Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1140
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Jeg planlegger nå å kjøpe Dreambox slik at jeg også kan få sett på tv på rommet mitt. Vi har fra før en Canal Digital decoder som står i stua.

Jeg vet at vi iallefall trenger 2 hoder og 2 tunere for å få dette til. Er det noe annet som trengs, og i såfall, hvor mye koster det for 1 ekstra hode?
Man kan vel bruke samme hode på 2 tunere.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Ja, men da kan man vel ikke se på 2 forskjellige kanaler? Eller?
Humfelum. Nå vet jeg niks og intet om parabol og slikt, men jeg vil da velge å tro at ett hode får inn alle kanalene og dekoderen velger ut den aktuelle kanalen du vil se. Så å splitte signalet fra hodet til to tunere går de vel fint?

Å splitte signalet går jo uansett når borettslag og slikt ofte har parabol som alle spleiser på, med kun en antenne for hele gjengen.
du kan IKKE koble et vanlig hode til 2 tunere
men du får kjøpt hoder som kan det.. ;D

http://www.netto.nu/ht-php/shop_arti...&artnr=STTWINL
hjemme har jeg 2 paraboler ( som borretslaget aldri har likt *hehe* ) og hmm .. 3 tunere ja ( bruker alle.. )

Den største parabolen har et hode som går rett til tuneren i stua ( digital tuner alle sammen ), fra den går det en liten kabel ned til canal digatal tuneren. Hvis jeg feks vil se på canal digital så trenger jeg bare å skru av den andre tuneren og snu parabolen mot thor 1 ( har motor )

Den andre parabolen står hele tiden i astra posisjon.

Du trenger ikke 2 hoder hvis dere skal la parabolen være i den samme stillingen hele tiden ( altså på thor 1 ), men hvis dere derimot har tenkt å se andre sattelitter så må du skaffe deg det.

Det beste her hadde vært å kjøpe et hode som støtter 2 utganger til de 2 tunerene
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vi har en parabol med to hoder på, som tar inn både Canal Digital og ViaSat funker fint. Jeg har bare strekt en kabel fra viasat boksen til min tv, (antenne kabel) og kan da se viasat kanaler på rommet. Trenger en slave-tuner for at jeg skal kunne bytte kanaler også, men det skal jo dreambox greia funke som right?
1 antenne pr. mottaker.

Det du trenger er 2 antenner, 2 mottakere.
Forutsatt at du skal ha både Viasat og Canal Digital på rommet og kun Canal Digital i stuen!!!

Du trenger:
1stk Parabol m/feste for 2 hoder justert inn til Thor 1W og Sirius 5Ø.
1 stk Twin LNB (hode)
1 stk Diseqc 2inn / 1ut

Du setter Twin LNB'n "på" Thor satelitten og fører en kabel til stua. (ligger der nok allerede) Fra den andre utgangen på dette hodet fører du en kabel til inngang 1 på Diseqc'en. Så tar du den LNB'n du allerede har fra før og setter "på" Sirius satelitten, fra dette hode fører du en kabel til inngang 2 på Diseqc'n. Så til slutt fører du en kable fra utgangen på Diseqc'n til rommet ditt og plugger den i "Drømmemaskina" di.

Dette vil fungere helt fritt i forhold til hverandre, ingen er avhenigig av noenting..

Enjoy!
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Takker for all respons