Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 14306
Å si at dersom det skulle blitt bevist at det eksisterer en eller flere guder, at alle ateister da automatisk vil bli teister blir i alle fall for meg galt, fordi jeg forbinder det med noen som er aktivt religiøs.

Fra Wikipedia: "Teisme er troen om at gud eksisterer transcendent og immanente – både utenfor verden og i verden – Gud er uendelig og uforklarlig, og samtidig tilstede i hele tiden i hverdagen." og "De fleste teiister hevder at Gud er både allmektig (omnipotent), allvitende (omniscient) og allestedsnærværende (omnipresent), og at Gud er en god Gud."

Dersom det skulle bli påvist at noe slikt eksisterer, så vil jeg fortsatt ikke bli assosiert med en slik beskrivelse. Greit nok at hadde det blitt bevist, så tok jeg feil i mitt fravær av tro. Men hva så? For meg blir det fortsatt et spørsmål om hvilken praktisk betydning har det for meg? Jeg ville neppe endret noe av handlingsmønsteret mitt, fordi slik jeg lever i dag så går det helt greit uten at jeg tror på en Gud og livet mitt vil neppe endre seg dersom jeg ville ledet meg dithen å være religiøs. Det blir rett og slett mindre hassle. Jeg lar Guden være i fred, og at det forholdet er gjensidig er jeg totalt komfortabel med.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er "tro" i en annen betydning enn "religiøs tro", og kan ikke likestilles. Det er som jeg sa en prinsipiell vesensforskjell på det å aktivt tro at noe eksisterer og det å ikke la seg overbevise av påstander om dets eksistens.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at religiös tro er det samme som ateistisk tro, bokstavelig talt altså.

Det jeg sier er at i bunn og grunn gjör vi ikke annet enn å tro. Innenfor den kategorien faller både jeg, deg, ateisme og alt og alle som tror.

Når jeg TENKER på religion (basert på det vi tror) "skapte" relgion ordet eller tankesettet TRO. Vitenskapen er naturligvis langt foran religion og har evnen til å dyrke opp det vi kan anta å väre faktum/lögn i religion hvilket gjör vitenskapen til menneskets vasseste våpen i universet. Men, hvorfor jeg ikke kan kimse av religion er fordi vitenskapen ikke evner å motbevise tro. Derfor vil jeg at folk skal få öyne opp for at vitenskapen ikke er noen sannhet i bunn og grunn.

På et overfladisk plan er, som nevnt, vitenskapen milevis foran religion - vitenskapen er framtiden, vitenskapen er fantastisk og viser at mennesket begynner å finne noe som kanskje ikke bare er TRO. Individer som sier at det ikke finnes noe 100% sikkert lever i nutid, jeg tror ikke
vitenskapen er avansert nok til å vippe det å "TRO" av tronen. Men spiller menneskene kortene sine rett (noe jeg dessverre tviler når jeg ser rundt meg) kan TRO byttes ut mot SANNHET og dermed finnes det noe som er 100% sikkert. Gjennom noe som er 100% sikkert åpnes selvfölgelig veier mot det vi har lurt på siden dag 1.

Per idag, i bunn og grunn er religion foran fordi ordet TRO går over "fakta" eller f.eks "bevis".


Drit nå i å hele tiden sammenligne ateisme med religion, de fleste oppegående mennesker skjönner at religion sakte, men sikkert blir byttet ut med vitenskapsfolk, matematikere, fysikere, filosofer osv. Jeg er overhode ikke ute etter å ta ateisme, jeg ville vel ansett meg selv som ateist hvis jeg ikke kun fant TRO.

Spör du meg om hva jeg tror på sier jeg TRO.

Hva tror du på Provo?

Vil for övrig diskutere mere med deg, men det blir litt döft å diskutere det samme våset om hva som er tro eller ikke, mulig jeg startet showet denne gang.



Liten frekkas her, hvorfor darwinister, hvorfor glemmer eller skjuler(?) dere det faktum at vitenskapen er bygget på religion.

Slik er verden vi lever i, fölg med nå VGS elever:

?
Ancient beliefs
Modern beliefs
Religious beliefs
Scientific beliefs
* New belief
* New belief
* New belief

Expandation of the universe osv. Herregud så latterlig hvis mine gener ikke finner MENINGEN.

Jeg orker ikke skrive flere sider om hvordan eller hvorfor dette henger sammen, men jeg tror de skarpe knivene i skuffen forstår MITT moderne filosofiske bilde av verden og fremtiden. Når jeg har sett dette föler jeg nesten at jeg har sett nok av verden. Mine gener skal faen meg sörge for å gjenopplive meg i ULTIMAT extasy, det fortjerner jeg.

Jeg synes det er flott at det finnes skolerte brukere som deg Provo, kan du läre bort og gi en smule håp til dette hölet vi kaller jorda, unnskyld, MENNESKEHETEN.

