Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 12976
Sitat av loffe
Jeg ville drukket meg såååå jævlig drita før urintesten og mens jeg tok den ville jeg ropt: Jehg khunne vhært en jævlha alkoholiker nå, men derhe kunne ikke thatt meg for en dritt! Jeg er meghet påvirket av det ruschmiddelet som tar flescht liv i Norge, men dereh er bareh uthe etter de som erschstatter grøftefyll med ehn rolig euforishk rush! Up yourschh!
Vis hele sitatet...
Da hadde du vært tøff


Til saken dette blir en prinsippsak lignende den vi hadde http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=lanteacher

Det blir som og si "Du har jo ikke gjort noe gæærnt, hvorfor er det så farlig og bli testa da?" Fordi det er et prinsipp, man skal ikke bare bli testet uten videre! Det blir også litt som Datalagringsdirektivet, det blir bare helt feil. Sånn type kontroll kan ikke aksepteres, fordi det kan misbrukes.

Phail


EDIT: Leif
Sist endret av Parkett; 15. august 2008 kl. 02:57.
Sitat av Parkett
Da hadde du vært tøff
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at jeg kjenner mange som har problemer med alkohol, og de er som oftest ganske mye mer utagerende og voldsomme enn folk som har problemer med hasj, mener jeg da. Men siden alkohol er så akseptert gidder de ikke å bry seg om det. Jeg synes heller at skolene skulle gitt mer informasjon om alkohol og prøve å arbeide mot ungdomsfyll (som er et mye større problem imo) istedet for å sløse bort penger på et meningsløst prosjekt som straffer elevene på en helt feil måte.
Sitat av Xasma
Jeg ville ikke si at jeg blir nedverdiget om jeg tar en urinprøve. Det er bare å gjøre det.

Og hvem har sagt at man blir mistenkt bare man har saggebukse? De fleste veit vel at det er flere enn bare de med saggebukser som har prøvd/driver med dop. Det er flere "upper class" folk jeg kjenner som har sagt at de har prøvd hasj, og jeg regner med at skolen er såppas objektiv at de kun tar de som de har mistanke for å ta. Jeg mener som nevnt over, at om man kommer med blodskutte øyer osv, så har de faktisk en grunn til å ta en test.

Og hvorfor har de fleste her antatt at de kun går etter dem med saggebukser? Kanskje jeg skal lese artikkelen igjen, men jeg fant ingen beskrivelse av hva dem gikk etter i den artikkelen.
Vis hele sitatet...
Neimen så fint.. Bare ta masse urinprøver du, for all del, så lenge jeg og alle andre som føler det krenkende slipper.

Dette med saggebukser var bare et uttrykk for hvor latterlig slik mistenkeliggjøring er, og hvordan tiltak av denne typen kan utvikle seg til å bli enda større problemer. Jeg tør påstå at det er rimelig åpenlyst at det ikke var en del av artikkelen..
Sitat av kriss
Bryter du ikke loven, har du ikke noe å frykte.
Vis hele sitatet...
Nå handler ikke dette nødvendigvis om at man er redd for selve testen, men heller om hva man skal akseptere. Autoriteter har idag allerede for mye kontroll, og de får kun så mye som du lar dem. Dessverre, med den holdningen så kan de få mye mer kontroll.

Hva er galt med det?

-Hovedsakelig så går det utover personlig frihet - hvis regjeringen ville innført totalovervåkning( hjemme, på jobben, ja overalt), hvis du ikke bryter loven, så har du ingenting å frykte da heller, vel? Men problemet er at jo mer makt noen får, jo mer vil de ha; og historien kan fort gjenta seg, man vet aldri når det kommer "en ny Hitler". Det er ett problem med en regjering med for mye makt, selv om intensjonene egentlig er gode, så er det ikke alle som har det.
Nå gjelder ikke denne saken staten, men poenget er at det ikke alltid er en fordel med mennesker med for mye makt.
Det er bare bra at folk som ruser seg på skolen blir tatt hand om. Det er ikke noen tvang å avlegge test så dem gjør ikke noe som er imot loven. Mange av dem som ruser seg mener at det bare går ut over dem selv, men narkomane er en stor belastning for samfunnet og ødelegger mye mer en seg selv. At folk ruser seg på skolen er idiotisk og det viser hvordan folk mister kontroll av narkotika.
Sitat av henrikxt
Det er bare bra at folk som ruser seg på skolen blir tatt hand om. Det er ikke noen tvang å avlegge test så dem gjør ikke noe som er imot loven.
Vis hele sitatet...
VG skrev at de som nektet ble meldt til politiet, av den grunn at de nektet. Hadde dette bare vært de som var på skolen i påvirket tilstand ville det vært greit, men det gjelder alle.

Sitat av VG
Utdanningsdirektoratet opplyser at urinprøvetagning ved skoler ikke kan foretas uten et reelt frivillig samtykke fra den som skal testes.

