Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2577
Jeg tenkte at jeg skulle bestille uføreforsikring i banken i dag så jeg ringte Gjensidige for å få et tilbud. De skal sende meg et egenerklæringskjema som jeg skal fylle ut. Nå har det seg sånn at jeg er inne i en depresiv periode grunnet traumer fra barndommen og i den forbindelse går til psykolog. I følge psykologen min er det 100% sikkert at jeg blir frisk, jeg må bare jobbe med et par ting.

Så jeg begynte å tenke på denne egenerklæringen og googlet forsikring og psykisk helse. Jeg fant ut at det har vært folk som har blitt nektet forsikring fordi foreldrene har hatt ikke-arvelige sykdommer. Noe av det jeg fant ved googling

Da jeg søkte om det for en del år siden, så hadde jeg vært hos fysioterapaut 8 år før grunnet overtrening. Og jeg hadde normal allergi og svak astma og ble nektet uføreforsikring
Vis hele sitatet...
en til

Jeg vet også om folk som har blitt nektet forsikring på grunnlag av foreldres ikkearvelige sykdommer, så begrepet "noe som allerede har hendt" er dratt rimelig langt synes jeg

Om man har bodd i et borettslag hvor en av naboleilighetene har begynt å brenne så man har fått røykskader i sin leilighet vil man etter denne logikken bli nektet forsikring mot brann selv om man flytter til enebolig.
Vis hele sitatet...
Er det kun ubermenschen som aldri har vært syk/kan bli syk som kan få denne type forsikring? Fra folkehelseinstituttet :

Andelen av befolkningen som får en eller annen psykisk lidelse i løpet av livet, varierer fra 25 prosent til 52 prosent. Dette kalles livstidsprevalensen og er rundt 40 prosent.

Med andre ord, 25-50% av befolkningen blir derfor ekskludert fra uføreforsikring. Jeg synes dette er rimelig strengt, og igjen jeg lurer på hva slags standard de egentlig opererer med. Policymakerne ekskludere også seg selv og sine familiemedlemmer med disse strengekravene basert på statistikken fra folkehelseinstituttet.

Noen som har erfaringer med dette de har lyst til å dele?
Du må forstå at de som selger forsikringer, gjør det for en enkel grunn; profitt.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du må forstå at de som selger forsikringer, gjør det for en enkel grunn; profitt.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, men det leverer også et produkt. Et dårlig sådan!
De har jo ikke veldig lyst til å forsikre noen som muligens kommer å henter cash om et par måneder?
Derfor du skal være frisk
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Naturligvis, men det leverer også et produkt. Et dårlig sådan!
Vis hele sitatet...
Det er igjen ingen som tvinger deg til å kjøpe produktet deres.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
De har jo ikke veldig lyst til å forsikre noen som muligens kommer å henter cash om et par måneder?
Derfor du skal være frisk
Vis hele sitatet...
Jeg forstår logikken, men ikke politikken. Jeg mener det argumentet er åpent for det meste når man ekskluderer såpass mange. I og med at man også må ha en legeerklæring kan man ekskludere den type skade/lyte som har stor risiko for tilbakefall.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er igjen ingen som tvinger deg til å kjøpe produktet deres.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet er jo at man ikke kan kjøpe produktet
Så, siden du spurte Gjensidige om forsikring kan jeg vise dette til HR-Direktøren i Gjensidige iløpet av dagen om det er ønskelig
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Så, siden du spurte Gjensidige om forsikring kan jeg vise dette til HR-Direktøren i Gjensidige iløpet av dagen om det er ønskelig
Vis hele sitatet...
Ja takk
De skal tjene penger. Hvordan gjør de det?

Ved og tilby ett produkt som gir en utbetaling DERSOM noe skulle skje. Da ville det vel vært svært dårlig butikk om man kunne kjøpe produktet og få en utbetaling ETTER at noe hadde skjedd?

Profitten kommer av at ikke alle som kjøper produktet, trenger produktet. Det er denne usikkerheten som de lever av.

Derfor må du være frisk i det tidsrommet hvor du bestiller produktet. Ellers hadde jo alle droppet det, og først bestilt produktet når man ble syk, og da ville forsikringsutbetalingene vært til 90-98% av kundene, og selskapene ville gått konkurs. Enkel logikk.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Så, siden du spurte Gjensidige om forsikring kan jeg vise dette til HR-Direktøren i Gjensidige iløpet av dagen om det er ønskelig
Vis hele sitatet...
lol, og hvorfor skulle HR bry seg om det???
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
De skal tjene penger. Hvordan gjør de det?

Ved og tilby ett produkt som gir en utbetaling DERSOM noe skulle skje. Da ville det vel vært svært dårlig butikk om man kunne kjøpe produktet og få en utbetaling ETTER at noe hadde skjedd?

Profitten kommer av at ikke alle som kjøper produktet, trenger produktet. Det er denne usikkerheten som de lever av.