Men det er greit å slenge inn noen reality checks inni mellom og ikke bare leve i en iderealistisk verden.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Drit nå i å hele tiden sammenligne ateisme med religion, de fleste oppegående mennesker skjönner at religion sakte, men sikkert blir byttet ut med vitenskapsfolk, matematikere, fysikere, filosofer osv.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er det ganske mange flere religiøse enn ikke-religiøse.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke poenget. Sannsynlighet er ikke enten-eller. Det er ekstremt sannsynlig at solen står opp i morgen, at bilen din ikke flyter opp i verdensrommet og at himmelen ikke faller ned. Det er ekstremt usannsynlig at det går elefanter på Dovrefjell eller at det finnes fjøsnisser, drager og guder. Å være ateist er ikke å hevde at man vet at det ikke finnes noen gud.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis vi fölger vitenskapen kunne du ikke hatt mer rett -> "iderealitet".

Hvis religion er idealitet så er vel vitenskapen iderealitet.

Fölger vi dog realiteten finnes det ingen sannsynlighet for noen ting. Den egentlige realitet tar oss ingen vei, eller er det den som styrer alt? Realiteten er vel alt i hele området?

Sitat av Sinken Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det ganske mange flere religiøse enn ikke-religiøse.
Vis hele sitatet...
Ja, men disse bor som oftest i U-land.

All ökonomi i verden er styrt av meg.

Er jo bare å se hvor mange pakistanere, kurdere og iranere som går uten hijab i Oslo nå.

Vesten regjerer og vil ta over verden sakte men sikkert, da er vitenskapen i spissen. "Religiöse" presidenter sanker stemmer ved å kalle seg religiöse, men jeg vil ikke spore av en interessant tråd.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det ganske mange flere religiøse enn ikke-religiøse.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sant, så er det skremmende.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Å si at dersom det skulle blitt bevist at det eksisterer en eller flere guder, at alle ateister da automatisk vil bli teister blir i alle fall for meg galt, fordi jeg forbinder det med noen som er aktivt religiøs
Vis hele sitatet...
Dersom det skulle blitt bevist at det eksisterer en eller flere guder, mister ordene ateist og teist mening, siden det da ikke lenger er et spørsmål om tro, bare sannheten. Det blir derfor feil å bruke vår definisjon av teist i en helt annen kontekst.

I en slik situasjon forandres det store spørsmålet fra å tro på en gud, til et valg om å leve etter religionen til denne guden eller ikke. Og det ville jo avhenge av om det ville være en fordel eller ikke, for eksempel med tanke på himmel og helvete. Man kan jo også spørre seg om det at det finnes en gud automatisk innebærer at det vi tror OM denne guden er sant.

Man ville fått to nye grupper, de som følger gudens regler og de som ikke gjør det.
Sist endret av KultNick; 18. oktober 2012 kl. 18:09.
....Religiöse preidenter as in disse to klovnene i USA.

For å si det slik, du kan jo se hva slags våpen har å rutte med iforhold til Nato som bruker ultra moderne vitenskap, Japan, India, USA (en kan jo kalle disse for kristne, men nei) UK, alle disse stormaktene bruker det mest moderne av teknologi vi mennesker kjenner til. Taliban/Iran har vel ikke det mest moderne vil jeg tro, faller Iran en dag vil folket bli vestlige. Kunne fortsatt slik i evigheter, eneste som klarer å spore av mer enn meg er NSB.

Det er ingen tvil om at vitenskapen tar over religion, tipper 100 år så er 50% ateister/agnostikere.
Jeg er ateist men jeg tror på at vi blir gjenfødt når vi dør sånn som i hinduismen. Fins det et ord for dette mon tro?
Sist endret av Heisannduder; 18. oktober 2012 kl. 18:47.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Men, hvorfor jeg ikke kan kimse av religion er fordi vitenskapen ikke evner å motbevise tro. Derfor vil jeg at folk skal få öyne opp for at vitenskapen ikke er noen sannhet i bunn og grunn.
Vis hele sitatet...
Vitenskap kan ikke motbevise dodrauger heller, men det finnes ingen over 5 år som ikke kimser av dem. Det finnes kort og godt ingen grunn til å tro at de eksisterer, og det er denne blinde aksepten på fraværende grunnlag ateister ikke går med på. Man må ha bodd i en avstengt hule uten kontakt med omverdenen for å tro at vitenskap står på samme ben som religion når det kommer til å finne ut hvordan universet fungerer. Du ser ut til å gjøre den klassiske tabben å ikke tenke over at kunnskapen som er skaffet til veie er empirisk etterprøvbar. Datamaskinen din er et tilfeldig eksempel på at vitenskapen faktisk skaffer til veie reell informasjon om verden.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Drit nå i å hele tiden sammenligne ateisme med religion
Vis hele sitatet...
Akkurat det er det helt og holdent du som tar initiativet til.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg er overhode ikke ute etter å ta ateisme, jeg ville vel ansett meg selv som ateist hvis jeg ikke kun fant TRO.
Vis hele sitatet...
For hundrede gang er det altså ikke noe motsetningsforhold mellom å være ateist og å akseptere at man ikke kan vite noe sikkert om guders eksistens. Du blander sammen ateisme med gnostisk ateisme.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Hva tror du på Provo?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke spørsmålet. Tror på, hvordan da? Hva jeg tror at eksisterer? Hvilke metoder jeg tror gir mest korrekt kunnskap om verden? Hvilke moralske prinsipper jeg tror vi bør følge? Du må nok spesifisere, og gjerne også fortelle på hvilken måte det er relevant.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Liten frekkas her, hvorfor darwinister, hvorfor glemmer eller skjuler(?) dere det faktum at vitenskapen er bygget på religion.
Vis hele sitatet...
Bygger på religion? Selvfølgelig gjør det ikke det. Den vitenskapelige metode og "den religiøse metode" (gjett vilt, tvihold på det du har gjettet, stikk fingrene i ørene og drep gjerne de som er uenige) er fundamentalt forskjellige måter å undersøke verden på. Ingen av de bygger på hverandre.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg orker ikke skrive flere sider om hvordan eller hvorfor dette henger sammen, men jeg tror de skarpe knivene i skuffen forstår MITT moderne filosofiske bilde av verden og fremtiden.
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg fast overbevist om at du farer med svada.
Hvorfor er det så viktig for folk at det å være ateist er å tro på noe? Hvorfor er det så viktig for folk å definere alt som en eller annen form for "tro"?
Jeg tror ikke på en dritt, jeg er ikke kristen, muslim, hindu eller ateist. vri og vend på det så mye dere vil. Definer meg som et eller annet og hvis det er så viktig.

