Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  246 32721
Sitat av Unsub Vis innlegg
Ikke all sterilisering er permanent.
Vis hele sitatet...
Da må du kalle alle prevensjonsmidler sterilisering. Sterilisering må jo per definisjon være permanent.

Om du hadde satt deg inn i saken så ville du skjønt at forklaringen ikke ble endret, men at forskjellige vitner oppga forskjellige forklaringer for hvorfor de måtte ta sprøyten.
Vis hele sitatet...
Med andre ord faller den store, fæle konspirasjonen sammen. Anklagerne klarer ikke engang å bli enige om hvordan de ble gitt dette stoffet. De ble lurt og visste ikke hva det var. Vent litt! De ble tvunget! Vent litt, de gikk på kurs i familieplanlegging! Vent litt, flere selvmotsigelser!

Kan du linke til denne artikkelen? Og hvordan kommer du frem til denne konklusjonen?
Vis hele sitatet...
"The birth rate among Israel's Ethiopian immigrant population has dropped nearly 20 percent in 10 years."

http://www.haaretz.com/news/national...emium-1.483494

Nå drar du konklusjoner ut av ingenting igjen. Ditt argument er like hinsides som å hevde Holocaust ikke skjedde fordi noen overlevde.
Vis hele sitatet...
På ingen måte. For at det skal være noen utbredt, konspiratorisk bruk av prevensjonsmiddelet så må man jo forvente at det brukes konsekvent. Derimot viser det seg at etiopiske kvinner deltok på kurs i familieplanlegging, og at det dermed sannsynligvis var valgfritt og uten tvang. Det er den logiske konklusjonen.

Forøvrig viser forskning at etiopiske kvinner foretrekker Depo-Provera fordi det kan tas uten at mannen vet om det:

Because contraceptives may introduce social discord, leading at times to intimate partners’ violence amongst African couples, women of low bargaining powers often resort to family planning methods that are suitable to covert use.

Women can take injections of Depo-Provera while visiting a health facility and remain protected against unwanted pregnancies for three months. This may be done without their husband’s knowledge and without the bother of having to remember to take the pill or to undergo clinical procedures that are involved when opting for implants or intrauterine devices. Consequently, a general pattern that has been observed in the contraceptive method mix in sub-Saharan Africa and elsewhere in the developing world is the predominance of injectables.
Vis hele sitatet...
Hvor mange av de anklagende kvinnene følte seg tvunget til å gå ut med påstandene for å unngå konsekvenser fra ektemannen?
Dette er veldig flisespikkeri av meg, men bare en brøkdel av Israels befolkning avstammer fra Holocaust overlevende. Etter Holocaust flyktet de fleste overlevende til USA, Palestina som på den tiden var et konfliktfylt område var ikke tiltrekkende for jøder som hadde overlevd Holocaust og den andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Israel som stat ble dannet i 1948, uten nazistene hadde ikke det skjedd
Det satt b.l.a 100-150k i en flyktningeleir på kypros, for disse må vel muligheten til å bygge seg en fremtid i jødenes hjemland fremstå som attaktivt.

De har da flyktet fra konfliktfylte områder disse også. Om du nå tenker på asylsøkere så bør du undersøke hva som må til for at norske myndigheter vil godkjenne en asylsøknad.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det har kommet folk fra Pakistan som fortjener flyktningestatus.
Jeg kjenner selv en kristen pakistansk familie som ikke hadde det bra der, med en dysfunksjonell muslimsk majoritet så er det sjelden at minoriteter har det så veldig bra.

Og det er uansett mye mer naturlig for en jødisk holocaust flyktning og reise til midtøsten enn det er å reise fra Pakistan til Norge.

Med oppførsel som dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238

og dette: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10067780

Så må det vel være OK for nordmenn å "ta opp kampen"

Eller gjelder en annen standard her?
Det blir rasisme kanskje.......

Jeg synes det er fint at det bor muslimer i Norge. Jeg synes det er trist at visse utlendinger har et respektløst syn på kvinnen, men i Islam er det ikke tillatt å ha sex uten for ekteskap, og da spesielt ikke voldta. Derav skyldes dette ikke religionen, men ukultur eller/og omstendigheter m.m.

Jeg nevnte aldri at jeg støttet drap på sivile, men at jeg forstår hvor hatet kommer fra, og at det går begge veier.
Hatet muslimene og jødene har mot hverandre er mye mer forståelig enn hatet nordmenn har mot muslimer, da de bokstavelig talt har kjent fysisk på kroppen at de har blitt angrepet av motparten.

I Norge er det slik at en gjeng med bråkete somaliere på tbanen, som jeg hater like mye som alle andre, uten tvil i noens hoder, representerer islam. I Norge startet islamhatet med fordommer, og det holdes gående med det.
Vis hele sitatet...
Den der ble jeg litt svimmel av.
Det du sier der er at :
-Ingen nordmenn har fått kjenne fysisk på kroppen at de har blitt angrepet av en muslim i Norge.
-Hvis det var tilfelle ville det være greit av nordmenn å hate muslimer.

Du runder det hele av med å feilplassere hatansvaret.
Islamhatet kommer vel fra muslimer som sier nettopp det, at de hater oss vantroe, som har krenket med tegninger og bomber.


Jeg syns dere begge svarte godt på spørsmålet om dere holdt forskjellige standarder for muslimer og andre.
Sist endret av bajjaz; 7. februar 2013 kl. 17:26.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Med oppførsel som dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238

og dette: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10067780

Så må det vel være OK for nordmenn å "ta opp kampen"
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er strålende at du ønsker å ta opp kampen mot høyreekstreme fanatikere som disse jo er. Det antirasistiske nettsiden/organisasjonen Vepsen nevner disse galningene i sin nylig utgitte årlige oversikt over hatgrupperinger.
http://www.vepsen.no/2013/02/hatgrup...ns-arsrapport/
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes det er strålende at du ønsker å ta opp kampen mot høyreekstreme fanatikere som disse jo er. Det antirasistiske nettsiden/organisasjonen Vepsen nevner disse galningene i sin nylig utgitte årlige oversikt over hatgrupperinger.
http://www.vepsen.no/2013/02/hatgrup...ns-arsrapport/
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke ta opp noen kamp.
Jeg lurer bare på hvor de som sympatiserer med hat mot jøder, som baaamse faktisk uttalte, setter standarden for når det ville være akseptabelt av nordmenn å hate.

Det er vel strengt tatt ingen som med vold har tatt opp kampen mot "profetens ummah" selv om de har kommet med trusler i generelle vendinger mot Norge og nordmenn.

Og med det hatet disse gutta viser mot nordmenn og Norge som har gjort hva? mot dem, må vel baaamse forstå om jødene hater arabiske muslimer.

Dere kan godt lese dere opp om arabiske muslimer fra Marokko som har kastet ut berberne fra Vest-Sahara, go se hvor slemme de arabiske muslimene er, de er mye verre enn jødene i Israel.

Men det passer kanskje ikke.....
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det kan være vanskelig å finne nøytrale kilder i denne konflikten. Jeg abonnerer på en del newsletters fra en del relaterte organisasjoner, en av de organisasjonene jeg syntes stikker seg positivt ut når emnet er objektivitet, er B'Tselem. Organisasjonen består riktignok av israelere, men de har funnet en grei løsning. Istedenfor å ta et standpunkt i konflikten, jobber B'Tselem utelukkende med å avdekke humanitære problemer. Det er ingen hemmelighet at Israel lider mindre humanitær nød enn Gaza, men B'Tselem gjør en god jobb i å hente inn historier fra begge sidene av muren.

For de som sjekker ut siden, og ikke ser nok pro-Israel greier til sitt eget vedkommende. Vil jeg bare si at det ganske enkelt er en gjenspeiling, av at Gaza sliter med overveldende flere humanitære problemer enn Israel. Det overveldende antallet "stakkars palestiner" -artikler, er altså en gjenspeiling av virkeligheten, og ikke B'Tselems redaksjonelle profil.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Som jeg har nevnt før; innimellom kjeklingen jøder og palestinere så diskrimineres de mange kristne minoritetene i hele Midtøsten, -spesielt i Egypt, Syria og andre arabiske kristne, men også i selve Israel.[/

-60 minutes: israeli persecution of christians in the holy land
Vis hele sitatet...
Denne videoen handler om palestinske kristne. Altså utlendinger, ikke israelere. Det er uredelig av deg å påstå at kristne diskrimineres i selve Israel, og så viser det se at det er snakk om palestinere som ikke engang bor i Israel.

Rimelig tragisk av deg. Du er da såpass oppegående at du skjønner at utlendinger ikke kan ha f.eks. stemmerett i et land?

Hva har dette med diskriminering i Israel å gjøre? Disse guttene representerer ikke staten Israel.

Problem 1 er Israelske statens politikk mot arabere og andre grupper som ikke er jøder. Den er svært nazi-lignende og minner på alle mulige måter om apartheid fra Sør-Afrika, om ikke verre. Og det er ikke bare mot muslimer, men også mot kristne, drusere, alavitter og andre som vist i linkene.
Vis hele sitatet...
Dette er beviselig feil. Israelske statsborgere har fulle rettigheter. Hvis det er apartheid å behandle utlendinger annerledes enn egne statsborgere så er alle land i verden apartheid-stater.

Du er enten forvirret eller uærlig, og gjør ikke forskjell på hvordan Israel forholder seg til egne innbyggere sammenlignet med hvordan de forholder seg til de som er i krig med dem.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Med andre ord faller den store, fæle konspirasjonen sammen. Anklagerne klarer ikke engang å bli enige om hvordan de ble gitt dette stoffet. De ble lurt og visste ikke hva det var. Vent litt! De ble tvunget! Vent litt, de gikk på kurs i familieplanlegging! Vent litt, flere selvmotsigelser!
Vis hele sitatet...
Ja og siden noen jøder ble gasset mens andre ble skutt under Holocaust kan vi jo da bekrefte at det hele bare er en stor løgn. Noen sier folk ble skutt mens andre sier de ble gasset, de klarer jo ikke engang å bli enige om hva som skjedde.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
På ingen måte. For at det skal være noen utbredt, konspiratorisk bruk av prevensjonsmiddelet så må man jo forvente at det brukes konsekvent.
Vis hele sitatet...
Javel? Så siden Hitler faktisk sparte noen jøder og andre klarte å rømme så skjedde aldri Holocaust.
Dette er logikken du brukte, siden ikke alle ble sterilisert så ble ingen.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Derimot viser det seg at etiopiske kvinner deltok på kurs i familieplanlegging, og at det dermed sannsynligvis var valgfritt og uten tvang. Det er den logiske konklusjonen.
Vis hele sitatet...
Korrolasjon medfører ikke kausalitet.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvor mange av de anklagende kvinnene følte seg tvunget til å gå ut med påstandene for å unngå konsekvenser fra ektemannen?
Vis hele sitatet...
Siden du stiller spørsmålet går jeg utifra at du har et svar, eller er dette bare ren spekulasjon for å bortforklare disse kvinnenes forklaring?

