Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2153
Kan noen gi meg en kort innføring i hvordan man benytter en maispipe ved røyking av brunt?

Takk :P
Sist endret av Sa-chan; 3. juli 2009 kl. 17:08.
Du smelter sammen tobakk + hasj, legger det i pipen, tar pipen i hånden (mellom lillefinger og ringefinger), lager et tomrom med to hender, tenner på og trekker inn.
Tjobb er bedre enn to hender imo
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Om det er en pipe putter du munnstykket (dvs det lange røret) delvis inn i munnen og tenner på i brønnen (det svære hølet hvor du har mekket). Det anbefales å bruke en rist for å unngå å få glødende mekk på tunga.
1. Ta en klype tobakk, plukk vekk ører, klipp tobakken til pulver, roast mekketobakken oppå en mekkeblekke. Bruker du ferdigsigaretter, roaster du sigaretten etter å ha fuktet den til den blir gul/brun (nybegynnere) eller svart (erfarne), riv opp sigaretten og pulveriser tobakken på en blekke. Husk at ferdigsigarettobakk vil brenne opp fortere i en maiser kontra joint som mekkes med tobakk fra ferdigsigaretter. Det er dermed, i følge meg, best å bruke vanlig rulletobakk.

2. Mekk hasj på vanlig måte; hvis du varmer opp med lighter, så pass på at flammen ikke toucher hasjen overhodet! Da brenner du thc. Flammen skal kun varme så den stikker som regel noen centimeter under hasjen når du varmer den. Hasjen er ferdig oppvarmet når hele klumpen ryker lys grå - grå røyk (avhengig type hasj), og gnis umiddelbart etter oppvarming. Pass på å varm forsiktig så ikke klumpen brenner! Klumpen puttes oppi mekketobakken etter ferdig oppvarming og gnis ut til all hasj har fordelt seg jevnt med tobakken. Det er vanlig at tobakksmengden eser ut til det dobbelte etter å ha gnidd ut hasjen, så ikke bruk for mye tobakk som mekketobakk.

3. Hvis det er en nyinnkjøpt maiser, skru eller dra av munnstykket. Dette er den oransje eller brune plastikktuppen eller akryl eller hva søren det er for noe, på maisern. Du kan ha den på, men trekkene du får da er ytterst små i forhold til trekkene du får uten. Røyking av hasj gjelder dype trekk som regel, hvordan du velger å utføre disse dype trekkene er opp til deg selv. Maiser er oftest best når den er fersk, men bruk over flere ganger kan medføre vond og besk smak. Dette kan bety mye for de dype trekkene etter hvert, så det anbefales i grunn å kjøpe seg en ny maiser etter noen ganger bruk. Husk at når munnstykke er tatt bort, ved oppfyring så puster du inn sinnsyk varm luft, så fyr opp forsiktig ved direkte innsug fra maispipe uten munnstykke. Er maispipa trakt til en bong har hvor hardt du fyrer opp ingenting å si.

Ved å forme hendene som et kammer og trekke via maiser, eller lage en flaske som kammer, kan maiseren benyttes enda mye lengre uten å svekke inntrekksmetode, men smaken vil allikevel være best med nye maisere. Rens kan strikkepinne eller pipekost eller stramt rullet, tynn tørkepapir (kjøkkenpapir, ikke dopapir) brukes fra inntaksåpning og gjennom røret, ut bunnåpningen i trakta. Om en røyker direkte fra maisern eller om en ønsker et ekstra kammer som med hendene eller flaske, er valgfritt. Etter egen erfaring utgjør ikke dette særlig forskjell med maiser som røykeutstyr.

4. Ta en bitte-liten klype tobakk, enten rulletobakk eller tuppen av en sigarett, og legg oppi trakta på maisern. Ikke stamp bunntobakken. Den blir mer enn godt nok stappa når mekket kommer oppå, så det er totalt unødvendig å stappe bunntobakken. Bunntobakken i maiser er der for at du ikke skal trekke masse mekk inn i munnen når du fyrer eller røyker stappet. Bunntobakken har lite eller ingen andre oppgaver i en maiser enn akkurat det.

5. Putt oppi mekket, stamp forsiktig med tommelen eller en annen finger, men ikke stapp hardt nedi, bare sånn at hasjen ligger jevnt i trakta. Er det kun en som røyker, er det lite vits i å stappe trakta full. Det er enklere å refylle med mekk. Som regel vil en person som røyker på maiser alene klare seg fint med 2/3 stapp. Fyller du helt full, og ikke klarer å fyre opp hele trakta, vil du miste unødvendig mye hasj når gloa brenner ut. Det antas at en viss prosent thc forsvinner pågrunn av gloa. Flere så er det greit å fylle trakta helt full, og med det menes fullstappet. Fyr opp!

6. Det er unødvendig å rense maispipe etter hver bruk, mest sannsynlig ødelegger du heller holdbarheten på pipa hvis du gjør det. Når pipa virker tett, kan du forsøke å rense den. Hvis ikke koster en maispipe rundt 100 kr, så det er like greit å kjøpe en ny en. Husk at du blir fort innrøyka på maispipe av en eller annen grunn, dessuten blir du ikke ordentlig skeiv. Anskaffelse av en annen pipe eller bruk av maispipe som en trakt til en eventuell flaskebong er nok bedre, men er du normalt en jointrøyker, er maispipe god å bruke for å få en avveksling fra joint, evt. tulip. På denne måten avverger du å bli fullstendig innrøyket på joint, hvis du for eksempel fyrer flere jointer i løpet av en kveld.

