Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1582
Jeg har over lengre tid hatt problemer med å koble meg til åpne WLAN, f.eks alle nett jeg finner i Østbanehallen, og på Oslo City. Jeg får bare timeout på "Obtaining IP address".
Så er det laptopen+telefonen min det er noe galt med, eller er ikke nettverkene jeg snakker om operative?
Jeg gjetter du har en ADSL / kabel-router med innebygget trådløst aksesspunkt. Hvis så, vil ruteren din sannsynligvis få en IP-adresse fra din ISP, og deretter gi en NAT-funksjon for å la andre interne enheter (PS3 og laptop) for å koble til den bærbare datamaskinen. Du har sikkert fått en DHCP tjeneste som kjører på ruteren din til å automatisk gi enhetene en intern IP-adresse (sannsynligvis på en 192.0.xx subnett). Jeg ville sjekket at DHCP tjenesten er konfigurert til å tillate mer enn to enheter for å få en IP-adresse.
Sitat av Overjaculation Vis innlegg
Jeg gjetter du har en ADSL / kabel-router med innebygget trådløst aksesspunkt. Hvis så, vil ruteren din sannsynligvis få en IP-adresse fra din ISP, og deretter gi en NAT-funksjon for å la andre interne enheter (PS3 og laptop) for å koble til den bærbare datamaskinen. Du har sikkert fått en DHCP tjeneste som kjører på ruteren din til å automatisk gi enhetene en intern IP-adresse (sannsynligvis på en 192.0.xx subnett). Jeg ville sjekket at DHCP tjenesten er konfigurert til å tillate mer enn to enheter for å få en IP-adresse.
Vis hele sitatet...
Lesing er en fordel å kunne, man lærer det før man skriver.

Sitat av LoOzR Vis innlegg
Jeg har over lengre tid hatt problemer med å koble meg til åpne WLAN, f.eks alle nett jeg finner i Østbanehallen, og på Oslo City. Jeg får bare timeout på "Obtaining IP address".
Så er det laptopen+telefonen min det er noe galt med, eller er ikke nettverkene jeg snakker om operative?
Vis hele sitatet...
Kan være mye rart, skjer dette med alle aksesspunkt du prøver ? Hjemme ? Hos venner ?

Åpne nett ville jeg holdt meg langt unna uansett, men problematikken kan være relatert til mismatch mellom chipset i din enhet og i infrastruktur, men så enkelt som at du har en fast IP satt på telefonen kanskje ?

Hvilken mobil snakker vi ? hvilket OS ? som sagt, fungerer enhetene på andre nett enn åpne nettverk ?
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Min egen router hjemme er det ingensomhelst problemer med å koble til.

Dette gjelder altså åpne nettverk, og spesielt Østbanehallen/oslo City. Og problemet er på både telefonen, og laptopen.


Jeg har ikke fast IP konfigurert på verken telefon eller laptop. Telefonen er HTC Desire, med Cyanogenmod.

Og det virker som at det kun er åpne nett jeg ikke kan koble til. Jeg har ingen problem med å koble til kryptert nett hjemme/hos venner/på jobben.
Sist endret av LoOzR; 17. desember 2011 kl. 23:10.
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Min egen router hjemme er det ingensomhelst problemer med å koble til.

Dette gjelder altså åpne nettverk, og spesielt Østbanehallen/oslo City. Og problemet er på både telefonen, og laptopen.
Vis hele sitatet...
Det samme trådløse nettet (SSID) er nok fordelt over x antall aksesspunkt, kobler du tilfeldigvis til et som har problemer kan du også oppleve dette.

Begge enheter ender mao opp med en 169.254.x.x (APIPA) adresse ?
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg ikke sjekket hvilken IP jeg får på telefonen, men på laptopen får jeg APIPA i windows ja.

Det er greit at jeg kunne få problemer innimellom ettersom hvor stor trafikk det er på nettverkene, eller om et aksesspunkt skulle ha problemer, men dette har vedvart veldig lenge og på "alle" åpne nettverk..

Nettverkskortet jeg har i laptopen: Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6250 ABG

edit: Kanskje litt uklart, men jeg får ikke koblet til med telefonen heller.
Sist endret av LoOzR; 17. desember 2011 kl. 23:22.
Som sagt, jeg ville holdt meg langt unna alt som heter åpne nettverk, hva enn du gjør på et åpent nettverk kan leses av alle andre på samme nettverk eller i luften mellom.

Problemet kan være så mangt, og store åpne nettverk er full av problemer.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Joda, jeg er klar over farene med åpne nettverk.

Men hvis jeg fint klarer å koble til krypterte nett, så skulle det ikke være noe som "begrenser" mulighetene for å koble til åpne nettverk fra laptopen/telefonen? Sett fra klienten vel og merke..