Etter å ha lest denne tråden har jeg vell funnet ut at jeg ikke er ateist lenger. Jeg er ingenting. Jeg er et menneske!
Sist endret av frø; 18. oktober 2012 kl. 19:33.
Sitat av frø Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig for folk at det å være ateist er å tro på noe? Hvorfor er det så viktig for folk å definere alt som en eller annen form for "tro"?
Vis hele sitatet...
Det er et viktig (men feilaktig) poeng for mange religiøse å komme med, fordi det legitimiserer deres egen tro. Ved å definere ateisme som en slags religion (noe som selvsagt er helt latterlig) kan man sette de to opp mot hverandre, og i så måte kan man latterliggjøre mye av det vi "tror på", fordi mye av det høres helt hårreisende latterlig ut om man ikke forstår prinsippene som ligger bak.
[quote=Provo;2732956]Vitenskap kan ikke motbevise dodrauger heller, men det finnes ingen over 5 år som ikke kimser av dem. Det finnes kort og godt ingen grunn til å tro at de eksisterer, og det er denne blinde aksepten på fraværende grunnlag ateister ikke går med på. Man må ha bodd i en avstengt hule uten kontakt med omverdenen for å tro at vitenskap står på samme ben som religion når det kommer til å finne ut hvordan universet fungerer. Du ser ut til å gjøre den klassiske tabben å ikke tenke over at kunnskapen som er skaffet til veie er empirisk etterprøvbar. Datamaskinen din er et tilfeldig eksempel på at vitenskapen faktisk skaffer til veie reell informasjon om verden.

Men tro er alt vi har, det er du enig i? Vi tror at vi tror at vi tror osv. Vi vet jo
ikke at vi vet at vi vet?

Vitenskapen presenter fakta, bevis some sine sterkeste "kort" om en kan si det slik.

Fölg meg nå:

Tro går over fakta og bevis fordi vi kan ikke gjöre annet enn å tro på fakta og bevis. Som du selv sier vi kan ikke vi at fakta stemmer til 100%, samme med bevis, ergo tror vi at det stemmer til 100%.

Tro overlapper dermed vitenskap, fakta og bevis. Vitenskap, fakta og bevis er dog mer avansert som redskap til mennesket (pga. modernisme) enn Tro, håp og kjärlighet eller hva Jesus sier.

Vi begge liker tullball som det her, ikke pröv deg.

Ute i samfunnet passer det best for meg å si en enkel "TRO" eller "det som ikke er destruktivt" og hva er det som er destruktivt, det kan religion vise oss, men hva faen religion har jo masse destruktivitet selv i tekstene sine (til tross for mange fine og vame ord) hvem henter vi hjelp fra da for å studere/fjerne detruktivitet? Science.

Jeg foretrekker å si TRO eller troen på det ikke detruktive for at det åpner som regel for en liten samtale rundt det. "Atheist/Agnostiker" er vel det halve Norge sier, de fleste vet ikke bäret av hva det betyr, jeg vil ikke föye meg inn i rekken med de som ikke egentlig bryr seg om SNAKK.

Det er mange ulike definisjoner på på ateisme, hver andre person jeg snakker med om ateisme har forskjellig mening rundt betydelsen og hva den betyr for dem, men fölger man ordboka sitter vel du med "fasiten", men det er jo¨
"bare" ifölge ordboka, litt moro med semantikk så jeg spör deg hvorfor har den ordboka mer rett ang. definisjonen på ateisme enn eksempelvis en taiwansk ordbok som har definert ateisme på et helt annet språk.