- Et samtykke i kombinasjon med trussel om sanksjoner, er ikke et reelt frivillig samtykke, påpeker Erik Bolstad Pettersen, divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Vis hele sitatet...
Sitat av henrikxt
Mange av dem som ruser seg mener at det bare går ut over dem selv, men narkomane er en stor belastning for samfunnet og ødelegger mye mer en seg selv. At folk ruser seg på skolen er idiotisk og det viser hvordan folk mister kontroll av narkotika.
Vis hele sitatet...
Nå er det også stor forskjell på om jeg skulle røyke en joint i helgene, og de som sitter å skyter heroin. Ikke alle som ruser seg er narkomane.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av henrikxt
Det er bare bra at folk som ruser seg på skolen blir tatt hand om. Det er ikke noen tvang å avlegge test så dem gjør ikke noe som er imot loven. Mange av dem som ruser seg mener at det bare går ut over dem selv, men narkomane er en stor belastning for samfunnet og ødelegger mye mer en seg selv. At folk ruser seg på skolen er idiotisk og det viser hvordan folk mister kontroll av narkotika.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har røkt hasj en fredagskveld hjemme hos en god venn i rolige omgivelser sammen med 2 andre venner og 10 liter cola og 5 pizzaer og ikke gjort noen som helst skade på noen som helst, vil det fortsatt vises på urintest mandag morgen.
Sitat av Nihil
Nå er det også stor forskjell på om jeg skulle røyke en joint i helgene, og de som sitter å skyter heroin. Ikke alle som ruser seg er narkomane.
Vis hele sitatet...
det virker som det er utruligmangen som ikkje forstår det.

tar eg feil viss eg sier at alcoholikere er narkomane?
Sitat av Graapho
Hvis jeg har røkt hasj en fredagskveld hjemme hos en god venn i rolige omgivelser sammen med 2 andre venner og 10 liter cola og 5 pizzaer og ikke gjort noen som helst skade på noen som helst, vil det fortsatt vises på urintest mandag morgen.
Vis hele sitatet...
Men om du hadde hatt tidenes helgefyll, inklusive vold, stjeling, skader på både det offentlige og personlige miljøet, ja, i verstefall voldtekt, da hadde du ikke trengt å bekymre deg deg for denne testen en gang.

Hvem er den egentlige rusmisbrukeren her?
Sitat av rustibus
det virker som det er utruligmangen som ikkje forstår det.

tar eg feil viss eg sier at alcoholikere er narkomane?
Vis hele sitatet...
Ja, helt feil. Alkoholikere er selvfølgelig bare mennesker med "litt problemer" ifølge samfunnet vårt, de er helt forskjellig fra narkomane. Visste du ikke det?
Har selv gått på skogmo i fjor, og et par år tidligere.

Skogmo er en stor og god skole i Skien, En av de beste jeg har gått på, og det har alltid vært mye stoff på den skolen, Jeg ser ikke på det som noe problem.

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye dop i Skien og Porsgrunn, det flyter over alt. Og det er jo da selvfølgelig mye dop på en av Skiens største Vgs.

Tiltaket om urinprøver har alltid eksistert på skogmo, I fjor ble lærerne sendt på kurs i en uke, mens elevene fikk fri. Da ble lærerne kurset i hvordan de skulle se på elever om de evt hadde ruset seg.

Helsesøster på skolen urintester nok ett 100talls elever hvert år.

Starter man på skogmo vgs får man ett langt skriv med regler som man må samtykke å skrive under på. Gjør man ikke det får man ikke lov å gå på skolen.

Grunnen til at elever testes hyppig er pga bruk av særlig farlige redskaper og maskiner i undervisningen. Det er jo først og fremst en yrkesskole.
Det har vært en del ulykker på verkstedene til skogmo vgs gjennom årene, Og det er nok nettopp det som er grunnen til at rektor gjør som han gjør.

Det er vel kanskje værdt å nevne at %andelen på elever som dumper og dukker opp år etter år er rimelig stor, jeg er selv en av dem hehe.

Men skogmo er ikke skogmo uten dop, Det er det som er så bra med skogmo, det er ett miljø for en hver smak der.

Rektoren er for øvrig en veldig snill og kul person som ser veldig stort på ting, han er ikke så prektig og streng som han gir utrykk for. Tvert i mot.
Sist endret av BoinTjau; 15. august 2008 kl. 13:26.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av rustibus
det virker som det er utruligmangen som ikkje forstår det.

tar eg feil viss eg sier at alcoholikere er narkomane?
Vis hele sitatet...
Ja egentlig, iogmed at alkohol i følge loven ikke er narkotika. Selv om det er litt idiotisk er det en forskjell på rusmisbruker og narkoman.
Sitat av BoinTjau
Har selv gått på skogmo i fjor, og et par år tidligere.

Skogmo er en stor og god skole i Skien, En av de beste jeg har gått på, og det har alltid vært mye stoff på den skolen, Jeg ser ikke på det som noe problem.

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye dop i Skien og Porsgrunn, det flyter over alt. Og det er jo da selvfølgelig mye dop på en av Skiens største Vgs.

