Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1436
Jeg har en stund drevet med webradio hvor vi bruker IceCast og kjører stream via egen webserver.

Nå vurderer vi å ta steget ett hakk opp og kjøre live video stream. Det første som slår meg er å bruke ustream som åpenbart er godt egnet, men skal man over på reklamefrie pakker blir det fort dyrt.

Finnes det et tilsvarende system til video som IceCast er til lyd? Og er det hensiktsmessig å kjøre på egen webserver?

Dersom prosjektet blir en realitet snakker vi om periodevis bruk, hvor det i disse korte periodene vil være potensielt hundrevis (2-500) seere samtidig.

Når jeg googler finner jeg mye gammalt ræl, og mye som passer til hosting av videoer, men lite som er egnet til live streaming. Så er det noen personlige erfaringer å spore der ute?
Har ikke anelse hvordan IceCast fungerer, og har ikke mulighet for å installere det for å teste heller for øyeblikket.
Vil bare si at VLC har mulighet for å opprette stream, fra desktop, fra capture devices og fra filer.
Denne streamen kan en så enten se via VLC (åpne nettverksstream), eller du kan mekke en nettside med VLC webplayer.

VLC Wiki for å sette opp stream riktig.
HowTo for å konfigurere nettsiden med play, pause etc.

Prøvde noe av det jeg linket til, men fikk det ikke til skikkelig.

For å sette opp VLC for streaming:
Media -> Steam -> Capture Device -> Legg inn enheter og trykk Stream
Trykk Next til destination setup, her velger du http i dropdownmenyen og trykker Add.
Velg så en utgåande port (denne må være åpnet i brannmur/ruter etc), trykk Next og deretter Stream.

Om du åpner en ny VLC, skal du kunne trykke Media -> Open Networkstream, skrive inn localhost:[port-du-valgte] for å se at strømmen er oppe og kjører.

Deretter er det bare å lage en nettside du vil vise strømmen på. Testen jeg satte opp, inneholder dette:

Kode

<html>
<title>Betty Boop</title>
<div id="container" style="margin-top:25px; margin-left:auto; margin-right:auto; width:auto; max-width:640px;">
<embed src="http://box.expdvl.com:81" type="application/x-vlc-plugin" width="640" height="480"><br>
</div>
</html>
Dette er metoden jeg vet om for å sette opp streaming av hva du overhode måtte ønske.

Legal stuff: Copyrighten på klippene som spilles av på nettsiden gått ut, så det er fullt lovlig å vise disse.
Har du sjekket ut Google sine produkter? Hangout On Air eller hva det nå heter, som etterpå lagres på YouTube.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Har du sjekket ut Google sine produkter? Hangout On Air eller hva det nå heter, som etterpå lagres på YouTube.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke vært borti, så det skal jeg lese meg opp på. Lagring på YouTube er jo også et pluss!
Det finnes mange måter å løse dette på, men om du vet du får 200-500 samtidige blir det for mye båndbredde i peak hours. Skal du streame i HD bør du regne 2-3mbps pr viewer, for SD klarer du deg med 1mbps. Dette vil jo uansett bli 200-1500mbps, såpass mye trafikk at du bør få fordelt det utover et CDN (hvilket cdn spiller forsåvidt liten rolle).

Jeg ville gått for en løsning med adaptiv streaming, da vil streamingen gå over http på port 80 og du kan benytte any given teknologi for webcaching (nginx, varnish, iis f.eks). Du trenger da en origin-server som deler opp en livestrøm i fragmenter som edge-serverne kan cache. Kan komme med litt mer utfyllende info og bedre forslag når jeg er tilbake på kontoret. Minn meg på det om jeg ikke har klart å svare på torsdag/fredag

Har dere noe budsjett på dette? Jeg antar gratis ville vært the shit, men jeg ville forberedt meg på å bruke litt penger på dette
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Takk for svar moridin, jeg ser frem til fortsettelsen!

Budsjettet er ikke satt, dette er et ledd i å finne ut hva budsjettet må være. Vurderer som sagt opp mot ustream, hvor jeg må ut med minimum 300 USD pr måned (dersom jeg betaler pr år, 500 for månedlig betaling).

Om vi vil ha 200-500 viewers hver gang er nok usikkert, men oppsettet må være skalert for minst så mye trafikk.

Et annet poeng er selvsagt å ha full kontroll over produktet og slippe vannmerker / reklame etc.