Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1298
Er det noen som prøvd Telenor ADSL med Linux?
I såfall er det noen spesielle programmer man må ha for å kjøre det?
Det bør ikke være noe forskjell. er bare litt konfigurering som må til, prøv å sett på dhcp, kan være nok, ellers så kan du jo kjike på linuxnorge.com, meneer å huske at de har en howto, eller du kan kjike på nextgentel.no, der bør det også være en howto, men noen av de tingene er spesifikke for nextgentel, men d bør være til litt hjelp.

I utgangspunktet trenger du ingen spesiell programmer, så hvis du har installert en standard installasjon så bør du ha det du trenger.
Jeg bruker den du finner her : www.roaringpenguin.com/pppoe/
Der står vel allt du trenger og vite for og sette den opp også.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det er ikke noe vanskeligere enn med windows. bare konfigurer eth0 med ipen til maskinen på lanet og ipen til gatewayen osv..

programmet jeg brukte heter network configuration. følger med red hat. funker fett.
du har telenor adsl. da er det to muligheter:

a) har du en router eller en gateway trenger du ingen spesielle programmer, bare confer som du ville gjort på en vanlig windows-pc som gusto og xtrax sier.

b) kobler du linux-boxen direkte til adsl-modemet trenger du en pppoe-klient som proxima sier, der den på roaringpenguin.com er best.

var litt forskjellige svar her, ville bare bringe klarhet.
skulle vist følge med noe enkelt innstallasjonsprogram for linux på den telenor installasjons cd'n. men noe mer vet jeg ikke.
stemmer det phun, men det var bare det at den klienten for linux som fulgte med vissnok sugde.
skulle vist følge med noe enkelt innstallasjonsprogram for linux på den telenor installasjons cd'n
Vis hele sitatet...
Telenor kundeservice anbefaler faktisk å bruke www.roaringpenguin.com/pppoe i stedet for deres egen..


Skal du sette opp Linux med ADSL fra Telenor? Bruk www.roaringpenguin.com/pppoe, til og med telenor kundeservice sier den er bedre enn deres pppoe <- fra bofh2 på #linux.no @ undernet