Tiltaket om urinprøver har alltid eksistert på skogmo, I fjor ble lærerne sendt på kurs i en uke, mens elevene fikk fri. Da ble lærerne kurset i hvordan de skulle se på elever om de evt hadde ruset seg.

Helsesøster på skolen urintester nok ett 100talls elever hvert år.

Starter man på skogmo vgs får man ett langt skriv med regler som man må samtykke å skrive under på. Gjør man ikke det får man ikke lov å gå på skolen.

Grunnen til at elever testes hyppig er pga bruk av særlig farlige redskaper og maskiner i undervisningen. Det er jo først og fremst en yrkesskole.
Det har vært en del ulykker på verkstedene til skogmo vgs gjennom årene, Og det er nok nettopp det som er grunnen til at rektor gjør som han gjør.

Det er vel kanskje værdt å nevne at %andelen på elever som dumper og dukker opp år etter år er rimelig stor, jeg er selv en av dem hehe.

Men skogmo er ikke skogmo uten dop, Det er det som er så bra med skogmo, det er ett miljø for en hver smak der.

Rektoren er for øvrig en veldig snill og kul person som ser veldig stort på ting, han er ikke så prektig og streng som han gir utrykk for. Tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Du sier det er bra med dop på skolen, som har farlige redskaper? Hvordan kan du si dette?

Vil si det er ganske ille når du omtaler en skole, som som oftest er en offentlig tjeneste, for en skole som "Trenger" dop, for hvis ikke ville det ikke vært den samme gode gamle skogmo? Dette er da ikke bra, at elevene går rundt berusa når de driver med farlige redskaper?
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Takk for litt oppklaring BoinTjau.
Da lurer jeg egentlig på hvem som har gitt skolen lov til å stille slike krav til elevene. Gjemmer de seg bak HMS reglement siden de poengterer at det er maskiner i bruk? Hvem har egentlig godkjent dette? Hvordan stiller fylkeskommunen/staten seg til at elever blir truet til urintester på videregående skoler?
Maxmekka: Du tar meg litt for "på kornet", Det jeg sier er at jeg som person ikke ville hatt de samme positive opplevelsene med skogmo vgs om dopmiljøet ikke hadde vært der. Det vil heller ikke si at jeg har ruset meg på skolen. For det gjorde jeg ikke året som var.

Jeg mener ikke at Skogmo ikke hadde klart seg uten miljøet. Jeg mener at "jeg" setter pris på skogmo som skole fordi den har alt, enten det er bra eller dårlig, Dopmiljø, flerkulturellt miljø, gjenger , fine jenter, kriminelle, skolelys. Den har alt. Nå er det dopmiljøet vi diskuterer og derfor sier jeg at, ja jeg liker at skogmo har ett dopmiljø.

Jeg har heller ikke sagt at jeg er imot urintestingen?, for jeg syns urintestingen er helt greit. Jeg sa vel at grunnen til urintestingen nettopp er pga de farlige maskinene og redskapene.

I min tankegang vil de personene som overdriver rusbruken og ikke klarer å berherske seg bli tatt og urintestet, De som ikke blir tatt fortsetter sin vanlige hverdag, jeg ser ikke problemet med det.
Dopmiljøet vil alltid være der uansett, men bli noe regulert.

Mith: Hvem som har gitt samtykke til dette har jeg ikke aning om, men jeg vet at rektor har sitt på det tørre og vet hva han driver med. Det har nok 100% sikkert noe med HMS å gjøre.
De som tar urinprøve der kan jo ikke bruke dop i fritiden heller da. Er jo helt sykt jeg hadde nekta med engang. Selv om det hadde vært stor mistanke jeg hadde nekta!
jeg mener at det er riktig for å skremme bort elever fra dopet.

hvis du går på narkotika til vanlig på fritiden, så bryr du deg ikke mye om det på skolen og inntar dop der også.

hvis du kommer til skolen dopet vil de jo selvølgelig sjekke deg, men vis du kommer som en vanlig person og er helt oppegående vil de antagelig vis ikke sjekke deg!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tecdm
jeg mener at det er riktig for å skremme bort elever fra dopet.

hvis du går på narkotika til vanlig på fritiden, så bryr du deg ikke mye om det på skolen og inntar dop der også.

hvis du kommer til skolen dopet vil de jo selvølgelig sjekke deg, men vis du kommer som en vanlig person og er helt oppegående vil de antagelig vis ikke sjekke deg!!
Vis hele sitatet...
Det er ikkje skuleverket si oppgåve å sjekke om folk bryt lovverket. Det er politiet si plikt, og politiet har også monopol på legal voldsbruk.

Og generaliseringa di er drøy. Meget drøy. Eg veit om fleire her på forumet, som til ein viss grad rører med rusmidler, og som er oppegåande personer som held på med høgare utdanning. Rusbruken deira er ikkje relevant for utdanninga. Og kva er skjelnaden på hasj og alkohol? Begge er rusmidler, eine er legalt, andre er ikkje. Er ein som drikk alkohol tre dagar i veka i stand til å bry seg om skulen? Og kva får deg til å tru at ein som røyker litt hasj også gjer det i skuletida? Det avsnittet ditt er rett og slett så drøyt og totalt idiotisk...

