Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 14184
Hallo.

Det har seg sånn at jeg kom opp i en diskusjon med far angående rettigheter når du blir stoppet.

Dette kom opp siden jeg selv ble stoppa i kontroll.
Der hadde han jeg kjørte med fulltrimma moped, mens jeg hadde så lett "trim" at han ikke gadd bry seg.

Men så kommer greia: Han spurte om vi kunne starte opp mopeden.
Sånn jeg har skjønt det, har han lov til å be oss om det, men vi kan nekte. Da kan ikke han gjøre noe mer med den saken.

Også satte han seg ned på huk og inspiserte sylinder og motor nøye.
Her har jeg skjønt at han ikke har lov til det, med mindre statens vegvesen er med.

Prøvde meg litt inne på lovdata, men skjønte ikke stort der. Ikke fikk jeg fram noen gode søkeresultater heller.

Da lurer jeg rett og slett på hvilke rettigheter vi har ved en kontroll.
Han kan jo inspisere og spørre så mye han vil, men politimannen er ikke noe domstol. Bare til å nekte det.

Han kan vel tilby dere forenklet forelegg (litt usikker på om det er annerledes hvis dere er under 18) som dere kan ta, osv. Men han kan ikke erklære dere skyldige på stedet. Ved mistanke om trimming vil dere bli henvist til Statens Vegvesen.
Social Engineering er Politiets beste venn. Vet du hvordan du skal spille de rette kortene, så har de ikke mye på deg.
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Social Engineering er Politiets beste venn. Vet du hvordan du skal spille de rette kortene, så har de ikke mye på deg.
Vis hele sitatet...
Social engineering?
Kunne du vennligst utdype det litt?
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Social engineering?
Kunne du vennligst utdype det litt?
Vis hele sitatet...
Social Engineering - Exploiting Human Vulnerabilities.

Do I have to say more?
Såvidt jeg vet kan politiet gi deg kjøresperre. dvs du må sette fra deg mopeden.
Etter dette kan de skrive rapport og anmelde deg. Deretter må du vise mopeden til en sakkyndig fra statens vegvesen som vil gi sin vurdering på om den er trimmet eller ikke.

det vil si: nekt, ver bestemt og ikke gi etter for hva politimannen sier, sett fra deg mopeden når han klipper skiltene.
Når du så får mopeden hjem monterer du orginale deler og venter på å vise den.

De fleste ryker på at politiet "presser" dem, sier dem har lov til ditt og datt osv.. Til slutt blir du redd og sier at du har trimma......

Har unnlatt meg bot ved trimming på denne måten når jeg var tennåring. Har også kommet meg unna ei fartsbot da en politimann i sivil låg bak meg. Alt han kunne gjør var å anmelde, og saken ble henlagt etter et avhør.
har har lov til å se å spørre så mye hn vil men du kan nekte hn å røre
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Social Engineering - Exploiting Human Vulnerabilities.

Do I have to say more?
Vis hele sitatet...
Har jeg skjønt det riktig om jeg sier at det er politiets "språk" for å lure til seg info?

Sitat av badacid Vis innlegg
Såvidt jeg vet kan politiet gi deg kjøresperre. dvs du må sette fra deg mopeden.
Etter dette kan de skrive rapport og anmelde deg. Deretter må du vise mopeden til en sakkyndig fra statens vegvesen som vil gi sin vurdering på om den er trimmet eller ikke.

det vil si: nekt, ver bestemt og ikke gi etter for hva politimannen sier, sett fra deg mopeden når han klipper skiltene.
Når du så får mopeden hjem monterer du orginale deler og venter på å vise den.

De fleste ryker på at politiet "presser" dem, sier dem har lov til ditt og datt osv.. Til slutt blir du redd og sier at du har trimma......

Har unnlatt meg bot ved trimming på denne måten når jeg var tennåring. Har også kommet meg unna ei fartsbot da en politimann i sivil låg bak meg. Alt han kunne gjør var å anmelde, og saken ble henlagt etter et avhør.
Vis hele sitatet...
Politiet har ikke lov til å presse info ut av deg. Dette er grunnlag for å anmelde mener både jeg og far.

Politiet klipper ikke skilt på stedet, men gir deg en bot og sender deg på visning.

Man kan jo blånekte på at man har trim, og at han må gi en lapp som sier at du mistenkes for trim.

