Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1463
Det finnes en lignende tråd allerede, men i denne tråden hadde jeg tenkt at vi kunne samle verktøy, metoder og ressurser som brukes til GTD og alternativer.

"Hvordan få ting gjort?" er det store spørsmålet. Hvordan begynner jeg å gjøre noe? Hva skal jeg gjøre først? Hvordan unngår jeg å bli distrahert? Hva må jeg gjøre først? Hva kan jeg gjøre senere? Når jeg skal jeg gjøre det da?

Spørsmålene er mange. Men fortvil ikke; det finnes systemer som på magisk vis skal få orden på livet/vanene dine! Om de funker, altså.

Derfor spør jeg dere: Hvordan holder dere orden på gjøremål og avtaler, slik at ingenting glemmes, og alt blir gjort i tide? Bruker dere software, en notisblokk, og i såfall hvordan er den organisert?

Selv er jeg helt på viddene, og sløser vekk flere timer foran PC-en på ingenting.
Jeg bruker Google Calendar til å sette opp ting som må/kan gjøres på spesifikke tidspunkt og Toodledo til å lage lister over ting som stort sett kan gjøres når som helst. Toodledo lar deg lage "todo's" i mapper og kontekster og lar deg prioritere disse og masse slikt at det viktigste kommer først. Alt dette syncer jeg mot min iPhone med Pocket Informant.

Om du velger super-duper tekniske løsninger eller penn-og-papir så er hovedpoenget å skrive ned. Du bør sjeldent stole på at hodet ditt fungerer bra nok til å aktivt huske og gjennomføre ting du bør gjøre. Få det ned, så glemmer du det ikke og du har oversikt over ting som må gjøres. Da gjenstår det bare å faktisk gjøre ting utifra listen - og hvis du gir deg et lite spark så bør det gå.
Sist endret av Kinseek; 8. januar 2010 kl. 17:33.
Hodet ditt er det beste verktøyet. Jeg husker alle avtaler, med mindre det er en særdeles hektisk tid. Da bruker jeg iPhonen min til å planlegge. Men et godt tips til dere som er sløve eller dårlig til å holde avtaler: last ned en desktop calendar. Dette er rett og slett en kalender som alltid er på skrivebordet, og det er derfor veldig lett å huske hva man skal hvis man gjør som trådstarter, sitter mye på PCen.

Når det kommer til å få ting gjort så er det sikkert mange viktige faktorerer som spiller inn, men min viktigste er i allefall motivasjon og engasjement.
For et sammentreff, har akkurat satt meg inn i William Burroughs teori om akkurat dette! Hvordan få ting gjort:

Enjoy:http://www.youtube.com/watch?v=rUJF6ke1SoE
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg har brukt Filofax.
Dette er helt genialt
Få deg en dame som husker for deg. De er som levende kalendere og funker bra på mange områder. Men pass på, de kommer med sine ulemper også