Folk bak vitenskapen bruker religiöse ord for å forme den vitenskapelige metode. Genene (takk til vitenskapen) forteller oss at hvis det ikke hadde värt for religion hadde ikke vi sittet her idag og snakket om vitenskap. Ergo har selvfölgelig religion värt med på å forme vitenskapen.

Jeg skaper mitt eget tankesett og tro utifra det jeg leser for å pröve å fornye og ikke traske i det gamle religion vs atheist preiket, men jeg elsker å komme inn i en diskusjon med ateister, finnes ikke så mange religiöse som liker å debatere.
Etter 10 minut på /r/atheism/ blir du ganske sikker på hva en atheist er hvertfall.
http://imgur.com/xXuNC Forklarer forskjellene veldig godt.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg er ikke religiös, ei heller ateist, mener helt og holdent at ateisme i bunn og grunn er ren og skjär tro fordi jeg er tro du er bygget på tro, du gjör ikke annet enn å gå rundt med tro, du tror det du ser, du tror til og med at du er ateist. De förste som skrev på ateisme (slik at dere i 2012 kan tro på det de skrev) trodde på det de sa og trodde på det de skrev ned.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle bør det være ganske tydelig at jeg snakker om religiøs tro. Du benytter ordet tro i en fundamental betydning, og i så tilfelle starter troen i det du åpner øynene dine som nyfødt, og tolker signalene synsnerven sender til hjernen din; Man antar at det man ser er en god representasjon av virkeligheten. Det er vel ikke verdt å diskutere engang.

Men selvfölgelig ateisme er ingen tro.

Isåfall kan vel ingen väre en ateist? Fordi det eneste du gjör er å tro på det du leser.

Eller for å gjöre det litt mer vanskelig, hva om jeg er Guden din og inbiller deg til å tro at ateisme er ingen tro, mens det egentlig er en tro?
Vis hele sitatet...
Uinteressant.
Sist endret av Orph; 18. oktober 2012 kl. 21:03.
Jeg skrev vel fordi jeg ikke passer inn i noen av gruppene dine. Du tror på ateisme eller?



Hvorfor er det uinteressant? Det ligger et poeng bak det, kan du se det? Pröv å svar i hvertfall.

Det sier de fleste som ikke orker å sette seg inn i andres perspektiv. Jeg synes jeg fikk en flott samtale med "Provo" her oppe tross uenigheter, ga hverandre noe tips om böker og sånt på PM til og med.
Kan du forklare hvordan gener og andre ting er religiøse begrep? Og hvordan dette er koblet til den vitenskapelige metode?
Odonkor: Jeg har en ganske intens hodepine akkurat nå, så jeg må bare beklage om det er min forståelsesevne det skorter på, men dette fremstår som veldig rotete både i begrepsbruk, grammatikk, argumentasjonsoppbygning og budskap.

Du sier at "tro er alt vi har". Først og fremst, ikke alle vil være enig i det. Descartes påpekte at vi kan vite med sikkerhet at vårt eget sinn eksisterer. Nagel vil gå lenger og si at vi kan vite for eksempel at grunnleggende logikk er korrekt og at et enkelt resonnement er korrekt i form. Du sier også at vi "tror at vi tror", men her glemmer du at hva vi tror, tenker og føler er ting vi har direkte tilgang til. Det vi tror om noe er det vi tror om noe – det er definert av vår egen oppfatning. Vi vet altså hva vi tror. (Noen vil kanskje ønske å avbryte her og hevde at vi enkelte ganger ikke vet hva vi tror om noe hvis vi er ekstremt usikre, men dette er bare en annen formulering av at vi ikke tror hverken det ene eller andre i særlig grad, men er helt åpne om hva som skulle være tilfelle. Det betyr ikke at vi er låst til å "tro hva vi tror".)

Men dette betyr ikke så mye for det som er temaet her. Det hele bunner og grunner i hvordan man forholder seg til verden. En religiøs overbevisning er en overbevisning uten noe rotfeste i solide, logiske resonnementer og empiriske bevis, og er av mange forskjellige grunner som regel nesten helt sikkert feilaktig. I tillegg er det typisk at konklusjonen kommer først, mens resonnementet forsøkes å bygges i etterkant, om i det hele tatt. Det finnes ikke ett eneste eksempel på at denne metoden å forholde seg til verden på har skaffet til veie etterprøvbar kunnskap om noe som helst. Likevel er de religiøse tradisjonelt sett gjerne grunnløst bråsikre om alvorlige og viktige temaer, ofte med katastrofale konsekvenser – inkvisisjonen, heksebrenning, tortur av kjettere, klappjakt på homofile, selvmordsbombere og ekstrem mishandling av dyr er bare noen raske eksempler.

Og det er altså denne måten å forholde seg til verden på som ateister motsetter seg. Å redusere dette til at "begge deler er tro" er ikke bare å kaste barnet ut med badevannet; det er å blåse helt av banen absolutt alt av vesentlighet for saken. Det viser kort og godt at man ikke har forstått hva det dreier seg om.