Forøvrig er ikkje poenget kva kriterier dei legger til grunn, men det faktum at dei tar seg retten til det. Det er prinsipielt uviktig om dei tar ei eller tusen prøver i året.
jeg mener det ikke burde være problem for de som ikke går på narkotika, men syntes det blir for drøyt å si at skolen ikke er skogmo uten dop.

greit nok at det er narkotika i skolen, og at noen røkyer litt hasj iblant, nesten ingen skole finner du uten hasj.

jeg er enig med at det ikke er skolens sin oppgave, men hvis de bare skal ta urintester for å prøve å finne noen som kan bli straffet er jeg imot det.

jeg mener hvis du kommer skikkelig dopet på skolen så kan de ta urintest, det er jo klart at de ikke burde teste de som er helt vanlige og går på dop.
vel jeg synes det er synd begynner der på mandag og har ingen andre valg og bli "clean" jeg syns det er er synd&skam at skolen skal blande seg våres privatliv
Da jeg gikk på VGS røyka jeg bønner hver dag etter skolen, begge åra. Første året var jeg tom stein på skolen en skjelden gang.

Ingen i klassen bortsett fra et par som også røyka visste at jeg røyka, mens de andre som røyka i klasse syns jo det var tøft, og at alle skulle vite det. På slutten av det siste året fikk resten av klassen vite at jeg også røyka, på en eller annen måte, og det var et par overraska tryner der for å si det mildt.

Både fordi jeg hadde sitti å hørt på "hasj gjør deg dum" teorier fra medelever i to år uten å si noe, og kanskje mest fordi jeg hadde best karakterer i hele klassen. Et par 4'ere, 6stk 6'ere og resten 5. Nå har jeg gjennomført læretid, med 5,3 i snitt på VKII, Bestått Meget Godt på fagprøven, og trekt ut som en av landets 10 beste det året. Nå har jeg jobba noen år og kommer til å begynne på høyskoleutdanning neste høst.

8. og 9. og tildels 10. på ungdomsskolen derimot, før jeg begynte å røyke shit, hadde jeg bare 3'ere, fordi jeg ikke hadde hverken ro i rævva eller interesse for å lære. Da drakk jeg meg også fra sans og samling to ganger hver helg, noe som ikke akkurat hjalp..

Så hvor ille det er at noen faktisk finner seg bedre skikket til å takle hverdagen ved å fyre ei bønne en gang i bland, veit jeg ikke helt.

Jeg røyker forresten fortsatt bønner, dog ikke hele tida sånn som før.

PS Det er ikke nødvendigvis sånn at dette funker for alle, men for meg hjalpt det noe helt sinnsykt på uro og dårlig konsentrasjon. Noen reagerer annerledes, men de som gjerne forelsker seg i marijuana er ofte de som er urolige og ukonsentrerte i utgangspunktet, og som finner ut at de får mere kontroll over seg selv, er min erfaring.

Dette handla jo bare om meg og ikke saken, men føler at min historie kan belyse saken fra en ny side for de som er så forbanna skråsikre på at marijuana er no drit, og at hennes tilhengere bør fratas sin mulighet til utdanning og et verdig liv.

Nettopp det å sparke disse ut av skolesystemet, er kanskje det aller dummeste man kan gjøre for å "hjelpe". Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd med meg om jeg hadde møtt veggen og politiet på VGS.
Sist endret av Sindre; 15. august 2008 kl. 16:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tecdm
jeg mener det ikke burde være problem for de som ikke går på narkotika, men syntes det blir for drøyt å si at skolen ikke er skogmo uten dop.
Vis hele sitatet...
Det er eit problem i den forstand at det ikkje er private aktører si oppgåve å etterforske eventuelle lovbrot. Og det å måtte avlegge pisseprøve, medan ein annan person ser på, ville eg oppfatta som i høgste grad krenkande. I norge har vi legalitetsprinsippet - voldsapparatet til staten skal ha ein klar heimel for å gripe inn mot deg. Det mangler skulen her, og derfor skal dei ikkje gjere det. Enkelt og greit. Dei kan gjerne drive lobbyisme for å få heimelen, men dei får vente til dei har retten.

At dei i tillegg går til politiet med alle som nekter oppfatter eg som endå grovare. Det å nekte å avlegge prøve til ein aktør som ikkje har rett til å kreve det bør ikkje føre til at dei rapporterer deg til politiet.
Sitat av tecdm
jeg mener hvis du kommer skikkelig dopet på skolen så kan de ta urintest, det er jo klart at de ikke burde teste de som er helt vanlige og går på dop.
Vis hele sitatet...
Dei bør ikkje teste da heller. Dei bør utvise vedkommande, og sende melding til politiet. Det er den sanksjonsmuligheta dei har, og dei bør holde seg til den. Om dei meiner ein person ikkje er skikka til å operere dei maskiner vedkommande skal operere i skulegangen får dei nekte han den retten, og ikkje pålegge han ei prøve.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av tecdm
jeg mener at det er riktig for å skremme bort elever fra dopet.

