Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 16026
Sitat av LINNERN Vis innlegg
høyre siden vil rasere velferdsordningen, de fattige vil bli fattigere og arbeidere vil bli dårlige betalt og de rike vil bli rikere, som arbeider vil du ikke ha noen trygg jobb i det hele tatt!

Stem rødt og rødere jo bedre!
Vis hele sitatet...
Hah!

6500 flere barn i fattige familier
Stikk i strid med hva Regjeringen har lovet, øker antallet barnefamilier med varig, lav inntekt. –Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har hatt råd til å la barna gå i bursdag, forteller tobarnsmoren «Mona» (33).



http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4212759.ece



Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av LINNERN Vis innlegg
høyre siden vil rasere velferdsordningen, de fattige vil bli fattigere og arbeidere vil bli dårlige betalt og de rike vil bli rikere, som arbeider vil du ikke ha noen trygg jobb i det hele tatt!

Stem rødt og rødere jo bedre!
Vis hele sitatet...
Så når forskere, leger, kirurger, ingeiører, jurister, advokater osv. tjener det samme som vaskehjelpa så forventer du at de skal gjøre noe? Nei, jeg kan si deg med en gang at de kommer til å rømme landet og det vil ikke bli utdannet nye høyt utdanna folk fordi det ikke er vits.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Så når forskere, leger, kirurger, ingeiører, jurister, advokater osv. tjener det samme som vaskehjelpa så forventer du at de skal gjøre noe? Nei, jeg kan si deg med en gang at de kommer til å rømme landet og det vil ikke bli utdannet nye høyt utdanna folk fordi det ikke er vits.
Vis hele sitatet...
Det er så liten andel av befolkning som stemmer rødt at det blir litt flåsete og diskutere i en AP-tråd. Men uansett resonnmentet ditt er uansett ganske interessant.

Av de store partiene på stortinget er det vel FrP som er for de største skattelettene. Men det er absolutt ikke slik at majoriteten av befolkningen med høy utdannelse stemmer FrP for det!

Kan jo ikke snakke på vegne av andre enn meg selv, men jeg hadde garantert valgt å ta høyere utdannelse innen realfag selvom om det ikke var så høyt lønnede jobber som det er nå! Folk utdanner seg ikke bare for pengene!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er så liten andel av befolkning som stemmer rødt at det blir litt flåsete og diskutere i en AP-tråd. Men uansett resonnmentet ditt er uansett ganske interessant.
Vis hele sitatet...
En betydelig del av de som stemmer rødt er velutdannede mennesker med makt. Til å være et så lite parti får det uproporsjonert mye oppmerksomhet.
Vi har lest hvordan redaktører og politikere har hatt ekstreme meninger.

for ikke snakke om Leppa fra Gorurud, en stalinist og AP veteran.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10075491

For et forferdelig lite menneske. Og som du ser, den delen av politikken har lange tentakler.
Navbruker fra Moss
Sitat av uaexed Vis innlegg
Så når forskere, leger, kirurger, ingeiører, jurister, advokater osv. tjener det samme som vaskehjelpa så forventer du at de skal gjøre noe? Nei, jeg kan si deg med en gang at de kommer til å rømme landet og det vil ikke bli utdannet nye høyt utdanna folk fordi det ikke er vits.
Vis hele sitatet...
så hvor skulle dem rømme hen? norge er på topp i lønninger, så hvor? og flestparten med høyutdanning trives med jobben og penger er ikke allt!
norge er på langt nær på topp i lønninger hva høyt utdannede gjelder..
Navbruker fra Moss
Sitat av seven_up Vis innlegg
norge er på langt nær på topp i lønninger hva høyt utdannede gjelder..
Vis hele sitatet...
så hvor får du mere i lønn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Så når forskere, leger, kirurger, ingeiører, jurister, advokater osv. tjener det samme som vaskehjelpa så forventer du at de skal gjøre noe? Nei, jeg kan si deg med en gang at de kommer til å rømme landet og det vil ikke bli utdannet nye høyt utdanna folk fordi det ikke er vits.
Vis hele sitatet...
Kor mange har lønn som motivasjon? TU.no skriv i dag følgjande:
– Når vi spør våre teknologistudenter om hvorfor de vil bli ingeniører, så kommer varierte arbeidsoppgaver på tredjeplass. På andreplass kommer gode karrieremuligheter og på første plass spesiell interesse for fagområdet. Å få en godt betalt jobber kommer først på femte, sier Markussen.
Vis hele sitatet...
Det samme gjeld dei eg har som kolleger - god lønn er mindre viktig enn interessant jobb med utviklingsmuligheter. Lønna er hygienefaktor. Det blir mistrivsel om den ikkje er der, men det blir ikkje automagisk trivsel om den er der.
dra å jobb som lege i usa eller noe, så skal du nok se du kommer deg opp lønn. Det er ikke for uten grunn at leger i drar over for å operere 1-2 uker for så å komme tilbake i ny å ne. Selv med den 10 dagers karantene fra ett annet land regelen så tjener de massevis på å reise over..