For å forklare det på et mer direkte og praktisk nivå kan vi trekke frem igjen dragene. Det spiller ingen rolle om det er et eller annet nivå av antagelser inne i bildet både om man tror det er drager langs Mjøsas bredder og om man ikke tror det. Poenget er at det er vesentlig bedre grunn til å tro at dragene ikke finnes enn til å tro at de gjør det. Da blir det hverken overbevisende eller imponerende når noen kommer trampende inn og sier at det som spiller noen rolle er hvorvidt skepsisen også er "tro", og at alle andre vinklinger er "overfladisk pissprat".

Videre snakker du om at definisjonen av "ateist" og "agnostiker" er irrelevant, og at andre språk kan ha andre definisjoner. Dette er jo fullstendig på jordet. Her forklarer altså trådstarter sin situasjon og spør om begrepet "agnostiker" eller "ateist" passer hans situasjon best. Da er selvsagt ikke definisjonene av begrepene irrelevante – de er temaet i sin helhet. I andre tilfeller må man også nødvendigvis benytte seg av begreper når man skal formidle noe, og at man har en korrekt – eller i det minste felles – forståelse av begrepenes betydning er selvfølgelig viktig.

Til slutt påstår du at genene våre (!) sier at hvis ikke religion hadde eksistert hadde vi ikke hatt vitenskap. Dette er så absurd og meningsløst at jeg ikke en gang gidder å forholde meg til det.

Jeg klarer dessverre ikke å se at det er reell substans i noe av det du har kommet med her.
Sist endret av Provo; 18. oktober 2012 kl. 22:12.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det ganske mange flere religiøse enn ikke-religiøse.
Vis hele sitatet...
Problemet med mange av diss religiøse, er at noen av de er så uenige om hva de tror på at de er villige til å drepe hverandre.

Så jeg er sikker på at du vil finne større enighet mellom ateister, enn hva du vil finne blandt religiøse.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jeg skrev vel fordi jeg ikke passer inn i noen av gruppene dine. Du tror på ateisme eller?
Vis hele sitatet...
"Tror på ateisme"? Hva i alle dager skal det bety?

Jeg liker begrepet ateist svært dårlig. I det store det hele bryr jeg meg rett og slett ikke. Hvorfor skal man bruke masse av den dyrebare tiden man har her på jorden på å lete rundt etter guddommer? Det kan godt hende det finnes en guddommelig kraft der ute, men frem til den gir seg til kjenne kan man like gjerne anta at noe slikt ikke finnes (det er det mest logiske). Som Provo påpekte her oppe, så ligger bevisbyrden hos de som kommer med en påstand (I dette tilfellet: Det finnes en gud).



Hvorfor er det uinteressant? Det ligger et poeng bak det, kan du se det? Pröv å svar i hvertfall.

Det sier de fleste som ikke orker å sette seg inn i andres perspektiv. Jeg synes jeg fikk en flott samtale med "Provo" her oppe tross uenigheter, ga hverandre noe tips om böker og sånt på PM til og med.
Vis hele sitatet...
Det er uinteressant fordi det er absurd.
Sist endret av Orph; 18. oktober 2012 kl. 23:42.
Selv liker jeg filosofien bak apateisme, "det er for meg likegyldig om en gud eksisterer".

http://no.wikipedia.org/wiki/Apateisme

Det som skjer, det skjer. Noen ville kanskje kalt det latskap, men jeg har viktigere ting å gjøre enn å spekulere i om det finnes en høyere makt eller ikke.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Nei, opplys meg.

Vis hele sitatet...


Den som komer med en påstand må begrunne den. Jeg tror *ikke* på en gud, ergo min filosofi er ikke basert på tro. Hadde det fantes bevis som indikerte at gud fantes, hadde min ateisme vært basert på tro.
Sist endret av Flaskeposten; 19. oktober 2012 kl. 08:16.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Engler som daler ned fra himmelen med brennende sverd og en stor sky med en hånd som peker på deg og som forteller deg om alt det gale du har gjort og som bannlyser deg til helvete.

Den type bevis
Vis hele sitatet...
Det kalles vel gjerne heller for en psykose.
Sitat av Provo Vis innlegg
Likevel er de religiøse tradisjonelt sett gjerne grunnløst bråsikre om alvorlige og viktige temaer, ofte med katastrofale konsekvenser – inkvisisjonen, heksebrenning, tortur av kjettere, klappjakt på homofile, selvmordsbombere og ekstrem mishandling av dyr er bare noen raske eksempler.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg ønsker å forstyrre deg i ditt herlige korstog her, men du er litt urettferdig nå. Sosial darwinismen, som dannet det ideologiske forarbeidet for nazismen og utslettelses av noen få millioner jøder, homser og en hel haug russere, springer ut i fra vitenskapen. Lobotomering, diverse typer menneskeforsøk og mengder av andre onde ting har også blitt utført i vitenskapens navn. I et langt nok tidsperspektiv har rett og slett ingen fenomen rene hender lenger.