hvis du går på narkotika til vanlig på fritiden, så bryr du deg ikke mye om det på skolen og inntar dop der også.

hvis du kommer til skolen dopet vil de jo selvølgelig sjekke deg, men vis du kommer som en vanlig person og er helt oppegående vil de antagelig vis ikke sjekke deg!!
Vis hele sitatet...
Jeg gikk ut fra Vg2 (eller hva andreåret på videregående heter) med klassens beste karakterer og veldig lite fravær. Jeg var også en av de to eneste i klassen som har brukt ulovlige rusmidler. Kan også nevne at HALVPARTEN av dagsfraværet mitt ble forårsaket av et lovlig rusmiddel som selges helt uten restriksjoner i omtrent alle dagligvarebutikker, som ikke vises på de vanligste urinprøvene.
"
jeg er enig i at folk skal feile og finne ut av ting på egenhånd, men jeg synes det er trist at det skal gå på bekostning av noen mennesker LIV. Man har ett liv, og jeg synes det er for ille at det skal ødelegges av stoffer.
"

hva vet du om hvor mange liv vi har
Sitat av Joachimsen
Men om du hadde hatt tidenes helgefyll, inklusive vold, stjeling, skader på både det offentlige og personlige miljøet, ja, i verstefall voldtekt, da hadde du ikke trengt å bekymre deg deg for denne testen en gang.

Hvem er den egentlige rusmisbrukeren her?
Vis hele sitatet...
Men da må du jo tenke på at det er jo alkohol som er lovlig. (Synes egentlig det er helt på jordet at hasj er forbudt, men det er nå sånn..) Men hvem har sagt man er rusmisbruker bare man røyker litt hasj?.. Den personen som kaller enhver som har brukt/bruker dop til tider, vel, sier seg selv.

Men det er ulovlig, og du er klar over det når du røyker det. Og samme hvor teit du enn måtte synes det er, så er det sånn det er. Jeg synes f.eks at det er teit at man ikke kan tisse i en busk i en park, hvem bryr seg liksom? .. Er jo bare godt for busken! Men sånn er det, offentlig urinering er ikke lov, og det er bare å godta det. Man får nemlig ikke bort en regel ved å bryte den, det slår bare tilbake.

Og når elevene SKRIVER UNDER på at de kan testes osv, så har dem bundet seg til det, og slik er det. Men jeg kan si meg enig i at det er teit at skolen skal gjøre dette. Men hva sier dere til at politiet skal ha 1 betjent per gang som går fram og tilbake i timene, for å se etter de som evt. kan ha tatt dop? Like preventivt ville nå jeg tro.'

Om jeg kunne bli tatt av skolen og bare fått litt "hjelp" eller lignende til å slutte, dersom jeg var avhengig, så vil jeg heller det enn å få en dom for det.
Sist endret av Xasma; 15. august 2008 kl. 18:21.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Xasma
Og når elevene SKRIVER UNDER på at de kan testes osv, så har dem bundet seg til det, og slik er det..
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis de ikke skriver under?
Jeg regner nesten med at det gir ganske kraftige konsekvenser (hva ville vært vitsen med dette om alle som røyker hasj bare kan velge å ikke skrive under), og da, får de vite om dette før de søker skoleplass i slutten av februar eller når det er?
Sitat av Graapho
Hva skjer hvis de ikke skriver under?
Jeg regner nesten med at det gir ganske kraftige konsekvenser (hva ville vært vitsen med dette om alle som røyker hasj bare kan velge å ikke skrive under), og da, får de vite om dette før de søker skoleplass i slutten av februar eller når det er?
Vis hele sitatet...
Hva med å lese..? Står over at de måtte skrive under, hvis ikke fikk de ikke gå der.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Men det er interessant om de får vite hva de må skrive under på før eller etter de har søkt, fordi hvis det er etter så har de ikke så mye valg.
Dere skriver at dere må skrive under på at dere kan testes når skolen begynner, men ble dere gjort kjent med dette FØR dere søkte VGS?
ehm du sier " Hvordan kan foreldre og elever godta at medelever blir behandlet som potensielle kriminelle? "

jeg gikk der i fjor og det forundrer meg ikke at de har satt det igang, skulle du ha rev kjøpte du på skolen, dop florerte der. selv røyket jeg selv et par ganger på skolen uten å ha noe mer medvirking enn å gå i skogen å ta en joner.

så det er nok for elevene sitt beste at de har satt igang det greine der, men er enig at det er litt brutalt og gjøre det også. men man må sette hardt mot hardt for at det skal skje ting i samfunnet vi lever vi nå til dags, og uansett så har ikke rusmidler noe på en skole og gjøre i det hele tatt, det hører hjemme til fritid og kos.

høres kansje litt ironiskt ut at jeg sier det iogmed at jeg røyket noen ganger selv på skolen, men det jeg skrev ovenfor er realiteten i saken.

og til deg som lurte på om vi før vite at vi må skrive under på et skriv før vi søkte på skolen så får vi ikke vite det før vi starter der. men de reglene ingår i det vanlige reglemanget som man gjennomgår på enhver skole bare vi har 1 paragraf mer, pleier aldri å være noe problem og har aldri hørt om noen som har hatt et problem med det!
Sist endret av lollern; 16. august 2008 kl. 18:08.
De kan tilby urin test, men hvis du nekter, så blir det et helvete med barnevern, osv...
Bare en liten uskyldig urintest. Det er jo ingenting i forhold til det som skjer i Texas i USA nå; lærere får lov til å ta med seg våpen til timene!