De som er virkelig flinke vil alltid tjene bedre i den store verden. Ett stort firma i norge er ALLTID som ett lite datterselskap i den store sammenheng. Vi er 5 mill mennekers.. en veldig liten by i andre land..
Ap er vel ikke stort verre en de andre bleikfisene..?
Ingen politikere som tør gjøre noe med alt som blir tredd nedover ørene på oss.

-Har folk virkelig lyst til å kjøre på fossilt brennstoff om man får sjangs til å velge?
-Har folk lyst til å ha aspartam i maten..? Nitritt? Dexstrose?
-Har folk lyst til å spise genmanipulert mat, med både ante og uante konsekvenser?
- +++

Kanskje for mange folk som lar seg villig bedøve av serier og reklame, + direkte feilinformasjon..?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mange har lønn som motivasjon? TU.no skriv i dag følgjande:


Det samme gjeld dei eg har som kolleger - god lønn er mindre viktig enn interessant jobb med utviklingsmuligheter. Lønna er hygienefaktor. Det blir mistrivsel om den ikkje er der, men det blir ikkje automagisk trivsel om den er der.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det ikke lønner seg å tjene godt i dette land.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mange har lønn som motivasjon? TU.no skriv i dag følgjande:


Det samme gjeld dei eg har som kolleger - god lønn er mindre viktig enn interessant jobb med utviklingsmuligheter. Lønna er hygienefaktor. Det blir mistrivsel om den ikkje er der, men det blir ikkje automagisk trivsel om den er der.
Vis hele sitatet...
Men så er det også sånn at de jobbene med best lønn som regel har varierte og utfordrende arbeidsoppgaver. Hvis Ingeniør hadde vært et dårlig betalt yrke har jeg vanskelig for å tro at like mange hadde valgt akkurat den utdanningen. Jeg har kompiser som tidligere jobbet som butikkansatt og sa at det var en generelt mer givende jobb enn den kontorjobben de har til dags dato, men at de ikke kunne fortsette pga dårlig lønn. Baktanken til alle som tar høyere utdanning er og vil alltid være penger. En undersøkelse som den du viser til er tatt fra folk som allerede er på vei til høyere utdanning og vet at de kommer til å få bra lønn.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Vi var en gang en shipping nasjon, se på oss nå. De eneste sjømennene er kapteiner på cruisebåter. Mer en tusen år med kompetanse kastet bort. LO og deres kamerater i AP har sørget for at den mest bortskjemte generasjonen av de alle, 68 generasjonen har blitt rike og fete på bekostning av hele samfunnet. Resultatet av denne fråtsingen har blitt ideen om at vi må importere en arbeiderklasse, for det meste fra den 3. verden.
Vis hele sitatet...
Vi har fremdeles verdens 5. største handelsflåte, og det er fremdeles over 20.000 norske sjøfolk som seiler.
Sitat av afen Vis innlegg
Vi har fremdeles verdens 5. største handelsflåte, og det er fremdeles over 20.000 norske sjøfolk som seiler.
Vis hele sitatet...

Jeg trodde alt av seilere var filippinske, og at kun offiserene var norske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er fordi det ikke lønner seg å tjene godt i dette land.
Vis hele sitatet...
Det er bullshit.

Eg tener godt - svært godt - og betaler høg skatt. Om eg tar ein overtidstime, så sit eg igjen med 250,- i hånda etter at skatt er betalt. Det er ikkje veldig dårleg synst eg.

Så jo - det lønner seg massivt. Toppskatt er ikkje spesielt mange prosent, og blir kun betalt av det over toppskattnivået.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg trodde alt av seilere var filippinske, og at kun offiserene var norske.
Vis hele sitatet...

Ja i stor grad, men husk at handelsflåten er stor, så det tallet er jo nesten 1 nordmann per båt. Norsk kaptein og utenlandske lettmatroser
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja i stor grad, men husk at handelsflåten er stor, så det tallet er jo nesten 1 nordmann per båt. Norsk kaptein og utenlandske lettmatroser
Vis hele sitatet...
Sant sant, men det stemmer vel overens med det argumentet mitt. At den bransjen som var en "hjørnestein" er mer eller mindre borte. Det var flere i min familie som dro til sjøs, men det er naturligvis døde ettersom dette hovedsaklig var bestefar generasjonen. Folk hadde en mulighet til å dra til sjøs som unge, bli voksne og komme tilbake som menn som var mer fokusert på hva de vil gjøre med livet. det var i alle fall slik for min bestefar.

Å være sjømann kunne være en god start på livet, enten man fortsatte eller ikke. Det er egentlig ikke så stor forskjell på det å være sjømann og det å jobbe på plattform? Det finnes også en stereotype om at sjømenn ble fylliker, men jeg vet ikke om sjømenn hadde en større andel fylliker i forhold til andre yrker som innebærer tid borte fra venner og familie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Sant sant, men det stemmer vel overens med det argumentet mitt. At den bransjen som var en "hjørnestein" er mer eller mindre borte.
Vis hele sitatet...
Det er framleis ein hjørnestein på fleire måtar. Det gjer oss i stand til å ha offshore oljeindustri, og det gjer oss i stand til å ha eit aktivt maritimt forskningsmiljø i Noreg, t.d. gjennom Kongsberg, ABB, Wärtsila, Skipsteknisk, SINTEF, DNV m.fl.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja i stor grad, men husk at handelsflåten er stor, så det tallet er jo nesten 1 nordmann per båt. Norsk kaptein og utenlandske lettmatroser
Vis hele sitatet...
Som tillegg til ompapa vi jeg si at Norges befolkning er langt lavere enn Filippinenes (nesten 100 mill vs nesten 5mill), og siden det landet er en ordentlig sjøfartsland selv (Ps; Filippinene er en øy litt ute i Stillehavet) er det slett ikke rart så mange filippinere jobber på norske skip.