At tingene jeg nevner ikke dreier seg om vitenskap, men heller var misbruk av vitenskapen, er heller ikke noe godt motargument.. fordi det er nettopp samme argument som religiøse bruker om fenomene du selv nevner. No true scotsman gjelder begge veier.

På samme måte har religion utvilsomt bidratt positivt på mange felter. Fokuset på de 10 bud, på å tilgi og på å fortelle sannheten i kristendommen har utvilsomt gitt oss et bedre samfunn idag. Det skandinaviske fokuset på ærlighet og nøkternhet, sammen med den puritanske arbeidskulturen har vært sterkt utslagsgivende for hva slags samfunn vi har endt opp med. Vi er tross all mer eller mindre eneste olje-nasjonen i verden som er et bra land å leve i for den store majoriteten av innbyggerene.


Religion er kanskje idiotisk, unødvendig, avleggs og regelrett tåpelig, men at det er ondt går jeg ikke med på
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke at jeg ønsker å forstyrre deg i ditt herlige korstog her, men du er litt urettferdig nå. Sosial darwinismen, som dannet det ideologiske forarbeidet for nazismen og utslettelses av noen få millioner jøder, homser og en hel haug russere, springer ut i fra vitenskapen. Lobotomering, diverse typer menneskeforsøk og mengder av andre onde ting har også blitt utført i vitenskapens navn. I et langt nok tidsperspektiv har rett og slett ingen fenomen rene hender lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne påpeke at sosialdarwinismen var en filosofisk retning, som bygget på en feilaktig forståelse av Darwins evolusjonsteori (som at man antok at evolusjonsprosessene favoriserte den sterkeste, mens det egentlig var snakk om den mest tilpasningsdyktige), som så ble brukt til å legitimisere rasisme o.l. Å si at dette var et produkt av den vitenskaplige metode blir feil.

At mennesker ble brukt som prøvekaniner i horrible vitenskaplige eksperimenter hang også sterkt sammen med menneskesynet i de gjeldende tidsperioder. Vitenskapen er en arbeidsmetodikk, en måte vi systematiserer og verifiserer kunnskap på. Noen vitenskapsmenn har definitivt misbrukt kunnskapen sin opp gjennom tidene, og tilsidesatt det etiske aspektet ved det de driver med, men å sammenlikne dette med de institusjonssanksjonerte massemordkampanjene kirken har drevet med er ikke legitimt.
Sist endret av Orph; 19. oktober 2012 kl. 19:51.
DumDiDum: Som Orph også sier blir dette bom. Det groteske menneskesynet som lå til grunn for jødehatet, undermenneskeforestillingen og sosialdarwinismen kan på ingen måte utledes fra vitenskap. Det springer ut av dogmatiske ideologier som baserer seg på ukritisk aksept av vedtatte sannheter – altså det stikk motsatte av vitenskap. Religion er en type slik dogmatisk ideologi, mens nazisme er en annen. Problemet med nazisme var altså ikke at de baserte seg på vitenskap, men at det var for likt religion.

Inkvisisjonen, slaveri, tortur av kjettere og liknende, derimot, kan direkte utledes fra de religiøse tekster og overbevisninger. Aquinas og Augustine – to av de mest innflytelsesrike kristne teologer gjennom tidene, som begge er anerkjent som helgener av den katolske kirken – var forkjempere for henholdsvis dødsstraff og tortur av kjettere, og begge mente slaveri var naturlig, uunngåelig og støttet av Gud. Martin Luther, en annen meget anerkjent teolog som grunnla protestantismen, og hvis teologi Den Norske Kirke slutter seg til, var også av en oppfatning av kjettere skulle drepes, og gjerne så fort som overhode mulig og uten noen form for rettergang. Disse forestillingene var direkte avledet av deres religiøse overbevisninger og tekster – i tillegg til å i stor grad være direkte hentet fra Bibelen var mye av argumentasjonen også basert på at kjettere kunne overbevise andre med sin vantro, og dermed på den måten sende deres sjeler til helvete.

Du tar opp nazismen og jødehatet, så la oss gå nærmere inn på det. Vet du hvor jødehatet som florerte i Europa siden uminnelige tider før andre verdenskrig, og som nådde et klimaks i nazismen, har sitt opphav? Kristendommen, og den katolske kirken spesielt. Tanken om at jødene var grådige tjuvradder og moralsk forkvaklede undermennesker kommer fra Bibelens beskrivelser av at jødene drepte Jesus. Kirkens antisemittisme har vært fremtredende fra kristendommen tok til og frem til man skjønte at en kursendring måtte til etter andre verdenskrig.

