Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6072
God kveld!

En kompis av meg, kall ham Arne, fikk akkurat bot i posten. Arne har visstnok kjørt 97km/t i 70-sonen. Dette var med leiebil, så jeg antar politiet har tatt skiltene, tatt kontakt med selskapet og deretter fått navn på han? Uansett, så var det ikke han som kjørte, men en kompis av ham igjen. Da han signerte på papirene, signerte de på at det bare kunne være en sjåfør. Er han fortsatt ansvarlig for fartsboten? Han fikk 6 prikker og 6500 i bot, er dette rimelig?

Kompisen til Arne, som kjørte, er italiener og bor i Italia. Han var her på besøk.

Noen tips til hva som kan gjøres? Må han ta disse 6 prikkene på sitt navn selv om det ikke var ham som kjørte? Jeg mener at det rett og slett ikke er sånn at han skal ta dette på sin skulder, og det er følgelig greit å "sladre". Sett at det er en mulighet for dette, selvsagt. Når det er sagt, så var det selvfølgelig uansvarlig av begge to. Uansett kjip situasjon.
Skulle tro fotoboksen har fått med seg ansiktet til sjafør, tror jeg ville klaget. Politiet kan jo bare sjekke bildet å se at han ikke var sjafør.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
fikk akkurat bot i posten
Vis hele sitatet...
Bot i posten? Har han altså blitt tatt i fartsboks? Da har i så fall et bilde blitt tatt... Et bilde som beviser at kompisen din IKKE kjørte.. Ser ingen grunn til å godta hverken bot eller prikker hvis onkel blå kommer på døra med bilde av en leiebil med en ukjent person bak rattet......
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Han snakker om at han husker en situasjon der de kjørte alt for fort, og så blinket politibilen med blålysene (som kom i motsatt kjørefelt). Men det var midtrabatt mellom disse kjøreretningene, så politibilen hadde minimale muligheter for å snu og ta igjen gutta boyz. Har politibiler kamera og fartsmåler i bilen klart til bruk (som fungerer på par sekunder, dette var jo i motsatt kjørefelt)?

Hvis dette ble tatt i en fotoboks, har det ingen konsekvenser dersom det blir klart at Arne ikke kjørte? Han har jo signert på at kun ham skal kjøre bilen.
Tror ikke politiet bryr seg om brudd på leieavtalen, det er jo mellom utleiefirmaet og kunde.
Såvidt meg bekjent er det den som signerer leiekontrakten
som har ansvaret for det som måtte skje med bilen mens
den er utleid.

Kjører ikke selv, men har vært i flere situasjoner hvor jeg
har vært den som signerte for bilen, og har i samtlige
tilfeller blitt avkrevd førerkortet til den som skulle være
sjåfør. Det er uansett mulig at dette varierer fra firma
til firma.
Leiebilfirmaer pleier vel å ville ha navnet på de som skal kjøre bilen.

Politiet har en del paragrafer de kan bruke mot de som står i veien for bevis.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Såvidt meg bekjent er det den som signerer leiekontrakten
som har ansvaret for det som måtte skje med bilen mens
den er utleid.
Vis hele sitatet...
Ovenfor utleier, ja - ovenfor politiet, nei.

En fartsbot er ikke en sak mellom utleieselskapet og leietaker, men mellom politiet og sjåføren av bilen...