Det viktige er at kapitalen er norsk, teknologien er norsk, ledelsen er norsk, fortsatt er en stor del av de andre ansatte norske selv om det er flere filippinere f.eks. Så joda, Norge er i høyeste grad et sjøfartsland fortsatt, så der funker argumentet "-AP har bidratt til sjøfarten ble borte...." - jævlig dårlig.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. oktober 2012 kl. 14:24.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
høyre siden vil rasere velferdsordningen, de fattige vil bli fattigere og arbeidere vil bli dårlige betalt og de rike vil bli rikere, som arbeider vil du ikke ha noen trygg jobb i det hele tatt!

Stem rødt og rødere jo bedre!
Vis hele sitatet...
Ja, stem rødt som foreslår leksefri skole, så ingen blir bedre enn andre. Haha for et idiotisk forslag. Like idiotisk som å legge ned børsen og gjøre eiendom statseid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Ja, stem rødt som foreslår leksefri skole, så ingen blir bedre enn andre. Haha for et idiotisk forslag.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er idiotisk? Problemet i dag er at dei med ressurssterke foreldre i praksis er flinkare på å gjere leksene, og får meir hjelp heime. Dvs at dei med godt utgangspunkt får eit enda betre utgangspunkt. Ved å flytte det inn i skulen, slik at alle får hjelp til leksene kan det potensielt føre til likare resultat.

Raudt skriv følgjande, som kanskje kan nyansere ting litt meir enn den enkle påstanden du har gjengitt - for påstanden uten argumentasjon er jo ikkje allverda:
Rødt mener at den beste undervisningen skjer innenfor skolens rammer. All forskning viser at foreldre med god teoretisk utdanning har langt bedre forutsetninger til å hjelpe sine barn med lekser enn de med lite utdanning. Lekser bidrar derfor til at de sosiale skillene reproduseres. Dette faktum, og at vi vil at retten til fritid skal gjelde både for arbeidstakere og elever, gjør at vi ønsker en leksefri skole. Det krever endringer i skolen som gjør dette mulig.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Som tillegg til ompapa vi jeg si at Norges befolkning er langt lavere enn Filippinenes (nesten 100 mill vs nesten 5mill), og siden det landet er en ordentlig sjøfartsland selv (Ps; Filippinene er en øy litt ute i Stillehavet) er det slett ikke rart så mange filippinere jobber på norske skip.
Vis hele sitatet...
Og Norge var en sjøfartsnasjon, som vi hadde vært i tusen år. Det er sosial dumping som har gjort at det er Filippinere ombord.

Så joda, Norge er i høyeste grad et sjøfartsland fortsatt, så der funker argumentet "-AP har bidratt til sjøfarten ble borte...." - jævlig dårlig.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det fungerer utmerket. Det er alt for mange som tar høyere utdanning i dag, og vi må tydeligvis importere en arbeiderklasse for å "ta jobbene ingen vil ha", fordi nordmenn er for gode for slikt. I følge Martin Kolberg inkluderer drosjesjåfør yrket ingen vil ha. For en nedlatende klyse.

edit :
Lurer på hva vi skal gjøre når oljen tar slutt. Velferden vil uten tvil innskrenkes kraftig, fordi AP-LO var mer opptatt av kortsiktig profitt over langsiktig, bærekraftig tenkning.
Sist endret av Flaskeposten; 21. oktober 2012 kl. 14:31.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Og Norge var en sjøfartsnasjon, som vi hadde vært i tusen år. Det er sosial dumping som har gjort at det er Filippinere ombord.
Vis hele sitatet...
Norge er fremdeles en sjøfartsnasjon. Selvfølgelig velger rederiene filippinere blant annet, siden dem er mye billigere enn norske arbeidere og kanskje mye mer arbeidssomme og lojale overfor arbeidsgiveren sin nordmenn.Og hvor mange nordmenn tror du, nå i 2012, som vil ta en slik jobb??

Kanskje i noen tilfeller er det sosial dumping, men i hvor mange bransjer er ikke virksomheten flyttet til andre land av økonomiske årsaker ? Ja det er dumt at du synes ting er sosial dumping, men sånn er nå realiteten i en globalisert verden.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
edit:
Lurer på hva vi skal gjøre når oljen tar slutt. Velferden vil uten tvil innskrenkes kraftig, fordi AP-LO var mer opptatt av kortsiktig profitt over langsiktig, bærekraftig tenkning.
Vis hele sitatet...
Hva Norge skal gjøre etter olja jobbes det med allerede. Det er ikke noe du egentlig trenger å bekymre deg over, spesielt ikke når du selv ikke bidrar til videre utvikling av Norge ved å skrive mange politiske innlegg på et nettfora.

