåkning på en arbeidsplass.
Da har datatilsynet noe med saken å si uavhengig av mediet han bruker.
All overvåkning av arbeidsplass/offentlig plass skal være skiltet og varslet til datatilsynet.
Uansett så er jeg ganske sikker på at han mente filming med mobiltelefon eller lignende. Et kamera som ikke er fastmontert. Er ingen som jobber på en butikk som går rundt og filmer og leker sikkerhetskamera.
Sitat av sorcs Vis innlegg
Snakker om og bruke kamera som ikke er fastmontert...
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg (som andre har sagt før meg her) at det vil gjøre saken værre om du kommer med filmkamera / mobil og filmer vedkommende.

Investerer du i fastmonterte kameraer vil du ha en sikkerhet i det 24/7, i tillegg til at _du_ vil vite hvor de er til en hver tid.

Har selv jobbet som vekter på kjøpesenter. Det meg og de andre vekterene gjorde var å ta med de vi skulle prate med til et sted som var dekket av kamera. Dette vil ha samme effekten som det du er ute etter, i tillegg til at du slipper å skyve et kamera i ansiktet til vedkommende.

.