TS: Be "kompisen" din om å ta kontakt med politiet og forklare situasjonen. Utleieselskapet trenger ikke å få vite at dere har brutt kontrakten.
Dette kan da slett ikke være særlig vanskelig.
Den som leide bilen kan ærlig svare at han ikke har kjørt selv - det vil jo bildet fra fotoboksen bekrefte.
På spørsmål og hvem som da har kjørt får jo bare leietaker svare at det vet han ikke. Nøklene til bilen lå på "kjøleskapet", "knaggen i gangen" whatever. Hvem som helst som var innom leilighet mens leietaker var ute. Så kan han si at han ikke pleier låse døra hjemme når han går ut. Om det virkelig er en fyr fra et annet land som har kjørt så kan han jo bare si at han ikke kjenner igjen sjåføren om politiet viser ham bildet, og konkusjonen å da bli at noen har tjyvlånt bilen.
Nå er vel neppe kompisen din ansvarlig for fartsbøter registrert på en leiebil så lenge politiet ikke kan bevise hvem som kjørte. Politiet har mulighet til å registrere fartsovertredelser OG filme dette ja. (Det vises ofte klipp fra sånne opptak på NRK i forbindelse med fart & ungdom...)
Poenget til kompisen din blir da at han IKKE kjørte bilen (var han i det heletatt i bilen?) og dette kan ikke onkel blå motbevise. Sånne saker hennlegges normalt fort!
Vær obs:
Politiet har en stygg tendens til å prøve seg med å sende ut bøter uten sikker bevisføring forøvrig.
Du er jo ikke skyldig før du signerer papirene eller betaler bota.

(Fakta:
For noen år siden beslagla politiet her i området navnelister over folk som hadde kjøpt pirat-kort (dekode satelitt-tv) og sendte ut en bot til alle på lista for å ha kjøpt ulovlig kort.. De idiotene som betalte aksepterte altså påstanden. De som derimot IKKE betalte bota fra onkel blå hørte ikke mer om saken da dette selvsagt ikke holdt som bevis.. )
Sist endret av woff; 18. februar 2012 kl. 22:37.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
MB300Diesel, jeg har ikke lappen, så det er nok ikke meg dette er snakk om.

Vi er usikker på om det er snakk om fotoboks eller patrulje. Regner med at Arne går innom politistasjonen og spør hva som har skjedd her. Det står kl.slett på boten, og han lå og sov i passasjersetet akkurat da, så han har ingen kjennskap til dette. Da regner jeg med at han får slippe dette, men det skal jo bli spennende å se. Får komme med en oppdatering etter hvert!
Er bare og nekte og oppgi hvem som kjørte bilen er ikke værre en det. Dette har du all rett til da du ikke plikter og inkrimere deg selv eller andre
Det er alt for vanskelig å måle fart når de kommer i motgående kjørebane og begge bilene er i fart.
Nekt.
Spør om bildebevis! Vet om flere tilfeller hvor folk har spurt om det å når bildet kommer frem vises ikke ansiktet i det hele tatt fordi de fotoboks-kameraene er latterlig dårlig! Dårlig bilde = Dårli bevis.
Nå var det jo ikke leietaker som kjørte slik at det vil ikke hjelpe politiet å legge frem beviset da "ingen vet hvem sjåføren er".

O/T
Fotobokskameraene er sinnssykt gode skal jeg si deg.
I regn som plasket ned i en fart som vindusviskerne nesten ikke klarte ta unna ble jeg blitzet en sen natt for noen år siden. Pga av den dårlige sikten var jeg 100% sikker på at bildet var ubrukelig. Fikk etter nesten 1 år! brev fra polisen om at jeg var tatt i ATK og da ba jeg om fotobevis og sa jeg ikke kunne huske at jeg hadde kjørt der de mente jeg var tatt.
Skal love deg jeg ble slukøret da jeg kom på stasjonen og fikk fremlagt bildet. Det var krystallklart og selv en liten plasterlapp fra barberingsuhell vistes uten problemer. Var sjanseløst å nekte og politimannen lo godt av meg og sa bare at der kunne jeg bare spart meg tiden for de aller fleste bildene er like klare.