Da disse kvinnene frivillig stod frem og kunne ha forblitt anonyme om ønskelig faller argumentet ditt på sin egen urimelighet.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er beviselig feil. Israelske statsborgere har fulle rettigheter. Hvis det er apartheid å behandle utlendinger annerledes enn egne statsborgere så er alle land i verden apartheid-stater.
Vis hele sitatet...
Hva med beduin landsbyene innad i Israel som den Israelske staten ikke annerkjenner? Disse landsbyene har eksistert siden før staten Israel ble dannet og likevel blir beboerne nektet Israelske rettigheter og landsbyene får ikke tilgang til kommunale tjenester...
Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg vil ikke forsvare Hamas sine terrorhandlinger, men jeg har ingen problemer med å forsvare Hamas sin motstandskamp mot en ulovlig okkupasjon eller forsvare Hamas sine humanitære handlinger.
Vis hele sitatet...
Hvilken motstandskamp? De skyter hundrevis av raketter mot israelske sivile. Hvordan er det "motstandskamp"?

Jeg er enig i at man skulle vært foruten Hamas, men å rettferdiggjøre okkupasjonen fordi Palestinerne under en okkupasjon og konstante militære angrep ikke er i stand til å få en velfungerende myndighet er banalt.
Vis hele sitatet...
Men okkupasjonen er jo nettopp der på grunn av at Israel blir angrepet! Og når Israel bruker sine militære styrker så er det som svar på angrep.

Hamas og andre skjøt hundrevis av raketter mot israelse sivile i flere måneder uten at Israel foretok seg noe som helst. Israel er faktisk særdeles tilbakeholdne! Tror du en norsk regjering hadde overlevd et valg hvis noen skjøt raketter mot sivile i Norge og regjeringen ikke gjorde noe som helst?

Forøvrig er ikke Gaza okkupert. Israel trakk seg ut i 2005, og samtidig tvang de alle israelere ut. Hvordan kan du påstå at Hamas sine angrep på israelske sivile kommer av okkupasjon når okkupasjonen ble opphevet for mange år siden?

Det er Israel som holder Gaza og Vestbredden i akutt fange-tilstand.
Vis hele sitatet...
Israel stengte ikke grensene til Gaza før et par år etter at de hadde opphevet okkupasjonen. Når de nå opprettholder en blokade av Gaza så er det ene og alene på grunn av at palestinerne startet en angrepskrig.

Hamas er ikke irrasjonelle og Hamas startet ikke denne konflikten, Hamas er en utvikling av en konflikt som har pågått i nesten et århundre.
Vis hele sitatet...
Det startet vel med arabernes massakre av jøder på 20-tallet. Dette var opphavet til Irgun og senere Lehi. Jødene fant nemlig ut at de måtte beskytte seg mot arabernes aggresjon.

Hamas er irrasjonelle. I "grunnloven" deres står det blant annet at "our struggle against the Jews is very great and very serious", og de krever at Israel blir utslettet og at et arabisk-palestinsk rike opprettes i dets sted.

Still deg dette spørsmålet, hvor mange bosetninger er blitt bygd I Gaza under Hamas sitt "Islamske terrorstyre" og hvor mye land derfra er annektert av Israel? Så gjør du det samme regnestykket mot den sekulære Fatah styrte Vestbredden.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med dette regnestykket? Israel trakk seg jo ut fra Gaza i 2005, noe som skulle vise seg å være en enorm bommert.

Dette er veldig flisespikkeri av meg, men bare en brøkdel av Israels befolkning avstammer fra Holocaust overlevende.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte misvisende av deg. Over to-tre hundre tusen kom til Palestina som følge av det som skjedde i Europa mot slutten av 30-tallet. Å bare begrense deg til de som overlevde konsentrasjonsleirene er uredelig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er beviselig feil. Israelske statsborgere har fulle rettigheter. Hvis det er apartheid å behandle utlendinger annerledes enn egne statsborgere så er alle land i verden apartheid-stater.

Du er enten forvirret eller uærlig, og gjør ikke forskjell på hvordan Israel forholder seg til egne innbyggere sammenlignet med hvordan de forholder seg til de som er i krig med dem.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du har forhåndsbestemt deg om hva du vil mene og at absolutt ingenting kan få deg til å tro noe annet, men det er altså sånn at det er forskjell på teori og praksis når det gjelder lovtekster. Åpner du for å innrømme feil ved det såkalte israelske demokratiet hvis du får eksempler på grov forskjellsbehandling mellom israelske renrasede jøder og israelske arabere, eller kommer du til å avfeie det som handlinger fra enkeltpersoner i statsverket og ikke som eksempler på at den israelske staten ikke er demokratisk med like rettigheter for alle?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med at du har forhåndsbestemt deg om hva du vil mene og at absolutt ingenting kan få deg til å tro noe annet, men det er altså sånn at det er forskjell på teori og praksis når det gjelder lovtekster. Åpner du for å innrømme feil ved det såkalte israelske demokratiet hvis du får eksempler på grov forskjellsbehandling mellom israelske renrasede jøder og israelske arabere, eller kommer du til å avfeie det som handlinger fra enkeltpersoner i statsverket og ikke som eksempler på at den israelske staten ikke er demokratisk med like rettigheter for alle?
Vis hele sitatet...
Jeg ser veldig mange ord, og veldig lite substans. Det du må bevise er påstanden om "apartheid".

Sitat av Unsub Vis innlegg
Ja og siden noen jøder ble gasset mens andre ble skutt under Holocaust kan vi jo da bekrefte at det hele bare er en stor løgn. Noen sier folk ble skutt mens andre sier de ble gasset, de klarer jo ikke engang å bli enige om hva som skjedde.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen holder ikke vann, da rapportene er basert på påstander fra bare 35 kvinner.

Javel? Så siden Hitler faktisk sparte noen jøder og andre klarte å rømme så skjedde aldri Holocaust.
Dette er logikken du brukte, siden ikke alle ble sterilisert så ble ingen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke logikken jeg brukte. Jeg har forklart hvorfor, men du valgte å overse det.

Korrolasjon medfører ikke kausalitet.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at kurs i familieplanlegging ikke vil ha noen som helst slags innvirkning på graviditetsraten?

Da disse kvinnene frivillig stod frem og kunne ha forblitt anonyme om ønskelig faller argumentet ditt på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Kvinnene er anonyme for oss, men ikke for sine ektemenn. Du ignorerte forøvrig også forskningen som viser presset mot etiopiske kvinner som gjør at de nettopp foretrekker dette stoffet. Det gjør det nemlig enklere å skjule for sine ektemenn.

Hva med beduin landsbyene innad i Israel som den Israelske staten ikke annerkjenner? Disse landsbyene har eksistert siden før staten Israel ble dannet og likevel blir beboerne nektet Israelske rettigheter og landsbyene får ikke tilgang til kommunale tjenester...
Vis hele sitatet...
Det er noen landsbyer som ikke anerkjennes av staten av ulike årsaker, men de fleste beduinene bor i områder som er anerkjent av Israel. Dette handler om ulovlige bosetninger, og her er loven lik for alle. Også jøder som bosetter seg ulovlig vil komme i konflikt med staten.

Prøv igjen, du.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er noen landsbyer som ikke anerkjennes av staten av ulike årsaker, men de fleste beduinene bor i områder som er anerkjent av Israel. Dette handler om ulovlige bosetninger, og her er loven lik for alle. Også jøder som bosetter seg ulovlig vil komme i konflikt med staten.
Prøv igjen, du.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at staten Israel og resten av verden har en forskjellig definisjon av ulovlig.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du runder det hele av med å feilplassere hatansvaret.
Islamhatet kommer vel fra muslimer som sier nettopp det, at de hater oss vantroe, som har krenket med tegninger og bomber.
Vis hele sitatet...
Jeg avsluttet med å opplyse om at det absolutt ikke er et muslimskt fenomen å stjele ressurser, fordi det var slik det ble fremstilt i innlegget jeg svarte på.(om det var dette du tenkte på)

Du sier
Sitat av bajjaz Vis innlegg
-Ingen nordmenn har fått kjenne fysisk på kroppen at de har blitt angrepet av en muslim i Norge.
-Hvis det var tilfelle ville det være greit av nordmenn å hate muslimer.
Vis hele sitatet...
Muslimer har aldri angrepet noen fysisk i Norge. Ikke til den grad det er snakk om her i det minste. Islamhatet lever i sitt beste velgående på tross av dette. Er det greit?

Islamhatet startet lenge før Profetes Ummah, Arfan Bhatti og Mohyeldeen Mohammad.
Før dette var det ikke andre enn Krekar.
Islamhatet, som har blitt en helt naturlig del av det norske samfunn, er ikke noe vi alltid har hatt. Det kom litt "plutselig".
Muslimene har hele tiden vært der, og religionen har alltid vært den samme. Kanskje det er hvordan religionen og menneskene som støtter den opp, blir fremstilt den dag i dag, kontra for noen år tilbake?

Kan du se for deg en rollemodell komme på forsiden av en avis den dag i dag, som promoterer islam?

Slik som dette: http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphoto...29769546_n.jpg


Når en kjendis konverterer til Islam, får man høre om det? - Svært sjeldent.
Blant disse er Yvonne Ridley, en britisk journalist som ble kidnappet av Taliban,
Franck Ribery og Cat Stevens. Sistnevnte er kanskje folk litt mer kjent med. Dette er vel gode historier som vil fange mange lesere?


