Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1533
Ameldelse: Xtreamer Mediastreamer
Inspirert av AssCobra’s anmeldelse av Syvio X9 tenkte jeg at jeg ville skrive noen ord om Xtreamer. Så langt det er mulig bruker jeg samme oppsettet som AssCobra.
Grunnen til at jeg valgte Xtreamer fremfor Syvio X9 er at jeg fant ikke noe særlig forum rundt Syvio X9, mens Xtreamer har et offisielt forum.

Esken:


Spesifikasjoner:
...finnes på nettsiden til Xtreamer

Innhold:

-Xtreamer
-Strømadapter
-Komposittkabel
-Fjernkontroll
-Batteri til fjernkontroll
-Fot til Xtreamer
-2 skruer til ettellerannet
-Engelsk brukerhåndbok

Utseende:
Xtreamer har et meget lite ytre, og er satt sammen av plast og aluminium. Siden boksen er liten og egentlig ganske stilren ser jeg ingen problem med at den kan få hedersplassen i stuen. Jeg vil tro at den også er ganske konevennlig. Fjernkontrolleren føles litt billig, men den gjør jobben den skal.

Menysystem:



(ikke lett å ta bilde av tv-skjermen)
Xtreamer bruker ca. 15-20 sekunder på å starte, og når den er klar har du valget mellom Media Library, Internet, Internet Radio, File Manager og Settings. Jeg er kanskje kravstor, men jeg synes at menyene er litt trege å bla seg fram i, jeg skulle gjerne sett at den hadde hatt litt mer fraspark.
Ellers så synes jeg menyene har et ganske pent grensesnitt.

Brukervennlighet:
Det var ganske greit å sette opp boksen, det eneste jeg i utgangspunktet gjorde var å plugge i kabler og strøm, og slå den på. Siden jeg har en server der alle filene mine ligger, så opprettet jeg en egen bruker til Xtreamer og skrev inn brukernavn/passord på Xtreamer. AssCobra nevnte at man ikke fikk brukt spesialtegn på Syvio X9, men her har man mulighet til det(dette testet jeg imidlertid ikke).
Bruksanvisningen som fulgte med var nok noe mager. Det vil si at den tok bare for seg selve oppkoblingen, og ingenting om menyene på boksen. Noe som kan være noe frustrerende for de som ikke har litt teknisk erfaring.

Når det er sagt, så var det igrunn bare å slå på boksen og navigere seg fram til filene.

Bildekvalitet:
Når det gjelder bildekvalitet så må jeg gjøre oppmerksom på at det IKKE fulgte med noen HDMI kabel, bare komposittkabel. Men alikevel vil jeg si meg meget fornøyd med det jeg har sett så langt! Jeg har bare fått sett en DVD-9 ISO av Narnia-Løven Heksa og Klesskapet, og jeg må si at jeg synes det så veldig bra ut! Jeg gleder meg til å få koblet til HDMI og trykke play på en høyoppløst film.
Det er viktig å nevne at jeg bare har en eldre 32” LCD tv. For de med større og nyere TV så kan det hende ting vil utarte seg annerledes.

Pris:
Xtreamer ligger på rundt 1200 kr. Noe jeg synes den er verdt!

Konklusjon:
Det største minuset etter de første par timene er at det ikke fulgte med noen HDMI kabel, spesielt da dette ikke stod spesifisert på komplett da jeg kjøpte den. Det er også litt kjedelig at ikke valgene dine skjer med EN GANG!! Men det kan hende jeg er litt kravstor..
Jeg har ikke fått testet musikk og bilder noe særlig endå, men det lille jeg har vært borti ser/høres ganske bra ut. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne til andre som har mye media på data, da denne gjør livet ditt MYE enklere om du vil se filmene på TV!
Noen som har testet denne med Wifi da? Vurderer å anskaffe denne, samt wifi antennen.
Vil tro Wester digital sin WD TV Live er en ganske stor konkurrent til akkurat denne her?