Eneste trikset kan være å stikke huet bak solkskjermen om man rekker, slik at ansiktet ikke vises for da er det ikke bevis.
Man må vel ta konsekvensene av det hele? Kanskje han kan få italieneren til å betale boten?
akkurat en ''kompis'' sikker på at det ikke var deg åg en kompis? :P
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Han snakker om at han husker en situasjon der de kjørte alt for fort, og så blinket politibilen med blålysene (som kom i motsatt kjørefelt). Men det var midtrabatt mellom disse kjøreretningene, så politibilen hadde minimale muligheter for å snu og ta igjen gutta boyz. Har politibiler kamera og fartsmåler i bilen klart til bruk (som fungerer på par sekunder, dette var jo i motsatt kjørefelt)?

Hvis dette ble tatt i en fotoboks, har det ingen konsekvenser dersom det blir klart at Arne ikke kjørte? Han har jo signert på at kun ham skal kjøre bilen.
Vis hele sitatet...
De har ikke sjangs i helvette å vite at dere kjørte i 97 km/t hvis han kom i motgående kjørefelt.

Høres ut som troll?

Og hvis man blir tatt i fotoboks, blir det automatisk sendt regning til eier av bilen... Før var det sånn at hvis politiet ikke kunne bevise at det var faktisk deg som kjørte bilen, kunne man si at det var en i nær familie, så slipper man og vitne mot denne personen, og politiet har ikke mulighet til å finne ut hvem det var som kjørte bilen.(Man pleide å dra ned sol-beskyttelsen for å fjerne ansiktet idet man kjørte forbi fotoboksen.)
For å tette dette smuttehullet ble det da automatisk eier av bil sin skyld.
Sist endret av shaiz; 21. februar 2012 kl. 13:59.
Prosedyrer i leiebilfirma(er) i Oslo:

- Vi mottar en fartsbot.
- Vi ringer politiet og sier hvem som leide bilen. Evt. bare sender bota videre til adressen oppgitt av leier.
- Politiet tar kontakt med vedkommende og vi er ikke lenger involvert i saken.

Kompisen og utleiefirmaet har ikke noe med hverandre å gjøre lenger dersom bilen er levert og alt er betalt. Dersom politiet ringer og spør om det var registrert en ekstra sjåfør på bilen kommer utleiefirmaet til å svare nei (siden kompisen din ikke oppgav det?) Hos oss så driter vi regelrett i fartsbøter og p-bøter. Det viktige er skade/tyveri/smugling begått av vår bil.

Kompisen din bør vel fortelle om denne italieneren til politiet. Evt kreve penger fra fyren.
Sitat av shaiz Vis innlegg
De har ikke sjangs i helvette å vite at dere kjørte i 97 km/t hvis han kom i motgående kjørefelt.

Høres ut som troll?

Og hvis man blir tatt i fotoboks, blir det automatisk sendt regning til eier av bilen... Før var det sånn at hvis politiet ikke kunne bevise at det var faktisk deg som kjørte bilen, kunne man si at det var en i nær familie, så slipper man og vitne mot denne personen, og politiet har ikke mulighet til å finne ut hvem det var som kjørte bilen.(Man pleide å dra ned sol-beskyttelsen for å fjerne ansiktet idet man kjørte forbi fotoboksen.)
For å tette dette smuttehullet ble det da automatisk eier av bil sin skyld.
Vis hele sitatet...
Kilder på at dette er tettet?
Her er fra NAF sin sider



Hvis du kjører for fort forbi en fotoboks, blir bilen din fotografert forfra slik at fører fremgår av bilde og registreringsnummer kan avleses.





Bilde skal bare tas av de som kjører for fort. Ved de nye gjennomsnittsmålingene som gjøres over en lengre strekning tas det derimot bilde av alle.


Annen sjåfør i din bil
Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde.

Politiet sender brev til den som står som eier av bilen, og eieren blir oppfordret til å opplyse navnet på føreren dersom en annen har kjørt bilen. Bileieren har i utgangspunktet ingen plikt til å forklare seg, men vær oppmerksom på at du har en plikt til å møte opp hos politiet hvis du får en innkalling.