Leste på DBnett.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donquijote
Bare en liten uskyldig urintest. Det er jo ingenting i forhold til det som skjer i Texas i USA nå; lærere får lov til å ta med seg våpen til timene!

Leste på DBnett.
Vis hele sitatet...
Men så er jo U.S.A. nettopp dét, et land på nesten andre siden av kloden som vi burde holde oss langt unna politisk, religiøst og fysisk.

Du har åpenbart ikke fått med deg resten av diskusjonen her, det handler om personlige rettigheter.
Sitat av Dodecha
Men så er jo U.S.A. nettopp dét, et land på nesten andre siden av kloden som vi burde holde oss langt unna politisk, religiøst og fysisk.

Du har åpenbart ikke fått med deg resten av diskusjonen her, det handler om personlige rettigheter.
Vis hele sitatet...
Altså at de bryter deres personlige rettigheter fordi de tar en urintest ? Jeg synes det er bra at de tar den urintesten, man må jo bli kvitt all junkies som ikke har en eneste ting på skolen å gjøre bortsett fra å yppe seg. Er vi ikke, alle sammen, lei av det ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donquijote
Altså at de bryter deres personlige rettigheter fordi de tar en urintest ? Jeg synes det er bra at de tar den urintesten, man må jo bli kvitt all junkies som ikke har en eneste ting på skolen å gjøre bortsett fra å yppe seg. Er vi ikke, alle sammen, lei av det ?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig er lei av sånne som deg som drar alle under én kam.

Men klart om alle som brukte hasj yppet på seg bråk og gjorde faen på skolen hadde jeg delt meningen din. Poenget er at saken er langt fra så svart/hvitt som du tror den er.

De bryter rettigheten deres til et privat liv, ikke alle som inntar andre rusmidler enn det staten selv promoterer via vinmonopol er voldelige superkriminelle, mange klarer fint balansen. Klart det er noen som er akkurat som du forklarer: Idioter som ikke har noe å gjøre, men er det skolens ansvar å oppdra unger?

I dagens samfunn ser det ut til at alt ansvar skal dyttes ut i det offentlige, hvor ble det av foreldrenes ansvar over sitt avkom? Virker som om det er endel som aldri skulle hatt barn, jeg ser det blandt mine bekjente selv: Folk som _aldri_ skulle brakt et liv til verden, popper både to og tre unger ut i løpet av et par år.
Sitat av Dodecha
Jeg personlig er lei av sånne som deg som drar alle under én kam.

Men klart om alle som brukte hasj yppet på seg bråk og gjorde faen på skolen hadde jeg delt meningen din. Poenget er at saken er langt fra så svart/hvitt som du tror den er.

De bryter rettigheten deres til et privat liv, ikke alle som inntar andre rusmidler enn det staten selv promoterer via vinmonopol er voldelige superkriminelle, mange klarer fint balansen. Klart det er noen som er akkurat som du forklarer: Idioter som ikke har noe å gjøre, men er det skolens ansvar å oppdra unger?

I dagens samfunn ser det ut til at alt ansvar skal dyttes ut i det offentlige, hvor ble det av foreldrenes ansvar over sitt avkom? Virker som om det er endel som aldri skulle hatt barn, jeg ser det blandt mine bekjente selv: Folk som _aldri_ skulle brakt et liv til verden, popper både to og tre unger ut i løpet av et par år.
Vis hele sitatet...
Klart at det er respektløst å ta urintest av alle på skolen forrdi noen få drittunger lager bråk og tar hasj/etc. på skolen. Men det finnes ikke noen bedre løsninger. De kan ikke velge ut de de tror er on drugs. Da er det hvertfall diskriminering. Det er først og fremst foreldres ansvar å oppdra unger til å bli ordentelige mennesker, men med dagens ungdommer skal det søren meg ikke være lett å få det til. Blir påvirket av hver eneste norm fra hele verden. Se det litt fra skolens perspektiv, hva skal de gjøre når de ikke kan undervise fordi hele gjengen sover ? Eller fordi noen lager bråk, noen som trakasserer læreren ? Hva skal skolen gjøre ? Det eneste de gjør er å undervise til veggen. Jeg forstår at noen trenger privatliv, for all del, det må jo respekteres, men skolen har ikke noe valg, presset blir for stort, karakterene for lavt og allt for mye bråk og hærverk. Man må jo tåle en urintest, synes du ikke det ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Klart at det er respektløst å ta urintest av alle på skolen forrdi noen få drittunger lager bråk og tar hasj/etc. på skolen. Men det finnes ikke noen bedre løsninger. De kan ikke velge ut de de tror er on drugs. Da er det hvertfall diskriminering.
Vis hele sitatet...
De tar, sånn meg forstått, ikke alle sammen, men faktisk de de mistenker å være på stoff.
Jeg mener rett å slett at disiplinen må inn i skolen igjen, jeg er skarve 23 år, men ser trangen til det.
Hele "læring under eget ansvar" tullet ville aldri virke, klart, unger må lære å ta ansvar men dette var en helt feil måte å gjøre det på.
Når jeg gikk i grunnskolen gjorde vi jo klart mye faenskap (knuste ruter, rasserte toalett), men det var et fåtall lærere som virkelig kunne å sette frykten i oss uten å utøve fysisk makt.
Denne pingleholdningen som har spredt seg blant lærere er helt tragisk, ingen tør å irretesette elever lengre.