Hvis Arbeiderpartiet og LO er _kortsiktige_ i tankegangen sin, ja da tror jeg også det vokser jungel oppe på DOvre...
Kan du da nevne et par andre norske organisasjoner som er veldig mye langsiktige i økonomisk tenkning enn AP/LO ?

Eller er alt som ikke er bra i Norge Arbeiderpartiet sin skyld ?
Sist endret av aeon_illuminate; 21. oktober 2012 kl. 15:22.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
O
edit :
Lurer på hva vi skal gjøre når oljen tar slutt. Velferden vil uten tvil innskrenkes kraftig, fordi AP-LO var mer opptatt av kortsiktig profitt over langsiktig, bærekraftig tenkning.
Vis hele sitatet...
Steller vi oss fornuftig, fortsetter vi med å eksportere energi. Men nå fornybar sådan.

Vi har jo fjellvidder, innsjøer og havområder vi kan kle med vindmøller. I tillegg kan vi modernisere gammel vannkraft og bygge ny. Ikke noe vann burde få lov til å renne ut i havet uten å gjøre nytte for seg.

I tillegg kommer kraft fra bølger, tidevann, havstrømmer, sol og bio.


Steller vi oss ikke fornuftig, blir Norge etter petroleumsalderen lik Spania etter perioden de levde på stjålet gull og sølv mv fra Latinamerika
= Europas fattigmann i noen hundre år.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er ikke noe du egentlig trenger å bekymre deg over, spesielt ikke når du selv ikke bidrar til videre utvikling av Norge ved å skrive mange politiske innlegg på et nettfora.
Vis hele sitatet...
Wow, du vant diskusjonen der. Fortell meg om hvordan det er å bidra slik som du gjør.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Wow, du vant diskusjonen der. Fortell meg om hvordan det er å bidra slik som du gjør.
Vis hele sitatet...
Hva med å sette seg litt inn i påstandene du faktisk slenger ut her a? Det virker som du mangler en grunnleggende forståelse av norsk industri. At det i tillegg er utrolig "eplekjekk" hjelper liksom ikke i det hele tatt.

1. Du påstår at norge ikke er en sjøfartsnasjon

2. At den økonomiske politikken til AP er kortsiktig (sikter du kanskje til handlingsregelen også da? utrolig kortsiktet ja)

3. At Norge ikke har annen industri enn petroleumsrelatert + litt sjøfart og noen knøttsmå hi-tech firmaer

4. At alt går til helvete når oljen tar slutt

Hvis du skal slenge ut så bastante og ganske kontroversielle påstander bør du i det minste backe det opp med noen tall eller noen veldig gode argumenter!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva Norge skal gjøre etter olja jobbes det med allerede. Det er ikke noe du egentlig trenger å bekymre deg over, spesielt ikke når du selv ikke bidrar til videre utvikling av Norge ved å skrive mange politiske innlegg på et nettfora.

Hvis Arbeiderpartiet og LO er _kortsiktige_ i tankegangen sin, ja da tror jeg også det vokser jungel oppe på DOvre...
Kan du da nevne et par andre norske organisasjoner som er veldig mye langsiktige i økonomisk tenkning enn AP/LO ?

Eller er alt som ikke er bra i Norge Arbeiderpartiet sin skyld ?
Vis hele sitatet...
Norge har vært et parti som har tenkt langsiktig og gjort mye bra for Norge, de har en stor del av æren for et norge er som det er i dag. Men vi må få være kritiske til hvordan de er nå. Oljealderen er snart over i Norge, og den har vært viktig for oss, men vi har ingen andre næringer som kan konkurrere med den. Dette er ikke et problem som er unikt for Norge, alle andre oljestater står ovenfor dette problemet også. Men Norge har nådd oljetoppen sin, i 2001, mens andre land har masse olje igjen. Norge må omstille oss når det gjelder industri, og da må regjeringen ta ansvar.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Eller er alt som ikke er bra i Norge Arbeiderpartiet sin skyld ?
Vis hele sitatet...
JA, særlig de dårlige somrene vi har fått på Østlandet. De klarer jo ikke engang å stille ute-termostaten og ute-krana på et anstendig og fornuftig vis.

Med Jern-Erna og Sutre-Siv får vi garantert de gode gamle somrene tilbake. Og medvind på alle sykkelstiene.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva med å sette seg litt inn i påstandene du faktisk slenger ut her a? Det virker som du mangler en grunnleggende forståelse av norsk industri.

1. Du påstår at norge ikke er en sjøfartsnasjon
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, jeg tenkte på vanlige sjømenn som var byttet ut med Filippinene. At det var så mye som 20000 offiserer var jeg ikke klar over.




2. At den økonomiske politikken til AP er kortsiktig (sikter du kanskje til handlingsregelen også da? utrolig kortsiktet ja)

At alt går til helvete når oljen tar slutt

Hvis du skal slenge ut så bastante og ganske kontroversielle påstander bør du i det minste backe det opp med noen tall eller noen veldig gode argumenter!
Vis hele sitatet...
Er vi flinke på skole? Nei,vi ser ikke ut til å investerer i fremtiden. Finland skårer betydlig bedre en oss overall og norske universiteter scorer lavt på rankinger. Så har man partier som SV som vil fjerne lekser eller karakterer og ikke akkurat gjør det bedre.

