Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1172
God kveld.

Jeg skal nå snart levere inn macen min fra skolen, og har ingen annen datamaskin å bruke når jeg har levert den inn. Har tenkt å gå til innkjøp av ny maskin så snart som mulig, men vil nok ta en mnd eller to.

Er relativt musikkinteressert og har opparbeidet et bibliotek på rundt 40GB, i tillegg til en liten samling av filmer og tv-serier. Har de facto ingen ledig harddisk å mellomlagre på. Ingen ekstern harddisk, og har egentlig ikke råd til dette for øyeblikket. Alt jeg har til rådighet er en minnepenn på 32GB.

Vil jo overføre biblioteket mitt til min fremtidige maskin. Noen som vet om en online back up-tjeneste som kan lagre 50GB+-? Kan selvfølgelig finne mye på Google, men lurer på om noen freaks hadde noen tips og erfaringer å komme med for å få det mest mulig smidig og billig. Noen andre metoder å mellomlagre på? Er vel klar over at jeg må betale noe for en slik tjeneste, men vil ha det billigst mulig. Trengs bare en mnd, maks to, så vil ikke ha noen ett års bindingstid.
Du har helt sikkert en eller annen kamerat som greier å avse 50gb i en måned eller to?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg vil tro det er langt billigere og kjappere å kjøpe en ekstern harddisk.
Jotta har ubegrenset lagringsplass til 49,- pr. måned.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Ekstern harddisk skal jeg nok investere i, men da vil jeg jo ha en av de beste og med mest plass. Takk for forslag, Jotta så bra ut! Vil jo si at 49/mnd er billigere enn ekstern harddisk til 600, eller hva? Føler det blir litt dumt å kjøpe ekstern harddisk på 100GB.

Blir også litt problematisk å låne av kompis; han mister plass, stress å huske på + at jeg flytter til Tr.heim (NTNU).
Dropbox er genialt. Syncer mapper på pcen/mobilen/på dropbox.com opp mot Dropbox sine servere, sånn at du har tilgang til alle filer som er syncet opp mot Dropbox på alle pcer og mobiler som er syncet, og du kan også laste ned filene fra dropbox.com hvis du logger inn der. Det er også mulig å lage gruppemapper som er ganske genialt på prosjekter osv. Da kan man f.eks. ha en mappe til prosjektet som bare de som er med på prosjektet har tilgang til, og alle filer som blir lagt i mappen blir automatisk overført til alle brukerne av mappen.

Hvis du bare skal ha backup, så har du 25gb på en Windows Live Skydrive helt gratis, så oppretter du to hotmail-kontoer har du 50GB gratis lagring på nett.
Jeg for min del tenker også sånn at det er greit å ha backup av filene andre steder enn i selve huset også.

Derfor valgte jeg Jotta, og ikke minst pga. ubegrenset plass.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ekstern harddisk skal jeg nok investere i, men da vil jeg jo ha en av de beste og med mest plass. Takk for forslag, Jotta så bra ut! Vil jo si at 49/mnd er billigere enn ekstern harddisk til 600, eller hva? Føler det blir litt dumt å kjøpe ekstern harddisk på 100GB.

Blir også litt problematisk å låne av kompis; han mister plass, stress å huske på + at jeg flytter til Tr.heim (NTNU).
Vis hele sitatet...
Kjøper du ekstern HDD for 49 kr varer den et år eller to, mens 49 kr for online plass varer kun 1 mnd.
Vil ikke anbefale jotta hvertfall. Hadde de hatt servere i Norge så kanskje, men etter hva jeg ser så har dem servere hos zerigo.com som kan gå litt tregt. Hva slags hastigheter får du?

Litt drit hvis dem går konk da jeg ser dem hadde 1 mill i minus i 2009 :-(
Da ville jeg heller valgt dropbox....
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Dropbox er genialt.
Vis hele sitatet...
Word. Har det selv, men ikke gratis. 55kr/mnd var imidlertid ikke verst. Så kan jeg evt bruke Skydrive hvis det er noe ekstra jeg trenger.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Kjøper du ekstern HDD for 49 kr varer den et år eller to, mens 49 kr for online plass varer kun 1 mnd.
Vis hele sitatet...
Har ikke fulgt med særlig i markedet, men søkte litt her om dagen og fant ekstern harddisk 1TB/2TB (eBay) til 600 kr. Hvor kan jeg få ekstern HDD for 49 kr?

Edit: Kan jo fordele utover ulike gratistjenester? Gjerne kom med flere forslag Ellers skal jeg google litt videre, er vel ikke største jobben. Takk for hjelp sålangt hvertfall! Er egentlig i dyp mastercard-gjeld, så helst gratis :P
Jeg kan fint sette opp en FTP bruker til deg på en av mine servere. Daglige bakups av alt. Har atm 12TB ledig plass, + 36 til for bakups.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Tusen takk! Har allerede fått tilbud om det, TheHooster. Overveldende hjelp å få her, freak.no in my <3 Må nesten slenge opp noen småfrekke bilder av eksen som belønning føler jeg Derimot har jeg (nb: subjektivt) mye god musikk.
Det betyr at du ønsker FTP, eller at du har plass ett annet sted?
Sitat av khansencc Vis innlegg
Vil ikke anbefale jotta hvertfall. Hadde de hatt servere i Norge så kanskje, men etter hva jeg ser så har dem servere hos zerigo.com som kan gå litt tregt. Hva slags hastigheter får du?

Litt drit hvis dem går konk da jeg ser dem hadde 1 mill i minus i 2009 :-(
Da ville jeg heller valgt dropbox....
Vis hele sitatet...

Ikke noe problemer med hastighene her ihvertfall, jeg utnytter 30/30 linja på opplasting til Jotta.
Og hvis de skulle gå konk så ville nok de som alle andre tilbydere antageligvis gi ut et varsel på forhånd.

Men har selvfølgelig flere backup i bakhånd.
Kjøp deg en harddisk og synkroniser macen via Time Machine..
Da kan du bare velge å laste inn fra den når du skal installere din nye mac!
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
nesten slenge opp noen småfrekke bilder av eksen som belønning føler jeg .
Vis hele sitatet...
ahahahaha!! xD