Vatikanet hadde et godt forhold til nazi-Tyskland, og pave Pius XII uttalte selv i 1938 (ca et år før han tok til som pave) at jødene var et folkeslag "whose lips curse [Christ] and whose hearts reject him even today". I 1942, mens jødeutryddelsen herjet som verst, uttalte han at "Jerusalem has responded to His call and to His grace with the same rigid blindness and stubborn ingratitude that has led it along the path of guilt to the murder of God." I 1939 skrev han et brev til Hitler, hvor man kan lese følgende:

Sitat av Pius XII
To the Illustrious Herr Adolf Hitler, Fuhrer and Chancellor of the German Reich! Here at the beginning of Our Pontificate We wish to assure you that We remain devoted to the spiritual welfare of the German people entrusted in your leadership. … During the many years We spent in Germany, We did all in Our power to establish harmonious relations between the Church and State. Now that the responsibilites of Our pastoral function have increased Our oppurtunities, how much adently do We pray to reach that goal. May the prosperity of the German people and their progress in every domain come, with God's help, to fruition!
Vis hele sitatet...
Enkelte prøver seg med å si at kirken fordømte nazi-Tysklands antisemittisme i det åpne brevet "Mit brennender Sorge", men det stemmer ikke. I dette brevet ytrer man bekymring over at nazistene gikk mer og mer bort fra den kristne lære, ved at de adopterte hedenske skikker, avviste Det gamle testamente og hevet ting som stat og rase til idoldyrkende høyder. Sannheten er at kirken gjennom hele krigen skilte mellom såkalt "dårlig" og "god" antisemittisme, hvor den dårlige baserte seg på deres avstamning og den gode på deres historie som "Kristus-myrdere".

Jeg kan avslutte med noen relevante sitater fra de nevnte teologene:

Sitat av Augustine
The true image of the Hebrew is Judas Iscariot, who sells the Lord for silver. The Jews can never understand the scriptures, and forever bear the guilt of the death of Christ.
Vis hele sitatet...
Sitat av Aquinas
Since the Jews are the slaves of the Church, she can dispose of their possessions.
Vis hele sitatet...
Sitat av Luther
[The Jews] must assuredly be the base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth. … Such a desperate, thoroughly evil poisonous, and devilish lot are these Jews, who for these fourteen hundred years have been and still are our plague, our pestilence, and our misfortune.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Odonkor: Jeg har en ganske intens hodepine akkurat nå, så jeg må bare beklage om det er min forståelsesevne det skorter på, men dette fremstår som veldig rotete både i begrepsbruk, grammatikk, argumentasjonsoppbygning og budskap.

Du sier at "tro er alt vi har". Først og fremst, ikke alle vil være enig i det. Descartes påpekte at vi kan vite med sikkerhet at vårt eget sinn eksisterer. Nagel vil gå lenger og si at vi kan vite for eksempel at grunnleggende logikk er korrekt og at et enkelt resonnement er korrekt i form. Du sier også at vi "tror at vi tror", men her glemmer du at hva vi tror, tenker og føler er ting vi har direkte tilgang til. Det vi tror om noe er det vi tror om noe – det er definert av vår egen oppfatning. Vi vet altså hva vi tror. (Noen vil kanskje ønske å avbryte her og hevde at vi enkelte ganger ikke vet hva vi tror om noe hvis vi er ekstremt usikre, men dette er bare en annen formulering av at vi ikke tror hverken det ene eller andre i særlig grad, men er helt åpne om hva som skulle være tilfelle. Det betyr ikke at vi er låst til å "tro hva vi tror".)

Men dette betyr ikke så mye for det som er temaet her. Det hele bunner og grunner i hvordan man forholder seg til verden. En religiøs overbevisning er en overbevisning uten noe rotfeste i solide, logiske resonnementer og empiriske bevis, og er av mange forskjellige grunner som regel nesten helt sikkert feilaktig. I tillegg er det typisk at konklusjonen kommer først, mens resonnementet forsøkes å bygges i etterkant, om i det hele tatt. Det finnes ikke ett eneste eksempel på at denne metoden å forholde seg til verden på har skaffet til veie etterprøvbar kunnskap om noe som helst. Likevel er de religiøse tradisjonelt sett gjerne grunnløst bråsikre om alvorlige og viktige temaer, ofte med katastrofale konsekvenser – inkvisisjonen, heksebrenning, tortur av kjettere, klappjakt på homofile, selvmordsbombere og ekstrem mishandling av dyr er bare noen raske eksempler.

Og det er altså denne måten å forholde seg til verden på som ateister motsetter seg. Å redusere dette til at "begge deler er tro" er ikke bare å kaste barnet ut med badevannet; det er å blåse helt av banen absolutt alt av vesentlighet for saken. Det viser kort og godt at man ikke har forstått hva det dreier seg om.

For å forklare det på et mer direkte og praktisk nivå kan vi trekke frem igjen dragene. Det spiller ingen rolle om det er et eller annet nivå av antagelser inne i bildet både om man tror det er drager langs Mjøsas bredder og om man ikke tror det. Poenget er at det er vesentlig bedre grunn til å tro at dragene ikke finnes enn til å tro at de gjør det. Da blir det hverken overbevisende eller imponerende når noen kommer trampende inn og sier at det som spiller noen rolle er hvorvidt skepsisen også er "tro", og at alle andre vinklinger er "overfladisk pissprat".

