Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 54947
God kveld.

Har akkurat forsøkt å spise mørbradbiff. Som student fant jeg ut at det var en relativt fornuftig pris og har ikke smakt biff på 4 mnd, så gledet meg veldig. De fløtegratinerte potetene smakte himmelsk, men kan ikke akkurat si det samme om "biffen"... Jeg tenkte den var mør, bra og biff? Den var ingen av delene. Klarte bare å spise litt av den, store deler måtte kastes (var noe slintrer og umulig å tygge).

Tror imidlertid at vi tilberedte den helt feil. Vi bare skar den opp i skiver og stekte i stekepannen. Hvordan skal man tilberede denne greia og kan det bli godt i det hele tatt? Kjøpte fra Rema 1000 og var av merket Nordfjord. Holdbarhetsdato til 20 des, noe jeg også stusset ved...
Fordelaktig å banke kjøttet før steking, og heller ikke råsteke kjøttet.

Lag gjerne også fløtegratinerte poteter fra scratch.
Pass på at panna er varm før du legger på kjøttet. La kjøttet ligge litt i romtemp før du legger det i panna.
Mørbrad er egentlig litt for magert til å bli en supergod biff, men det skal vanligvis gå bra likevel. Skjær den opp i to cm tjukke skiver. Har du jernpanne bruker du det, men det er viktig at panna er ordentlig varm. Sett temperaturen på maks. Pensle litt olje på biffen, ha på salt og mye pepper. Har du et hvitløksfedd tar du og skjærer ett i to på langs og gnir inn biffen med det, hvis det er lov å si. Stek den i den glovarme panna til du ser at det tyter ut kjøttsaft på oversiden. Snu biffen og stek den to minutter til. Legg den på et fat. La den ligge i fem minutter (den blir ikke kald) og ferdigsteke der.
Følg veiledningen på Matprat!
Sitat av matprat
Slik gjør du

1. Kjøttet bør ligge i romtemperatur i ca 30 minutter før det skal stekes. Biffene bør være omtrent like tykke. Tørk kjøttet med kjøkkenpapir før steking, og dryss på salt og pepper.

2. Bruk god varme og la stekepannen bli varm før du legger i margarin eller olje. Når margarinen slutter å bruse og er nøttebrun kan du legge i kjøttet. Oljen er varm nok når du stikker et treredskap ned i den og det bruser rundt.

3. Legg ikke for mange biffer av gangen. Følg tipsene om steketider under. Snu biffene med en stekespade.

4. Ta biffene ut av stekepannen etter ønsket steketid og la dem hvile lunt en kort stund før servering.

Steketider for biff som er ca. 2 cm tykk:

Lite stekt biff: Stek biffen 1 minutt på hver side.
Medium stekt biff: Stek biffen på sterk varme til kjøttsaften pipler ut på oversiden, snu biffen og stek til det pipler på den andre siden.
Gjennomstekt biff: Stek biffen 1 minutt på hver side ved sterk varme, etterstekes ca. 4 minutter på hver side over svak varme. Det er viktig å snu biffen ofte.

Kalkunbiff:
Kalkunbiff stekes på samme måte som storfebiff, men skal alltid stekes godt, altså ca 4 minutter på hver side.
Vis hele sitatet...
Fulgte denne selv for et par uker siden, og resultatet var knallbra! =)
Edit: Dette har jeg lært av Jamie Oliver: http://www.youtube.com/watch?v=Dtjo8DDspx0
1. La kjøttet ligge ute en halvtimes tid før du begynner å steke.
2. Varm panne! Viktig, ha litt olje i.
3. Brun biffen godt på begge sider
4. Ta biffen av, senk temperaturen
5. Stek biffen til det kommer blod ut på sidene. Du må sikkert snu den et par ganger.
6. Når det kommer blod ut av toppen er biffen medium
7. Så må biffen hvile hvertfall 5 min. Da pleier jeg bare å la den ligge i panna av platen med alufolie løst over.

Jeg liker best å spise entrecote når jeg skal lage biff, men mørbrad er jo nydelig det å.
Men gå gjerne på slaktern isteden.
Sist endret av Navnl0s; 25. november 2011 kl. 00:29.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Takk for råd!! Må prøve hvertfall en gang til da. Men disse slintrene, eller det som ikke går an å tygge, blir disse borte? Skal det marineres? Har ikke jerngryte, bare stekepanne fra IKEA. Banke .. hvordan?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg

Lag gjerne også fløtegratinerte poteter fra scratch.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig gjorde vi det. All maten her i huset lages fra scratch.

Slaktern ja? Skjønner at det er bedre, men hvordan er prisen? Vi er to stk som bor sammen, og budsjett pr middag er 75-100 kr maks.
Sist endret av Chronic420; 25. november 2011 kl. 00:33.
Jeg slenger med en fløtegratinerte poteter oppskrift i samme slengen.