Har vi god infrastruktur? Nei. Veiene er elendige, tog nettet er gammelt og lite på pålitelig.

Har vi nok politi eller forsvar? Nei politiet er underbemannet, inkompetent og mangler midler. Har vi et forsvar som kan utføre den oppgaven den er laget for? Nei forsvaret er redusert til en liten privathær og er alt for lite til å forsvare landet. Hvordan et forsvar ble til et kompani i NATO er det kun de rød-grønne som vet. Dugelig er det i alle fall ikke.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Er vi flinke på skole? Nei,vi ser ikke ut til å investerer i fremtiden. Finland skårer betydlig bedre en oss overall og norske universiteter scorer lavt på rankinger. Så har man partier som SV som vil fjerne lekser eller karakterer og ikke akkurat gjør det bedre.

Har vi god infrastruktur? Nei. Veiene er elendige, tog nettet er gammelt og lite på pålitelig.

Har vi nok politi eller forsvar? Nei politiet er underbemannet, inkompetent og mangler midler. Har vi et forsvar som kan utføre den oppgaven den er laget for? Nei forsvaret er redusert til en liten privathær og er alt for lite til å forsvare landet. Hvordan et forsvar ble til et kompani i NATO er det kun de rød-grønne som vet. Dugelig er det i alle fall ikke.
Vis hele sitatet...
Så en langsiktig økonomi vil være å bruke mere oljepenger og i større grad være avhengig av petroleum? Igjen så kommer du bare med ubegrunnede påstander, jeg vet dessverre ikke nok om hva norske politimenns inkompetanse, sånn sett iforhold til finske politimenn? Forsvaret er en liten privathær? Vel de holder forpliktelsene sine til nato, og mtp samholdet i EU så har jeg vanskelig for å se for meg at Norge på noen måte er under noen umiddelbar trussel.

Jeg vil påstå at infrastrukturen er god mtp hvor vanskelig det er å bygge vei i ett land som Norge. Det bevigles dobbelt så mye til vei idag enn for 8 år siden når den rødgrønne regjeringen kom til makten. 54% flere søkere til lærerutdannelsen, en konsekvens av dette vil på sikt bli dyktigere lærere fordi poenggrensene til studiene vil gå opp.

En grunn til at Norge scorer dårlig på universitetsrankinger er at en av faktorene der er "antall publikasjoner", store universiteter i England og USA konkurrere veldig mot hverandre og gjør at de gjør hva som helst for å få publisert artikler i vitenskapelig blader.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så en langsiktig økonomi vil være å bruke mere oljepenger og i større grad være avhengig av petroleum? Igjen så kommer du bare med ubegrunnede påstander, jeg vet dessverre ikke nok om hva norske politimenns inkompetanse, sånn sett iforhold til finske politimenn?
Vis hele sitatet...
22.7 burde fortelle deg at politiet ikke har peiling på å håndtere slike ting, heller ikke PST hvor den tidligere lederen avslørte at Norge drev virksomhet i Pakistan. Genialt.

Man blir ikke avhengig av petroleum ved å satse på en superb skole som vil gi avkastning i form av innovasjon og nyskapning. Finland har Nokia, Sverige har IKEA, Norge har....?

Forsvaret er en liten privathær? Vel de holder forpliktelsene sine til nato, og mtp samholdet i EU så har jeg vanskelig for å se for meg at Norge på noen måte er under noen umiddelbar trussel.
Vis hele sitatet...
Fiendebildet kan endre seg i løpet av 10 år. Akkurat som forsvaret var elendig på 30 tallet, er det elendig nå. Lære fra historien, hva er det? Å holde forpliktelser til NATO betyr a la noen F-16 slippe noen bomber i operasjoner hvor USA som har pløyd veien foran oss, samt la noen infanterister surre nede i Afghanistan hvor de blir brukt i en idiotisk okkupasjon.


Jeg vil påstå at infrastrukturen er god mtp hvor vanskelig det er å bygge vei i ett land som Norge. Det bevigles dobbelt så mye til vei idag enn for 8 år siden når den rødgrønne regjeringen kom til makten. 54% flere søkere til lærerutdannelsen, en konsekvens av dette vil på sikt bli dyktigere lærere fordi poenggrensene til studiene vil gå opp.
Vis hele sitatet...

Om det bevilges mer har ingen ting med saken å gjøre så lenge det ikke investeres nok. Vanskelig å bygge hva er dette, 50 tallet? Det er fortsatt en statisk skole. Menn har mistet helt interessen i utdanning virker det som ettersom de fleste lærere er kvinner. Lite mangfold. Ingen ting galt der nei.

Forfallet på norske veier tas ikke igjen, og prisen for å stanse etterslepet er doblet på fire år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV.

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/f...n-3899903.html

Norge er elendig på infrastruktur




En grunn til at Norge scorer dårlig på universitetsrankinger er at en av faktorene der er "antall publikasjoner", store universiteter i England og USA konkurrere veldig mot hverandre og gjør at de gjør hva som helst for å få publisert artikler i vitenskapelig blader.
Vis hele sitatet...


