Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 971
By nature
LoOzR's Avatar
Jeg har akkurat kjøpt meg en server som nevnt, og lurer i den forbindelse på noen småting.

G4P serien finnes med både SCSI, SATA, og SAS. Serien som har SAS har også mulighet for å kjøre to-(fler-?)kjerne prosessor.

Den jeg har kjøpt er selvfølgelig en med SCSI, billig å kjøpe, men dyre disker.


1. Hva må jeg bytte/oppgradere for å kunne bruke SATA/SAS-disker? Såvidt jeg har funnet ut så blir ikke diskene koblet direkte til HK, men dette vil jeg gjerne opplyses om hvordan funker. Går ut ifra at det er et backplane el.l som diskene stikkes inn i, men er det nok å bytte ut bare denne for å kunne bruke SATA/SAS?

2. Hva om jeg kjøper dette fra ebay ? Kan jeg bytte ut eksisterende HK med dette, og vil det passe? Og hva trenger jeg i tillegg ut over det jeg har, for å kunne bruke SATA/SAS?

Det er sikkert noen som lurer på formålet med denne serveren, og det er enkelt og greit læring. Jeg vil lære og utforske og prøve og feile, og helst så billig som mulig. Jeg vil gjerne kunne virtualisere (fordelaktig med flerkjerne prosessor(?)), RAM, men også diskplass. Jeg veit at SATA-disker har lavere ytelse enn SCSI, men ytelse spiller liten stor rolle for meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp brukte SCA-disker fra ebay. Burde koste en hundrelapp eller tre. Å bytte ut bakplate eller hovedkort er klin umulig.

Regner med det er 80-pins SCA-interface på diskane. Du trenger eventuelt carriers i tillegg til disker - men du får det også på ebay.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har selv 15 av disse serverne i garasjen, og dersom du skal eventuelt kjøre SATA \ SAS på den må du iallefall bytte backplane + kontroller, da den integrerte kontrolleren kun er paralellscsi.

Har aldri sett noen kunder som faktisk har SAS\SATA versjonen av denne, regner med at det er en grunn til dette også, og du burde kanskje vurdert G5 istedet.

Dette er ikke den beste maskinen du har kjøpt for å leke deg med virtualisering heller da CPU'ene i denne ikke støtter Intel-VT f.eks, ei gjør hovedkortet det (igjen G5 ville vært et fordelaktig alternativ).

Gamle G4 servere er også _vedig_ kresne på hvilket minne de vil ha, og hvordan loadorder de skal ha, forøvrig støtter ikke den store virtualiseringsguden ESX (Nå vsphere) SATA-kontrollere out of the blue, men krever SCSI av en gitt popularitet.

Ønsker du derimot mer diskplass tilgjengelig kan du eventuelt koble på en MSA20 diskhylle og hive SATA-disker inn i denne ala det jeg har gjort, merk dog at med nyeste firmware støtter MSA20 kun 1TB disker per slot.
Sist endret av AtXbYeA; 18. mai 2010 kl. 12:22.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er desverre meget klar over at dette ikke er det beste kjøpet med tanke på virtualisering, men har man ikke penger til det beste så må man fire på kravene. Men skal ha det i hodet til evt. utbytting.

Har sett litt på priser på MSA20, og må vel si at jeg synes det svir på pungen! Men det er vel få andre billigere alternativer?

Men du sier at G4 er veldig kresen på minne? Kan du utdype dette? Er det et sjansespill å kjøpe dem på f.eks ebay?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Såfremst det er partnummer som faktisk står i Quickspecen kan du trygt kjøpe det, andre brikker kan du stort sett glemme.

På G4 må du også tenke på Single \ Dualrank på brikkene, ettersom minnekontrolleren bare supporterer x-antall ranks (les i lokket \ manualen for mer info).

MSA30 kan også være et alternativ, men da er du tilbake på SCSI-disker igjen, ellers er det ikke så mange andre diskhyller som er supportert av denne modellen.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Etter impulskjøpet mitt har jeg forsket litt rundt, og funnet ut at jeg vil prøve meg på en annen type server. Nemlig en brukt Hp Proliant BL2x220c G5. Om jeg bestykker denne med:
Intel Xeon E5410 (kjøper en til når jeg har penger)
2x8GB Kingston ValueRAM (om dette passer?)
Vil den være verdt totalt 6500? Og vil den være bedre til virtualisering enn det første alternativet?


Hva kan jeg forvente å få igjen for DL360 G4P? Det er 2x73.4 SCSI, 2 GB RAM og 2X3.0ghz CPU.
Sist endret av LoOzR; 21. mai 2010 kl. 12:41.
Du er klar over at det er en blad-server?

Bedrifter kaster haugevis av slike maskiner kontinuerlig, så de får man stort sett kastet etter seg om man vil.
Mulig du kan få en tusenlapp eller to hvis du lurer noen.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Tenker du da på BL2x220c G5 også?

Sitat av LoOzR Vis innlegg
Tenker du da på BL2x220c G5 også?
Vis hele sitatet...
I sure hope so, for nå var alle solgt...