1. Sett ovnen på 225*c med overvarme.
2. Skjær opp poteter i ønsket tykkelse
3. Ha de oppi en gryte med 50/50 helmelk og fløte. Det skal bare akkurat dekke potetene.
4. Kok opp sakte, og la putre til du har potetene i den konsistensen du liker
5. Jeg liker med litt løk og asparges oppi. Da tar du bare å steker dette separat. Løk kutter du opp i størrelsen du liker, og aspargesene kutter jeg bare i fire. Bland det sammen i gryta, mens du smaker til med hvitløk, salt, pepper, muskat og litt cayenne pepper.
6. Inn i ovnen med ost over, tror tine har en ost alà 3 forskjellige typer revet. Den er jo tha shit.
Stek til osten er gyllen.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Slaktern ja? Skjønner at det er bedre, men hvordan er prisen? Vi er to stk som bor sammen, og budsjett pr middag er 75-100 kr maks.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye dyrere. Kanskje en 20-30kr kiloen.
Sist endret av Navnl0s; 25. november 2011 kl. 00:35.
Bitches don't know how to steke biff.
1. Temperer biffen
2. Inne helvetes varm panne.
3. salt+pepper@biff
4. Olje i panne, sleng i et hvitløksfedd litt sitronskall og en kvist timian.
5. Brun begge sider på biffen. Ikke stek biffen, men brun den.
5.Legg biffen på en tallerken og fullfør stekingen i ovn på 150grader
6.Er du usikker; bruk et steketermometer.
7.La biffen hvile. Om de er redd for å ha overstekt biffen; pakk den halvstramt inn i plastfolie så den får sprengt seg litt.
8. For added goodness; gi den en siste sleng i panna etter den er kommet ut av ovnen; men nå gir du den også 2ss smør(ikke margarin, men smør) og glaserer den i dette. Ikke nødvendig men det merkes på smaken.

Om du failer nå så får du bare lage braiserte greier i framtiden; det er ihvertfall idiotsikkert.
Sist endret av moret; 25. november 2011 kl. 00:39.
mørbrad biff skal du brune litt i steke panna og så skal du koke det mørt... passer best til gryteretter osv
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Bitches don't know how to steke biff.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Skal ta den i ovnen neste gang. Har steketermometer, hva anbefaler du at temperaturen skal være når jeg tar den ut? For ordens skyld, jeg er ingen ekspert, men kan da steke litt biff. Tror største problemet her var at kvaliteten på kjøttet ikke var så god.


Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
mørbrad biff skal du brune litt i steke panna og så skal du koke det mørt... passer best til gryteretter osv
Vis hele sitatet...
Tror du sa det der.. Må være en grunn til at det var så billig (75 kr/kilo).
Neida, jeg får ofte muttern til å kjøpe inn mørbrad om hun skal bort og jeg må lage min egen mat. Men, studer kjøttstykket skikkelig før du kjøper det. Du vil lett se om der er sener, eller "slintrer" som du kaller det
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Takk for tips! Skal ta den i ovnen neste gang. Har steketermometer, hva anbefaler du at temperaturen skal være når jeg tar den ut? For ordens skyld, jeg er ingen ekspert, men kan da steke litt biff. Tror største problemet her var at kvaliteten på kjøttet ikke var så god.




Tror du sa det der.. Må være en grunn til at det var så billig (75 kr/kilo).
Vis hele sitatet...
blir mørt som bare det hvis du koker det, masse godt du kan lage ut av mørbrad
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
blir mørt som bare det hvis du koker det, masse godt du kan lage ut av mørbrad
Vis hele sitatet...
Skal man koke det i en slags sky da eller? Fant ikke noe særlig oppskrifter på nettet .. Blir spennende neste gang dette Gode tips her.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fordelaktig å banke kjøttet før steking, og heller ikke råsteke kjøttet.

Lag gjerne også fløtegratinerte poteter fra scratch.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke banke biffen før steking. Da ødelegger du biffen. Fyfy. Er så mange som ikke vet det der.
Kvaliteten på biff jeg har kjøpt på rema er egentlig rimelig laber. Det eneste jeg har blitt skikkelig fornøyd med er indrefilet. Problemet med indrefilet er at det koster 3 ganger mer enn mørbrad og ytrefilet.
Uansett en ide når du spiser all biff er å kutte med fibrene i kjøttet, da kjennes kjøttet som oftest mørt. Indrefilet er mørt uansett hvordan du kutter, så dette gjelder spesielt ytrefilet, mørbrad etc.
Vet du forresten hvordan du skal steke biff? Hvordan du steker kjøttet, har alt å si.
Det du gjør er å la kjøttet ligge utenfor kjøleskapet i noen timer før du steker det, slik at det får romtemperatur. Ha på ønsket mengde pepper og salt.
Når kjøttet har fått romtemperatur, setter du stekeplaten på max varme smelter smør, venter til smørret har nøttebrun farge.
Legg kjøttstykket på platen, la det ligge helt til blodet pipler ut på overflaten avkjøttet før du snur det. Gjør tilsvarende no - vent til blodet pipler ut før du tar kjøttet av platen. vips,du har en medium stekt biff. Hvis du ønsker gjennomstekt biff legger du den inn i bakterovnen på rundt 180 grader i noen minutter.
Sist endret av Spelly; 25. november 2011 kl. 01:45.
Et av de viktigste triksene i kunsten av å steke kjøtt er:
1. Romtemperatur på kjøttet før steking
2. Snu bare 1 gang (ikke få panikk og begynn å snu dem over og over igjen)
3. Siden kjøtt er en muskel, og musklene strekkes innover etter steking så er det viktig å la kjøttet hvile etter steking.

Bruk youtube som google. Søk opp om hvordan man skal steke biff så finner du masse forskjellige varianter fra kokker over hele verdenen.
Denne burde funke bra : http://www.melange.no/melangekokken?startmovie=beef

Ellers kan man lage en god biff stroganoff med det kjøttet. Genial mat, som smaker like godt dagen etterpå..
Slik skal en biff se ut.

http://img220.imageshack.us/img220/7616/steakredpotatoes1sized.jpg