The Times Higher Education World University Rankings powered by Thomson Reuters are the only global university performance tables to judge world class universities across all of their core missions - teaching, research, knowledge transfer and international outlook. The top universities rankings employ 13 carefully calibrated performance indicators to provide the most comprehensive and balanced comparisons available, which are trusted by students, academics, university leaders, industry and governments.


Sverige : 32
Tyskland : 45
Sveits : 46
Norge : 181

Se her ja.

Svenske Ericsson bruker ni ganger så mye på forskning, som Statoil, Telenor og Norsk Hydro til sammen.

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...g-7022438.html


På tide å knuse denne barnslige myten om at Norge satser på fremtiden. Voks opp.

Fantastisk veinett.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/239/239816/23981661/jpg/active/978x.jpg



Gangfelt er dødsfeller
Forskere advarer mot tusenvis av livsfarlige fotgjengeroverganger i hele Norge.


http://www.dagbladet.no/2012/10/22/n.../bil/23981632/
.








.
Hei, Flaskeposten

Jeg har bare lest den siste siden av denne tråden, så vet ikke hva som har blitt skrevet før. Men det slår meg at du har en del meninger som er hentet fra "google" og at du dermed gjerne ikke har satt deg inn i all statistikken og informasjonen som omfatter temaene.

Jeg vet ikke hvordan de i The Times rangerer skolene. Men jeg vet at de mest prestisjefulle skolene innen økonomi blir rangert etter punkter som antal utenlandske studenter og hvor mange som får jobb i utlandet etter de har fullført utdannelsen. Dette betyr at BI og NHH har ufortjent lave resultater siden det er et ekstremt lavt antall studenter fra andre land og som får seg jobb i utlandet etter ferdig utdanning, fordi det er dyrt å bo i Norge og fordi det er så mange gode jobber i Norge.

Det du skriver om skjøfartsnasjonen Norge er veldig naivt. Norge er ekstremt langt framme innen shipping. Men dette kommer ikke så godt fram på de fleste listene du finner på internett som gjerne rangerer etter "dwt" og antall skip. Så verdien av vår flåte (som er den 5 største) er undervurdert når man ser på verdien av skipene. Norge har veldig mange spesialiserte og dyre skip som kan utføre oppdrag som ingen andre kan innen bl.a støtte til offshore og olje leting. I tillegg er mange av disse skipene billigere å bygge i Norge enn andre land, fordi man trenger mye kompetanse og det er mye lavere risiko å bygge slike i Norge enn i for eksempel Kina.

Siden denne tråden handler om politikk kan jeg vel kritiser den norske stat litt. Det er for mye byrokrati i Norge, dette skaper problemer for store selskaper som må bruke mye av tiden sin på å håndtere bagateller. Dette er det som gjør at store bedrifter flytter ut av Norge. Og det er ikke bare min mening, også Thon mener dette.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hei, Flaskeposten

Jeg har bare lest den siste siden av denne tråden, så vet ikke hva som har blitt skrevet før. Men det slår meg at du har en del meninger som er hentet fra "google" og at du dermed gjerne ikke har satt deg inn i all statistikken og informasjonen som omfatter temaene.
Vis hele sitatet...
Det kalles kildehenvisning?


Jeg vet ikke hvordan de i The Times rangerer skolene. Men jeg vet at de mest prestisjefulle skolene innen økonomi blir rangert etter punkter som antal utenlandske studenter og hvor mange som får jobb i utlandet etter de har fullført utdannelsen. Dette betyr at BI og NHH har ufortjent lave resultater siden det er et ekstremt lavt antall studenter fra andre land og som får seg jobb i utlandet etter ferdig utdanning, fordi det er dyrt å bo i Norge og fordi det er så mange gode jobber i Norge.
Vis hele sitatet...
Så når våre universiteter skårer lavt så gjør vi egentlig ikke det? Fordi kriteriene ikke er i vår favør? Island skårer bedre en oss, så argumentet ditt er ikke særlig solid.






Det du skriver om skjøfartsnasjonen Norge er veldig naivt. Norge er ekstremt langt framme innen shipping. Men dette kommer ikke så godt fram på de fleste listene du finner på internett som gjerne rangerer etter "dwt" og antall skip. Så verdien av vår flåte (som er den 5 største) er undervurdert når man ser på verdien av skipene. Norge har veldig mange spesialiserte og dyre skip som kan utføre oppdrag som ingen andre kan innen bl.a støtte til offshore og olje leting. I tillegg er mange av disse skipene billigere å bygge i Norge enn andre land, fordi man trenger mye kompetanse og det er mye lavere risiko å bygge slike i Norge enn i for eksempel Kina.
Vis hele sitatet...
Vi har feks X-bow som er spennende, men sjøfart som en særlig aktuell arbeidsgiver for "alle" finnes ikke lenger. Det er i alle fall mitt inntrykk siden nordmenn tjenestegjør som offiserer.

Siden denne tråden handler om politikk kan jeg vel kritiser den norske stat litt. Det er for mye byrokrati i Norge, dette skaper problemer for store selskaper som må bruke mye av tiden sin på å håndtere bagateller. Dette er det som gjør at store bedrifter flytter ut av Norge. Og det er ikke bare min mening, også Thon mener dette.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg tror også at siden vi hever skatter og deretter lønn priser vi oss selv ut. Løsningen vil være lave skatter og lavere lønn.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det kalles kildehenvisning?