Det jeg prøver å si er at når det skjer religionen noe godt, eller når en kjendis, som de ellers skriver så mye om, velger å bli muslim, så gir de det mindre oppmerksomhet enn sladder om Rihanna. Skriver en muslim på facebook at han hater vantro hunder, så er det forsidestoff.


Angående hvorvidt man skal hate hverandre eller ikke, synes jeg det beste er om man klarer omgås hverandre, uansett hvor man kommer fra og hva man måtte stå for, men funker det i realiteten?
Så lenge det finnes forskjellige meninger vil det finnes hat.

Jeg støtter ikke opp jødehatet i Norge, og jeg hater ikke jøder andre steder i verden heller, kun fordi de er jøder. Nå har det seg slik at det er jøder som driver utrydning i Palestina, og jødene som står bak dette, unner jeg ingenting godt.
Sist endret av Baaaamse; 7. februar 2013 kl. 21:48.
Jeg avsluttet med å opplyse om at det absolutt ikke er et muslimskt fenomen å stjele ressurser, fordi det var slik det ble fremstilt i innlegget jeg svarte på.(om det var dette du tenkte på)
Vis hele sitatet...
Det var ikke ment som at det er et muslimsk fenomen å stjele ressurser.

Det var egentlig ment som et lite eksperiment du kan utføre på deg selv.
Du kan teste dine egne fordommer på Marokko vs Vest-Sahara målt mot Israel Palestina.

Det er to ganske sammenlignbare konflikter, bare Marokko har opptrådt mye verre.
Jeg antar at du er muslim og at palestinakonflikten er noe du kan identifisere deg med de undertrykte.
Klarer du (og andre) med det ståsted å se overgrepene Marokko utsetter berberne for.

Muslimer har aldri angrepet noen fysisk i Norge. Ikke til den grad det er snakk om her i det minste. Islamhatet lever i sitt beste velgående på tross av dette. Er det greit?
Vis hele sitatet...
Nettopp!
Ingen muslim har noensinne gjort noe vondt mot noen, ihvertfall ikke mot nordmenn.
Og skulle det ha skjedd, ja da må det være et resultat av nordmenns fordommer og hat mot uskyldige muslimer, ikke sant.
Islamhatet startet lenge før Profetes Ummah, Arfan Bhatti og Mohyeldeen Mohammad.
Før dette var det ikke andre enn Krekar.
Islamhatet, som har blitt en helt naturlig del av det norske samfunn, er ikke noe vi alltid har hatt. Det kom litt "plutselig".
Muslimene har hele tiden vært der, og religionen har alltid vært den samme. Kanskje det er hvordan religionen og menneskene som støtter den opp, blir fremstilt den dag i dag, kontra for noen år tilbake?
Vis hele sitatet...
Det islamske hatet startet vel med den muslimske fatwaen mot Salman Rushdi, noe som førte til store demonstrasjoner med agressive muslimer som gikk til voldelige angrep mot de som demonstrerte for ytringsfriheten.
Det hele endte med drapsforsøket mot William Nygaard. Rundt 1990?

Og nei, muslimene kom på 1960 tallet og har slett ikke vært her hele tiden.
Når en kjendis konverterer til Islam, får man høre om det? - Svært sjeldent.
Blant disse er Yvonne Ridley, en britisk journalist som ble kidnappet av Taliban,
Franck Ribery og Cat Stevens. Sistnevnte er kanskje folk litt mer kjent med. Dette er vel gode historier som vil fange mange lesere?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det rett og slett kommer av at det ikke skjer så ofte.
Moderne mennesker av dette årtusen skjønner med letthet bløffen når en fyr påstår at han har fløyet fra Saudi til Jerusalem på et bevinget muldyr med kvinneansikt.

Det er vel egentlig den omvendte konverteringen som er interessant.
"muslimer" som er påprakket navn og religion av foreldrene og ikke tør å komme ut av skapet som intelligente moderne mennesker, av frykt for "ullhuer" som er troende til å ta livet av dem i islams navn.
Jeg kjenner flere slike om ikke tør å stå frem.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvilken motstandskamp? De skyter hundrevis av raketter mot israelske sivile. Hvordan er det "motstandskamp"?
Vis hele sitatet...
De skyter raketter fordi de er okkupert og fordi Israel med jevne mellomrom angriper dem.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men okkupasjonen er jo nettopp der på grunn av at Israel blir angrepet!
Vis hele sitatet...
Fatah har lagt ned våpnene på Vestbredden, hvorfor er Vestbredden fortsatt under okkupasjon?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og når Israel bruker sine militære styrker så er det som svar på angrep.
Vis hele sitatet...
Hamas bruker sine militære styrker som svar på angrep.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hamas og andre skjøt hundrevis av raketter mot israelse sivile i flere måneder uten at Israel foretok seg noe som helst. Israel er faktisk særdeles tilbakeholdne! Tror du en norsk regjering hadde overlevd et valg hvis noen skjøt raketter mot sivile i Norge og regjeringen ikke gjorde noe som helst?
Vis hele sitatet...
Tror du en norsk regjering ikke hadde gjort noe som helst om de var okkupert, befolkningen tvunget til å leve i fengsler som konstant ble angrepet av en overlegen militærmakt og ethvert forsøk på motstand ble brukt for å rettferdiggjøre ytterligere angrep?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forøvrig er ikke Gaza okkupert. Israel trakk seg ut i 2005, og samtidig tvang de alle israelere ut. Hvordan kan du påstå at Hamas sine angrep på israelske sivile kommer av okkupasjon når okkupasjonen ble opphevet for mange år siden?
Vis hele sitatet...
Israel sin blokade og kontrol av Gaza sitt luftrom er av FN erkjent som en de facto okkupasjon.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Israel stengte ikke grensene til Gaza før et par år etter at de hadde opphevet okkupasjonen. Når de nå opprettholder en blokade av Gaza så er det ene og alene på grunn av at palestinerne startet en angrepskrig.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva som skjedde i forkant av blokaden. Tror du Hamas plutselig en dag bestemte seg for å angripe Israel og så started blokaden? Hva med de økonomiske sanksjonene i forkant?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det startet vel med arabernes massakre av jøder på 20-tallet. Dette var opphavet til Irgun og senere Lehi. Jødene fant nemlig ut at de måtte beskytte seg mot arabernes aggresjon.
Vis hele sitatet...
Det startet vel med den første Aliyah på 1880 tallet der den jødiske zionistkongressen bestemte seg for å flytte til Palestina og jobbe for å etablere en jødisk stat der. Palestinerne har levd side om side med Yishuv for tusenvis av år, selv disse jødene og de kristne var mot opprettelsen av en jødisk stat.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hamas er irrasjonelle. I "grunnloven" deres står det blant annet at "our struggle against the Jews is very great and very serious", og de krever at Israel blir utslettet og at et arabisk-palestinsk rike opprettes i dets sted.
Vis hele sitatet...
Handlingene deres tilsier noe annet, Haniyeh, Meshal og Al Zahar har sagt at de vil akseptere en Palestinsk stat på 1967 grensene og legge ned våpnene om dette oppnås.

PLO som er den legitime representanten for Palestinerne har gjennom PA sagt seg villige til å gi bort Jerusalem og gi avkall på retten til å returnere, Israel avslo dette tilbudet.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva er poenget med dette regnestykket? Israel trakk seg jo ut fra Gaza i 2005, noe som skulle vise seg å være en enorm bommert.
Vis hele sitatet...
Regnestykket er ment for å sette hva Hamas har oppnådd i perspektiv. Du hevder at Hamas sin væpnede kamp er et hinder for fred, samtidig som Vestbredden der Fatah styrer er der bosetningene blir bygd.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er direkte misvisende av deg. Over to-tre hundre tusen kom til Palestina som følge av det som skjedde i Europa mot slutten av 30-tallet. Å bare begrense deg til de som overlevde konsentrasjonsleirene er uredelig.
Vis hele sitatet...
Aliyah Bet, tallet er lavere enn hva du hevder og disse står for en liten del av den Israelske befolkningen i dag.

[quote=hemmeligegreier;2844575]
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sammenligningen holder ikke vann, da rapportene er basert på påstander fra bare 35 kvinner.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er disse kvinnenes påstander mindre verdt en påstandene fra de som overlevde Holocaust?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, det er ikke logikken jeg brukte. Jeg har forklart hvorfor, men du valgte å overse det.
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig logikken du brukte, "enten eller". Siden ikke alle ble sterilisert så er argumentet ditt at ingen kan ha blitt sterilisert.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du mener altså at kurs i familieplanlegging ikke vil ha noen som helst slags innvirkning på graviditetsraten?
Vis hele sitatet...
Du mener altså at tvangssterilisering ikke fører til en nedgang i fødselsraten?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kvinnene er anonyme for oss, men ikke for sine ektemenn. Du ignorerte forøvrig også forskningen som viser presset mot etiopiske kvinner som gjør at de nettopp foretrekker dette stoffet. Det gjør det nemlig enklere å skjule for sine ektemenn.
Vis hele sitatet...
Ja vel? Så om disse menneskene hadde nektet å la seg bli intervjuet så ville de blitt avslørt av sine ektemenn? Deg om det.

Og nok en gang tyr du til tankefeil, du gjør argumentet at siden noen etiopiske jøder foretrekker denne typen prevansjon så betyr det at andre ikke kan ha blitt tvunget.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er noen landsbyer som ikke anerkjennes av staten av ulike årsaker, men de fleste beduinene bor i områder som er anerkjent av Israel. Dette handler om ulovlige bosetninger, og her er loven lik for alle. Også jøder som bosetter seg ulovlig vil komme i konflikt med staten.

Prøv igjen, du.
Vis hele sitatet...
Kan du nevne disse årsakene?

Din retorikk er basert rundt hvordan alt Israel gjøres kan rasjonaliseres, så da tyr da til spekulasjon for å unnskylde hva som blir gjort.
Sist endret av Unsub; 8. februar 2013 kl. 00:28.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det var ikke ment som at det er et muslimsk fenomen å stjele ressurser.

