Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2079
Hei

Jeg holder for øyblikket på å ta en BSc i Matte og fysikk på UCL.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta en mastergrad eller begynne å jobbe når jeg er ferdi med denne graden. I den sammenheng lurer jeg på er hvilke jobbmuligheter man har med en slik grad?

Har sett på stillingsannonser på nettet, men det er vansklig å vite hvilke jobber jeg kan søke på. Det er en jobb i Norge jeg tenker på, og ikke en lærerjobb.
Hvis du tar en master i tillegg, eksempelvis ved NHH innenfor noe økonomirettet (finans, strategi og ledelse, samfunnsøkonomi) vil du få tittelen siviløkonom. Det kan dog hende at du må ta noen ekstra fag ved din bachelor for å kvalifisere deg til master ved NHH.

Da tror jeg du har en meget god CV og vil være ettertraktet hos potensielle arbeidsgivere i Norge. Du kan begynne å jobbe innenfor finans eller eksempelvis som konsulent. DN hadde nettopp en artikkel om at startlønn for konsulenter var 525.000,- NOK i 2012: http://www.dn.no/talent/article2509851.ece
Så er spørsmålet hvorfor man i alle dager vil jobbe innenfor finans eller konsulentbransjen når man har en skikkelig faglig bakgrunn i stedet for pjatt og ungdomsskolematematikk...

Det spørs litt hvor flink du er til f.eks. programmering. De fleste teknologiske arbeidsplasser innen industrien krever en mastergrad. Har du noen sektor du ønsker å jobbe innenfor?
Off-topic: Hvordan synes du UCL er? UCL er en av de beste universitetene i verden, men mange rangeringer jeg har sett på så havner de langt bak i matte og fysikk. Kjenner du deg igjen i det?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Så er spørsmålet hvorfor man i alle dager vil jobbe innenfor finans eller konsulentbransjen når man har en skikkelig faglig bakgrunn i stedet for pjatt og ungdomsskolematematikk...

Det spørs litt hvor flink du er til f.eks. programmering. De fleste teknologiske arbeidsplasser innen industrien krever en mastergrad. Har du noen sektor du ønsker å jobbe innenfor?
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at en master fra NHH er "pjatt og ungdomsskolematematikk" så tror jeg du har et forvridd bilde av virkeligheten (NHH er ikke BI). Fag som finansmarkeder, konjunkturanalyse og foretakets finansiering krever mye kunnskap innenfor matematikk og det er en grunn til at selskaper innenfor disse områdene ønsker folk som er skarpe og dyktige med tall..
Som en konsulent med kun "ungdomsskolematematikk" i bagasjen skulle jeg likt å sett deg gjennomføre organisasjonsutvikling/strategi til lønnsomhetsanalyser og verdivurderinger hos noen av norges største selskaper..
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Så er spørsmålet hvorfor man i alle dager vil jobbe innenfor finans eller konsulentbransjen når man har en skikkelig faglig bakgrunn i stedet for pjatt og ungdomsskolematematikk...

Det spørs litt hvor flink du er til f.eks. programmering. De fleste teknologiske arbeidsplasser innen industrien krever en mastergrad. Har du noen sektor du ønsker å jobbe innenfor?
Vis hele sitatet...
Fordi det er kanskje sånn at noen synes finans/konsulentbransjen er spennende og med gode muligheter for å tjene penger. Ungdomsskolematematikk duger heller ikke der.

Ikke alle som ønsker å jobbe i industrien ser du.
Trådstarter
60 1
Tror ikke finanssektoren er helt for meg, men et bra forslag
IT er jo en spennende sektor ja, og jeg var flink til programmering på videregående i IT2.
Så et alternativ er å ta mastergrad i IT Synes det meste av teknologi er spennende, men hvis jeg skal jobbe me noe slikt bør jeg altså ta mastergrad?
Sitat av UENorge Vis innlegg
Hvis du mener at en master fra NHH er "pjatt og ungdomsskolematematikk" så tror jeg du har et forvridd bilde av virkeligheten (NHH er ikke BI). Fag som finansmarkeder, konjunkturanalyse og foretakets finansiering krever mye kunnskap innenfor matematikk og det er en grunn til at selskaper innenfor disse områdene ønsker folk som er skarpe og dyktige med tall..
Som en konsulent med kun "ungdomsskolematematikk" i bagasjen skulle jeg likt å sett deg gjennomføre organisasjonsutvikling/strategi til lønnsomhetsanalyser og verdivurderinger hos noen av norges største selskaper..
Vis hele sitatet...
Applaus til deg, jeg kunne ikke ha formulert det bedre. (ps fader å, du var kjapp og kom meg i forkjøpet).

Utover det du sier og det jeg sa over, trengs det gode analytiske evner og evne til å implementere matematikk inn i sammfunnsfaglig betydning. Mao, du trenger å vite godt hva som rører seg i økonomien og samfunnet, og dernest være svært flink til å bruke matematikk som hjelpemiddel.