I bunn og grunn mener jeg at forebyggende tiltak er de beste, klart, noen stoffbrukere kommer alltid til å være der, vi er forskjellige skapninger alle sammen.
Men å tvinge folk til urinprøver (ja, jeg bruker ordet tvang) er tåpelig.
Om urinprøver er den siste utveien ville jeg heller, i all privathet/stillhet inngått en avtale med familienom å la de ta prøven, la de ta ansvaret og holde skolen langt unna familiens private saker.
Sitat av Dodecha
De tar, sånn meg forstått, ikke alle sammen, men faktisk de de mistenker å være på stoff.
Jeg mener rett å slett at disiplinen må inn i skolen igjen, jeg er skarve 23 år, men ser trangen til det.
Hele "læring under eget ansvar" tullet ville aldri virke, klart, unger må lære å ta ansvar men dette var en helt feil måte å gjøre det på.
Når jeg gikk i grunnskolen gjorde vi jo klart mye faenskap (knuste ruter, rasserte toalett), men det var et fåtall lærere som virkelig kunne å sette frykten i oss uten å utøve fysisk makt.
Denne pingleholdningen som har spredt seg blant lærere er helt tragisk, ingen tør å irretesette elever lengre.

I bunn og grunn mener jeg at forebyggende tiltak er de beste, klart, noen stoffbrukere kommer alltid til å være der, vi er forskjellige skapninger alle sammen.
Men å tvinge folk til urinprøver (ja, jeg bruker ordet tvang) er tåpelig.
Om urinprøver er den siste utveien ville jeg heller, i all privathet/stillhet inngått en avtale med familienom å la de ta prøven, la de ta ansvaret og holde skolen langt unna familiens private saker.
Vis hele sitatet...
Jeg er nokså enig, jeg går på 1 ungdomskole, og det jeg kan si om skolen; det er stedet hvor det ikke er noen form for kontroll. Lærere sier ikke en ting til elever som lager bråk. Det eneste de gjør er å gi "lapp", men det de ikke forstår er at elever gir blanke f'en i lapper. Dessuten er reglene slik at du må ha over 20 lapper før du får en advarsel om nedsatt ordenskarakter. Det er for dårlig system. Hvis norge skal gjøre noe med karakterene og oppførselen til elevene, må de først og fremst jobbe med disiplin, både på skolen og hjemme.

Jeg er nokså enig i det du sier, men jeg ser det for meg; altså grunnen til at noen ender med å misbruke narkotika på skolen er først og fremst dårlig familiemiljø. Og da hjelper det ikke noe særlig å kommunisere med familien, for slike familier bryr seg egentelig ikke i det hele tatt. De driter i hva ungene deres gjør, bare de er langt vekke så er allt greit. Så skolen har et stor problem med akkurat slike elever. Da vet jeg ikke om noen bedre løsninger.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Donquijote
Jeg er nokså enig, jeg går på 1 ungdomskole, og det jeg kan si om skolen; det er stedet hvor det ikke er noen form for kontroll. Lærere sier ikke en ting til elever som lager bråk. Det eneste de gjør er å gi "lapp", men det de ikke forstår er at elever gir blanke f'en i lapper. Dessuten er reglene slik at du må ha over 20 lapper før du får en advarsel om nedsatt ordenskarakter. Det er for dårlig system. Hvis norge skal gjøre noe med karakterene og oppførselen til elevene, må de først og fremst jobbe med disiplin, både på skolen og hjemme.