Det var egentlig ment som et lite eksperiment du kan utføre på deg selv.
Du kan teste dine egne fordommer på Marokko vs Vest-Sahara målt mot Israel Palestina.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt vet jeg ingenting om denne konflikten, men kan sjekke den ut senere. Forstår 100% hva du vil frem til.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nettopp!
Ingen muslim har noensinne gjort noe vondt mot noen, ihvertfall ikke mot nordmenn.
Og skulle det ha skjedd, ja da må det være et resultat av nordmenns fordommer og hat mot uskyldige muslimer, ikke sant.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å se om du mener det, men ja. Til en viss grad i alle fall. Se på f.eks på de fiendtlige muslimske gruppene som i senere tid har oppstått. Vil tro det er et resultat av at alle deres verdier og alt de står for blir tråkket på hver eneste dag av landet de bor og flere andre.
På tross av misnøyen muslimer viser, tas det ikke hensyn, og det skjer igjen, igjen og igjen.

Hvis du ikke mente noe av det du sa, så sa jeg aldri at enkeltmuslimer ikke har angrepet Norge/nordmenn med ord eller handlinger, men jeg snakker om et fysisk angrep som virkelig skremmer. Islam og muslimer kan ikke stå til ansvar for alt som måtte skje blant den muslimske befolkning, på lik linje med at andre folk ikke står til ansvar for hva deres folk måtte finne på å gjøre.


Om et angrep skulle komme fra utenlands vil det mest sannsynlig være et resultat av at Norge blander seg for mye i andre lands business.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det islamske hatet startet vel med den muslimske fatwaen mot Salman Rushdi, noe som førte til store demonstrasjoner med agressive muslimer som gikk til voldelige angrep mot de som demonstrerte for ytringsfriheten.
Det hele endte med drapsforsøket mot William Nygaard. Rundt 1990?

Og nei, muslimene kom på 1960 tallet og har slett ikke vært her hele tiden.
Vis hele sitatet...
Er usikker på når det hele startet. Klar over at muslimer ikke har vært her heele, men muslimer har vært her lenge før islamhatet tok helt av.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det er vel egentlig den omvendte konverteringen som er interessant.
"muslimer" som er påprakket navn og religion av foreldrene og ikke tør å komme ut av skapet som intelligente moderne mennesker, av frykt for "ullhuer" som er troende til å ta livet av dem i islams navn.
Jeg kjenner flere slike om ikke tør å stå frem.
Vis hele sitatet...
Det du gjør nå er å kalle muslimer for dumme.
Forsåvidt enig i at islam ikke oppmuntrer til å lage nyeste Iphonen, de kuleste klærene m.m, men kunnskap er svært viktig i islam. Både religiøs kunnskap og generell kunnskap.
Sist endret av Baaaamse; 9. februar 2013 kl. 19:57.
Jødehatet flyter fritt i media i de muslimske landene i Midtøsten, særlig på palestinsk og egyptisk TV. Linker til en serie videoer her som dokumenterer diverse aspekter ved den opplagte antisemittismen som spres i media i disse landene:

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern media, Part 1: Brainwashed Children"
http://www.youtube.com/watch?v=B_c8sFzDPnU

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 2: Blood Libels"
http://www.youtube.com/watch?v=HrSyvJdhuG4

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 3: Anti-Semitic Slurs"
http://www.youtube.com/watch?v=fVI6WuthcUE

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 4: Holocaust Denial"
http://www.youtube.com/watch?v=236iSeN1yE0

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 5: Conspiracies about Zionists"
http://www.youtube.com/watch?v=5qyL7f1aSg0

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 6: Regional Jihad"
http://www.youtube.com/watch?v=G-ZTwoaf1U8

Har postet flere av disse youtubelinkene fra før, men ikke alle.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jødehatet flyter fritt i media i de muslimske landene i Midtøsten, særlig på palestinsk og egyptisk TV. Linker til en serie videoer her som dokumenterer diverse aspekter ved den opplagte antisemittismen som spres i media i disse landene:

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern media, Part 1: Brainwashed Children"
http://www.youtube.com/watch?v=B_c8sFzDPnU

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 2: Blood Libels"
http://www.youtube.com/watch?v=HrSyvJdhuG4

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 3: Anti-Semitic Slurs"
http://www.youtube.com/watch?v=fVI6WuthcUE

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 4: Holocaust Denial"
http://www.youtube.com/watch?v=236iSeN1yE0

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 5: Conspiracies about Zionists"
http://www.youtube.com/watch?v=5qyL7f1aSg0

"Islamic Jew-hatred in the Middle Eastern Media, Part 6: Regional Jihad"
http://www.youtube.com/watch?v=G-ZTwoaf1U8

Har postet flere av disse youtubelinkene fra før, men ikke alle.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er dumt at folk sprer løgnaktig hat basert på overtro og sedvane.

Når det er sagt tar jeg likevel videoene dine med en klype salt. Den muslimske verdenen består av en milliard mennesker og jeg antar det totalt sett er flere tusen TV-kanaler, både store regionale kanaler og mindre tv-kanaler som i praksis er en mann og et kamera ala de norske kristenkanalene. Du finner slike galninger overalt i verden og jeg garanterer at man finner til og med norske tv-sendinger som fremstiller muslimer som djeveldyrkere som må bekjempes. Det som eventuelt ville ha vært interessant er å finne ut om jøder på et generelt grunnlag blir feilaktig fremstilt i media i muslimske land. Det kom nylig en undersøkelse på hvordan muslimer fremstiller i det israelske skoleverket og hvordan jøder fremstilles i Palestina, og konklusjonen var at det ikke var så ille som tidligere hevdet. Det israelske pensumet var hakket "bedre" enn det palestinske, begge sider drev med direkte feilinformasjon om den andre parten, men I studien heter det at demonisering og umenneskeliggjøring av motparten er sjelden både i israelske og palestinske lærebøker.

Forøvrig synes jeg at posting av youtube-videoer som debattform ikke er noe særlig.

Edit: Hvis det skulle tolkes slik at jeg på noen måte forsvarer videoene du linker til så gjør jeg selvsagt ikke det.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes det er dumt at folk sprer løgnaktig hat basert på overtro og sedvane.

Når det er sagt tar jeg likevel videoene dine med en klype salt. Den muslimske verdenen består av en milliard mennesker og jeg antar det totalt sett er flere tusen TV-kanaler, både store regionale kanaler og mindre tv-kanaler som i praksis er en mann og et kamera ala de norske kristenkanalene. Du finner slike galninger overalt i verden og jeg garanterer at man finner til og med norske tv-sendinger som fremstiller muslimer som djeveldyrkere som må bekjempes. Det som eventuelt ville ha vært interessant er å finne ut om jøder på et generelt grunnlag blir feilaktig fremstilt i media i muslimske land. Det kom nylig en undersøkelse på hvordan muslimer fremstiller i det israelske skoleverket og hvordan jøder fremstilles i Palestina, og konklusjonen var at det ikke var så ille som tidligere hevdet. Det israelske pensumet var hakket "bedre" enn det palestinske, begge sider drev med direkte feilinformasjon om den andre parten, men I studien heter det at demonisering og umenneskeliggjøring av motparten er sjelden både i israelske og palestinske lærebøker.

Forøvrig synes jeg at posting av youtube-videoer som debattform ikke er noe særlig.

Edit: Hvis det skulle tolkes slik at jeg på noen måte forsvarer videoene du linker til så gjør jeg selvsagt ikke det.
Vis hele sitatet...
Desverre føyer disse TV-klippene seg inn i et ganske solid og tydelig bilde. PEW research centre, som er et anerkjent meningsmålingsinstitutt i USA, har bla utført spørreundersøkelser blant folk i muslimske land om hvilke holdninger de har ovenfor jøder. Altså folkegruppen jøder, og ikke sionismen eller staten Israel:

The Pew Research Center’s Global Attitudes survey conducted last year paints a worrying picture of attitudes towards Jews in the Middle East.

In the predominantly Muslim nations surveyed, views of Jews were overwhelmingly unfavorable. Nearly all in Jordan (97 percent), the Palestinian territories (97%) and Egypt (95%) held an unfavorable view. Similarly, 98% of Lebanese expressed an unfavorable opinion of Jews, including 98% among both Sunni and Shi’ite Muslims, as well as 97% of Lebanese Christians.

By contrast, only 35% of Israeli Arabs expressed a negative opinion of Jews, while 56% voiced a favorable opinion.

The survey was conducted between May 18 to June 16, 2009.
Vis hele sitatet...
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=168176
http://en.wikipedia.org/wiki/Pew_Research_Center
Sitat av homoludens Vis innlegg
Desverre føyer disse TV-klippene seg inn i et ganske solid og tydelig bilde. PEW research centre, som er et anerkjent meningsmålingsinstitutt i USA, har bla utført spørreundersøkelser blant folk i muslimske land om hvilke holdninger de har ovenfor jøder. Altså folkegruppen jøder, og ikke sionismen eller staten Israel:

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=168176
http://en.wikipedia.org/wiki/Pew_Research_Center
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så veldig rart at eksempelvis libanesiske muslimer har negativt syn på både jødene i Israel samt de mange kristne i Libanon, når begge har vært utført kriger og ikke minst målrettede massakrer mot Libanons muslimer.

--(Nå tar jeg primært Libanon som et hovedeksempel, ved siden av Israel har de største konfliktene skjedd nettopp der - men dette gjelder også land som Egypt, Jordan og Syria, altså muslimenes syn på jøder, -pluss kristne og sjia-muslimer. De siste tre landene har ikke hatt de samme stygge krigene og konfliktene, men hatet og mistenksomheten er der...)-- Og hatet er jødene og kristne fordi bl.a ;

#Massakren i ghettoene Shatila og Sabra i Beirut 1982, mellom 1000-3000 muslimer myrdet.

#Libanons borgerkrig fra 1975-1990; en fryktelig stygg og skitten krig der ALLE sider og etniske/religiøse grupper kriget mot ALLE. Alle mot alle altså. Ingen stolte på hverandre.

#Massakren i Tel el Zatar; palestinsk flyktningerleir overkjørt av kristne falangister (høyreekstreme libanesere).

#Karatina-massakren 1976; muslimsk slumområde i Beirut rævkjørt med automatrifler. Imellom 1000-1500 drept.