Så når våre universiteter skårer lavt så gjør vi egentlig ikke det? Fordi kriteriene ikke er i vår favør? Island skårer bedre en oss, så argumentet ditt er ikke særlig solid.
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke hva jeg mener, du setter deg ikke inn i problemstillingen. Du finner bare statistikk som støtter deg uten å sette deg inn i hva det betyr. Jeg brukte eksempelet med Norge og skole for å poengtere dette, sier ikke at vi ikke kunne forbedre den norske skolen. Men at tallene og statistikkene gjerne favoriserer andre land som ikke har så gode inntekt og levevilkår at veldig veldig få vil bort. Island er ikke i den samme possisjonen som Norge.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Vi har feks X-bow som er spennende, men sjøfart som en særlig aktuell arbeidsgiver for "alle" finnes ikke lenger. Det er i alle fall mitt inntrykk siden nordmenn tjenestegjør som offiserer.
Vis hele sitatet...
Vel, du kan ikke serlig mye om skjøfart. I Norge utvikler vi noen av de mest avanserte båtene som seiler på skjøen. Disse er som nevnt tidligere bygget i Norge.

For å fortsette på ditt eksempel, X-bow er ikke den mest avanserte delen av båtene av den typen. Båter av den typen blir brukt for det meste til å frakte deler ut til plattformene i norskjøen. Men det finnes også mer avanserte båter av den typen som har, u-båt med som kan reparere konstruksjoner undervann. Helikopter landingsplass sånn at de kan få forsyninger og bytte mannskap slik at den ikke trenger å gå til havn så ofte. Det finnes også båter av den typen som kan slepe anker, kabler og lignende. Kort sagt, verdien på de båtene som du tenker på som båter med x-bow kan koste fra ett par hunder millioner til godt over en milliard. Og det finnes mye mer teknologi inni de enn det du ser hvis du ikke sitter deg inn i hva de faktisk holder på med.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Enig. Jeg tror også at siden vi hever skatter og deretter lønn priser vi oss selv ut. Løsningen vil være lave skatter og lavere lønn.
Vis hele sitatet...
Eller, vi kan innese at vi ikke er et lavkostland og heller satse på industrier som krever høy kompetanse, som olje og shipping. Industrier flytter til lavkostland fra mange land i Europa og Amerika. Hvis du tror løsningen er så lett burde du virkelig sette deg bedre inn i problemet.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg mener, du setter deg ikke inn i problemstillingen. Du finner bare statistikk som støtter deg uten å sette deg inn i hva det betyr.
Vis hele sitatet...
Du bruker argument som at vi er så få her at vi skårer dårlig. Island med 400000 mennesker skårer høyere en oss.

fortell meg mer om hvordan jeg ikke forstår.


Island er ikke i den samme possisjonen som Norge.
Vis hele sitatet...
Fordi?



Vel, du kan ikke serlig mye om skjøfart. I Norge utvikler vi noen av de mest avanserte båtene som seiler på skjøen. Disse er som nevnt tidligere bygget i Norge.
Vis hele sitatet...
Og dette er hvor mange arbeidsplasser?

For å fortsette på ditt eksempel, X-bow er ikke den mest avanserte delen av

Eller, vi kan innese at vi ikke er et lavkostland og heller satse på industrier som krever høy kompetanse, som olje og shipping. Industrier flytter til lavkostland fra mange land i Europa og Amerika. Hvis du tror løsningen er så lett burde du virkelig sette deg bedre inn i problemet.
Vis hele sitatet...
Tyskland klarer seg helt fint. Arbeiderne der har takket ja til lavere lønnsvekst for å beholde jobbene sine. LO der i mot har skviset norsk industri ut til utlandet.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Du bruker argument som at vi er så få her at vi skårer dårlig. Island med 400000 mennesker skårer høyere en oss.

fortell meg mer om hvordan jeg ikke forstår.
Vis hele sitatet...
Nei, han argumenterer med at rankingene som kårer de "beste" universitetene er rimelig uinteressante.

I motsetning til PISA-tester og andre rimelig objektive tester er dette rankinger som baserer seg på hva enn de som lagde rankingene bestemte seg for. De er ikke uinteressante, men de gir heller overhodet ikke et komplett bilde. De er å betrakte som meninger, ikke datapunkt som kan tolkes.

Generelt er mitt inntrykk at universitetene våre er gode på undervisning, at NTNU holder veldig høyt faglig nivå på siv.ing. utdannelsen, men at universitetene selv ligger ganske langt bak på forskning. For NTNU, som jeg kjenner best og har jobbet på, så er begrunnelsen veldig enkel, mye av forskningen som normalt hadde blitt gjort på et universitet blir gjort på SINTEF isteden.