EDIT: men dette føler jeg går litt på antakelser og "gamle erfaringer".
Prøvde å finne noe på lovdata, men fant liksom ikke fram. Derfor hadde det vært koselig å får litt paragrafer.
Sist endret av FlipWare; 9. juni 2011 kl. 23:49. Grunn: glemte litt
Politiet kan nok ta skiltene fra deg på stedet ved god grunn til mistanke om trimming.
Akkurat som at de kan gå inn i huset ditt når det tyder på at noe kriminelt har skjedd, uten ransakingsordre.

Boten, den skriver du bare ikke under på.
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Politiet klipper ikke skilt på stedet, men gir deg en bot og sender deg på visning.
Vis hele sitatet...
En ting kan jeg si deg, politiet klipper uten å blunke.
Vtrl § 31 jf § 13 femte ledd, eid!

Og jo Politiet kan pålegge deg å starte mopeden. Han kan derimot ikke gi deg bot for trimming så lenge du ikke innrømmer at det er trim. Du vil da få en innkalling til en biltilsynet for fagkyndig kompetansevurdering.
Her er mitt lille triks.
Litt o-topic, men.

Når du ser at onkel blå kjører i bilen bak deg å vinker deg inn til sida gjør du følgene ting;
Brett skiltet som faen.
Stopp i nærmeste busslomme.
Vent til onkel blå har kommet ut av bilen.
Når de har lukka igjen dørene hopper du på kicken og starter.
Kjør som faen.

Dette er ikke å annbefale hvis man ikke er 100% sikker på at mopeden starter.
Jeg failet grovt der en gang.
Sist endret av Awesome-O; 10. juni 2011 kl. 00:25.
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Her er mitt lille triks.
Litt o-topic, men.

Når du ser at onkel blå kjører i bilen bak deg å vinker deg inn til sida gjør du følgene ting;
Brett skiltet som faen.
Stopp i nærmeste busslomme.
Vent til onkel blå har kommet ut av bilen.
Når de har lukka igjen dørene hopper du på kicken og starter.
Kjør som faen.

Dette er ikke å annbefale hvis man ikke er 100% sikker på at mopeden starter.
Jeg failet grovt der en gang.
Vis hele sitatet...
God ide!
Nei, vent... Jeg glemte å lese alt etter "stopp i nærmeste busslomme".

Politiet vil gjerne snakke deg i senk, og overbevise/skremme deg til å gå med på ting som de egentlig ikke har lov til. Som nevnt over, la de ta skiltene dine, og nekt på trim. Har du effektanlegg og annen obvious trim kan du bare spille dum og si at det stod på når du fikk den, og du syntes ikke den går raskere enn 45 km/t. Hent moppen senere, bytt til originaldeler, vis den, og kjør igjen. Mulig du må betale 800,- for å hente ut skiltene, men det er ganske mye mindre enn de 4000-5000 kronene (var 4200 i min moppetid) du må ut med om du innrømmer på stedet.
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Her er mitt lille triks.
Litt o-topic, men.

Når du ser at onkel blå kjører i bilen bak deg å vinker deg inn til sida gjør du følgene ting;
Brett skiltet som faen.
Stopp i nærmeste busslomme.
Vent til onkel blå har kommet ut av bilen.
Når de har lukka igjen dørene hopper du på kicken og starter.
Kjør som faen.

Dette er ikke å annbefale hvis man ikke er 100% sikker på at mopeden starter.
Jeg failet grovt der en gang.
Vis hele sitatet...
Sorry kompis, men den taktikken fungerer dårlig. Sjåføren i en Politibil sitter alltid igjen i bilen i tilfelle den som blir stoppet stikker av.
Hvordan skal man egentlig stikke av fra en politibil med moped? Greit med trim, men SÅ fort går det ikke.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hvordan skal man egentlig stikke av fra en politibil med moped? Greit med trim, men SÅ fort går det ikke.
Vis hele sitatet...
kjekke veier som bil ikke klarer vett
Jeg har en r-moped (Motorhispania RX50) uten plombering som går så fort som i overkant av 90 uten noen form for annen trim (sprek moped originalt)
Hvis jeg blir stoppet en gang i fremtiden.. er det lurt å spille dum å late som jeg rett og slett ikke aner hva som er på den og har at jeg ikke har noe peiling på motor? Dette vil vel funke ettersom det ikke er noe på mopeden min som hjelper den til å gå fortere som er synlig ved en innspeksjon av politiet? Han får vertfall ikke starte den å kjøre den.