Ja, Ivioynar - jeg kjenner godt til at på enkelte linjer på Gløshaugen så er det nesten en konsenus om at noe ála "er det ikke matte nok - så er det heller ikke en vitenskap"..
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 18:45.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Hvis du mener at en master fra NHH er "pjatt og ungdomsskolematematikk" så tror jeg du har et forvridd bilde av virkeligheten (NHH er ikke BI). Fag som finansmarkeder, konjunkturanalyse og foretakets finansiering krever mye kunnskap innenfor matematikk og det er en grunn til at selskaper innenfor disse områdene ønsker folk som er skarpe og dyktige med tall..
Vis hele sitatet...
Finansanalyse er vel ikke akkurat det mest troverdige fagområdet fortiden, siden ingen egentlig klarer å bli enige om hvordan markoøkonomi faktisk fungerer. Mye av modellene har dårlig empirisk og til dels matematisk fundament. Det er fint at du synes det er godt nok, men for noen som har studert realfag vil det fort bli understimulerende. Jeg skriver dette fordi jeg har lignende bakgrunn som trådstarter.

Som en konsulent med kun "ungdomsskolematematikk" i bagasjen skulle jeg likt å sett deg gjennomføre organisasjonsutvikling/strategi til lønnsomhetsanalyser og verdivurderinger hos noen av norges største selskaper..
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med forskning innenfor matematikk, har syslet med opsjonsprising og har hatt finansfag på universitetet. Jeg hadde klassekamerater som hadde samme bakgrunn med mindre matematikk som fikk sin første jobb hos McKinsey, BCG og diverse andre konsulentfirmaer. Jeg har sett hva disse firmaene gjør, og jeg er ikke spesielt imponert.

Ingen av tingene du nevnte krever forøvrig noe mer enn ungdomsskolematematikk: Addisjon, divisjon og subtraksjon dekker det meste. Det er ikke noe galt i dette i seg selv, men det har ikke så mye med realfagsstudier å gjøre.
Sitat av Osaf Vis innlegg
Tror ikke finanssektoren er helt for meg, men et bra forslag
IT er jo en spennende sektor ja, og jeg var flink til programmering på videregående i IT2.
Så et alternativ er å ta mastergrad i IT Synes det meste av teknologi er spennende, men hvis jeg skal jobbe me noe slikt bør jeg altså ta mastergrad?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du ikke er selvlært er det sikkert lurt. Hvis du er flink innen matte og fysikk så kan du fint jobbe med beregningskrevende matematikk innen f.eks. oljesektoren. De betaler mer enn konsulentbransjen for et godt hode som vet hva de driver med.
Trådstarter
60 1
Sitat av complex Vis innlegg
Off-topic: Hvordan synes du UCL er? UCL er en av de beste universitetene i verden, men mange rangeringer jeg har sett på så havner de langt bak i matte og fysikk. Kjenner du deg igjen i det?
Vis hele sitatet...
Synes det er meget bra Tror rangeringene er basert mye på hvor mye research som blir gjort. Så vet ikke helt hvor mye det betyr for meg som tar BSc.

Når det er sagt har det mye å si for inntakskrav og hvor høyt nivået på de andre studentene er. Det er veldig høyt nivå på studentene, og det forventes derfor veldig mye av oss. Jeg sitter mange timer med lekser hver dag inkludert helgene. Jeg kjenner meg ikke igjen i at matteavdelingen og fysikkavdelingen er dårligere enn andre deler av UCL. Jeg vil faktisk påstå at matteavdelingen har noen av de beste/vanskligse kursene
Hva med en mastergrad i fysikk? På UiB og UiO har de hvertfall mange fordypninger innen fysikk, blant annet mikroelektronikk og programmering av sådan.
Trådstarter
60 1
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, hvis du ikke er selvlært er det sikkert lurt. Hvis du er flink innen matte og fysikk så kan du fint jobbe med beregningskrevende matematikk innen f.eks. oljesektoren. De betaler mer enn konsulentbransjen for et godt hode som vet hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk tenkt litt på det ja, men vil det da være nok med en BSc? Hvis det står mellom meg og noen som har MSc, så er det vel den som har master som får jobben.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Hva med en mastergrad i fysikk? På UiB og UiO har de hvertfall mange fordypninger innen fysikk, blant annet mikroelektronikk og programmering av sådan.
Vis hele sitatet...
Definitivt et spennende alternativ, men det jeg først og fremst er ute etter er jobbmuligheter med den graden jeg tar nå
Sitat av Osaf Vis innlegg
Jeg har faktisk tenkt litt på det ja, men vil det da være nok med en BSc? Hvis det står mellom meg og noen som har MSc, så er det vel den som har master som får jobben.
Vis hele sitatet...
Det spørs ærlig talt litt på hvor flink du er til å programmere og de som gjør ansettelsene. Det er ganske stor spredning blant firmaene som leverer til oljebransjen: Noen har mye matematikk og fysikk, mens andre har mer fokus på softwareløsninger. Petrell er vel f.eks. en av de typiske som har et ganske tungt fysikk/matte-fokus og er norskeide.

