Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 788
Noen som har kommet inn på høyere utdanning med realkompetanse?

Min bakgrunn : Jeg datt av mattematikkundervisningen i 3.klasse (barneskole)
og den fantastiske fellesskolen tok ikke tak i problemet så jeg gikk uten matematikk kunnskaper helt til jeg hoppet av 2. år på videregående skole. Nå kan man alltids snakke om ansvar for egen læring, men som 10 åring er det ikke slik man tenker på. Jeg kan ikke brøk engang.

I tillegg var jeg av typen som aldri klarte å sitte stille fordi jeg alltid har vært av den aktive sorten.....noe som også gjorde at jeg ble utrolig lei skole og det at jeg var i et skolevesen som ikke ga meg hjelp gjorde ikke saken bedre. Lærerne på ungdomsskolen ga meg ståkarakter i mattematikk slik at jeg skulle komme meg videre, men slik var det ikke på VGS. Å grue seg til å gå på skolen, samt følelsen av å være en total idiot gjorde at jeg fikk *mye* fravær på videregående. Men andre ord, jeg har en solid utdanning.

Jeg har GK og VK i håndverk, samt GK i tegning form og farge. Jeg har hatt lønnet arbeid siden jeg var 16 (er nå 30+) og jeg har avtjent verneplikt så jeg hat ett studiepoeng der i fra, men er dette nok til å komme inn på historie eller den slags på UIO? Jeg har sjekket krav på de forskjellige fagene og kravet kan feks være "gode engelskkunnskaper". Jeg har toppkarakter i engelsk men jeg er redd fravært fra grunnskolen skal torpedere alle mine sjanser.


Så hvis det er noen som har kommet inn\eller ikke med realkompetanse så er jeg interessert i å høre om det.
Sitat av Samordna Opptak
Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte.

Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, ta kontakt med Universitet i Oslo for best mulig svar.

Sentralbord: 22 85 50 50
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av s1gh Vis innlegg
Med andre ord, ta kontakt med Universitet i Oslo for best mulig svar.

Sentralbord: 22 85 50 50
Vis hele sitatet...
Takker.

Jeg snoket litt rundt på nettsidene deres, men jeg ble ikke særlig klokere. Svaret var 'send søknad' (som jeg skal gjøre i februar) men jeg vet ikke hvor mye vekt de legger på videregående vitnemaål for realkompetanse, kanskje de annerkjenner at mange voksne var skolelei siden de nå vil ta utdanning i voksen alder?

Og tror du/noen at det hjelper om man legger ved et informativt skriv som kan hjelpe i en overall vurdering?
Som det står på Samordna Opptak sine sider så er realkompetanse all den kompetansen en har opparbeidet seg gjennom lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annen måte.
Ergo så bør du dokumentere all den kompetansen du har ved f.eks. vitnemål, attester fra jobb osv. Bedre med for mye dokumentasjon enn for lite.

Men hva legger du i et informativt skriv? Det du bør legge ved en søknad er som sagt dokumentasjon på kompetansen din.
Sist endret av s1gh; 22. oktober 2012 kl. 13:33.
Det var litt styr for min del. Kravene til dokumentasjon er ganske strenge, men ikke gi opp! Så lenge alt er gjort korrekt er det fullt mulig å komme inn på studier hvor du ikke trenger realfag fra vgs med realkompetanse.

Alle dokumentasjon på arbeid og utdanning, også utdanning som ikke er fullført, er greit å ta med. Jeg måtte hente dokumentasjon/attester fra mine tidligere arbeidsgivere på at mine kunnskaper i norsk, engelsk og matematikk var tilsvarende det en kunne forvente av en person med studiekompetanse. Jeg skjønner at matematikk kanskje kan bli litt vanskelig for din del, men det er ikke sikkert de er så nøye på¨det hvis du søker deg inn på Historie eller lignende.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Takk begge to



Sitat av s1gh Vis innlegg

Men hva legger du i et informativt skriv? Det du bør legge ved en søknad er som sagt dokumentasjon på kompetansen din.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte hvis de skulle gjøre en total vurdering ikke bare basert på papirer men også hvorfor jeg søker/motivasjon etc.
Jeg vet ikke om det er vanlig å legge ved et slikt skriv når man søker på bakgrunn av realkompetanse, men ta kontakt med UiO. Tipper de kan gi deg et mer utfyllende svar på det punktet.