# OG for ikke å glemme (!): Mange små og mellomstore angrep, likvideringer av nøkkelpersoner og massakrer av libanons muslimer (mest sunnier) mot militære og sivile av en annen religion - gjennom hele borgerkrigen 1975-90, og i etterkrigs-perioden (altså 2.VK).
>>Kjapt oversikt over viktigste massakrer i Libanon, her fra wikipedia.

# Under libanesiske borgerkrigen samt etter dannelsen av Israel i 1947, har Israels militære og ikke minst (verdens farligste etterretningstjeneste) Mossad spilt ofte en ekkel rolle i konflikten. Aldri vært på noe punkt direkte fredsfremmende. (Link)Israel-Libanon-konflikten. Ikke at de har særlig støttet den éne eller andre siden i Libanon, men det har aldri kommet noe godt ut av israelsk innblanding i Libanon...

# Syria og syriske nasjonalister var/er ofte innblandet i Libanon og libanesiske konflikter; samt også med Israel. Syria og Israel har utkjempet fire mindre kriger seg imellom.


ALTSÅ: resultatet her er at du har nesten alle i krig/konflikt med alle. Jøder mot muslimer, kristne mot muslimer, sunnimuslimer mot sjia-er, drusere og alavitter mot både kristne og muslimer, Jordanesiske myndigheter mot palestinske PLO, you name it...

Eneste religiøse gruppene det ikke har vært direkte krig mellom, var Israels militære og Libanons kristne militser, trefninger dog har det vært, og de liker ikke hverandre spes.

DERMED: hvordan skal muslimske befolkningen i landene rundt Israel og i Israel ha et positivt syn på jøder og andre grupper når "jødene"/aka staten Israel (og andre(!), som vist) drev med drap, etnisk rensing, fordrivelse og ødeleggelse av land ?
Ikke at muslimene i de respektive områdene er særlig uskyldige selv altså..
Sist endret av aeon_illuminate; 10. februar 2013 kl. 17:09.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er jo ikke så veldig rart at eksempelvis libanesiske muslimer har negativt syn på både jødene i Israel samt de mange kristne i Libanon, når begge har vært utført kriger og ikke minst målrettede massakrer mot Libanons muslimer.

--(Nå tar jeg primært Libanon som et hovedeksempel, ved siden av Israel har de største konfliktene skjedd nettopp der - men dette gjelder også land som Egypt, Jordan og Syria, altså muslimenes syn på jøder, -pluss kristne og sjia-muslimer. De siste tre landene har ikke hatt de samme stygge krigene og konfliktene, men hatet og mistenksomheten er der...)-- Og hatet er jødene og kristne fordi bl.a ;

#Massakren i ghettoene Shatila og Sabra i Beirut 1982, mellom 1000-3000 muslimer myrdet.

#Libanons borgerkrig fra 1975-1990; en fryktelig stygg og skitten krig der ALLE sider og etniske/religiøse grupper kriget mot ALLE. Alle mot alle altså. Ingen stolte på hverandre.

#Massakren i Tel el Zatar; palestinsk flyktningerleir overkjørt av kristne falangister (høyreekstreme libanesere).

#Karatina-massakren 1976; muslimsk slumområde i Beirut rævkjørt med automatrifler. Imellom 1000-1500 drept.

# OG for ikke å glemme (!): Mange små og mellomstore angrep, likvideringer av nøkkelpersoner og massakrer av libanons muslimer (mest sunnier) mot militære og sivile av en annen religion - gjennom hele borgerkrigen 1975-90, og i etterkrigs-perioden (altså 2.VK).
>>Kjapt oversikt over viktigste massakrer i Libanon, her fra wikipedia.

# Under libanesiske borgerkrigen samt etter dannelsen av Israel i 1947, har Israels militære og ikke minst (verdens farligste etterretningstjeneste) Mossad spilt ofte en ekkel rolle i konflikten. Aldri vært på noe punkt direkte fredsfremmende. (Link)Israel-Libanon-konflikten. Ikke at de har særlig støttet den éne eller andre siden i Libanon, men det har aldri kommet noe godt ut av israelsk innblanding i Libanon...

# Syria og syriske nasjonalister var/er ofte innblandet i Libanon og libanesiske konflikter; samt også med Israel. Syria og Israel har utkjempet fire mindre kriger seg imellom.


ALTSÅ: resultatet her er at du har nesten alle i krig/konflikt med alle. Jøder mot muslimer, kristne mot muslimer, sunnimuslimer mot sjia-er, drusere og alavitter mot både kristne og muslimer, Jordanesiske myndigheter mot palestinske PLO, you name it...

Eneste religiøse gruppene det ikke har vært direkte krig mellom, var Israels militære og Libanons kristne militser, trefninger dog har det vært, og de liker ikke hverandre spes.

DERMED: hvordan skal muslimske befolkningen i landene rundt Israel og i Israel ha et positivt syn på jøder og andre grupper når "jødene"/aka staten Israel (og andre(!), som vist) drev med drap, etnisk rensing, fordrivelse og ødeleggelse av land ?
Ikke at muslimene i de respektive områdene er særlig uskyldige selv altså..
Vis hele sitatet...
Israel er i krig. Har jødene begått grusomheter? Helt sikkert. Det begås grusomheter av begge sider. Går jødene på TV og beskriver araberne og palestinerne som aper og griser, og går de inn for å utrydde palestinerne fra sine landområder som egypts president Morsi her går inn for i forhold til jødene?

http://www.youtube.com/watch?v=Q3NCiaozL0k

Her går lederen for Hamas Khaled Mash'al inn for å "frigøre" palestinske landområder. Hva menes med det? I talen sier han fra elva Jordan til Middelhavet, fra nord til sør. Dvs ingen landområder igjen til jødene. Hva de ønsker å gjøre med sitt "jødeproblem" kan jo enhver tenke seg:

http://www.youtube.com/watch?v=_0DiQRO_49M
http://en.wikipedia.org/wiki/Khaled_Mashal

Hvem er det som er ekstremistene i denne konflikten? Hvem er kompromissløs? Enhver som leser dette får gjøre seg opp sin egen mening om den saken...
Sitat av homoludens Vis innlegg
Israel er i krig. Har jødene begått grusomheter? Helt sikkert. Det begås grusomheter av begge sider. Går jødene på TV og beskriver araberne og palestinerne som aper og griser, og går de inn for å utrydde palestinerne fra sine landområder som egypts president Morsi her går inn for i forhold til jødene?
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at du vil starte en lenke/youtube-krig nå? Jeg gidder ikke lete fram alle eksemplene på videoeen og artiklene som viser israelere som kaller arabere for det groveste ting, ei heller videoer av okkupanter (eller nygyggere som noen kaller dem) som skjeller ut, banker opp og dreper palestinere.

Her går lederen for Hamas Khaled Mash'al inn for å "frigøre" palestinske landområder. Hva menes med det? I talen sier han fra elva Jordan til Middelhavet, fra nord til sør. Dvs ingen landområder igjen til jødene. Hva de ønsker å gjøre med sitt "jødeproblem" kan jo enhver tenke seg:
Vis hele sitatet...
Ja, det kan man tenke seg. Siden du formulerer deg som du gjør regner jeg med du mener at de ønsker å utrydde det jødiske folket, altså å drepe samtlige innbyggere. Det er garantert noen som mener dette mens andre igjen mener at det palestinske folket må få rett til å returnere til landet det eide før det ble okkupert av Israel. Israelsk land må overlates til de rettmessige eierene, eller frigjøres om du vil. Dette vil riktignok være en katastrofe for sionistene da man vil få et palestinsk folkeflertall men så lenge Israel aktivt ødelegger alle forsøk på en palestinsk stat har de seg selv å takke.

Den kortsiktige løsningen er en todelt stat av grensene fra 1967 med militær beskyttelse fra FN. Den langsiktige løsningen er en sekulær stat som verken er jødisk eller muslimsk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er du helt sikker på at du vil starte en lenke/youtube-krig nå? Jeg gidder ikke lete fram alle eksemplene på videoeen og artiklene som viser israelere som kaller arabere for det groveste ting, ei heller videoer av okkupanter (eller nygyggere som noen kaller dem) som skjeller ut, banker opp og dreper palestinere.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om ekstremister på "bakkenivå" her, jeg snakker om politikere på toppnivå. Jeg mener det er en forskjell. Staten Israel går også inn for en samarbeidsløsning, der palestinerne er fullstendig kompromissløse. Alt eller ingenting!

Ja, det kan man tenke seg. Siden du formulerer deg som du gjør regner jeg med du mener at de ønsker å utrydde det jødiske folket, altså å drepe samtlige innbyggere. Det er garantert noen som mener dette mens andre igjen mener at det palestinske folket må få rett til å returnere til landet det eide før det ble okkupert av Israel. Israelsk land må overlates til de rettmessige eierene, eller frigjøres om du vil. Dette vil riktignok være en katastrofe for sionistene da man vil få et palestinsk folkeflertall men så lenge Israel aktivt ødelegger alle forsøk på en palestinsk stat har de seg selv å takke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er mest nærliggende å tro at de ønsker å ta livet av de jødene de får fatt i, med tanke på at det er mye ekstremisme og jødehat ute og går blant palestinske og muslimske ledere, som dokumentert i linkene mine der de faktisk uttaler seg om hva de mener om jøder og Israel.

Den kortsiktige løsningen er en todelt stat av grensene fra 1967 med militær beskyttelse fra FN. Den langsiktige løsningen er en sekulær stat som verken er jødisk eller muslimsk.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder den beste løsningen på konflikten, så er nok den fullstendig urealistisk når samarbeidsviljen fra palestinsk side er såpass fraværende. Hørte du på hva hamaslederen sa? Har du lest Hamas' charter?

The Hamas charter views the Jews as diabolical and deserving of slaughter. "World Zionism" is cast as controlling all the puppet-governments of the world and responsible for every war throughout history. Why is Naeem silent about these passages? "The Jews stood behind the French and the communist revolutions", "The Jews stood behind World War I, so as to wipe out the Islamic Caliphate", "The Jews stood behind World War II where they collected immense benefits from trading with war materials", "The Jews inspired the establishment of the United Nations and Security Council ... in order to rule the world by their intermediary", "There was no war that broke out anywhere without their fingerprints on it"?"