Videre snakker du om at definisjonen av "ateist" og "agnostiker" er irrelevant, og at andre språk kan ha andre definisjoner. Dette er jo fullstendig på jordet. Her forklarer altså trådstarter sin situasjon og spør om begrepet "agnostiker" eller "ateist" passer hans situasjon best. Da er selvsagt ikke definisjonene av begrepene irrelevante – de er temaet i sin helhet. I andre tilfeller må man også nødvendigvis benytte seg av begreper når man skal formidle noe, og at man har en korrekt – eller i det minste felles – forståelse av begrepenes betydning er selvfølgelig viktig.

Til slutt påstår du at genene våre (!) sier at hvis ikke religion hadde eksistert hadde vi ikke hatt vitenskap. Dette er så absurd og meningsløst at jeg ikke en gang gidder å forholde meg til det.

Jeg klarer dessverre ikke å se at det er reell substans i noe av det du har kommet med her.
Vis hele sitatet...
Jada, og schizofrene snakker med Gud.

Joda, men det er vel ganske ignorant å si at man kjenner til sannheter i en verden hvor en har blitt bygget opp som et produkt av et samfunn fylt med illusjoner, ego og "viten", 5 millioner ulike synspunkter. Det er 7 milliarder ulike synspunkter på jorda, ingen har vel mest sannsynlig nöyaktig samme synspunkt? Ergo, tror vi jo bare på hverandre? Fordi, vi kan vel ikke vite hverandres nöyaktige synspunkt?


Person A har vel neppe nöyaktig samme syn og tankemönster på ateisme som person B selvom de begge kaller seg ateister?



Overfladisk sett så vet vi at vi holder en samtale, vi vet også at ateisme er å ikke tro på Gud, dette er det vi lärer på skolen i Norge og det som står i ordboka.

Men i bunn og grunn så tror vi vel egentlig bare på det vi synes höres fornuftig ut? Vi vet vel ikke til 100% sikkerhet at det vi synes höres fornuftig ut er sannheten? Vi tror at det er sannheten basert på det du sanser som fornuft.


Se her, en ordbok med en annen oppfattelse:

http://dictionary.reference.com/browse/atheism

"the doctrine or belief that there is no God."

Den tar vel feil den?


En gang til, alt vi sanser er vel egentlig bare noe vi tror, vi VET vel ikke til 100% sikkerhet at det vi sanser er sannhet? Hvordan kan vi isåfall vise at det vi sanser er en sannhet?

Og hvis alt vi sanser er noe vi i bunn og grunn tror (noe jeg regner med at du egentlig er enig i) så bruker vel ateister også sansene sine til å tro på deres syn?

Hvis individet tror på ateisme så er vel dermed samtlige ord innbakt i ateisme bygget på tro? Fordi vi tror jo, som nevnt, på det vi ser? Ergo er vel egentlig ateisme en tro? Sånn i bunn og grunn.


Hadde vi hatt dårlig tid ville jeg såklart sagt meg enig i at ateisme er å ikke tro på Gud.

Hadde vi dog satt oss ned og gått til bunns ville vi vel blitt enige om at alt vi egentlig sanser og opplever er å tro på det vi ser? Vi tror at det vi ser er sannheten. Ergo tror de som ser definisjonen av ateisme at det er riktig det de oppfatter det som. Igjen, det finnes 7 milliarder ulike syn, vedkommende som myntet definisjonen ateisme ser muligens på ateisme som noe HELT annet enn deg, så du tror vel at du ser det samme som vedkommende som myntet definisjonen ateisme?

Vi tror at vi gjör et vellykket pust om 5 sekunder? Eller VET vi dette til 100% sikkerhet? Jada, for all del, vi kan basere oss på vitenskap som har "skapt" fakta og bevis, men det er vel ingen sannhet i presentert fakta og bevis? Det presenterte faktum og beviset kan vel for all del ha blitt manipulert for å lure andre mennesker til at de ser en sannhet (som egentlig bare er en blöff)? Og igjen, vi tror...

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Den som komer med en påstand må begrunne den. Jeg tror *ikke* på en gud, ergo min filosofi er ikke basert på tro. Hadde det fantes bevis som indikerte at gud fantes, hadde min ateisme vært basert på tro.
Vis hele sitatet...
Men du som menneske tror at du eksisterer, eller vet du at du eksisterer til 100% sikkerhet?

Hvis du tror at du eksisterer så tror du vel på alt du mener og du mener vel at du ikke tror på en Gud?

Ergo bunner dette (NOK EN GANG) til syvende og sist ut i tro.
Du fortsetter å sparke ned åpne dører, Odonkor. Jeg ser ikke at du tar opp noe som helst nytt som jeg ikke allerede har svart på i posten du siterer. Jeg foreslår at du leser den på nytt, og kanskje litt nøyere.
Jeg er anti-teist. Jeg vil ikke ha noe med religioner å gjøre. Det er styggedom.