"Cops can't hold us, na, that's the biggest lie. I know my f*cking rights if they get to try", Warlocks - City Soldiers
Sist endret av Teddybe4r; 10. juni 2011 kl. 02:52.
Politiet er ikke bilsakkyning så de kan bare ta skilter eller ta deg for trim ved mistanke.
Ved mistanke blir man sendt til SVV for kontroll.

Men her ved den lokale vgs'n, har de ofte kontroller, og prøvekjører mopeder for å sjekke hastigheter.

man skal aldri si aldri, de finner alltid en paragraf der de har lov.
Husk nå på at det er en god del prikker som blir skrevet ut om du har trim... Så lurt å komme seg unna slikt om det er mulig =)
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg

Men her ved den lokale vgs'n, har de ofte kontroller, og prøvekjører mopeder for å sjekke hastigheter.

man skal aldri si aldri, de finner alltid en paragraf der de har lov.
Vis hele sitatet...
Noen som kan henvise til en paragraf er Politiet har lov til å sitte på en trimmet moped og kjøre den, fordi de tester?
Da er jo Politiet like skyldig som deg i å kjøre trimmet moped?
Hvorfor trimme så peden går i 130? Ikke bare er den ikke lagd for det (MT5 etc), men du høres ut som en sint hveps og drar purk som bare faen. Mopeden fra 2004 som jeg hadde gikk i 70 uten plombe. ittno problem med å komme seg rundt eller sinte bilister som vil presse deg ut av veien. Ble aldri stoppa heller pga, lettsykkel utseende.

hold deg på moderat trim du, så skal du se at du ikke blir stoppa så mye.
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Sitat av F4celess Vis innlegg
Hvorfor trimme så peden går i 130? Ikke bare er den ikke lagd for det (MT5 etc), men du høres ut som en sint hveps og drar purk som bare faen. Mopeden fra 2004 som jeg hadde gikk i 70 uten plombe. ittno problem med å komme seg rundt eller sinte bilister som vil presse deg ut av veien. Ble aldri stoppa heller pga, lettsykkel utseende.

hold deg på moderat trim du, så skal du se at du ikke blir stoppa så mye.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører originalt jeg da :P
Mitt oppsett for de som vil vite det:
Originalsylinder som er porta for mer bunndrag.
Hjemmelaga bakre lyddemper.
Powerfilter fra malossi.

Dette gjør at mopeden går i 60 og holder dermed original farten for min moped.
Jøye meg, her var det mye synsing og halvsannheter. Naturligvis kan politiet:
1: Inspisere mopeden ved å bruke øynene.
2. Foreta en fysisk kontroll av kjøretøyets tekniske tilstand.
3. Avskilte på stedet.

Politiets adgang til å kontrollere kjøretøy, er hjemlet i den meget generelt utformede vtrl. § 10: "Trafikkontroll m.m.
Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov (...)"

Høyesterett har tolket denne dithen at politiet har adgang til når som helst å foreta teknisk kontroll av kjøretøy som befinner seg på de steder der vegtrafikkloven gjelder. Se også Rettstidene 1980, s. 1373.
Politiets adgang til å avskilte biler, finnes i vtrl. § 36.

Generelt vil jeg også si at man skal være forsiktig med å uttale seg om jus når man ikke kan noe om det. Det kan lede til at med-Freaker forsøker å hindre politiet i utførelsen av sin lovlige tjeneste, fordi de tror at politiet ikke har rett til å utøve den.
ser en del sier du skal late som du ikke vet en dritt om sykkelen osv..
Det er helt seriøst etter min mening ,bare dumt..

Anbefaler og lese MASSE om sykkelen og dens deler. Så om du blir stoppa og de begynner og spørre om trim og deler, så kan du fosse ut om alle deler som står på mopeden, uansett om de delene du forteller om urelevante for ytelse.
For som regel kan ikke politiet all verden om moped og trim, kanskje de vet hvordan ei trimmpotte ser ut, og hvordan lyden skal være, men ikke mer en det.

Et godt argument om de spør om lyden (om den er mer bråkete en vanlig selvfølgelig) er å si du har et åpent luftfilter som skal fikses snarest, si du har bestilt nytt allerede. Eller at eksospotta har en sprekk rett ved svanen eller noe.