.
.
.

Naeem says Hamas believes in good neighbourliness. Yet the charter promises three things: Israel's destruction, to "raise the banner of Allah over every inch of Palestine" and to "wipe out the organisations which are the enemy of humanity and Islam". Which is it?
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.guardian.co.uk/commentisf...ndantisemitism
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg snakker ikke om ekstremister på "bakkenivå" her, jeg snakker om politikere på toppnivå. Jeg mener det er en forskjell. Staten Israel går også inn for en samarbeidsløsning, der palestinerne er fullstendig kompromissløse. Alt eller ingenting!
Vis hele sitatet...
PA tilbyr Israel Jerusalem og gir fra seg retten til å vende tilbake mot en Palestinsk stat, Israel avviser.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hørte du på hva hamaslederen sa?
Vis hele sitatet...
Haniyeh: Hamas vil akseptere en Palestinsk stat basert på 1967 grensene - 2008
Meshal: Hamas ønsker en Palestinsk stat innenfor 1967 grensene - 2009
Sitat av homoludens Vis innlegg
Når det gjelder den beste løsningen på konflikten, så er nok den fullstendig urealistisk når samarbeidsviljen fra palestinsk side er såpass fraværende.
Vis hele sitatet...
PLO har da gjort mye for å oppnå fred, men Israel har en lei tendens til å kreve forutsetninger fra PLO for å starte forhandlinger for så å flytte målposten så fort kravene er infridd.


Om du vil lese mer om hvor "urimelige" Palestinerne er så vil jeg anbefale Palestina Papirene.
Denne konflikten kan ikke løses så lenge det er Benjamin Netanyahu og de ortodokse haukene som har makta i regjeringen, samt sålenge Hamas og støttegruppene til Hamas er fortsatt klin umulige.
Hvis noen gidder å komme til forhandlingsbordet, og jobbe ærlig fram mot en løsning på mellomlang sikt, vil vi være langt på vei.

[COLOR="teal"](...) Så en episode om jødehat i palestinsk media fra Vestbredden på Søndagsrevyen NrK istad. Det er sant det, at det er mye innarbeidet jødehat hos palestinere og i media, ..altså det Homoludens nevnte.
Likevel, NRK har ikke vist det gryende araberhatet fra ortodoksjødisk media, selv om det er nevnt såvidt i reportasjen.[/COLOR]


Jeg tror dessverre ikke vi kommer til å se en mer eller mindre varig konfliktløsning de nærmeste 3-4 år. Til det er regimene på begge sider helt "feil", noe som jeg nevnte i første setningene i innlegget her. Det som slo meg i reportasjen på søndagsrevyen, var hvor (relativt sett) fredelige og imøtekommende Vestbreddpalestinerne virket. Jeg vil si meg ganske enig med Unsub over meg i at PLO og annen sekulær palestinsk motstandsbevegelse har blitt bedratt av Israelske myndigheter flere ganger, og forhandlingspunkter har hele tiden blitt flyttet...

...Når Israel driver slikt spill er det ikke rart det dukker opp en farlig militær-religiøs organisasjon som Hamas, som med sine korrupte og despotiske ledere har altfor sinnsyke mål (utslettelse av staten Israel, bl.a, flere andre også). MEN, samtidig er jeg ikke helt sikker på hvorvidt Hamas faktisk mener at Israel bør defacto utslettes - én ting er jo hva arabere sier, og en annen ting er hvordan arabere handler/gjør!

For vi må ta med i diskusjonen/sammenligningen at folk fra hele Midtøsten tross alt er mer emosjonelle enn den typiske nordeuropeer, og i en svært vanskelig og desperat situasjon som Gazapalestinerne befinner seg i, kan jeg på et vis forstå at uttalelsen om destruering av Israel har kommet opp.. Ta med også det at pressetalsmenn, info-anvarlige, mediaansvarlige osv osv hos israelske forsvaret og israelske myndigeheter ofte snakker svært godt engelsk, er drillet i hvordan håndtere et kritisk vestlig mediekorps, og kan så og så "holde roen", de har tross alt erfaring fra en endeløs rekke med konflikter de siste 50 år.
Samtidig er det ikke mange som ikke nevner at sionistene/ultraortodokse har bortimot lignende meninger om palestinere generelt som Hamas har om Israel og jøder.


(...) Jeg regner fremdeles Hamas som et godt organisert og farlig terrororgan, men så er det sånn at flere deler av israelske sikkerhetsmyndigheter nesten bedriver statsterrorisme. Jeg vet ikke hvem av partene som er verst, men jeg tipper det blir neppe varig fred på en stund.
Nordmenn hatet tyskere under krigen. Jødehatet kommer til å forsvinne hvis Israel stopper okkupasjonen, ødeleggelsene og undertrykkelsen.
Sist endret av DonTomaso; 10. februar 2013 kl. 22:40.
Sitat av Unsub Vis innlegg
PA tilbyr Israel Jerusalem og gir fra seg retten til å vende tilbake mot en Palestinsk stat, Israel avviser.

Haniyeh: Hamas vil akseptere en Palestinsk stat basert på 1967 grensene - 2008
Meshal: Hamas ønsker en Palestinsk stat innenfor 1967 grensene - 2009

PLO har da gjort mye for å oppnå fred, men Israel har en lei tendens til å kreve forutsetninger fra PLO for å starte forhandlinger for så å flytte målposten så fort kravene er infridd.


Om du vil lese mer om hvor "urimelige" Palestinerne er så vil jeg anbefale Palestina Papirene.
Vis hele sitatet...
Skal ikke gå inn på kompleksiteten i alle de forhandlingene som har foregått mellom palestinerne og Israel de siste tiårene. Merker meg bare hvilken gruppe som omtaler sine motstandere som undermennesker.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nordmenn hatet tyskere under krigen. Jødehatet kommer til å forsvinne hvis Israel stopper okkupasjonen, ødeleggelsene og undertrykkelsen.
Vis hele sitatet...
Visste du at betydningsfulle muslimske ledere som Haj Amin al-Husseini spredde jødehat også før staten Israel ble opprettet?

When Haj Amin met with Hitler and Ribbentrop in 1941, he assured Hitler that 'The Arabs were Germany's natural friends because they had the same enemies... namely the English, the Jews, and the Communists'.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Haj_Ami...g_World_War_II

Båndene mellom nazistene og radikal islam blir jo bare tydeligere og tydeligere.
Sitat av homoludens Vis innlegg
[..}

http://www.youtube.com/watch?v=Q3NCiaozL0k

Her går lederen for Hamas Khaled Mash'al inn for å "frigøre" palestinske landområder. Hva menes med det? I talen sier han fra elva Jordan til Middelhavet, fra nord til sør. Dvs ingen landområder igjen til jødene. Hva de ønsker å gjøre med sitt "jødeproblem" kan jo enhver tenke seg:

http://www.youtube.com/watch?v=_0DiQRO_49M
http://en.wikipedia.org/wiki/Khaled_Mashal

Hvem er det som er ekstremistene i denne konflikten? Hvem er kompromissløs? Enhver som leser dette får gjøre seg opp sin egen mening om den saken...
Vis hele sitatet...
Når Aeon påpeker at Israel har angrepet Libanon flere ganger, så blir det rimelig håpløst å komme drassende med en haug med lenker om Hamas. når du i tillegg slenger ut lenker til lange youtube videoer du forventer vi skal pine oss igjennom... uten at du gidder å bruke 20 sekunder selv på å finne noe relevant en gang.. *huff*

Forøvrig, jeg er veldig nysgjerrig på om noen som helst klarer å forsvare bombinga av Beirut uten siste krigen mellom Hizbollah og Israel. Libanon kontroller jo ikke en gang i praksis områdene Hizbollah har tatt, men skulle alikevell bli bomba i grus?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Skal ikke gå inn på kompleksiteten i alle de forhandlingene som har foregått mellom palestinerne og Israel de siste tiårene.
Vis hele sitatet...
Så du skal komme med påstander, men når disse påstandene blir utfordret så blir det for komplisert?

Om du ikke er i stand til å begrunne dine argumenter så burde du ikke fremme dem i utgangspunktet.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Båndene mellom nazistene og radikal islam blir jo bare tydeligere og tydeligere.
Vis hele sitatet...
Er Muftien representativ for Islam?
Sitat av Wikipedia
Late in 1940, Lehi, having identified a common interest between the intentions of the new German order and Jewish national aspirations, proposed forming an alliance in World War II with Nazi Germany.
Vis hele sitatet...
Kilde
Dette betyr ingenting annet enn at både Lehi og Muftien så måter de kunne bruke Nazi Tyskland for å oppnå egne mål.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når Aeon påpeker at Israel har angrepet Libanon flere ganger, så blir det rimelig håpløst å komme drassende med en haug med lenker om Hamas. når du i tillegg slenger ut lenker til lange youtube videoer du forventer vi skal pine oss igjennom... uten at du gidder å bruke 20 sekunder selv på å finne noe relevant en gang.. *huff*

Forøvrig, jeg er veldig nysgjerrig på om noen som helst klarer å forsvare bombinga av Beirut uten siste krigen mellom Hizbollah og Israel. Libanon kontroller jo ikke en gang i praksis områdene Hizbollah har tatt, men skulle alikevell bli bomba i grus?
Vis hele sitatet...
Israel er omringet av fiender i alle himmelretninger. Av og til må man gjøre ting i krig som kan virke radikalt, men i jødenes tilfelle handler det om deres egen overlevelse. At grusomme ting skjer i krig er ikke et bra argument etter mitt synd. Begge sider har begått grusomheter.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Så du skal komme med påstander, men når disse påstandene blir utfordret så blir det for komplisert?

Om du ikke er i stand til å begrunne dine argumenter så burde du ikke fremme dem i utgangspunktet.


Er Muftien representativ for Islam?