På humaniora-fagene våre varierer nivået dog særlig sterkt.. med noen sterkt dogmatiske fagmiljøer som knapt blir sitert i utenlandske journaler.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Du bruker argument som at vi er så få her at vi skårer dårlig. Island med 400000 mennesker skårer høyere en oss.
Vis hele sitatet...
Folk som utdanner seg på Island flytter vekk fra Island og får seg jobb i utlande i mye større grad enn i Norge. Dette er en av de tingene som gjør at Norge scorer dårligere. Det er ekstremt få som utdanner seg i Norge og flytter vekk fra Norge. Jeg sier ikke at dette gjør at Norge i realiteten har et kjempe bra utdannelses system. Jeg sier bare at du burde sette deg inn i statistikken før du bruker den.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Og dette er hvor mange arbeidsplasser?
Vis hele sitatet...
Produksjon av båter i Norge skaper arbeidsplasser. Firmaene som drifter båtene ansetter økonomer, advokater og ingeniører, det er arbeidsplasser. Disse leier ut til firmaer over hele verden, ofte med ingeniører fra Norge. Denne sektoren kommer til å fortsette å vokse og å skape arbeidsplasser i Norge lenge etter at oljen i nordsjøen er tom. Hvis du leter etter statistikk så heter denne sektoren maretim sektor og mye av det ligger også under "offshore supply" tjenerster. Her er litt mer om sektoren http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=404569.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Tyskland klarer seg helt fint. Arbeiderne der har takket ja til lavere lønnsvekst for å beholde jobbene sine. LO der i mot har skviset norsk industri ut til utlandet.
Vis hele sitatet...
Tyskland er igjen ikke Norge. Maretim, marin og offshore sektoren har klart seg brilliant igjennom krisen. Hvorfor skal arbeideren ha laver lønnsvekst når firmaene de jobber for bare tjener mer og mer penger?

Takk for at du forstår DumDiDum
Sist endret av Bernhard; 22. oktober 2012 kl. 17:16.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Som jeg skrev, jeg tenkte på vanlige sjømenn som var byttet ut med Filippinene. At det var så mye som 20000 offiserer var jeg ikke klar over.
Vis hele sitatet...
Langt i fra alle seilende nordmenn er offiserer. Fant ingen statistikk nå, men alle båter jeg har vært på har stort sett hatt nordmenn ombord, i alle stillinger. I utlandet kan det godt være utlendinger ombord, men dette er avhengig av krav fra myndighetene i landet man opererer i.

På langfart er det en del utenlandsk arbeidskraft på skipene, dette fordi rederiforbundet på 80-tallet presset regjeringen til å opprette NIS-registeret, noe som gjorde de aller fleste norske sjøfolk arbeidsledige over natten.

Nå om dagen er bulk-, tank-, og containermarkedet i sin verste krise på lenge, noen båter går til og med 0 i døgnrate. Sier seg selv at man ikke har råd til matroser fra høykostland da.
Sitat av afen Vis innlegg
Nå om dagen er bulk-, tank-, og containermarkedet i sin verste krise på lenge, noen båter går til og med 0 i døgnrate.
Vis hele sitatet...
Mener du 0 i døgnrate? Eller mener du at de av og til kan tape på en båt selv om den er i bruk. Hvis de foreksempel leier ut for 12k$ pr dag men har lån+lønns utgifter på 15k$ pr dag?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva Norge skal gjøre etter olja jobbes det med allerede.
Vis hele sitatet...
Jaså? Har du oversikt over det du a? Skulle likt å vite hvordan de samme personene som ikke hevet stemmen om hva som selges i butikken har å si om å leve billig.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Så har man partier som SV som vil fjerne lekser eller karakterer og ikke akkurat gjør det bedre.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i at SV ikke gjør saker noe særlig bedre, men kan du vise meg god forskning som viser at lekser ikke er kontraintuitivt med mindre stoffet er relevant i forhold til det du har fokusert på samme dag? Eller at karakterer har noen sterkere korrelans med annet enn at du er flink til å følge ordre og/eller at du ble begavet fra naturens side? Tror du har en vanskelig jobb foran deg da.

Ubrutt konsentrasjon, vett. Det er tingen. Spør Kasparov!
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Jaså? Har du oversikt over det du a? Skulle likt å vite hvordan de samme personene som ikke hevet stemmen om hva som selges i butikken har å si om å leve billig.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder neppe å bruke mer enn 0.1 kalori på å finne det der, i og med at du kan utmerket finne det selv bare du bruker hodet og gidder å lete litt.

Foreslår for deg å ta deg en tur på noen høyskoler/universiteter hvis du virkelig er bekymret. Hvis du IKKE er bekymret troller du !
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg gidder neppe å bruke mer enn 0.1 kalori på å finne det der, i og med at du kan utmerket finne det selv bare du bruker hodet og gidder å lete litt.

Foreslår for deg å ta deg en tur på noen høyskoler/universiteter hvis du virkelig er bekymret. Hvis du IKKE er bekymret troller du !
Vis hele sitatet...
Å, jeg er bekymret. Tvivl ei om det. Dessverre går det til hodet på meg noen ganger.

Hvis du ikke gidder å bruke kalorier på å finne løsninger som kan tenkes å måtte bli funnet den dagen børsene går i stå (hvem veit?), så vet i hvert fall jeg ikke helt hva jeg kan si til deg for å deg til å fatte alvoret. Har ikke lyst til å bruke opp hattalekvota mi så nærme jul heller. For løsninger, så er jo ZeitNews et åleit sted å begynne. (Må ikke hoppe på tidsmaskina bare for å skumlese litt teknonyheter.)