Kjørte mopeden til en kompis for ikke lenge siden (blodtrimma Rieju RR 50), og ble stoppa. kunne ikke en dritt om sykkelen men la ut i det vide og brede om kjede, drev, sylinder, forgasser og hele pakka. Politimannen sto som et spørsmålstegn gjennom hele samtalen og det endte med kun en kommentar som lød "ja, herre såg da bra ut herre..? du får ha en fortsatt fin dag da, å itj nå gris kjøring!"
Sist endret av Sweeet; 10. juni 2011 kl. 12:55.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Okay, så politiet kan ta skiltene dine, ved mistanke. De kan visuelt inspisere sykelen din, men kan de tvinge deg til og starte, eller at de prøvekjører den?

En venn av meg ble akkurat stoppet, og han ble bedt om og starte den, så dro de den på turtallet. De hørte med en gang at det ble veldig høyt. Har de lov til dette?
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av 70%sweet Vis innlegg
Et godt argument om de spør om lyden (om den er mer bråkete en vanlig selvfølgelig) er å si du har et åpent luftfilter som skal fikses snarest, si du har bestilt nytt allerede. Eller at eksospotta har en sprekk rett ved svanen eller noe.
Vis hele sitatet...
Da svarer politiet med at du ikke burde kjøre før du fikk den nye delen. Så nei, ikke et godt argument.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Da svarer politiet med at du ikke burde kjøre før du fikk den nye delen. Så nei, ikke et godt argument.
Vis hele sitatet...
da sier du at du er på vei for og hente den
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Okay, så politiet kan ta skiltene dine, ved mistanke. De kan visuelt inspisere sykelen din, men kan de tvinge deg til og starte, eller at de prøvekjører den?

En venn av meg ble akkurat stoppet, og han ble bedt om og starte den, så dro de den på turtallet. De hørte med en gang at det ble veldig høyt. Har de lov til dette?
Vis hele sitatet...

Akkurat det er jeg usikker på, så da skal jeg følge mitt eget råd og ikke uttale meg om det
Sist endret av dåttkom; 10. juni 2011 kl. 12:59.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av 70%sweet Vis innlegg
da sier du at du er på vei for og hente den
Vis hele sitatet...
Da sier de at du kunne tatt bussen.
Du kan gjerne si at du ikke vet noe om mopeden, og at den var sånn når du kjøpte den. Det er fortsatt ditt ansvar. Du har faktisk ikke lov til å ta mopeden i bruk uten å forsikre deg om at den er i forskriftsmessig stand.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Akkurat det er jeg usikker på, så da skal jeg følge mitt eget råd og ikke uttale meg om det
Vis hele sitatet...
Hei. Dette er slik jeg husker ikke lovhjemlet direkte, men utledet av rettspraksis. Gjennomgangstråden er at politiet har rett til å gjøre de nødvendige undersøkelser for å undersøke om det har foregått noe straffbart.

Kravet er at det er nødvendig, forsvarlig og tilfredsstiller de øvrige vilkåre i politilovens § 6. Trimming av moped er ulovlig. Det er ikke noe uhensiktsmessig eller uforsvarlig ved å få motoren opp i turtall ettersom det uansett skulle ligget en sperre der på en lovlig moped.

Nok en gang er lovverket heldigvis laget slik at de som bedriver ulovligheter ikke skal kunne snike seg unna
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hvordan skal man egentlig stikke av fra en politibil med moped? Greit med trim, men SÅ fort går det ikke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig å kjøre fra politiet med moped, må bare ta noen stikkveier, kanskje en sti, eller en vei med stengt bom. Rundt her jeg bor er det nærmest kultur å kjøre fra politiet på moped. Selv har jeg gjort det 2 ganger.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Da sier de at du kunne tatt bussen.
Vis hele sitatet...
Da sier du at den ble sånn på veien.
Jeg mener fortsatt att det er lurt å fortelle politiet at du ikke vet noe om sykkelen hvis det kun er plomberinga som er tatt ut, for det får de ikke sjekket på annet vis enn å sende mopeden til innspeksjon, å innnen den tid er plombern trygt tilbake på plass. De har heller ingen sterke bevis på at du kjørte for fort så lenge det ikke er fartskontroll det er snakk om.
Derfor annbefaler jeg alle å kun fjerne plomberinga å drite i trim og fanskap som ofte ødlegger mopeden eller får deg inn i polititrøbbel. Er forskjellige syn på dette men..
Det du sier er "Har du tralle med deg?" Så sier han nei, så sier han mest sannsynlig at du må kjøre den på visning og ferdig med den saken, så kjører du den på visning dagen etter men da har du selvfølgelig skrudd av trimmen og den er orginal så er det bare hjem og på med trimsettet. Og ferdig med den saken.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har et svar med kilder for akkurat hva politiet har lov til ved kontroll? Kan de be meg starte sykkelen? Jeg kjører lett motorsykkel om det skulle ha noe å si.
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Jeg kjører originalt jeg da :P
Mitt oppsett for de som vil vite det:
Originalsylinder som er porta for mer bunndrag.
Hjemmelaga bakre lyddemper.
Powerfilter fra malossi.