Kilde
Dette betyr ingenting annet enn at både Lehi og Muftien så måter de kunne bruke Nazi Tyskland for å oppnå egne mål.
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal svare på mine påstander før du kommer med dine egne? Hva mener du egentlig om jødehatet både Egypts president Morsi og Hamas står for? Jeg velger bare dem som eksempler her. Vet det sannsynligvis finnes flere kilder til jødehatet i Midtøsten.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Kanskje du skal svare på mine påstander før du kommer med dine egne? Hva mener du egentlig om jødehatet både Egypts president Morsi og Hamas står for? Jeg velger bare dem som eksempler her. Vet det sannsynligvis finnes flere kilder til jødehatet i Midtøsten.
Vis hele sitatet...
Hva jeg mener om det har vel lite å si, dette er bare en stråmann fra din side. At det finnes anti-semitisme i Midt-Østen rettferdiggjør da ikke en militær okkupasjon og konstante angrep etterfulgt av landtyveri.

Om du er interessert kan vi gjerne ha en diskusjon basert på din påstand hvordan Israel ønsker fred mens Palestinerne konsekvent blokkerer ethvert forsøk på samtaler. En påstand jeg svarte med kilder som forteller en annen historie, det ser desverre ut som om du heller vil kaste ut nye påstander uten å utrede den originale påtanden din.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hva jeg mener om det har vel lite å si, dette er bare en stråmann fra din side. At det finnes anti-semitisme i Midt-Østen rettferdiggjør da ikke en militær okkupasjon og konstante angrep etterfulgt av landtyveri.

Om du er interessert kan vi gjerne ha en diskusjon basert på din påstand hvordan Israel ønsker fred mens Palestinerne konsekvent blokkerer ethvert forsøk på samtaler. En påstand jeg svarte med kilder som forteller en annen historie, det ser desverre ut som om du heller vil kaste ut nye påstander uten å utrede den originale påtanden din.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det kan man argumentere for begge synspsunkt med utgangspunkt i historien. Det er jo årsaken til at det tross alt er mange syn på dette. Jeg orker ikke gå inn i all den materien.

Det jeg er opptatt av er det som skjer i dag. Jødene bor i sin egen stat. Det er ingen som tar til orde for at de må deporteres fra sitt eget land. Israel er et internasjonalt anerkjent land med egen representasjon i FN.

Israel, som tross alt er et sivilisert land, vil sannsynligvis også ha et ønske om å slutte fred med sine naboer. Hvorfor de skulle ønske en evig konflikt med rabiate islamister som når som helst kan utrydde dem må du nesten forklare for meg.

Jeg er overbevist om at det de gjør, gjør de for å kunne overleve. De er omringet av fiender, som forøvrig har rottet seg sammen og prøvd å ta knekken på dem før.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Israel er omringet av fiender i alle himmelretninger. Av og til må man gjøre ting i krig som kan virke radikalt, men i jødenes tilfelle handler det om deres egen overlevelse. At grusomme ting skjer i krig er ikke et bra argument etter mitt synd. Begge sider har begått grusomheter.
Vis hele sitatet...
Slutt å vri deg unna med tomme vendinger. Hvilke grusomheter har Libanon begått?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Slik jeg ser det kan man argumentere for begge synspsunkt med utgangspunkt i historien. Det er jo årsaken til at det tross alt er mange syn på dette. Jeg orker ikke gå inn i all den materien.
Vis hele sitatet...
Tilbake til deg som fremmer påstander uten å være villig til å forsvare dem.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det jeg er opptatt av er det som skjer i dag. Jødene bor i sin egen stat. Det er ingen som tar til orde for at de må deporteres fra sitt eget land. Israel er et internasjonalt anerkjent land med egen representasjon i FN.
Vis hele sitatet...
Selv de "rabiate islamistene" har tatt til orde for en Palestinsk stat innenfor 1967 grensene som er en de facto annerkjennelse av Israel.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Israel, som tross alt er et sivilisert land, vil sannsynligvis også ha et ønske om å slutte fred med sine naboer. Hvorfor de skulle ønske en evig konflikt med rabiate islamister som når som helst kan utrydde dem må du nesten forklare for meg.
Vis hele sitatet...
Folkene som lever i Gaza eller som blir tvunget vekk fra eiendommene sine i Vestbredden er nok ikke enige i at Israel er et sivilisert land.

PLO er da ikke rabiate Islamister og har flere ganger forsøkt å få til en fredsavtale med Israel. PLO har tatt avstand fra vold, de har annerkjent Israel og ønsker en to-statsløsning.

Problemet i Israel er ikke at de ønsker krig, ingen ønsker krig. Problemet er at de vil ha land, men ikke folkene som bor på dette landet. Sålenge Israel ønsker land mer enn de ønsker fred så vil konflikten fortsette.
Sist endret av Unsub; 11. februar 2013 kl. 02:54.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nordmenn hatet tyskere under krigen. Jødehatet kommer til å forsvinne hvis Israel stopper okkupasjonen, ødeleggelsene og undertrykkelsen.
Vis hele sitatet...
Du må være ekstremt naiv hvis du faktisk tror at den dagen Israel stopper okkupasjonen sin osv at de alle kommer til å leve i fryd og glede? Alt blir så fint og flott der nede da, Hamas stopper og sender 10åringer som selvmordsbombere?
De som styrer Hamas er høyre ekstremister som har en lik tankegang som Hitler hadde i sin tid. Jeg tror ikke det blir fred der før Israel og alle jødene er utslettet.
Sist endret av ParadiseCity; 11. februar 2013 kl. 10:24.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Du må være ekstremt naiv hvis du faktisk tror at den dagen Israel stopper okkupasjonen sin osv at de alle kommer til å leve i fryd og glede?
Vis hele sitatet...
Det vil ta tid.
Se hva som skjedde i Rwanda og Kambodsja etter folkemordet der.

Jeg håper ikke poenget ditt er at okkupasjonen er rettferdiggjort fordi noen Palestinere har utviklet et hat for Israel pga. okkupasjonen?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Alt blir så fint og flott der nede da, Hamas stopper og sender 10åringer som selvmordsbombere?
Vis hele sitatet...
Det er årevis siden Hamas sluttet å bruke selvmordsbombere.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
De som styrer Hamas er høyre ekstremister som har en lik tankegang som Hitler hadde i sin tid. Jeg tror ikke det blir fred der før Israel og alle jødene er utslettet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har da Hamas og Fatah gjentatte ganger tatt til ordet for fredsforhandlinger? Hvorfor har Hamas en lang historie med å overholde våpenhviler i motsetning til Israel om Hamas er en irrasjonal organisasjon som konsekvent avfyrer raketter?

Om problemet er Hamas, hvorfor fortsette okkupasjonen av Vestbredden? Hvorfor ble nylig Palestinere kastet ut fra privateid Palestinsk land av den Israelske hæren for å bygge bosetninger? Hvor passer Hamas inn i Vestbredden?

Hamas er en stråmann brukt for å rettferdiggjøre en pågående okkupasjon, Hamas forårsaket ikke okkupasjonen, Hamas er et resultat av okkupasjonen.
Unsub, var det ikke senest i fjor at turister i Bulgaria ble sprengt i filler på en buss av en terrorist sendt av Hamas, og jeg er ganske sikker på at dette forekommer jevnlig den dag i dag, men en av grunnene til at de har delvis sluttet er vel Israel sine såkalte "checkpoints" og vegger de setter opp.

Uansett så tror ikke jeg at med fred at terrorist organisasjoner vil gi opp av den grunn. Se i Irland, der IRA ble lagt ned for maange tiår siden, men da ble det bare dannet mange nye grupperinger, alt fra PIRA til RIRA og det var disse gruppene som ble de mest ekstremistiske, de stod blant annet bak Omagh bombingen og attentatforsøket på Thatcher.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Unsub, var det ikke senest i fjor at turister i Bulgaria ble sprengt i filler på en buss av en terrorist sendt av Hamas, og jeg er ganske sikker på at dette forekommer jevnlig den dag i dag, men en av grunnene til at de har delvis sluttet er vel Israel sine såkalte "checkpoints" og vegger de setter opp.
Vis hele sitatet...
Hamas har tatt avstand fra selvmordsbomber, at selvmordsbomberen i Bulgaria kan ha bånd til Hamas er mulig, men at Hamas står bak er lite sannsynlig.

Grunnene til at selvmordsbombingen har falt så drastisk er fordi både PLO og Hamas har tatt avstand fra det.



Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Uansett så tror ikke jeg at med fred at terrorist organisasjoner vil gi opp av den grunn. Se i Irland, der IRA ble lagt ned for maange tiår siden, men da ble det bare dannet mange nye grupperinger, alt fra PIRA til RIRA og det var disse gruppene som ble de mest ekstremistiske, de stod blant annet bak Omagh bombingen og attentatforsøket på Thatcher.
Vis hele sitatet...
Det er interessant at du skal referere til Irland, vet du hvordan konflikten ble løst i Irland?

Hva enkeltindivider gjør etter IRA la ned våpnene er irrelevant da disse ikke er representative for den Irske befolkningen.

På samme måte som hvordan en IDF soldat henrettet Iman Darwesh Al Hams ikke er representativ for Israel og vil ikke rettferdiggjøre ytterligere terrorangrep.
Ser at NRK også nå setter fokus på jødehatet i palestinsk media. Norge støtter palestinske myndigheter med 300 millioner kr per år, som i sin tur støtter palestinsk media. I barneprogram på palestinsk TV framstiller f.eks. jøder med haler og som Satan. I reportasjonen stilles spørsmålet om noe tilsvarende finnes på israelsk TV. Det gjør det ikke.

Når mainstreammedia også setter fokus på dette problemet, og hvordan norske myndigheter bidrar til å støtte opp om jødehatet er det kanskje på tide at det gjøres noe med det.

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nn...-2013#t=14m46s
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ser at NRK også nå setter fokus på jødehatet i palestinsk media. Norge støtter palestinske myndigheter med 300 millioner kr per år, som i sin tur støtter palestinsk media. I barneprogram på palestinsk TV framstiller f.eks. jøder med haler og som Satan. I reportasjonen stilles spørsmålet om noe tilsvarende finnes på israelsk TV. Det gjør det ikke.

Når mainstreammedia også setter fokus på dette problemet, og hvordan norske myndigheter bidrar til å støtte opp om jødehatet er det kanskje på tide at det gjøres noe med det.

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nn...-2013#t=14m46s
Vis hele sitatet...
Men er det da ikke bare bra at NRK settes fokus på jødehatet i palestinske medier? - NRK er jo tross alt beskyldt ofte og lenge for å ha en agenda med stor Palestina-support...