Derfor må du være frisk i det tidsrommet hvor du bestiller produktet. Ellers hadde jo alle droppet det, og først bestilt produktet når man ble syk, og da ville forsikringsutbetalingene vært til 90-98% av kundene, og selskapene ville gått konkurs. Enkel logikk.
Vis hele sitatet...
At feks jeg er inne i en depresiv periode og ikke kan få er helt greit. Men at jeg skal ekskluderes for all tid er rimelig søkt synes jeg. Det blir som om man aldri kan få innboforsikring fordi man en gang hadde brann i leilighet/hus.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
At feks jeg er inne i en depresiv periode og ikke kan få er helt greit. Men at jeg skal ekskluderes for all tid er rimelig søkt synes jeg. Det blir som om man aldri kan få innboforsikring fordi man en gang hadde brann i leilighet/hus.
Vis hele sitatet...
Jeg tegnet behandlingsforsikring nå nettopp og har gjennomgått 2 operasjoner, jeg har fortsatt fått det. Det du kan gjøre er å ta kontakt med alle forsikringsselskaper som selger den type forsikring du er ute etter, be om tilbud og vis til legeerklæring om at du blir 100% frisk. Eventuelt, vent til du blir frisk? Så søk.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Jeg tegnet behandlingsforsikring nå nettopp og har gjennomgått 2 operasjoner, jeg har fortsatt fått det.
Vis hele sitatet...
Hva slags operasjoner var det, var det ala blindtarm eller lignende? Hva er forskjellen på behandlingsforsikring og uføreforsikring forresten?
Sitat av hnr Vis innlegg
lol, og hvorfor skulle HR bry seg om det???
Vis hele sitatet...
Han kan svare fra en av ledernes perspektiv?

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Ja takk
Vis hele sitatet...
20 sek. Så spør jeg ^^

"Du overdriver litt, men er inne på noe, dette er for det meste for å sikre at det ikke kommer opp opplysninger senere som kan gjøre det vanskelig for selskapet."

EDIT: det pleier som regel og gå bra, bare ikke hold tilbake informasjon og skriv ærlig, så løser det seg nok
Sist endret av Freddy_fred5; 24. september 2012 kl. 15:01.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Han kan svare fra en av ledernes perspektiv?



20 sek. Så spør jeg ^^

"Du overdriver litt, men er inne på noe, dette er for det meste for å sikre at det ikke kommer opp opplysninger senere som kan gjøre det vanskelig for selskapet."

EDIT: det pleier som regel og gå bra, bare ikke hold tilbake informasjon og skriv ærlig, så løser det seg nok
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig

Teknisk sett er det vel umulig å holde tilbake informasjon med tanke på egenerklæring? Jeg hadde uansett ikke planlagt å prøve på det, ærlighet er en dyd!
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Tusen hjertelig

Teknisk sett er det vel umulig å holde tilbake informasjon med tanke på egenerklæring? Jeg hadde uansett ikke planlagt å prøve på det, ærlighet er en dyd!
Vis hele sitatet...
Nema problema

Det er vel snarere om du feks. Skriver at du er helt fin i toppen, men du snakker med psykologen din om magiske småalver som flyr rundt eller slikt. Men bare behold den holdningen så får du nok forsikring ^^
Litt OT:

Jeg har fått livsforsikring av mine foreldre. Har fått en diagnose som har begynt å utvikle seg til kreft og må gjennom flere omfattende operasjoner. Får jeg noe på forsikringen da?
Sist endret av pumkin22; 24. september 2012 kl. 16:45.
Ustabil nutjob
Flaskeposten's Avatar
Trådstarter
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Litt OT:

Jeg har fått livsforsikring av mine foreldre. Har fått en diagnose som har begynt å utvikle seg til kreft og må gjennom flere omfattende operasjoner. Får jeg noe på forsikringen da?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke kan jobbe på x antall måneder får du utbetalt et beløp (fastsatt av dine foreldre)
den forsikringsagenten jeg snakket med sa at jeg kunne bestemme beløpet til å være en årslønn.
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 17:21.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Litt OT:

Jeg har fått livsforsikring av mine foreldre. Har fått en diagnose som har begynt å utvikle seg til kreft og må gjennom flere omfattende operasjoner. Får jeg noe på forsikringen da?
Vis hele sitatet...
Dersom de har tegnet livsforsikring på deg får du ingen erstatning da denne dekker død, derav ordet liv.
Dersom de har tegnet uføreforsikring kan du få en erstatning dersom du blir ufør, ute av stand til å jobbe. Du får da en erstatning i henhold til hvor mange prosent du er ufør, ufør fastsettes ikke før etter du 18år og dette gjøres ikke på dagen.
Noen selskap utbetaler en sum dersom du får en diagnose av de fastsatte sykdommene den dekker, selv om du blir frisk.
Enkleste for deg er å ringe selskapet dine foreldre har tegnet forsikring i og spørre. Det kan være at dine foreldre har forsikring via jobb som dekker barn, dette bør du også sjekke.
Forsikring er spleiselag. Jeg vil iallfall ikke delta dersom mange som allerede er syke også kan bli med. Det medfører helt sikkert høyere betaling for alle medlemmene.

Gjensidige og andre får heller opprette egen ordninger for folk som allerede er syke og la de spleise på hverandres uførhet. Blir nok en ganske høy premie.
Sist endret av Pledrik; 26. september 2012 kl. 17:52.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Forsikring er spleiselag.
Vis hele sitatet...
Feil. Forsikring er et veddemål.
Forsikringa vedder at du ikke blir skadet/syk etc. å du sier den er grei her er pengene.
Men plutselig blir du syk og forsikringsselskapet tapte plutselig veddemålet og du får pengene tilbake pluss masse annet.

Dette er kalkyler kalkyler kalkyler.

Akkurat samme som å spille på odsen. alt går på sansynlighet.