Forklaringsplikt
Hvis du nekter å si hvem som kjørte bilen, kan politiet begjære rettslig avhør. Med noen unntak, bl.a. for nærstående som ektefelle, barn, søsken, foreldre, har du en forklaringsplikt ved rettslig avhør. Politiet kan også etterforske saken videre, for eksempel ved å sammenligne personen på bilde med dine familiemedlemmer.



Forelegg
Når det er avklart hvem som var fører på det aktuelle tidspunktet, sendes et forelegg til rette person. Vedtas forelegget, er saken endelig avgjort. I motsatt fall oversendes saken til retten for avgjørelse der. Alvorlige overtredelser hvor det kan bli aktuelt med fengselsstraff, oversendes direkte til retten så snart de er ferdig etterforsket.

Boten sendes fra Statens Innkrevingssentral. Er det vanskelig å betale hele boten på en gang, bør du umiddelbart ta kontakt for å få en nedbetalingsplan. Når kravet er misligholdt er det for sent å be om en betalingsavtale.
Sitat av shaiz Vis innlegg
De har ikke sjangs i helvette å vite at dere kjørte i 97 km/t hvis han kom i motgående kjørefelt.

Høres ut som troll?

Og hvis man blir tatt i fotoboks, blir det automatisk sendt regning til eier av bilen... Før var det sånn at hvis politiet ikke kunne bevise at det var faktisk deg som kjørte bilen, kunne man si at det var en i nær familie, så slipper man og vitne mot denne personen, og politiet har ikke mulighet til å finne ut hvem det var som kjørte bilen.(Man pleide å dra ned sol-beskyttelsen for å fjerne ansiktet idet man kjørte forbi fotoboksen.)
For å tette dette smuttehullet ble det da automatisk eier av bil sin skyld.
Vis hele sitatet...
Beklager men det du sier er helt feil. Boten i ifra ATK (fotoboks) sendes nok ut til eieren av bilen ja kanskje det gjøres automatisk for alt jeg vet, men om bileier ikke vedkjenner seg boten må politiet fortsatt bruke bildebeviset fra fotoboksen for å avgjøre hvem som kjørte.

Og som du alt sa så kan du fortsatt si at det er nær familie og da kan man ikke presses til å avgi forklaring. I slike saker forsøker politiet seg på juks og har flere ganger ulovlig benyttet søk i bilder ifra passregisteret, selv om det er ikke tillatt.

Men det er altså feil, sålenge bileier nekter boten kan ikke boten sendes til eier av bilen. Du blander nok kortene litt for passering av bomring går på bileier. Men det gjelder altså ikke fotobokser.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Da har Arne vært på politistasjonen. Han kunne nekte å navngi vedkommende som kjørte (fotoboks viste helt tydelig hvem som kjørte), men da måtte han inn til avhør. Å skremme vanlige folk er vel det mektigste og best utbredte etterforskningsmetoden brukt blant politiet. Han skrev dermed under på hvem det var som kjørte, men denne er noe uklar da han ikke visste noe annet enn navn og land. Er dette det siste han hører fra politiet, mon tro?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Da har Arne vært på politistasjonen. Han kunne nekte å navngi vedkommende som kjørte (fotoboks viste helt tydelig hvem som kjørte), men da måtte han inn til avhør. Å skremme vanlige folk er vel det mektigste og best utbredte etterforskningsmetoden brukt blant politiet. Han skrev dermed under på hvem det var som kjørte, men denne er noe uklar da han ikke visste noe annet enn navn og land. Er dette det siste han hører fra politiet, mon tro?
Vis hele sitatet...
Tja det må man da tro?
"Arne" har jo ikke gjort noe ulovlig. Han har jo faktisk samarbeidet med politiet og navngitt den fryktelige forbryteren som gjorde det forferdelige lovbruddet. Politiet ser jo selv at det ikke er ham og de kan jo ikke gjøre noe mer med "Arne" for har gjort alt de ba ham om.
Sist endret av random67489; 24. februar 2012 kl. 01:15.