Jeg tviler ikke på at etterhvert så vil norske myndigheter revurdere og begrense endel den til nå brede økonomiske støtten myndighetene i Vestbredden får, hvis dem ser at hatpropaganden fortsetter..
Selvfølgelig vil en borgelig regjering være enda mer striks på det der, men statssekretæren fra AP sa også at dette var problematisk og "det skulle de se nærmere på hvordan hatpropagandaen uvikler seg.." -(noe som er diplomatisk sagt, men på AP-språk betyr begrensning i støtte hvis de ser at propagandaen fra palestinsk side utvikler seg i en mongo retning).


I reportasjonen stilles spørsmålet om noe tilsvarende finnes på israelsk TV. Det gjør det ikke
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat det samme finnes slett ikke i mainstream, streit, og (relativt sett) politisk korrekt israelsk media. Det betyr langt ifra at mainstream-media sier så mye fint om palestinere.

Det du unnlater å nevne derimot, er hva røstene er utafor mainstream-media, for det er mange andre medier enn bare mainstream-media i et multireligiøst og multietnisk land... Hva de ultraortodokse sier(?), hva den store høyrefløyen i israelsk politikk sier(?), hva sionistene sier(?)... Klart disse gruppene har påvirkning i tillegg til den (relativt) politisk korrekte mainstream-media.

Dette i nest siste avsnitt ble også tildels påpekt i reportasjen mener jeg.. En annen ting som ble påpekt, er at Israel i kraft av å være et langt mer demokratisert, og land der innbyggerne har det mye bedre sosioøkonomisk, - naturligvis har mindre hatsk og fiendtlig medier sånn overall, rett og slett fordi mennesker i Israel er mer informerte og utdannete om problemene enn i de okkuperte områdene rundt Israel. MEN; det betyr også sett fra en annen vinkel at israelsk media overall er rimelig hat-spreder og propagandist i forhold til at det er media fra et liberalt demokrati, og i forhold til andre vestlige medier.

M.a.o 1; mange israelske høyrevridde medier, kan med lettet sammenlignes med FOX News (og enda drøyere enn Fox) i USA, til eksempel (de fleste her på samfunn, etikk og politikk-forumet vet hva FOX er og står for).

M.a.o 2; alt er relativt. Palestinerne har vist seg å ikke ha spesielt vennlig medier, men det er heller ikke israelernes medier, med tanke på at dem lever i et langt mer informert, velstående og utdannet land enn i de bombede, fattige og uttørka områdene Libanon, vestbredden og Gaza.

M.a.o 3; hat og drittkasting fortsetter når myndighetene i de respektive områdene nører opp om det
Sist endret av aeon_illuminate; 12. februar 2013 kl. 01:40.
Sitat av Unsub Vis innlegg




Det er interessant at du skal referere til Irland, vet du hvordan konflikten ble løst i Irland?

Hva enkeltindivider gjør etter IRA la ned våpnene er irrelevant da disse ikke er representative for den Irske befolkningen.

På samme måte som hvordan en IDF soldat henrettet Iman Darwesh Al Hams ikke er representativ for Israel og vil ikke rettferdiggjøre ytterligere terrorangrep.
Vis hele sitatet...
Jeg personlig finner mange fellestrekk med konflikten som var i Nord-Irland, der så man at når de verste IRA medlemmene ble fengslet og at Storbritannia trakk ut troppene ut av området sank volden drastisk og milits grupperingene mistet mye av støtten de tidligere hadde, men likevel som tidligere nevnt ble de nye gruppene som ble dannet mindre, vanskeligere å få has på og en del farligere.

Men det var ikke enkeltindivider som stod bak angrepene i senere tid, utover 80-90 og 00 tallet, men organisjoner som bestod av tidligere IRA medlemmer.
Jeg synser nå men jeg vil tro det samme situasjon vil oppstå i Palestina, volden vil selvfølgelig synke skulle fred oppnås der, men likevel vil jeg tro de ekstreme av de ekstreme i Hamas vil fortsette å kjempe videre i egne grupper.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg personlig finner mange fellestrekk med konflikten som var i Nord-Irland, der så man at når de verste IRA medlemmene ble fengslet og at Storbritannia trakk ut troppene ut av området sank volden drastisk og milits grupperingene mistet mye av støtten de tidligere hadde, men likevel som tidligere nevnt ble de nye gruppene som ble dannet mindre, vanskeligere å få has på og en del farligere.
Vis hele sitatet...
Konflikten endte når begge parter satt seg ned for å forhandle uten noen forutsetninger.

Brøkdelen av volden endte når IRA la ned våpnene sine, det som har skjedd siden er ingenting i forhold til hva som skjedde under IRA.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Men det var ikke enkeltindivider som stod bak angrepene i senere tid, utover 80-90 og 00 tallet, men organisjoner som bestod av tidligere IRA medlemmer.
Vis hele sitatet...
Organisasjoner som bestod av enkeltindivider, representerte disse folkets ønske? Prøvde Irske myndigheter å få tak i de ansvarlige?


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg synser nå men jeg vil tro det samme situasjon vil oppstå i Palestina, volden vil selvfølgelig synke skulle fred oppnås der, men likevel vil jeg tro de ekstreme av de ekstreme i Hamas vil fortsette å kjempe videre i egne grupper.
Vis hele sitatet...
Noen vil aldri bli fornøyde, er dette et argument for å fortsette okkupasjon som fører til enda mer hat mot Israel og gjør fredsprosessen enda vanskeligere?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Konflikten endte når begge parter satt seg ned for å forhandle uten noen forutsetninger.

Brøkdelen av volden endte når IRA la ned våpnene sine, det som har skjedd siden er ingenting i forhold til hva som skjedde under IRA.


Organisasjoner som bestod av enkeltindivider, representerte disse folkets ønske? Prøvde Irske myndigheter å få tak i de ansvarlige?



Noen vil aldri bli fornøyde, er dette et argument for å fortsette okkupasjon som fører til enda mer hat mot Israel og gjør fredsprosessen enda vanskeligere?
Vis hele sitatet...
For det første så har IRA aldri vært et problem for den irske stat da de aldri har angrepet Irland eller deres befolkning. Det var i Nord-Irland de opererte som er med i den britiske "commonwealth", men det er Storbritannia som har prøvd å få tak i de ansvarlige og det har vel lykkes, nå er vel det som er igjen av IRA blitt til en liten gjeng narkosmuglere.

Mitt poeng er uansett at man ikke kan regne med fred selv om begge parter forhandler med hverandre da ekstreme enkeltindivider på begge sider uansett vil fortsette å kjempe mot hverandre, og det er fremdeles voldsomheter og gateslag i Nord-Irland den dag i dag. Men IRA sin støtte fra folket forsvant når britene trakk ut troppene sine.

Hvis Israel stopper med militære midler som skader sivile palestinere (desverre) tror jeg at palestinernes støtte til paramilitære slik som Hamas vil forsvinne. Men det vil ikke bli 100% fred i regionen av den grunn.
http://www.youtube.com/watch?v=MMYMMbOV224

Dette er en video fra kanalen til en homofil israeler som går rundt og intervjuer folk fra alle delene i det israelske palestinske samfunnet om spørsmål som blir diskutert i denne tråden. Veldig kult, siden du ser bredden i samfunnet, og får høre både arabere og jøder sine meninger.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
For det første så har IRA aldri vært et problem for den irske stat da de aldri har angrepet Irland eller deres befolkning. Det var i Nord-Irland de opererte som er med i den britiske "commonwealth", men det er Storbritannia som har prøvd å få tak i de ansvarlige og det har vel lykkes, nå er vel det som er igjen av IRA blitt til en liten gjeng narkosmuglere.
Vis hele sitatet...
IRA har da utført terroroperasjoner i både Irland og over hele Storbritania.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Mitt poeng er uansett at man ikke kan regne med fred selv om begge parter forhandler med hverandre da ekstreme enkeltindivider på begge sider uansett vil fortsette å kjempe mot hverandre, og det er fremdeles voldsomheter og gateslag i Nord-Irland den dag i dag. Men IRA sin støtte fra folket forsvant når britene trakk ut troppene sine.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig poenget ditt, at siden noen ikke vil adlyde fredsavtaler og bli straffeforfulgt for dette (Hamas har en historie med å straffe folk som bryter våpenhviler) så skal man ikke prøve å få til en fredsavtale og heller fortsette okkupasjonen?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis Israel stopper med militære midler som skader sivile palestinere (desverre) tror jeg at palestinernes støtte til paramilitære slik som Hamas vil forsvinne. Men det vil ikke bli 100% fred i regionen av den grunn.
Vis hele sitatet...
Vi har fortsatt kriminalitet og terrorisme i Norge, betyr det at løsrivelsen fra Sverige var en dårlig ide?

Jeg skjønner virkelig ikke hva det er du vil frem til her.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Unsub Vis innlegg
IRA har da utført terroroperasjoner i både Irland og over hele Storbritania.
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg ble nysgjerrig nå, for jeg har aldri hørt om at IRA har utført operasjoner i Irland. 5 minutter med googling/wikipedia hjalp heller ikke.

.. så kilde?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Må innrømme at jeg ble nysgjerrig nå, for jeg har aldri hørt om at IRA har utført operasjoner i Irland. 5 minutter med googling/wikipedia hjalp heller ikke.

.. så kilde?
Vis hele sitatet...
Her finner du mange av deres aksjoner listet i kronologisk rekkefølge. Som du ser så har flere av disse aksjonene funnet sted i Irland.
Sist endret av caperno; 15. mars 2013 kl. 20:00.
Uhm? Nord-Irland (hovedstad Belfast, del av Commonwealth) og landet Irland (hovedstad Dublin) er overhodet ikke samme stedet...

.. så en hel haug med angrep på britiske Nord-Irland holder ikke akkurat som dokumentasjon på at de har operert i landet Irland, som Unsub påsto.

Jeg er fortsatt nysgjerrig på om de har utført operasjoner i Irland, for jeg vet de ikke annerkjente den irske republikken som et legitimt styresett.. så det er ikke helt usannsynlig, men jeg kan ikke huske å ha lest om det.
Sist endret av DumDiDum; 15. mars 2013 kl. 20:29.