Bruk av maispipe som en avveksling ved daglig røyking av joint eller annen pipe kan fungere, men mest sannsynligvis er du innrøyket for det og som regel er maisere som avveksling best, i følge meg, ved flere inntak over en kveld, istedet for som avveksling fra dag til dag. For eksempel 2x joint, 1x maiser, 1x joint, 1x maiser, 1x joint osv på en og samme dag, ikke 2x joint en dag, 1x maiser neste dag, 1x joint dagen etter, osv. Hvis du vet at du skal røyke så mye i løpet av en kveld, er det unødvendig å mekke for hver gang, men heller mekke et godt mekk fra starten av og fordele det på maiser og jointer. Men noen liker å ha helt fersk mekk for å unngå klumping, og dette er selvsagt etter smak og behag.
En grei måte å røyke maispipe på kan også være å brenne ett lite hull i en flaske (eller til man ser at den oppvarmede delen av flasken begynner å smelte) og deretter dytte maispipa inn i flaska, slik at maispipa setter seg helt fast etter at plastikken begynner å kjøle ned. Eventuelt kan du rulle sammen en avis, holde maispipa mellom ringfinger og langfinger og dekke til den andre enden av avisen.

Og forresten, husk rist. ^^
Sa-chan's Avatar
Trådstarter
Takk alle sammen!

Skal kjøpe meg ei maispipe i morgen å prøve dette. Følger det med rist på maisern forresten?
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Takk alle sammen!

Skal kjøpe meg ei maispipe i morgen å prøve dette. Følger det med rist på maisern forresten?
Vis hele sitatet...
Nei, men det lager du enkelt selv med sølvfolie, hvis du ikke har noe annet.
Sist endret av shitrich; 4. juli 2009 kl. 01:20.
Sa-chan's Avatar
Trådstarter
Ok, takk igjen!
Rister selges også i Sverige, og hvis du bor i/nærme Oslo kan du jo prøve Shangri-La.
Sa-chan's Avatar
Trådstarter
Jeg bor desverre ikke i Oslo, men takk likevell^^ Hadde tenkt meg en tur på headshoppen der jeg bor og høre med han karen om han vet om noe
Hvis ikke tar du en piperenser og brenner bort overflaten og vips sitter du igjen med en fin streng du kan rulle til rist
Jeg ville også anbefalt og putte maisern i en flaske (lage bong) eller ta en sammenrulla avisdel og lage rør, og ha maisern nederst, det er det som er minst sterkt, og funker veldig bra
good luck
Du burde åpne og rense stammen regelmessig, ellers blir den full av kjære. Du kan bruke en liten pinne til det
Man kan da ta rista fra en vask/spring De aller fleste har dette i hjemmet =)
Rist er vel strengt talt unødvendig når du bruker bunntobakk? Jeg bruker kun bunnis og kan ikke si jeg har lagt merke til noe nevneverdige problemer. Unødvendig å bruke penger på rist til en maispipe! Pipa kan fint røykes uten rist..
Jeg er for det meste enig. Bunntobakk er helt kurant å bruke i en maispipe.

De fleste maispiper, som de fleste briar- og meerschaumpiper, er egentlig ment for tobakk, ikke hasj eller mariuhuana. Dermed er det bare et lite hull i brønnen som røyken skal trekkes gjennom, ikke et svært 'rør'. Sånn sett er det ikke noe problem å bruke bunntobakk (altså en liten klype ren tobakk) istedenfor filter i de fleste filfeller.

Når det er sagt er det en kunst og vitenskap å vite når mekket tar slutt, og når bånntobakken begynner. I verste fall må du ta et "speidertrekk", altså full-on jævelskap inn (røyk, tjære, karbon) uten nevneverdig virkning (THC og andre cannbinoider). Sucks, men da er du jaffal mann.
Vet noen om en bra måte å løse vekk all soten ned i pipen?
Vil bare støtte forslaget om piperensere! Aluminiumsfolie har vel blitt forklart at det slipper ut forskjellige ekle gasser.
En piperenser er ståltråd med noe "hårete" greier utenpå. De fås sikkert kjøpt på Narvesen sammen med Maispipe. Kommer ofte i en gjennomsiktig plastikkpose, å du får en del piperensere i en pakke.

Tidligere nevnt:
Bruk en lighter eller noe, å brenn bort all pelsen. Dunk den godt slik at du får ristet bort evt aske og drit, brenn gjerne en gang til for å være sikker.
Så rulle du den bare rundt å rundt seg selv, slik at den blir rund.
Du skal sikte etter noe i denne duren: http://www.t0.or.at/spiral23/spiral1.gif

Lager du denne tett nok, og har rensket den skikkelig, kan den godt kjøres noen runder før du trenger å bytte ut.
Du kan også gjerne lage en "hank", hvor du tar å lager en tråd som går opp og ut av maispipen, så du kan løfte ut hele "risten" med det, å renske når den begynner å bli tett.

Edit:
Kramer, tenker du oppi "lumet", altså der du legger mekket?
Om du mener grabs som legger seg på siden, så kan du jo bruke en saks, kniv eller skalpell å skrape det sånn halvforsiktig av, for så å dunke ut det som detter nedi pipa.
Sist endret av møkk; 6. juli 2009 kl. 22:54.