Jeg er nokså enig i det du sier, men jeg ser det for meg; altså grunnen til at noen ender med å misbruke narkotika på skolen er først og fremst dårlig familiemiljø. Og da hjelper det ikke noe særlig å kommunisere med familien, for slike familier bryr seg egentelig ikke i det hele tatt. De driter i hva ungene deres gjør, bare de er langt vekke så er allt greit. Så skolen har et stor problem med akkurat slike elever. Da vet jeg ikke om noen bedre løsninger.
Vis hele sitatet...
Les gjennom tråden. Det meste av det du skriver er allerede gått gjennom. Ikke alle som bruker narkotika er misbrukere, ikke alle som bruker narkotika er i et narkomiljø, ikke alle som bruker narkotika gjør det på skole, ikke alle som bruker narkotika har dårlige karakterer, ikke alle som bruker narkotika tar skade av det på noe som helst vis, og så videre, og så videre.
Blir helt feil å gjøre dette mot elevene. Hvis elevene absolutt må testes bør ialfall lærerene testes og
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donquijote
Jeg er nokså enig, jeg går på 1 ungdomskole, og det jeg kan si om skolen; det er stedet hvor det ikke er noen form for kontroll. Lærere sier ikke en ting til elever som lager bråk. Det eneste de gjør er å gi "lapp", men det de ikke forstår er at elever gir blanke f'en i lapper. Dessuten er reglene slik at du må ha over 20 lapper før du får en advarsel om nedsatt ordenskarakter. Det er for dårlig system. Hvis norge skal gjøre noe med karakterene og oppførselen til elevene, må de først og fremst jobbe med disiplin, både på skolen og hjemme.

Jeg er nokså enig i det du sier, men jeg ser det for meg; altså grunnen til at noen ender med å misbruke narkotika på skolen er først og fremst dårlig familiemiljø. Og da hjelper det ikke noe særlig å kommunisere med familien, for slike familier bryr seg egentelig ikke i det hele tatt. De driter i hva ungene deres gjør, bare de er langt vekke så er allt greit. Så skolen har et stor problem med akkurat slike elever. Da vet jeg ikke om noen bedre løsninger.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om man skulle tatt tak i andre enden, tatt kontakt med barneværnet/familieombud etc for å fått skikk på foreldrene OG ungen. Bøter kunne kanskje blitt brukt som motivasjon.

Man hører mye om faenskap med barnevernet, men ofte virker det som om "straffen" av å bli involvert med de går mest ut over barnet selv. Jeg tenker på ting som å bli tvangsflyttet fra sitt miljø, venner, selv om det kanskje er godt å komme vekk fra dårlige foreldre.
Nå skal jeg kanskje ikke skrive mer, ettersom jeg har absolutt null erfaring med barnevernet selv og skriver lekent fra egen hukommelse av tidligere barnevernsartikler i sensasjonsaviser.

Men jeg står klar i min sak, det er IKKE skolens oppgave å oppdra barn/ungdom, de er foreldrenes ansvar inntil de forlater redet.
Dette er misbruk av makt, for å kontrollere og skape frykt i tidlig alder. Hva er vel bedre enn et folk under kontroll og frykt. Nok et eksempel på at vi mister mer og mer av friheten vår, i vakre lille Norge.
Sitat av Beefman
Dette er misbruk av makt, for å kontrollere og skape frykt i tidlig alder. Hva er vel bedre enn et folk under kontroll og frykt. Nok et eksempel på at vi mister mer og mer av friheten vår, i vakre lille Norge.
Vis hele sitatet...
ja ikkesant har ikke politiet noe viktigere å drive med? Hindre voldtektsmenn som går fri etc. Helt feil prioritering av ressurser.
Nå er det ikke politiet jeg fokuserer på, for da hadde jeg gått OT, og det liker vi ikke.

Dette handler om å skape kontroll og frykt, ikke om ungdom med rusproblemer. 24timers video overvåkning, urintesting, private vaktselskaper(og rektorer ifølge artikkelen) som tar loven i egne hender.
▼ ... over et år senere ... ▼
vet det er gammel post men: nå kan det _tenkes_ at en person i området skedsmo og omegn kan ha omsatt narkotika til ca 40-50k/mnd, deriblant på skolens område.
Lignende problem på Borgund VGS i Ålesund

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.6893545
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det har ikke kommet frem enda om resten av skolen får vite om eleven samtykker til urinprøve eller ikke. Om det er offentlig eller eventuelt enkelt å få greie på hvem det er som tar disse urinprøvene virker det på meg som at skolen stiller en elev et jævlig ultimatum:
  • Enten så tar du en urinprøve mens en voksen ser på, og tar konsekvensene om den kommer ut positiv.
  • Ellers så lar vi alle tro at du bruker dop.

Dette kan fort ødelegge, uansett om man bruker eller ei er det aldri gøy og bli mistenkt. Det er heller ikke gøy å måtte nedverdige seg til denne platen som en vakt kan se gjennom.

At en skole med respekt for seg selv kan finne på å stille en elev i slik en situasjon er rent ut brutalt.
Skogmo er en vidregåendeskole i Skien. Bruttern min går der,
Tror skolen virkelig gjør noe dumt her. For det første er det en veldig ufin måte å mistenkeliggjøre elever på. For det andre vil sånne ting muligens føre til at enkelte elever mistet lysten til å gå skole, hvis den skal være et sted der folk kan "ta dem" for hva de gjør på fritida. Tror heller folk slutter på skolen enn å slutte med dop da, for å si det sånn.
▼ ... over et år senere ... ▼
Meksicanske tilstander her til lands snart

Dodecha hae helt rett svimelt å vilt