Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 822
Jeg sliter litt med hvordan jeg skal bruke mobilt bredbånd via kommandolinje på Ubuntu Server. Jeg har Option iCON 225(Option Globetrotter HSDPA Modem) som orginalt er utsendt fra Telenor. Dette har jeg låst opp, og det fungerer fint med Chess abbonnement både på Windows 7 og Ubuntu Desktop. På Ubuntu Desktop er det bare å sette opp med prekonfigurerte alternativer, og koble til.

Jeg ønsker derimot å kunne bruke dette på Ubuntu Server, men sliter litt med å få dette til å fungere. Siden det ser ut til at Ubuntu klarer å gjenkjenne dette som en nettverkstilkobling så har jeg en formening om at man bare trenger å legge inn tilkoblingsinformasjon i en konfig fil et sted, men jeg aner ikke hvilken/hvor.. Kan man bruke /etc/network/interfaces ?

Jeg har funnet endel info på nett som omhandler usb-modeswicth og wvdial, men jeg vil helst unngå tilleggsprogrammer hvis network-manager kan ta seg av dette selv. Man trenger ikke noe tilleggsprogrammer når man bruker mobilt bredbånd med GUI?

Det hadde vært supert om noen kunne vinke meg i riktig retning! På forhånd takk!

Kode

uname - r
2.6.38-8-generic-pae

Kode

lsusb
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 003: ID 0af0:6971 Option Globetrotter HSDPA Modem
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002: ID 041e:406c Creative Technology, Ltd
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Kode

ifconfig -a (tar kun med mobilt bredbånd)
hso0      Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00
          POINTOPOINT NOARP MULTICAST  MTU:1486  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:10
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
Shooting expert
BrageP's Avatar
/etc/network/interfaces ser nok slik ut:

Kode

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp
Forsøk å forandre den til:

Kode

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug hso0
iface hso0 inet dhcp
Start nettverket på nytt:

Kode

/etc/init.d/networking restart
Ping noe:

Kode

ping -c 3 google.com
Garanterer ikke at dette funker...
usb-modeswitch kan umulig være særlig tungt på systemet. Høres ut som grei skuring å bruke det, men..
Når det gjelder videre konfigurasjon går det an å bruke noe som heter "The wvdial Method" (dette er hentet fra "man interfaces").
Sett først opp usb-modeswitch og sjekk at du har en passende interface (/dev/ttyUSB0 e.l.). Kjør så wvdialconf for å sette opp modemet. Endre deretter på /etc/wvdial.conf, dersom dette trengs.
Denne linken har mer informasjon.

/etc/network/interfaces kan inneholde noe a la
auto ppp0
iface ppp0 inet wvdial

Kanskje må du legge inn usb modeswitch e.l. i en "pre-up"-kommando i interfaces for å sikre at du får switchet før systemet prøver å koble opp i oppstarten.