Dette gjør at mopeden går i 60 og holder dermed original farten for min moped.
Vis hele sitatet...
Ta å bytt ut "powerfilteret" til orginale luftfilter bosken.
Mye mindre bråk og du kan kjøre i regn, går heller ikke noe saktere
Er glad jeg bor her hvor snuten ikke bryr seg om trim, en kompis ble stoppa engang og hu poltidama sjekka bare lappen og kommenterte at underbody potta hans var sykt rå (mopeden var blodtrimma med de værste dela man får tak i omtrent) Han ble stoppa en annen gang og men da snakka de bare om hvor fælt mopeden gikk pluss at han poltimannen hadde lyst til å prøve moppern
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Da sier de at du kunne tatt bussen.
Vis hele sitatet...
Da sier du at siden du bor langt inn i bygda og det ikke går buss der.
OFF TOPIC:Bare lurer pA en ting, har aerox som eg har dyset den gAr i 55/60 Trur dere at eg blir tatt for trim pA trallen?
Sitat av noerandom Vis innlegg
Noen som har et svar med kilder for akkurat hva politiet har lov til ved kontroll? Kan de be meg starte sykkelen? Jeg kjører lett motorsykkel om det skulle ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Hei. Sjekk tråden og les innlegget til dåttkom. Der står dette meget godt forklart.

Politiet kan kontrollere ethvert kjøretøy, når som helst og hvor som helst. Gidder ikke finne frem hjemlene ettersom du finner disse i dåttkoms innlegg.

Politiets adgang til å kontrollere er også hjemlet i vtrl. § 19.

Hjemlene er generelt veldig vide nettopp fordi det er opp til politiet (eller representanter fra vegvesenet, toll osv.) å avgjøre hvilke undersøkelser som er nødvendige. På samme måte som det ikke står spesifikt at politiet KAN be deg starte sykkelen, står det heller ikke noe sted at de IKKE kan be deg starte sykkelen.

Hele poenget er at de kan gjøre det de mener er nødvendig for å avdekke ulovligheter, forutsatt at vilkårene i politilovens § 6 og vegtrafikkloven forøvrig er oppfylt selvfølgelig.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Jeg har en r-moped (Motorhispania RX50) uten plombering som går så fort som i overkant av 90 uten noen form for annen trim (sprek moped originalt)
Hvis jeg blir stoppet en gang i fremtiden.. er det lurt å spille dum å late som jeg rett og slett ikke aner hva som er på den og har at jeg ikke har noe peiling på motor? Dette vil vel funke ettersom det ikke er noe på mopeden min som hjelper den til å gå fortere som er synlig ved en innspeksjon av politiet? Han får vertfall ikke starte den å kjøre den.

"Cops can't hold us, na, that's the biggest lie. I know my f*cking rights if they get to try", Warlocks - City Soldiers
Vis hele sitatet...
Mopeden går i 90+ uten noen annen form for trim enn fjerna plombering?
Enten så vet ikke du hva du har av utstyr på mopeden eller så er du full av bullshit
▼ ... over en måned senere ... ▼
Åssen er det egentlig? kan jeg nekte om og starte mopeden? funker det? er det sikkert?
dem har med tralla men jeg slår på politi knapp, kan jeg fortsatt bli tatt?
sier bare turtallsperre, god investering som har reddet meg 5 ganger
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Mopeden går i 90+ uten noen annen form for trim enn fjerna plombering?
Enten så vet ikke du hva du har av utstyr på mopeden eller så er du full av bullshit
Vis hele sitatet...
Vel, dtn jeg hadde gjorde 100 på en god dag, og alltid 90, frem til jeg ble stoppet vel og merke. Den var også 100 prosent original.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Mopeden går i 90+ uten noen annen form for trim enn fjerna plombering?
Enten så vet ikke du hva du har av utstyr på mopeden eller så er du full av bullshit
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være bull det. Jeg har jo fått derbien min i overkant av 100 med ett lett effektanlegg. Dog var det ikke bra drag i det da. Farten bestemmes av dreving den, ikke trimmen.
Sist endret av frodo94; 30. april 2012 kl. 21:03.