Det er jo ganske vanlig med mastergrad i denne bransjen, men avhengig av hvor flink du er til å programmere så er det sikkert muligheter for å få seg jobb. Utenlandsopphold er jo en x-faktor, som kan være nyttig for de som jobber mye internasjonalt. Jeg vet ikke når du er i studiet, men jeg ville tatt noen programmeringsrettede fag og tatt kontakt med aktuelle firmaer om sommerjobb el. Da er det lettere å få en fot innenfor.
Sitat av Osaf Vis innlegg
Synes det er meget bra Tror rangeringene er basert mye på hvor mye research som blir gjort. Så vet ikke helt hvor mye det betyr for meg som tar BSc.

Når det er sagt har det mye å si for inntakskrav og hvor høyt nivået på de andre studentene er. Det er veldig høyt nivå på studentene, og det forventes derfor veldig mye av oss. Jeg sitter mange timer med lekser hver dag inkludert helgene. Jeg kjenner meg ikke igjen i at matteavdelingen og fysikkavdelingen er dårligere enn andre deler av UCL. Jeg vil faktisk påstå at matteavdelingen har noen av de beste/vanskligse kursene
Vis hele sitatet...
Kult Jeg går nemlig tredje året på videregående, men må forhåpentligvis gjøre et eller annet neste år om jeg skal forsøke å komme meg til England/dunnolulz. UCL er definitivt et universitet som skal vurderes

Jeg personlig er interessert i matematikk og fysikk, så jeg ville gått videre på en mastergrad om du har økonomi til det. Så lenge du bruker fullt navn på universitetet, så regner jeg med at det er prestisjefylt nok til at du sikkert får jobb med en bachelorgrad, men du risikerer jo alltids å bli nedprioritert når det kommer sivilingeniører med femårig master fra fysmat på NTNU, be aware.
Sitat av complex Vis innlegg
men du risikerer jo alltids å bli nedprioritert når det kommer sivilingeniører med femårig master fra fysmat på NTNU, be aware.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke nødvendigvis sant. På det nivået her ser de mye på personlige egenskaper, og utenomfaglige aktiviteter om karakterene er ålreite (utdannelse fra utlandet er f.eks et stort pluss). Dessuten vil jeg tro at en med M.Sc. i matematikk og en fysmat'er trekkes mot forskjellige fagfelt (avhengig av spesialisering).
Sist endret av Orph; 20. november 2012 kl. 19:43.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er vel ikke nødvendigvis sant. På det nivået her ser de mye på personlige egenskaper, og utenomfaglige aktiviteter om karakterene er ålreite (utdannelse fra utlandet er f.eks et stort pluss). Dessuten vil jeg tro at en med M.Sc. i matematikk og en fysmat'er trekkes mot forskjellige fagfelt (avhengig av spesialisering).
Vis hele sitatet...
Det er så og si ingen forskjell på en fysmater og en med M. Sc. i matematikk fordi en fysmater har nettopp en M. Sc i matematikk hvis de går matematikkretning.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er så og si ingen forskjell på en fysmater og en med M. Sc. i matematikk fordi en fysmater har nettopp en M. Sc i matematikk hvis de går matematikkretning.
Vis hele sitatet...
(avhengig av spesialisering) Klar over at de har en matematikkretning, burde nevnt det eksplisitt.
Sist endret av Orph; 20. november 2012 kl. 20:48.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Hvis du mener at en master fra NHH er "pjatt og ungdomsskolematematikk" så tror jeg du har et forvridd bilde av virkeligheten (NHH er ikke BI). Fag som finansmarkeder, konjunkturanalyse og foretakets finansiering krever mye kunnskap innenfor matematikk og det er en grunn til at selskaper innenfor disse områdene ønsker folk som er skarpe og dyktige med tall..
Som en konsulent med kun "ungdomsskolematematikk" i bagasjen skulle jeg likt å sett deg gjennomføre organisasjonsutvikling/strategi til lønnsomhetsanalyser og verdivurderinger hos noen av norges største selskaper..
Vis hele sitatet...
Vel, mange realfagsmennesker kaller alle de myke delene av fag for "pjatt". Det er ikke nødvendigvis like vondt ment som det høres ut somt.. men jeg er iallefall ikke tvil om at det er rett at matematikk-kravene til økonomi-studiet er på nivå med ungdomskolen.

Det er overhodet ikke det samme som å si at det er enkelt derimot, fordi årsaksammenhengende kan være ekle.. lønnsomhetssanalyser og absolutt alt du nevner er vanskelige ting som krever bred kunnskap og erfaring.. men matematikken er uansett fryktelig, fryktelig enkel. Jeg hadde faktisk nettopp privatundervisning med en førsteklasse elev på videreågende.. og han visste at % og 1/100 er nøyaktig det samme. Sjekk ut lærebøkene dine og se etter hvor mange av økonomiprofessorene dine som har skjønt det samme?
TS går jo på en toppskole, bare gjør deg ferdig med masteren mens du tar sommerjobber etter første grad. Hvis du vil jobbe innen finans kan du alltids gjøre det, flesteparten av realfagsfolkene fra universitet som du går på begynner i papirflyttingsbransjen.